Wat vind jij van de politie in Afrika?

Wat vind jij van de politie in Afrika? Behulpzaam? Te vertrouwen? Of juist corrupt?

Stem hierboven in de peiling en licht eventueel hieronder je mening toe!

Hallo, mijn ervaring is dat de politie oneerlijk en heel erg corrupt is
Ik spreek hier over Gambia en Senegal
grtz

Ik kan alleen spreken van Zuid Afrika.
Hier vind ik de politie over het algemeen correct. Uitzonderingen daargelaten, maar dat heb je zelfs in Nedwerland. Jan

Had 3 motoren in KEnya maar ze werden soms alle 3 ingenomen door de politie moest dan weer 6000 ksh betalen en kreeg ze dan weer terug. Ook werden mijn vriendin en ik een keer door een stomdronken politie aangehouden en moesten ons paspoort laten zien die we niet bij ons hadden. Toen moesten we 2000 ksh betalen anders moesten we mee naar het bureau. Hij stond met zijn geweer te zwaaien en je begrijpt het al we hebben maar snel betaald.

Ze zijn alles wat hierboven staat maar ook het tegendeel.
Hangt er van af of je hen kent, in welk land je zit,hoeveel armoede er heerst en welke achtergrond ze hebben.
Zelf heb ik de lui in Ivoorkust nogal vaak weinig sociaal vaardig en agressief ervaren.
In The Gambia maakten ze gijzelaars om aan geld te komen, maar waren ook erg vriendelijke solide en behulpzaam.
Tja…en daar waar armoede is valt veel met wat geld te regelen…

Ik spreek hier enkel over Zuid-Afrika. We komen daar al verschillende jaren. Persoonlijk hebben we nog geen negatieve ervaringen gehad met de politie. We zijn al vaak moeten stoppen voor controle en een ‘goede’ babbel (lees: slijmen en overdreven complimenteren van de agenten) voorkomt dat je uren moet wachten of boetes moet betalen voor iets dat je niet gedaan hebt. Erg professioneel en betrouwbaar komen de agenten ons niet over. Mensen die we kennen hebben al vaker negatieve ervaringen gehad. Aangehouden worden voor overdreven snelheid terwijl je niet te hard rijdt. Dit los je op door de lunch van de agent te betalen. Anders kan je mee naar het politiebureau voor een hele dag.
Jammer, maar ik voel me absoluut niet beschermd en veilig bij de Zuid-Afrikaanse politie. Dit jaar zijn er ook al meer dan 50 agenten vermoord…

de politie is niet 't enige apparaat waar corruptie heerst. Corruptie maakt onderdeel uit van 't dagelijkse leven. Omdat men liever iets geeft bij de controleposten, zelfs al heeft men geen enkele ovetreding begaan, want men weet dat de politie je tijd kan verspillen door je aan de kant te houden en te dreigen met de woorden ‘i’ll take you to court’. Het heeft te maken met de onwetendheid van de burgers. Ze weten niet wat hun rechten zijn. Bovendien denken de mensen ik kan beter nu iets geven voor 't geval ik de volgende keer wel iets verkeerds doe. En uiteraard als blanke ben je vaak 't haasje want dan denkt men meteen ‘vette vis’. Vaak is het zo dat een agent meer verdiend aan steekpenningen dan z’n maandsalaris.

1 like

Wat Nessie zegt is correct.Het zit in het hele systeem dat gekenmerkt wordt door machtsafstand in rangen en standen.
Zo liepen ze in The Gambia een subsidie van miljoenen mis omdat ze het in de bureaucratische lagen niet eens konden wie wat kon afromen…de onderlinge kinnesinne was zo groot dat de hoogste in rang zijn handtekening niet zette omdat ie tekort kreeg naar zijn zin.

