Mpila camp hluhlwe-imfolozi park vanuit swaziland

Wij hebben voor augustus zelf onze route samengesteld, twijfelen nog even over het Mpila camp ( 1 nacht met b.v ’ s ochtends een game drive) in Hluhluwe-Imfolozi park ( daarna 2 nachten) St Lucia.

Volgens google maps is het van Malandela’ s lodge ( Malkerns) in Swaziland 340 km, 5 uur 21 minuten ( waarschijnlijk in de praktijk dan nog langer).
Dit lijkt ons wel erg krap, de dag ervoor zouden we van lower sabie camp Krugerpark komen ( bewust hiervoor 1 van de zuidelijke parken gekozen).
Heeft iemand ervaring met de rijafstand?
Google maps geeft aan dat je het park bij het noordwesten naar binnen kunt rijden. Via de oostkant zou nog wat langer zijn.
Malandela’ s lodge leek ons een leuke lodge, maar misschien kunnen we dan ivm de afstand beter een iets zuidelijker accomodatie zoeken in Swaziland? Iemand hierover ideeen? Maar ook weer niet te zuidelijk, dan wordt afstand lower sabie - swaziland weer te lang… waarschijnlijk stop je daar ook wel geregeld als je dieren ziet onderweg.

Vanaf Ndlovu camp is het ong 5 uur maar dan rijd je helemaal langs de oostkant van Swaziland omhoog en mis je waarschijnlijk het culturele gedeelte/ cultural villages etc? Omrijden wordt dan alweer te ver.

Iemand ervaring met het Mpila camp? Op forums gelezen dat dit camp/ locatie mooier zou zijn dan Hilltop. bij hilltop kunnen de huisjes niet op slot, dit vinden wij wel een must… kan dat bij de bungalows van mpila camp wel of ook niet…

( bij de tenten zal wel niet kunnen)
jollyjuttie

Hoi jollyjuttie,

Wij hebben in oktober 2010 2 nachten in een tent geslapen in Mpila Camp, in het Imfolozi gedeelte dus. Dit is ons heel erg goed bevallen. Naar mijn mening veel meer bush gevoel dan in het luxere en hoog op een heuvel gelegen Hilltop Camp. Dit omdat je rond Mpila Camp alleen een hoge stroomdraad hebt zodat de olifanten en giraffen buiten worden gehouden maar de rest van de in het park aanwezige dieren gewoon vrij door het kamp kunnen bewegen. Dit gebeurde dan ook regelmatig. 's Avonds lekker de braai aan en dan niet schrikken van de wilde zwijnen en impala’s die in het donker ineens langs je tent schieten…

Mpila Camp ligt trouwens ook wel op een heuvel waardoor je vanuit je tent of huisje een mooi overzicht hebt van de omgeving. Het Imfolozi gedeelte is alleen wel een stuk vlakker dan het Hluhluwe gedeelte waardoor het naar mijn idee makkelijker is om wild te spotten. Na onze laatste nacht hebben we via de Memorial Gate in Hluhluwe het park verlaten dus we hebben een behoorlijk beeld gekregen van de 2 gedeeltes.

Bij een volgend bezoek aan het park zouden wij dan ook zeker weer voor het Mpila Camp kiezen. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Gr. Michel

bedankt voor de info…

zat er een slot op de deur of is dit in dit park niet het geval, aangezien er bij hilltop geen sloten op de deur zouden zitten? ( ivm koffers en evt een game drive doen)
Hebben jullie er ook nog een game drive of walk gedaan of niet? Is dat in dit park de moeite waard tov met eigen auto rijden?
Hebben jullie er veel neushoorns gezien of valt dat nog wel tegen? ( hebben wij in Tanzania gemist, hier in Hluhluwe- umfozi zouden juist veel neushoorns zijn)

Is het geen probleem om dit gedeelte, v.a. noordwesten richting mpila camp te rijden met een gewone auto… of heb je echt wel een hogere auto nodig hiervoor?

Hebben jullie vlees voor de braai gehaald bij het park zelf ( zou ook een supermarktje zijn) of buiten het park? Is er nog een supermarkt rond de plek waar je in het noordwesten ( is dit de memorial gate?) het Hluhluwe binnenkomt?

Zijn jullie va de memorial gate ook naar swaziland gereden, zo ja, is dit goed te doen qua afstand? Zaten te kijken naar malandelas in malkerns maar dit leek ons nogal ver… volgens google maps 5.20 min, maar zal wel langer duren…

Kijk eens op onse site www.keukenprins.org en dan bij het reisverslag.
Wij hebben het andersom gedaan.
St Lucia, imfolozi en daarna Kruger.
Afstanden enzo staan erbij.

