Deelnemen aan game drives zonder logies

Ik zoek (en heb nog niet gevonden) naar informatie of het mogelijk is om tijdens onze rondreis met huurauto ( juli/augustus 2011) in verschillende parken aan een georganiseerde gamedrive mee te doen respectievelijk te reserveren.

Wij gaan met een minibus (Mercedes Vito) met 6 personen van Johannesburg via Kruger naar Hluhluwe, St. Lucia’s en verder naar het zuiden, Drakenbergen, Addo en via Tsitsikamma naar uiteindelijk Kaapstad. Ik ben van plan de Wild Card aan te schaffen. Hopelijk kan dat voor ons: een echtpaar, een zoon met vriendin en twee zoons door 3 x een ‘couple card’ te kopen.

Op de site van sanparks kom ik niet verder dan dat het mogelijk is deel te nemen, maar door de openings- en sluitingstijden van de parken is het onmogelijk op tijd in het park te zijn respectievelijk uit het park te vertrekken.

Wie kan me verder kan helpen en informeren over de mogelijkheden?

Bij voorbaat hartelijk dank!

Leo

Hallo,

Je kan volgens mij aan gamedrives meedoen ook als je niet in het park verblijft maar vaak vertrekken ze voor en na sluitingstijd van het park dus dan hed je een probleem, er zijn ook wel overdag gamedrives die in de parktijden vertrekken.
Wij zijn weleens om 4.45 uur vertrokken en dat gaat je dus niet lukken.

Groeten Mattie

Dank voor je reactie. Ik hoop dat het mogelijk is vanaf een gate (ook) deel te nemen, maar zou dat graag bevestigd zien door iemand die daar ervaring mee heeft.

Een “Couple” Wild Card kost 2195 ZAR voor een koppel, een “Family” Wild Card kost 2620 ZAR voor een familie tot 6 personen. In Sanpark Policy staat: "Family = up to 2 adults and their children up to the age of 18 years (a max of 4 children allowed for international guests).
Het zou dus dom zijn om 3 x 2195 ZAR te betalen, nietwaar? Weet natuurlijk niet hoe oud zoon en vriendin zijn.

Wat is het probleem? Waarom overnacht je niet gewoon een keer in een nationaal park waar je graag met een georganiseerde game drive mee wilt? Parken zoals bijv Kruger Park hebben (via SANParks) vaak best wel betaalbare accommodatie beschikbaar. Alles van simpele kampeerplek tot mooie, luxe bungalows…

Groetjes,
Natascha / www.zazoetravel.com

1 like

Inderdaad ga in een wildpark overnachten is een super ervaring, die je niet wilt gaan missen.

Maar verblijf je erbuiten dan altijd waar je overnacht, die mensen kunnen je vast helpen met een Game drive te boeken!
Regel is bij gamedrives in de parken rond zonsopgang mag je erin en met voor zonsondergang moet je eruit! Heel simpel.

Beste Toetske,

Dank voor je reactie. Ons gezelschap bestaat uit vader (63 jaar), moeder (61 jaar) een zoon van 36 en een van 31 en de jongste zoon (29) en zijn vriendin (21). Ik ben daarom benieuwd of wij inderdaad op 3 couple Wild Cards kunnen. Dat lijkt mij de voordeligste mogelijkheid, maar wie weet zijn twee broers geen ‘couple’ en een ongetrouwd stel ook niet!

Vriendelijke groeten,

Leo

Beste Natascha,

Dank voor je reactie. Ik heb de reis van ons gezelschap geboekt bij de Nederlandse reisorganisatie Oad: vlucht, huurauto en alle overnachtingen tijdens onze rondreis. Ik kan de overnachtingsadressen niet meer veranderen en ze zijn alle buiten de parken. Ik denk dat als wij de parken (zoals Kruger, Hluhluwe, Addo enz.) met begelding van een ranger zouden bezoeken de kans op wild zien veel groter is dan wanneer wij dit op eigen houtje doen. Vandaar mijn vraag.

