Privereis Zuid Afrika + huurauto. Kosten van safari,s en wildpark entree en hoe te regelen?

Hallo

We gaan met 3 personen naar zuid Afrika in augustus a.s.
We vliegen met KLM naar Johannesburg verblijven daar 2 nachten en dan gaan we door naar een guesthouse/lodge in Sabie, Mpumalanga (Vlakbij Nelspruit en 64 km vanaf het Krugerpark). Wij willen graag ter plaatse onze safari regelen omdat we anders de heel wat vooraf moeten betalen.
Alleen vlucht en lodge/guesthouse en huurauto regelen we via internet vooraf aan de reis.

Wat zijn de meest voordelige en vooral veilige opties om het krugerpark te bezichtigen?, (Safari van ong. 3 dagen met gids en overnachting in leuke maar geen uitbundige luxe dure lodge, dus iets wat betaalbaar is?)
Ik las iets over een wildcard hoe gaat dat in zijn werk en waar kunnen we daaraan komen? Moet je een losse game drive boeken ter plaatse of kan dit alleen via internet? Voor de safari lodge in het krugerpark willen we ook ter plaatse kijken. We zijn dus zelf onze reis aan het samenstellen.

Tips en adviezen voor budget safari’s zijn zeker welkom! Wat kost een complete safari met 1 overnachting minimaal p.p?

Hebben jullie al enigszins zelf uitgezocht wat jullie willen? Dit zijn vooral heel erg veel vragen waaruit ik meer vragen krijg:

• Willen jullie in het krugerpark overnachten?
  • Zelf regelen in huisjes of vooral zo goedkoop mogelijk?

Willen jullie in het nationale park zitten of bijvoorbeeld in een lodge aan de rand van het nationale park, maar wat wel deel is van het grotere Krugerpark?

Een wildcard is in ieder geval iets wat je kan kopen bij de ingang van een aantal verschillende (grote) nationale parken waarmee je voor een jaar lang onbeperkt naar binnen en buiten kunt zonder er per dag voor te hoeven betalen. Normaal gesproken betaal je namelijk per dag dat je in een nationaal park bent in Zuid-Afrika, met die wildcard betaal je één keer een vast bedrag en ben je voor een jaar/dus je hele vakantie klaar. Volgens mij is het echter niet echt gunstig deze te kopen wanneer je relatief weinig in de nationale parken verblijft waarvoor deze geldig is. Kan je simpel nakijken via sanparks.

Het krugerpark is altijd wel veilig, zolang je je maar aan de regels houdt en niet stupide gaat gedragen. Blijf ten alle tijden in de auto of binnen een afgeschermde zone.

Een losse game drive kan je daar gewoon boeken, kan ook van tevoren. Mochten jullie dus in het Krugerpark zelf willen gaan slapen dan moet je dat echt van tevoren boeken en ben je nu al rijkelijk laat. Zelf die fout ook gemaakt, waardoor heel veel plekken al volgeboekt waren en de planning enigszins omgegooid moest worden. Boek dit dus zo snel mogelijk nu het nog kan en je mogelijk nog een overnachting in het krugerpark kan boeken.

En wat kost een safari, tsja… Dat ligt grotendeels aan jullie zelf. Kamperen, huisje, wat voor auto, georganiseerde gamedrive, etc?
Besparen kan je gemakkelijk in Zuid-Afrika door te kamperen, zelf te koken of gewoon de goedkopere huisjes te kiezen. Een complete safari waarbij je zelf in een eigen auto rondrijdt is natuurlijk stukken goedkoper dan een volledig georganiseerde safari met gids en (luxe) huisjes waarbij je in een restaurant eet. Wat willen jullie dus precies? Wellicht valt er dan een beetje een indicatie te geven.

Nu nog wat boeken IN Kruger park, zal zeer, zeer moeilijk zijn. Alles zit vol. Maar er zo vele leuke en qua prijs leuke plekjes. Ook zijn er best safari’s te doen voor een leuke prijs. Augustus is nu best druk, dat heb ik gemerkt, toen ik voor deze augustus, accomodaties wilde boeken voor mijn klanten. Zeker in Kruger Park, en St. Lucia. Maar gelukkig kan ik Marijn klanten altijd helpen.