We zijn afgelopen maart daar geweest.

zat er een slot op de deur of is dit in dit park niet het geval, aangezien er bij hilltop geen sloten op de deur zouden zitten? Bij Hilltop idd geen slot op de deur. Wel erg mooi kamp maar vreselijk duur!( ivm koffers en evt een game drive doen)
Hebben jullie er ook nog een game drive of walk gedaan of niet? Is dat in dit park de moeite waard tov met eigen auto rijden?Hebben wij niet gedaan en zou dat dnek ik ook niet doen. Je ziet zo veel in dat park.
Hebben jullie er veel neushoorns gezien of valt dat nog wel tegen? ( hebben wij in Tanzania gemist, hier in Hluhluwe- umfozi zouden juist veel neushoorns zijn)Heel erg veel neushoorns, niet normaal meer. Echt SUPER.

Is het geen probleem om dit gedeelte, v.a. noordwesten richting mpila camp te rijden met een gewone auto… of heb je echt wel een hogere auto nodig hiervoor? Wij zijn alleen maar verharde wegen tegen gekomen. Weet niet of er in een ander deel onverharde wegen zijn

Hebben jullie vlees voor de braai gehaald bij het park zelf ( zou ook een supermarktje zijn) of buiten het park? Is er nog een supermarkt rond de plek waar je in het noordwesten ( is dit de memorial gate?) het Hluhluwe binnenkomt?Wij hebben vlees gekocht in de supermarkt bij de receptie (Hilltop). Of er net buiten het park wat is, geen idee. Heb ook geen diee hoe lang het nog rijden is naar dat kamp waar jullie heen willen. Maar van Hilltop naar de uitgang was best een eind rijden nog.

Zijn jullie va de memorial gate ook naar swaziland gereden, zo ja, is dit goed te doen qua afstand? Zaten te kijken naar malandelas in malkerns maar dit leek ons nogal ver… volgens google maps 5.20 min, maar zal wel langer duren…Wij hebben swasiland laten liggen ivm reistijd en omdat je dan andere verzekering voor je leenauto moet hebben. Ze zijn bang dat de auto niet meer terug komt namelijk als je naar swasiland gaat ermee. Je bent verplicht het aan te geven dat je door swasiland wil rijden als je een auto huurt

Graag gedaan!

Zat er een slot op de deur of is dit in dit park niet het geval, aangezien er bij hilltop geen sloten op de deur zouden zitten? ( ivm koffers en evt een game drive doen) Wij zaten in een tent in Mpila Camp en dan heb je uiteraard geen slot op je “tentdeur”. Er zit wel een ijzeren hek voor het kookgedeelte (de accomodatie bestaat namelijk uit een kook gedeelte en een slaap/douche/wc gedeelte) maar dit is meer om de bavianen buiten te houden. Wat wij wel gedaan hebben is gewoon ter plaatse in een supermarkt een hangslot gekocht en dit gebruikt om de tent af te sluiten. Geeft toch net een veiliger gevoel, al hebben wij ons totaal geen zorgen gemaakt over onze spullen.

Hebben jullie er ook nog een game drive of walk gedaan of niet? Is dat in dit park de moeite waard tov met eigen auto rijden? Wij hebben vanuit Mpila Camp een Game Walk gedaan. Dit is op zich leuk om een keer gedaan te hebben maar wij zijn tijdens onze wandeling niet veel meer dan wat insecten tegen gekomen. Verder krijg je wel veel informatie over de natuur om je heen, de sporen van neushoorns etc. Dus dat maakt het leuk om meegemaakt te hebben, je gaat op pad met gewapende rangers, dat maakt het ook wel spannend. Maar verwacht dus niet dat je om elke hoek een neushorn of olifant tegenkomt. Verder hebben wij gewoon zelf gereden over de verharde en onverharde wegen in het park. Dit is prima te doen en omdat je de vrijheid hebt om net zo lang te stoppen bij een dier als je zelf wilt vinden wij dit eigenlijk het leukst. Voordeel van de Game Drives is wel dat je een gedeelte van de drive in het park rijdt terwijl dit voor de overige bezoekers niet mogelijk is omdat die voor zonsopkomst en na zonsondergang het kamp niet meer uit mogen.

Hebben jullie er veel neushoorns gezien of valt dat nog wel tegen? ( hebben wij in Tanzania gemist, hier in Hluhluwe- umfozi zouden juist veel neushoorns zijn) Wij hebben zowel in het Imfolozi gedeelte als in het Hlhluwe gedeelte heel veel neushoorns gezien, in de tijd dat wij er waren denk ik wel zo’n 25 verschillende witte neushoorns, helaas geen zwarte. Meer zelfs dan in het Krugerpark. Echter geen katachtigen en slechts een handvol olifanten. Wel veel andere grazers zoals gnoes, giraffen, impala’s etc.

Is het geen probleem om dit gedeelte, v.a. noordwesten richting mpila camp te rijden met een gewone auto… of heb je echt wel een hogere auto nodig hiervoor? Wij zijn na onze laatste nacht in Mpila via de Memorial Gate in het noord-westen van Hluhluwe naar onze volgende bestemming gereden. Dit kan prima met een normale sedan. Met een hoge auto heb je eventueel iets meer overzicht maar of dit het prijsverschil waard is betwijfel ik.