Vriendelijke groeten,

Leo

Beste Annemieke,
Dank voor je reactie. Zoals ik aan Natascha uitlegde liggen onze overnachtingsadressen vast. Wij slapen na aankomst in Johannesburg vlak bij de luchthaven (onderdeel van de reis, anders hadden we vast wel jullie accomodatie overwogen) en we gaan daarna naar Sabie. Dat is nog wel circa 60 km vanaf Kruger. Ik meen dat er vanaf de gates (of sommige gates) ook een mogelijkheid bestaat om deel te nemen aan een gamedrive, maar ik kan er geen zekerheid over krijgen.

Mijn vrouw en ik hebben 11 jaar geleden vrijwel alle bezienswaardigheden bezocht die we nu met onze zoons ook gaan doen, maar in 1990 was alles georganiseerd door de ANVR, als pre- en posttour in aansluiting op het ANVR-congres in Kaapstad. We hebben toen op de meest fantastische plaatsen gelogeerd, steeds in de parken. Onze ervaring met de georganiseerde drives was dat de rangers met elkaar in contact staan en elkaar doorgeven waar iets bijzonders te zien is. We hebben toen heel veel wild gezien, zowel in Kruger als in Hluhluwe.

Ik zal zeker in onze accomodaties in ZAR vragen naar de mogelijkheden, maar dat is dan wel een beetje kort dag. We reizen heen 23 juli en vertrekken weer op 7 augustus vanaf Kaapstad.

Mocht je andere tips voor ons hebben dan houden we os vanzelfsprekend van hart aanbevolen!

Vriendelijke groeten,

Leo

Beste Leo,

Aha, nu is het duidelijk. Dit gaat zeer zeker een hele andere reis worden dan die jullie eerder hebben gemaakt. Maar wel bijzonder dat jullie het land nu samen met de kinderen gaan bezoeken. En verder moet je bij elke vakantie altijd weer allerlei keuzes maken. Dat zal altijd zo blijven!

Ben zeer benieuwd hoe dit gaat bevallen. En je kunt altijd ter plaatse nog proberen wat ertussen te plannen maar dat zal moeilijk worden gezien afstanden tussen jullie overnachtingsplekken en de gates / parken.

Ik wens jullie in elk geval een hele mooie vakantie toe. Neem warme kleding mee want we gaan hier nu de winter in en heel veel plezier alvast!

Natascha

Beste Leo,

Ja is nu duidelijk allemaal. Probeer je accomodatie te bellen, of zoek hun website op, daar staat vast op of ze kunnen helpen om Game drives te boeken. Moet geen probleem zijn, ook al is het kort tijd (hoewel nog 22 dagen om alles te regelen moet kunnen) voor jullie vakantie.

En neem inderdaad ook warme kleding, mee zeker voor de Games drives.
Het is hier winter en het is een koude winter dit jaar.
Maar zeker ook een zonnebril mee, want de zon schijnt wel de hele dag.

Kleed aan in laagjes zodat je wat uit kan trekken, overdag in de zon kan het behoorlijk weer warm worden:zon02:

Alvast veel plezier op vakantie gewenst.

Annemieke

Jullie hebben daar inderdaad recht op, Leo. In dit verband staat “couple” namelijk voor “any two persons”.

Dank je, Natascha. Deze reis is het laatste deel van de viering van ons 40-jarig huwelijk, dus het mocht wat kosten, maar allemaal bij alle overnachtingen in een Lodge… :slight_smile:

We gaan het wel ervaren. Nogmaals dank voor je adviezen en je reacties. Ik zal na afloop nog wel eens melden hoe het allemaal geweest is.

Hartelijke groeten,

Leo

Dank je, Toetske! Dat scheelt (ook) weer! Ik schreef naar aanleiding van Natascha’s reactie al dat ik nog wel weer een keertje verslag zal gaan doen. Eerst maar eens alles op een rijtje hebben en de reis maken uiteraard!