KRuger park is zeker veilig, maar je moet niet uit je auto gaan en ramen en deuren van de auto openen, dan vraag je er om. Het zijn wilde dieren. Alleen in de Campen, kan je uit de auto en rond lopen, die Campen zijn beveiligd. Je kan daar heerlijk zelf rijden, je ziet dan zeker ook veel. Momenteel met de droogte van de afgelopen zomer, zie je veel dieren op groene plekken en water. De Groenen plekken zijn super schaars nu helaas.

om uit eten te gaan is in ZA echt niet duur…kan je niet voor koken.

wild card moet je via de website aankopen, kan nelaas niet meer te plekken, omdat ze nu echt persoonlijk zijn. . Kijk op de Sanparks.co.za

suc6 en veel plezier

Hallo

Hier is ook al heel veel terug te vinden over van alles en nog wat!
Een wild card word meestal pas interessant na 5 dagen Kruger,
en andere nationale parken zijn vaak goedkoper dus dan komt de omslag
nog wat later!
Houdt er wel rekening mee als je drie dagen continu in een park verblijft
betaal je toch 3 maal entree!

Veel succes en probeer de dingen in de parken zo snel mogelijk te
regelen want het is erg kort dag!

Hallo,

Wij zijn net terug uit Zuid Afrika (2e keer) en gaan in September weer, enkele tips die ik je kan geven;

• Auto huur/rijden: Autorijden in Zuid Afrika is zeer goed te doen, het word aangeraden om wel de deuren op slot te houden ivm overvallen, de wegen zijn meestal goed al zijn er diverse wegen met pot holes, let hiervoor op! Er zijn diverse tolwegen ook richting Kruger waar je niet met je credit card kunt betalen, neem dus voldoende cash mee. Overal staat: rij niet in het donker, wij hebben hier nooit problemen mee gehad, geloof me er zijn gekkere plekken waar je kunt rijden. Zorg wel dat je de verzekering afkoopt, dit kan veel geld besparen bij schade en controleer voor vertrek of er een reserve wiel in de auto zit.

• Kruger Park: Wij zijn kampeerders en gaan graag met onze eigen tent, echter het park bied ook huisjes (roundavels), op de website van SANPARKS kun je deze makkelijk boeken. Bij ons is de credit card boeking al een paar keer niet gelukt, Via mail contact zijn we snel en goed geholpen door SANPARKS. Rest camps raken snel vol dus boek snel, wij hebben November 2015 geboekt voor Mei 2016 en hadden in Skukuza de laatste camping plekken.
    De asfaltwegen zijn in Kruger zeer goed maar ook op de gravel kun je gerust met een klein / normal formaat auto terecht. Zolang je je aan de regels houd zal er niet snel iets gebeuren, gepaste afstand houden van het wild en goed opletten. Kruger is ideaal voor een selfdrive safari. Ik heb met Zuid Afrikanen gesproken en die vonden de lodges A. Veels te duur en B. niet beter als een selfdrive. Ook kun je bij restcamps wandelingen en game drives boeken echter ik vind zelf rijden fijner.
    Het Kruger park is in vergelijking met Tanzania of Kenia veel goedkoper, vooral voor kampeerders. De winkels in de rest camps zijn niet duur (vlees voor de braai) en ook de benzine is normaal geprijsd.
    De wildcard zoals al aangegeven is een goede tip als je diverse dagen in het park verblijft.
    Het zuidelijke deel (tot aan Letaba) heeftt het meeste wild dus daar zal het ook het drukste zijn

Verder; gewoon gaan en genieten van het mooie land :slight_smile: Voor foto’s kun je op onze blog terecht op onderstaande link, mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag

Groetjes
Stefan

De deuren van je huurauto in ZA gaan automatisch op slot als je rijd, makkelijk, hoef je dan niet aan te denken. En in het donker rijden, is gevaarlijk, geen straat verlichting dus echt pikke donker hoor en bij parken, kan er ook wild opeens in de koplampen opduiken , erg gevaarlijk voor het dier en auto. Ook lopen er mensen langs de weg en die zie je echt dan niet.

en als je goed zoekt kan je best goede en goedkopere lodges vinden. Ja maar de ZA vind die te duur, geen wonder, die hebben een salaris die maar 1/3 is van het salaris die iemand in NL verdient. Dus dat is niet echt een maatstaaf voor de Europeanen.