Hebben jullie vlees voor de braai gehaald bij het park zelf ( zou ook een supermarktje zijn) of buiten het park? Is er nog een supermarkt rond de plek waar je in het noordwesten ( is dit de memorial gate?) het Hluhluwe binnenkomt? Wij hebben vlees etc. buiten het park gehaald. Wij kwamen uit St. Lucia en hebben daar boodschappen gedaan, dit is goedkoper en je hebt meer keuze. Vanaf Mpila Camp zijn wij naar Mkuze Game Reserve gegaan voor 2 nachten en we hebben voor deze 2 overnachtingen in het dorp Hluhluwe boodschappen gedaan, vanwege dezelfde redenen.

Zijn jullie va de memorial gate ook naar swaziland gereden, zo ja, is dit goed te doen qua afstand? Zaten te kijken naar malandelas in malkerns maar dit leek ons nogal ver… volgens google maps 5.20 min, maar zal wel langer duren… Zoals ik al zei zijn wij vanaf Mpila Camp naar Mkuze Game Reserve gegaan en daarna via een overnachting in Hlane Game Reserve naar Kruger gereden. Ik kan je hier dus verder geen info over geven.

Bedankt voor jullie reacties.
Bedoelde eigenlijk bij de chalets of er een slot op de deur zit bij mpila…

Zag op een website dat het wel malariagebied is, maar wij gaan in de winter, voor Kruger zijn malariatabletten dan niet nodig wordt gezegd, is dit hier wel zo ( bij 1 nacht verblijf)?

Zoals ik het nu begrijp is het dus wel een meerwaarde om een nachtje in het park te slapen ( vanuit de lodge in st lucia is er vanaf ’ s ochtends 5 uur ook een daggamedrive in Hluhwe - Imfolozi , ong 75 euro maar als ik jullie reacties zie is die nacht in het park toch ook wel erg leuk…)En je hebt deze 2 halve dagen natuurlijk dan ook nog wat aan je auto waarvoor je ook huur betaald.

Jullie hebben gewoon via de site geboekt, via secure booking system?

Vrienden van ons die een huis hebben in Zuid Afrika hebben voor ons alles geboekt toen.
Zou moeten navragen hoe ze dat gedaan hebben.

Volgens mij zit er wel een slot op de deur bij Mpila Camp maar dat weet ik niet zeker. Je zou een mailtje kunnen sturen naar [EMAIL=“webmail@kznwildlife.com”]webmail@kznwildlife.com Zij moeten die vraag wel kunnen beantwoorden. Je kunt ook op http://www.kznwildlife.com/ kijken, daar vind je nog meer aanvullende informatie over alle parken van KZN Wildlife. Via bovenstaand mailadres kun je ook je reservering regelen. Dat heb ik ook gedaan op die manier omdat ze nog geen Online Booking systeem hebben, daar zijn ze nog mee bezig.

Voor Mpila Camp geld hetzelfde denk ik wat malaria betrefd, in de winter niet nodig. Wij waren er half oktober, de lente dus en zelfs toen heb ik geen mug gezien daar.

Wat mij betrefd heeft het absoluut meerwaarde om in de parken zelf te slapen. Je zit midden in de natuur en dat is toch een hele andere ervaring dan dat je ergens buiten in een dorp verblijft. Voordeel is ook dat je geen reistijd kwijt bent om van en naar het park te komen en je dus meer tijd in het park kunt doorbrengen.

Zal er idd even over informeren…

Hebben jullie de betaling dan gewoon ter plekke ( cash) gedaan?
Ik heb ook al bij een van de lodges ergens meegemaakt dat ze de creditcardgegevens via de mail wilden hebben… dat doen we dus niet… maar een andere lodge opgezocht…

Die vrienden van ons hebben zelf ene guesthouse en gaan met hun gasten veel op safari.
De adressen waar we heen geweest zijn waren dus veelal bekend bij ze en ze hebben gewoon aanbetaald als dat moest.
Is ook niet meer dan normaal natuurlijk dat je moet aanbetalen!

Ja dat is waar… maar het wordt door de bank niet aangeraden om zomaar via gewone mail al je gegevens door te geven… ( hebben dan wel al je gegevens) Maar ja, het is wat anders natuullijk als zij hen kennen…
Via secure booking internet is geen probleem…

Tuurlijk zegt een reisbureau dat, die willen dat je het niet vertrouwd en via hun boekt :wink:
Wij hebben op het werk een B&B en daar willen we de gegevens ook hebben.
Als ik via reisbureau boek willen ze ook alle gegevens hebben.
Tuurlijk moet je wel oppassen maar goed het zijn wel bedrijfjes he, als ze goed aangeschreven staan durf ik dat wel aan.

Wij gaan in Mei naar Sulawesi, ook aan 3 bedrijven/resorts rechtstreeks onze gegevens moeten geven.
Ook zei willen weten waar ze aan toe zijn!

Nee ook van tevoren betaald door middel van het toesturen van de creditcard gegevens. Een officiele instantie als KZN Wildlife kan het naar mijns inziens niet veroorloven om creditcardgegevens te misbruiken…