Leuk zonnepit! Ik neem mijn man mee in maart, voor hem de eerste keer, en hoop dat ie ook meteen verliefd is!
Kán niet anders… Mijn vriend heeft het nu al over ‘de volgende keer…’
- ik maak een vreugdesprongetje *
Mooi…die positieve berichten. Zijn benieuwd.
Sent from my SM-J510FN using Wereldwijzer mobile app
@palenque: Zijn jullie inmiddels al in Zuid Afrika? Ik was benieuwd naar je ervaringen en ook naar de vliegreis aangezien wij dezelfde vlucht hebben straks in juli ![]()
Hoi Elly1
Wij zijn nu in Zuid-Afrika. Vlucht is prima verlopen. Helaas erg lang moeten wachten op de auto zodat wat we wilden vermijden toch in het donker moesten rijden naar eerste hotel. Gelukkig is dat goed gegaan. Zaten 10 minuten van het vliegveld af. Zitten nu 2,5 week hier en nog 1,5 week te gaan. Al veel moois gezien. Tot nu toe alles veilig verlopen. Als je onze reisblog wil lezen staat alles tot nu toe beschreven op www.rickaline.waarbenjij.nu groetjes vanuit het warme Zuid Afrika
Sent from my GT-I9505 using Wereldwijzer mobile app
Fijn om te lezen dat jullie het naar de zin hebben. Je verslag ga ik zeker lezen! Heel veel plezier nog!
Zo, in 1 ruk alles gelezen. Leest lekker weg! We hebben niet alleen dezelfde vlucht als jullie maar ook dezelfde auto bij Avis.
Bij het verlaten van de luchthaven in Johannesburg zijn we IN de parkeergarage aangehouden door een politie-agent. Hij vroeg waarom we niet stopten bij het stopbord. Dat bord hebben we echt niet gezien. (achteraf bleek het aan een balk van het plafond bevestigd te zijn).
Ik zou een bon krijgen van (volgens mij) 700 rand. Ook hier heeft een charme offensief gewerkt. “first time SA… such a great country”, “your a nice man, I’m a friendly Dutch guy. Let’s leave it with a warning…”. Na nog wat discussie heeft hij het met een “waarschuwing” afgedaan.
Vanaf dat moment waren we wel erg scherp op stopborden om ook écht te stoppen. Ik had het gevoel dat achter ieder stopbord een agent in de bosjes zou zitten ![]()
Verder 0 problemen gehad. We waren er maar kort. We gaan komende zomer (aug) voor een langere rondreis.
Ja is helaas al jaren een trutje om extra geld bij de tourist te pakken, omdat men het niet weet. Ja je moet altijd echt helemaal stilstaan bij een stop bord. Maar helaas is het zo dat politie altijd probeert om wat wij noemen “lunch”. Money te incasseren. Je hebt het super grdaan met je offensief. Slijmen en erbij blijven.
in ZA moet gewoon een bon op de huurauto worden uit geschreven, bij wet mag je nooit kontant betalen! Ook voor snelheids overtredingen is dit geval. En pas op overal wordt gecontroleerd, met laser. Ja echt.
ik waarschuw altijd mensen altijd voor dot soort dingen. En een ding betaal nooit contact. En zeker niet…ook niet om er af te zijn. En ach is niet zo veel geld. Zo houd je dit gedrag in stand namelijk.
En nee, niet bij elk stop bord staat een agent, maar ze zijn daar wel fel op.
Lunch Money is verhullend taal gebruik.
Is gewoon omkoping en zou niet moeten kunnen
Zeker, maar in Zuid Afrika wordt dit zo genoemd…het is gewoon diefstal niet meer en niet minder.
Helder.maar waarom gebruiken velen in Zuid Afrika dit als een een excuus voor corruptie/ diefstal door de politie
In Zuid Afrika gaat veel met de mantel der liefde bedekt worden .
Ik denk dat dit niet de goede weg terug is benoem het probleem
gewoon .
Nee, is geen excuus hoor, gewoon een feit. En wat kan je er aan doen als gewone burger, de Afrikaners ergeren hier ook rot aan en doen daar zeker niet aan mee kan ik je vertellen.
sinds het ANC aan de macht is is dit gewoon veel erger geworden, als,de voormalige president Zuma dit doet, waar wij k niet zeg. De meeste zijn ook te lui om te werken, en diefstal is ook vaker lucratiever dan werken. Helaas. Gelukkig denkmnietmoedereen zo, maar heel veel wel dus.
en de toerist is een gewillige melkkoe, die weten weten niet hoe te reageren en denken dat de politieman/vrouw wel gelijk heeft.
ik werd heel snel gewaarschuwd,mtoen we hier kwamen wonen, “pas op de politie is zeker niet je beste vriend” ik heb al regelmatig op dit forum ook al gewaarschuwd voor deze praktijken en helaas hoort dit bij Zuid Afrika. Het is gewoon zo. Je kan dit land niet vergelijken met Europa, Totaal niet.
Wij hebben het wel een keer contant afgedaan en had wel het gevoel dat het zo hoorde maar twijfel nu. Het was in shindzela, geen politie maar iemand van het reservaat. En die stond (uiteraard) onderaan een heuvel waar we te hard reden. Liet de vriendelijke man op de meter zien en hield handgeschreven een boek bij. Toen toch contant betaald maar had ik naar de verhuurder moeten verwijzen of is dat enkel buiten de prive resevaten?
Nee daar geldendezelfde regels voor en dat ze wat laten zien, ach was fake? Was hij alleen?? De snelheids metingen moeten een geldig calberilatie certificaat hebben, anders is gewoon onzin. Ze zijn erg vindingrijk, pas daarvoor op. De volgende keer gewoon een bon laten uitschrijven op de huurauto en nooit kontakt betalen, is echt wettelijk verboden.
Een bon laten uitschrijven op de huurauto, bedoel je dan dat ze deze naar de verhuurmaatschappij moeten sturen en dat je dit dan achteraf aan hen betaalt?
Jazeker, altijd een bekeuring laten uitschrijven op de (huur)auto, dat is de normale gang van zaken. En dan afwachten. Het kan zijn dat nooit meer wat hoort. Of men schrijft een bedrag af van je creditkaart als het een legale bekeuring was en deze is opgestuurd aan de verhuurmaatschappij.
Wij zijn aangehouden omdat wij blijkbaar hadden ingehaald op een brug met onderbroken strepen (bij Acornhoek). En niet (compleet) stoppen bij een Stop-bord. ZAR 2000,-. Beetje overdreven duur.
Te hard rijden is ook ZAR 2000,- en ze gebruiken een vreemd A4 vodje om je boete op uit te schrijven.
Eerste punt, het inhalen, was echt toeristje pesten volgens mij.
As ze het op een vodje schrijven…dan is het om prive geld te innen. Moet een officiële bon zijn. En AJ dat proberen ze bij toeristen helaas. R 2000,. . Klopt totaal niet hoor. Gewoon op de huurauto laten uitschrijven en verder niets doen.
en bij een stop is inderdaad de auto echt tot stilstand brengen!!!
Ze wilden mij terug laten rijden (is toevallig altijd de kant op waar je vandaan kwam) om te betalen op het bureau. En het was een gekopieerd A4-tje.
Dus je hoeft nooit naar het bureau om te betalen? En inhalen op een brug mag ook gewoon?