Hartelijke groeten,
Leo

Dank je, Annemieke! Wat leuk dat jullie allemaal zo vlot reageren. Complimenten voor jullie alledrie: dat houdt het forum ongetwijfeld heel levendig!
Dank voor je reacties en je adviezen. We zullen ons voordeel er mee doen.
Het weer zal wel omschakelen worden voor ons: onze zoons zitten in Nederland, waar het weer wisselvallig is en af en toe behoorlijk warm, wij zitten in Italie, waar het de laatste maanden heel lekker warm is. Hoe dan ook het zal in het noord-oosten (Kruger wel een beetje meevallen en we wennen dan langzamerhand als we ‘afzakken’ naar het zuiden voor een frisse neus in Kaapstad.

Nogmaals hartelijk dank en ik laat na de reis wel weer wat horen hoe het geweest is.

Hartelijke groeten,

Leo

Hoi Leo,

Vanuit Sabie-Graskop-Hazyview-Hoedspruit kun je iig een zogenaamde ‘full-day Kruger safari’ boeken.

Soms willen gasten van ons dat ook, ipv zelf gaan rijden door het Kruger park. Je word dan in een busje vervoerd naar de Orpen-gate en daar stap je op een open game-vehicle (safari-jeep). Kosten hiervan zijn R850 per persoon (incl. entree fee).

Wanneer je op een game-drive wil in een privé game reserve (Kruger is een staatspark) dan zul je daar ook moeten verblijven.

Veel plezier met je voorbereidingen :).

Groetjes uit de bush,

Corné.
Amukela Game Lodge.
www.amukela.com

Beste Corné,

Dank je wel voor de tip. Ik hoopte al op zoiets. Omdat Kruger het park is dat we als eerste bezoeken hoop ik dat ik daar ook onze Wild Cards kan kopen. We zullen dan zien of we ze kunnen verrekenen met een dergelijke excursie.

Zoals ik al aangaf hebben mijn vrouw en ik 11 jaar geleden (!) daar goede ervaringen mee, omdat de rangers met elkaar in verbinding stonden.

We gaan aan de slag met je advies!

Hartelijke groeten,

Leo

Nu dat zal leuk zijn Leo om straks te horen hoe het geweest is.

:vak01:

Beste allemaal,

Zoals beloofd een verslagje van onze meer dan voortreffelijk verlopen reis.

We hebben heel erg genoten van onze reis. Heel veel wild gezien, alles prima gereserveerd, heel mooi weer gehad. In prima harmonie hebben we met de Mercedes Vito meer dan 5000 km afgelegd zonder (grote) panne (1 x lekke band, 1 x dimlicht-lampje vervangen en uiteindelijk hebben we een wieldop verloren). In de bus hadden we met z’n zessen heel veel (been- en bagage-)ruimte. De inkomende agent van Oad, Your Africa, had alles prima geregeld: we werden prima opgevangen op zondagavond door een vertegenwoordigster van Your Africa. Ze gaf ons de vouchers en wees ons waar we geld konden pinnen en stelde ons voor aan de eigenaar van ons eerste overnachtingsadres (de enige zwarte eigenaar die we tegenkwamen). Hij verzorgde ook het transfer. De eerste overnachting was in een behoorlijk koude Bed&Breakfast, maar verder was alles prima geregeld. We konden er dankzij de tip van Annemieke goed tegen! Alle reserveringen klopten, zonder uitzondering, hun voucher-systeem werkte optimaal (geen enkele Oad-voucher hebben we gebruikt!!!). De gps / het navigtiesysteem werkte meer dan voortreffelijk (voor sommige overnachtingsadressen hadden we ‘m echt heel erg nodig, zeker in donker aan het einde van 10 km gravelroad). Ook de daarin opgeslagen / gereproduceerde toeristische informatie was een heel positieve ervaring voor ons!! Houden zo!