Er is veel gesubsidieerd, veel onaf (geld was weg…)en geen onderhoud…dus het is een eindeloze cirkel van donaties…

Dat witte het bokkie zijn, heb ikzelf nooit ervaren…eerder(maar dat zal aan mij liggen, ik ben nogal combatief)heel voorzichtig…waarschijnlijk omdat ik er veel mensen uit alle lagen kende.Verder heb ik daar nog iets overtreden…

Politie die wegen controleert krijgt steekpenningen.Ze kunnen het taxi’s verdraaid lastig maken.
Vergeet niet vooraf de prijs van de rit overeen te komen. Je kan anders voor verrassingen komen te staan.
Geef ook NOOIT iemand je portemonnee om even een boodschap voor je te doen…je ziet hem/haar nooit meer terug…geen boodschap en toch geld kwijt…
(het lijkt zo logisch maar het gebeurt nog steeds…"ze was zo aardig en vriendelijk…Maar ze hebben daar ook een gezegde: "when it comes to food there are no friends

Ïets overtreden moet zijn “niets overtreden”(sorry)

Als je een beetje assertief bent valt het op zich wel mee. Niet te snel toegeven als de politie lastig doet. Eigenlijk hebben ze helemaal geen zin om met je naar het bureau te gaan, ook al beging je een (flinke) overtreding. Dat kost namelijk veel tijd en in die tijd kunnen ze dan geen anderen aanhouden voor bribes.

Joeterke denkt dat het gaat over bribes…
Het licht meestal veel genuanceerder.
Gesteld± zwarte agent neemt witte mee…Witte maakt stampei en dreigt met juridische maatregelen en beargumenteerd deze…en wil superieur spreken voor een klacht.
Dan ontstaat er een impasse.
Zwarte agent kan afgaan in zijn goede naam bij superieur.Agent heeft Witte opgepakt voor vermeend vergrijp, maar moet zichzelf nu in opspraak gaan brengen bij superieur…dat is risicovol.
Superieur kan van mening zijn dat Witte geld brengt en heeft wellicht ander belang…dan ga je af als agent en kom je in opspraak bij de goegemeente en vervolgens kun je het schudden in je carriere

Gesteld Witte wordt opgesloten, schakelt vervolgens juridische hulp in…
Zowel superieur als agent komen dan in opspraak…Negatieve publiciteit voor toerisme…bloedlink…Die aanvankelijke groet bekken gaan ineens heel stil worden…dus excuses voor de vergissing en u kunt gaan…

Tenzij je wordt gegijzeld!Dat doet de overheid ook aan.Zeker als bekend is dat je veel geld vertegenwoordigt…ze pikken je paspoort in en je krijgt een uitreisverbod…en dan maar zien weg te komen…

lichtis ligt,alweer sorry…Had een andere zinsconstructie voor ogen.

Ik weet het hompel dat het probleem meer is dan het geld alleen. Als we echt naar de problematiek blank zwart gaan kijken in Zuid-Afrika kom je in een politiek sociaal kluwen terecht waarvoor in mijn eigen geen gezonde oplossing meer bestaat. Ik weet niet hoe dit land ooit uit deze gruwelijk impasse komt. Er zijn zoveel factoren (apartheid-verleden, pay-back time, opleiding, opvoeding…) die het onmogelijk maken voor blank en zwart om samen te leven op grote schaal. Hier en daar zijn er kleine uitzonderingen. Hoe mooi ze het land ook voorstellen aan de toeristen, hoe graag we er ook gaan genieten van hun prachtige flora en fauna, ik word telkens heel droevig, boos, gefrustreerd als ik geconfronteerd word met de bevolkingsproblematiek in ZA. Ik vind het ook er moeilijk om hierin een standpunt in te nemen. Er is voor vele argumenten wat te zeggen zowel aan de blanke als aan de zwarte kant. Ik heb hierover ook al veel gepraat met blanke Zuid Afrikanen en geraak ook met hun argumenten niet wijs over de visie van beide bevolkingsgroepen op de bestaande problematiek. Ik zou in een glazen bol willen kijken om te zien wat er van ZA geworden is binnen pakweg 50 jaar. Ik hou ook mijn hart vast voor wat er gebeurt als Mandela overlijdt…