Bedankt voor de tips!

Wij hebben een lodge aan de rand van het kruger in malmoth park geboekt, en dat zijn luxe chalets (manzini chalets) en dat verschilt in prijs behoorlijk
dan dat je in dezelfde type chalets in het krugerpark zelf zou zitten. Want dan kun je rekenen op zo een 250 euro pp per nacht per kamer. Terwijl mazini voor 3 nachten maar 275 euro kost.

We zitten 10 nachten in Sabie town guesthouse lodge en vanuit daar 3 nachten in malmoth park vlakbij bij de zuidingang (nabij het krokodillenmeer) van het krugerpark op zo een 154 km afstand van Sabie. Nu zag ik dat je daar vanuit dagsafari’s kunt maken met open jeep en gids 400RAND per persoon en dus makkelijk te doen. Indien dat lukt neem ik aan dat die dagsafari’s ochtend en sunset safari’s vanuit daar te boeken zijn ter plaatse? Of moeten die vanuit nederland ook al geboekt ivb de beschikbaarheid?

Verder willen we Swaziland en St. Lucia bezoeken want we verblijven 22 dagen in zuid Afrika. Nog tips voor een bezoek aan Swaziland? We huren op de luchthaven van Johannesburg een auto alleen bij sommigen mag je maar een beperkt aantal km rijden, dus dat is met die afstanden lastig. En aangezien we starten bij Johannesburg en daar eindigen is vanuit daar een auto huren echt de beste optie.

Nog even over autohuur:

Wij hebben geen creditcard en kunnen deze ook niet krijgen. Wel heb ik een prepaid debetcard van ICS en volgens hen wordt deze wereldwijd geaccepteerd.
Maar hoe zit dat met autohuur? Want het is ook logisch dat niet iedereen een creditcard heeft aangezien het heel moeilijk is een lening te krijgen en ik wil niet eens.

In Zuid Afrika wordt er wel verwacht dat je een creditkaart hebt om een auto te huren. Meer nog, de creditkaarthouder moet de eerste chauffeur zijn van het gehuurde voertuig. Ik dacht dat er misschien wel ergens een maatschappij is die je een auto kan verhuren zonder creditkaart (heb er ooit reclame voor gezien), maar dan gaat de huurprijs ook stevig de hoogte in. Maar een creditkaart wordt in principe dus wel verwacht voor de chauffeur van de auto.

maar word de prepaid mastercard ook geaccepteerd? wij hebben geen creditcard

Ik denk het niet, toch niet voor een buitenlander. Een autoverhuurbedrijf houdt een bepaald bedrag ‘on hold’ voor kosten achteraf (etoll, boetes en schade aan de auto), dat gaat niet direct van je creditkaart af, maar als ze het nadien nodig hebben moeten ze zeker zijn dat ze het bedrag van je kaart kunnen halen. En met een prepaid mastercard hebben ze die zekerheid niet.
Misschien best eens navragen bij autoverhuurbedrijven of brokers zoals Sunnycars?

Ik heb even gekeken maar ik zie ook voldoende cash car rentals waar absoluut geen creditcard bij nodig is

Dus dat is dan onze enige optie

Er zijn er een paar denk ik die dit doen zonder creditkaart, zoals gezegd, ik heb er ooit reclame voor gezien, maar ik weet niet meer welke het was. Je beste optie is ook de maatschappijen zelf eens aanschrijven, misschien dat er toch iets verrassend uitkomt :slight_smile:

Ja, zeker gelukkig wel. Zonder auto kun je daar niet veel :wink:
We zijn nu bezig voor de bestuurder een nieuwe visa kaart te regelen dus misschien komen we er nog
aan omdat de oude vrijdag wordt afgelost, hopelijk is de aanvraag binnen 4 weken rond,

Huur een auto vanuit Nederland, dat is het beste, qua verzekering, vrije km,s etc. Je bent echt niet voordeliger uit als je bij een huurmaatschappij in ZA huurt. Kijk goed naar de voorwaarden. En meldt er ook bij als je naar een buitenland wil reizen, dit ivm verzekering, dus Swazieland, Lesotho, Namiba, Mozambique.

en zonder creditcard komt je nergen, die heb je zeker nodig. In ZA kan heel veel betalen met je cc,

Hallo

Houdt er ernstig rekening mee, dat wanneer je geen creditcard
hebt je geen auto meekrijgt!!!
Dat is voor de verhuurder namelijk een ingebouwde verzekering
waar ze nadien schade of aanvulling benzine etc. van kunnen
afhouden!