Zondagmorgen werd de Mercedes-bus bezorgd en kregen we uitgebreid instructie van een Hertz-dame. Ik denk dat één dimlicht het toen al niet deed, maar dat hebben we op die dag niet opgemerkt. Ook vermoeden we dat de band al lek was (zie verderop). Dat de wieldop beschadigd was stond op het formulier dat van alle (kleine) beschadigingen melding maakte. We zijn via Pretoria naar Pilgrim’s Rest gereden en vandaar naar Sabie. Wij zijn heel vroeg de volgende dag (05.00 uur weggereden) naar Kruger gegaan. We waren om 06.00 uur bij de Phabeni-gate en we konden daar onze ‘couple-Wildcards kopen. We slaagden er in een game-drive voor ons zessen te organiseren, met een ranger. We vertrokken met onze gids, die Happy heette en het ons maakte, om ongeveer 07.15 uur. We hebben heel erg veel wild gezien op die dag. Mijn vrouw, Wil hield alle diersoorten bij in een schriftje en kwam tot meer dan 30! Olifanten, neushoorns, buffels, giraffen, een stel parende leeuwen(!) krokodillen en nijlpaarden. Heel veel antilopen: nyala’s, impala’s, koedoes, noem maar op.

De volgende morgen meldde de eigenaresse van de B&B in Sabie dat we een lekke band hadden. Het hotelpersoneel had de band in 10 minuten verwisseld en met de eigenaar reden we naar een bandenbedrijf, misschien 1 km verderop, waar de band binnen 15 minuten gemaakt werd: kosten ZAR 50,- (Eur. 5,50 !!). Wij zijn toen verder op eigen houtje opnieuw door Kruger gereden en weer hebben we heel veel wild gezien. De ochtend was een beetje miezerig. Aan het begin van de middag vertrokken we naar Swaziland. We hebben daar veel ongelukken met auto’s gezien, inclusief een finaal gekantelde, enorme vrachtauto. De wegen waren niet al te best (zie ook verderop), maar we zijn er zonder problemen doorgekomen en dankzij de navigatie keurig bij ons overnachtingsadres aangekomen. Buiten heel koud, maar binnen prima warm. Het was een erg aparte accommodatie, een moderne versie van een oorspronkelijk Swazi-dorp) maar erg leuk.

De volgende dag zijn we naar Hluhluwe vertrokken. We konden bij de B&B een gamedrive met ranger boeken, maar deze keer was het geen succes. De ca. 10 km naar het park legde deze dame af (wij met dekens in de ‘open vehicle’) met 130 km/uur en in het park reed ze weliswaar geen 130, maar wel 60 km/h of soms meer. We hebben niet één neushoorn, waar het park wereldberoemd om is, gezien! Ik heb het wel, bij ons vertrek aan de receptie laten weten. We bleven er twee nachten en we zijn ’s middags naar Lake St. Lucia gegaan, waar we met een boottocht heel veel nijlpaarden, krokodillen en een Afrikaanse visarend (van echt heel dichtbij) hebben gezien. Bij de steiger hebben we nog heel wat aapjes (meerkatten) gefotografeerd.

Daarna de lange tocht naar de Drakensbergen. In de buurt van Durban hadden we wat regen. We hebben met z’n drieën gereden en de afstand in deze drie dagen was daarom geen enkel probleem. De wegen werden naar het zuiden toe steeds beter. Maar de potholes in het noord-oosten hebben ons vaak doen schrikken: wat een gaten in de weg! In het Drakensbergen Golf and Spa resort zagen we de sneeuw van heel dichtbij (en hadden we gelukkig vloerverwarming in de kamers!) en de volgende dag reden we er zelfs door de sneeuw. Het hotel was heerlijk verwarmd en alles was prima in orde.

De dag naar Aliwal North werd ook gevuld met een lange rit en de B&B was weer prima: aan de rivier met mooi uitzicht. Ook hier was het (buiten) heel koud.