in mijn eigen= is in mijn ogen

In grote lijnen eens met Joeterke.
Maar ZA is niet te vergelijken met The Gambia…Zoals al eerder gezegd het hangt er vanaf waar je bent.Politie in Zuid Afrika is voor een groot gedeelte vervangen door bedrijfsmatige veiligheidsdiensten…Cape Town staat bol van de bordjes met
“armed response”,bijv.
Er lopen raciaal gemengde bewapende beveiligers in hotels in Joh’burg…Desgevraagd vertellen ze me dat het beeld van joelende bevolking wat wij op tv zien een doodgewone uiting is discussiegedrag van de lokale bevolking…“toen het werd opgenomen zaten wij in de ruimte er naast koffie te drinken…er was niets aan de hand…”
Hetzelfde gejoel en geschreeuw schijnt ook in Botswana gewoon te zijn rond de verkiezingen…vrachtwagens vol mannen die de andere partij verrot schelden…vice versa…en terwijl de doorsnee Botswanees best tevreden is met de bestaande regering(althans een aantal jaren terug)
De enige keer dat ik te maken kreeg met een politieman was in Botswana in the middle of nowhere die daar een roadblock moest voorstellen.We stopten, en reden toen heel langzaam naar hem toe…(70 meter verderop)Dat hadden we dus niet mogen doen! Hij had naar ons moeten komen…dus hij wilde een bi\on geven…Internationaal rijbewijs laten zien…hij raakte wat verward, keek nog eens goed,zag dat het een huurwagen was…werd erg onzeker en het werd “dumela ra”…dus veel poeha voor die ene auto in een halve dag.

Er is in ZA natuurlijk wat te zeggen als je als verdraaid arme zwarte in de kamp zit waar geen voldoende watervoorziening is,stukken plastic als wand en dak van je behuizing dient, een hek langs de weg staat en als je naar beneden kijkt je de peperdure landhuizen en villa’s ziet waar onder meer ook Mandela woont…Zij wel en ik niet…het zou toch democratisch worden…?
Ook vanuit de witten is het juist dat ze het strontverveklend vinden als hun auto’s tijdens een rit bekogeld worden met stenen door de langslopende jeugd die uit haat en zelfhaat vernielen…Het zit vol met nog niet uitgevochten tegenstellingen en frustraties op basis van het verleden.

De plaats waar wij verblijven heeft een field security en een armed response. Aanvankelijk is dat niet wat je op vakantie wil…maar alles went en dat is het grote probleem daar ook. Mensen gaan dingen die wij als onwaarschijnlijk onaanvaardbaar vinden, als normaal aanzien. Daarom krijg ik, denk ik, vaak de reactie van blanke Afrikanen dat Europa het allemaal veel erger maakt dan dat het in werkelijkheid is. Sommigen beweren zelfs dat cijfers van criminaliteit worden vervalst in de Europese berichtgevingen. Straffe dingen allemaal, heel verwarrend vind ik het…

Tja…het is voor ons wat ongewoon als op een parkeerplaats een security met een jachtgeweer loopt rond te sjouwen…en even verderop iemand braai houdt van saucijsjes voor de verkoop terwijl er geen kip te zien is…en het restaurant even verderop vol zit met witten…
Zwart is weliswaar aan zet, maar Mandela had goed door dat als wit vertrekt zwart in de zware heisa terecht komt…met Taylorachtige toestanden (Liberia,Sierra leone,e.d.)

Alhoewel Namibie een Duitse kolonie is geweest heb ik persoonlijk de ervaring dat Namibiers helemaal niet zo negatief over Duitsers zijn…(“ze hebben ons een uitstekende infrastructuur nagelaten…”
Het land waar bier goedkoper is dan water,politie alle ingangen van supermarkten bewaakt,lokale witte bevolking de auto’s met de achterkant tot voor de deur parkeert om snel weg te wezen,de omgeving van hotels gekenmerkt wordt door frequente overvallen en tasjesroof en jongelui in een groep expres tegen je aanbotsen met een brutaal smoelwerk…
Windhoek bestaat grosso modo uit verschillende lagen, witte laag, halfbloed,zwart en squatterzwart(Babylon).Dit is ook een algemene lijn in de sociaal economische structuur, alhoewel de zwarte bevolking ook steeds rijker aan het worden is.Witte wijken worden gekleurderBuiten de supermarkten heb ik er geen politie gezien.Net als hier gaan aangiftes van overval/diefstal op de grote hoop en nooit meer iets van gehoord.

Tussen 17.15 uur em 17.30 uur staat alles in een gouden gloed…Wat een grote zandbak…!!