Dus probeer kost wat kost zo snel mogelijk een card te regelen
op naam van de bestuurder om ellende te voorkomen!

Of houdt er rekening mee dat ze heel, heel veel borg vragen!

Succes en veel planplezier

Er zijn verschillende verhuurders die een debetcard of cash accepteren, dat het duurder is dat moet dan maar dan kunnen we wel een auto meekrijgen. Bij een negatieve BKR kan iemand binnen 5 jaar na volledige aflossing nog geen eens een creditcard krijgen. Dus dat wordt lastig, ook al is alles afgelost. Over 5 jaar dus weer.
Ik las dat overal contant is te betalen in zuid afrika of met bankpas, dus volgens mij kun je heel makkelijk zonder creditcard er komen zoals het op internet staat bij praktische zaken.

Ik zelf heb geen rijbewijs en de 2 hoofdbestuurders (waar de creditcard van op naam moet staan) die hebben een ingelopen negatief BKR maar ze hebben geen achterstanden meer. Tijdens een reis naar GAMBIA zijn ze bestolen op hun VISa world card en dus 3000 euro lichter, en toen kwamen ze zo in de min te staan. Helaas is daar nooit onderzoek naar gedaan en kunnen ze het niet bewijzen. En als je getrouwd ben sta je dus samen op 1 creditcard negatief, en kunnen allebei binnen die 5 jaar geen nieuwe krijgen.

Jammer Altijd aangifte doen bij je cc maatschappij en de betalingen zeker laten terugboeken. Jij hebt daar geen toestemming voor gegeven. Wij hebben dit probleem ooit in de USA gehad en gelukkig goed geregeld en is alles terugbetaald. Ze kunnen transactie slips inkijken en als jouw handtekening er niet op staat…

wij hebben altijd verschillende kaarten, ook van andere maatschappijen, om geen problemen te ondervinden van fraude, diefstal etc.

ik heb op die site gekeken van die autoverhuur in Joburg, ik ken deze niet, is onbekend, maar dit lijkt me meer voor de Zuid Afrikaaners zelf en niet voor buitenlanders. Je hebt echt een cc nodig als je een auto wilt huren, kom je niet onderhoud.

en ja je kan (bijna)overal contact betalen in ZA, maar dan loop je wel rond met heel veel cash veld, is zeker geen aanrader kan ik je vertellen. Ook zijn er steeds meer zaken waar ze geen contact geld meer accepteren, vanwege overvallen.

wel kan je vaak pinnen terplekken, supermarket etc. En maar hopen dat ze hun machine op de buitenlandse debetkaart hebben ingesteld, anders moet je nog contant betalen.

sucses

Wij hebben geen creditcard en wij komen daar niet voor in aanmerking is 3 keer afgewezen bij verschillende aanvragen
dus ik heb er niet veel aan, dan zouden we iemand moeten vragen die met zijn/haar creditcard ter plaatse een auto voor ons kan huren
als we die persoon de kosten betalen contant zodat die persoon geen risico loopt omdat wij zeer eenvoudig 6000 euro op onze bankpas hebben
maar die creditcard krijgen we niet, en ik kan me echt niet voorstellen dat er geen autoverhuur bedrijven voor toeristen zijn die een andere borg of garantie dan een creditcard accepteren met uitzondering.

Als we iemand 1000 euro borg cash geven dan neem ik aan dat dat ook een soort garantie is

PS: We zijn in 2008 bestolen op de visa card en het lijkt me te verouderd om die zaak nu weer open te gooien.

Zeer onverstandig dat je daar toen niet achteraan gegaan bent. Je bent daarvoor verzekerd!

Bij de meeste (zo niet alle) autoverhuurders moet je ter plekke dezelfde creditcard voorleggen als deze waarmee de auto gereserveerd/betaald is. Dus: iemand anders met zijn cc laten betalen gaat je niet helpen.