De volgende dag naar Addo: prima overnachtingsadres (bij Nederlanders die deze B7B naast hun boerderij van 200 ha. exploiteerden) en de dag erop zijn we op eigen gelegenheid het park ingegaan. We hebben heel veel wild gezien en een heuse kudde olifanten met twee ‘vechtende’ (= stoeiende) jonge mannetjes. Indrukwekkend. Buffel, leeuw koedoe, wrattenzwijn, teveel weer om\ op te noemen.

Daarna naar Knysna. Daar hebben we het wat rustiger aan gedaan: het gezelschap voelde niet zo veel voor de hangbrug over de Storms Rivier (hadden Wil en ik vorige keer al eens gedaan) en we zijn gaan varen naar de ‘Heads’ en we hebben een werkelijk prachtige wandeling gemaakt bij Plettenbergbaai. Onwaarschijnlijk mooie uitzichten, veel geklommen (we waren gewaarschuwd door de –opnieuw- Nederlandse eigenaresse van ons B&B), maar het was heerlijk. Veel zeerobben (vandaar de naam: Robberg) gezien (geen walvisssen….)

Na Knysna naar Oudsthoorn. Onderweg de ‘verplichte’ struisvogels gzien, maar geen van ons wilde naar een farm. We hebben wel met z’n allen de Cangoo grotten bezocht. Op het bedrijf van de B&B hadden ze een geweldige hoeveelheid heel jonge (5 dagen) struisvogels. Een koddig gezicht!

Daarna gingen we naar naar Stellenbosch en hebben we de volgende morgen Franshoek (in de regen) en Paarl (toen was het al weer heel mooi weer) bekeken. We hebben geluncht bij Morgenhof (eigenaresse is mevrouw Cointreau, kleindochter van de uitvinder van deze drank en tevens uitvinder van de Rémy Martin) en wat wijnen geproefd. Leuk. Daarna naar Kaapstad. Ook hier weer een prima B&B (twee Duitse homo’s, fantastisch gastvrij en prima verzorgd) en veel te zien. We hebben wat gewandeld, wat gewinkeld, de Tafelberg opgegaan (met de ronddraaiende kabelbaan) waar we in prachtig weer een fantastisch uitzicht hadden. ’s Avonds gegeten in het V & A Waterfront. De volgende dag Kaap de Goede Hoop, prachtig weer (geen walvissen….) en op de heenreis de pinguins in Boulders (Mosselbaai).

’s Morgens de navigatie bij Tom’s Guesthouse achtergelaten (ik kon nergens in de instructie vinden of dat elders moest: op de luchthaven bij een Vodacom-balie?). Ik heb Your Africa voor alle zekerheid na thuiskomst een mailje gestuurd. ‘s Avonds de auto ingeleverd op de luchthaven en een schadeformulier voor de verloren wieldop ingevuld. Ik denk dat het aan de beschadiging die er al aan was te wijten is dat we de dop verloren zijn. Ik zal wel merken wat dat gaat kosten.

Heen en terug hadden wen een prima, goed verzorgde vlucht met redelijk ruimte (al blijft het altijd wel krap).

Een enkele kleine tip: zoals ik al schreef zijn de (binnen-)wegen in het Noordoosten van Zuid-Afrika werkelijk abominabel, maar verder naar het zuiden ging het steeds beter. Ik zou volgende klanten daar op wijzen. We hebben heel mooi weer gehad en ook de verdeling van het reisprogramma / het reisschema was –wat ons betreft- heel goed!

We hebben heel veel foto’s gemaakt en die zijn we nog aan het uitzoeken, maar je kunt wel al vast een beetje kijken op de site van onze middelste zoon:

http://www.flickr.com/photos/cmknigge/

en die van Wil en mij:

Imgur

Wij waren erg blij met jullie reacties: we hebben er veel aan gehad. We kijken terug op een fantastische reis in het kadei uit een heel warm (39 graden) Italia!

Wil en Leo Knigger van ons 40-jarige huwelijk.

Jullie allemaal veel succes gewenst en wie weet: tot een volgend contact.

Tanti salut