Ik ben een maand in Zuid-Afrika geweest en heb veel rondgereist (in een klein deel van het land). Ik kan nu met eerlijkheid en volle overtuiging zeggen: ‘welke politie?’.
Ik heb genoeg hele verdachten dingen gezien (jongetjes met stokken langs de kant van de weg die je seinen te komen, een ijscowagen die na 7 uur 's avonds voor het afgesloten terrein staat en naar binnen wil komen etc.), maar geen enkele agent. Niet bij de wegopbrekingen, niet in de steden, nergens!

Marokko is corrupt (verkeerspolitie). Zuid Africa is zeer vriendelijk naar toeristen toe. Krijg voorrang bij wegcontrole en mag doorrijden, terwijl de vaak zwarte medemens moet wachten en alles moet laten zien. Dus positieve discriminatie!!!

Zelf ben ik in Cameroon geweest voor een aantal jaren, wegens werk. Dit is denk ik een hele andere ervaring dan als je als tourist op stap bent.
Het is een spel waar ik niet altijd in mee ging. Sterker nog ik maakte er in een enkel geval misbruik van.
Bij diverse checkpoints werd ik wel eens aangehouden, maar meestal gewoon doorrijden. Als je bekend bent op een bepaald route wil dat ook wel eens ( in mijn geval ) in je voordeel werken.
Controle rijbewijs. En verder rijden maar weer. Zonder betalen ( ook al deden ze erg lang over hun controles). Gewoon gedaan als of ik ze helemaal niet begreep als ze bribe wilden.
Taxi’s en taxi-busjes zijn bijna altijd de klos.
1x heb ik een auto ingehaald in ( in de bocht met door getrokken lijn ). Ondanks dat het erg gebruikelijk was de verkeersregels te overtreden werd ik naar de kant gestuurd door de politie. Rijbewijs controleren natuurlijk. En ik werd beschuldigd dat, ik een auto had ingehaald, terwijl een doorgetrokken lijn dit verbied ( wat dus klopte ). Dus zou ik een boete moeten krijgen. Ik heb alles ontkend ! Mijn collega en Ik zijn het werk op de motorkap gaan leggen en ik ben gewoon mijn administratieve werkzaamheden gaan doen. Na 30 minuten kreeg ik mijn rijbewijs terug ( zonder bribe ).
Op een brug heb ik ook eens ingehaald. Mocht blijkbaar ook niet. 2 motor agenten hielden mij aan. Rijbewijs overhandigd. Na enige discussie met de politie kreeg ik niet mijn rijbewijs terug. Lokale vriend van mij nam mijn auto sleutels, ging achter het stuur zitten en weg waren we. Mijn rijbewijs hebben ze misschien nog steeds.( Let wel mijn internationale rijbewijs ).
Een must is dat je een internationaal rijbewijs meeneemt ! Als je auto rijd moet je alleen je internationale rijbewijs laten zien. Nooit samen met je nederlandse ook al adviseert de ANWB dit wel te doen.
In de bush werd ik eens naar de kant gehaald omdat ik niet op de weg stopte, tijdens het laten zakken van de nationale vlag. Ik moest bij de baas komen. Hij maakte zich vreselijk druk.
Ik heb gezegd dat de weg vol gaten zit en dus niet kan op letten wat langs de weg gebeurd. Dit was natuurlijk geen leuk antwoord, maar na enige discussie mocht ik verder ( no bribe ).
Een donkere was misschien nooit aangehouden. Het is dus erg willekeurig.
Ze kunnen ook correct zijn. Maar meestal corrupt dus en erg oneerlijk vooral naar hun eigen mensen toe. Dan mag je blij zijn dat je wit bent.
Een 2e tip is dat je mee acteert, maar toch rustig, en beleefd dient blijf.
3e tip bereid je voor op de omgangstaal, leer een paar woordjes, en gebruiken.
Het blijft een spel. Eén voordeel is de politie aldaar, kan omdat ze niet veel voorstellen alleen maar meevallen. In Nederland verwacht je heel veel van de politie, maar daar krijg je uiteindelijk ook niet veel van terug ondanks de betere wetgeving.

1 like