Hoe is de politie in Zuid-Amerika?

Wat vind jij van de politie in Zuid-Amerika? Behulpzaam? Te vertrouwen? Of juist corrupt?

Stem hierboven in de peiling en licht eventueel hieronder je mening toe!

Ik moet zeggen dat ik weinig te maken heb gehad met alle vooroordelen. Ze doen volgens mij aardig hun best om het zo veilig mogelijk voor toeristen te maken en zijn daarnaast ook behulpzaam, vooral in Peru.
Ben bijvoorbeeld in Argentinië in een agglomeratie van Mendoza terechtgekomen. Het enige wat de politie in het Engels kon zeggen toen ik daar de weg kwam vragen was “is dangerous here”, maar men was toen wel behulpzaam om me weer richting goede buurt te krijgen.

het ligt er maar net aan in welk land je bent en onder welke omstandigheden.

Her in Paraguay is de politie MEGA corrupt (en dan mn de verkeerspolitie)…hebben vaak meer aandacht voor hun GSM (zitten ze mee te spelen als ze ergens buiten rondlopen of op wact staan) of voor leuke jonge meisjes (en vrouwen) die voorbij lopen…!

officiers van Justitie etc zijn ook corrupt en de rechters daarover wil ik al helemaal niet beginnen:-(

Verder zijn ze erg amateuristisch…en ik vind dat de politie slecht verdeeld is over het land. Zo zie je erg veel agenten in gran-Asuncion…echter in de chaco of in zuid-oost PY zie je bijna geen agent, terwijl daar ook misdaden gepleegd worden!

In Uruguay vond ik de politie erg aardig…en mijn indruk was dat ze ook een stuk proffessioner waren dan in Paraguay.
In Colombia leken het net (para) militairen…maar goed dat begrijpik dan nog enigzins gezien de situatie in het land.

In welk Zuid-Amerikaans land je ook gaat het is echter NOOIT te vergelijken met politie in NL…onthoud dat goed.

Peter
Paraguay.

Hoi ik woon in rio de janeiro
hier is de politie zeer agresief en corrupt
maar nooit tegen over toeristen want de politie spreekt zelden een andere taal als portugees
en kunnen dus niet rond de pot draaien om geld te vragen
voor hun is er veel meer verdiend aan de plaatselijke bevolking

Mijn antwoord is ‘Anders’, want ik vind dit eigenlijk een onzinnige vraag. Als iemand mij zou vragen: hoe behulpzaam is de politie in Nederland, dan zou ik meteen moeten antwoorden: dat hangt er vanaf waar je in Nederland komt en welke agent je toevallig ontmoet. En het wordt al helemaal belachelijk als je zou vragen hoe het zit met de politie in Europa. Op de Veluwe, in Hongarije, in Moskou? Alleen al hier in Brazilië kunnen je ervaringen enorm verschillen, laat staan op dit hele continent.

Volslagen onbetrouwbaar ! De meest saillante gebeurtenis is dat ik in Santa Cruz in Bolivia door twee nep agenten `s avonds aangehouden werd. Ze wilden mijn papieren maar die wilde ik alleen laten controleren op het politie buro. Onderweg viel het me op dat ze een samengeraapt uniform hadden. Bovendien liepen wij niet in de richting van het politie buro dat ik wist te liggen. Uiteindelijk heb ik het op een lopen gezet en ben een kroeg binnengevlucht. Ze kwamen me niet achterna wat genoeg zegt. Dit is een gebeurtenis op zich naast andere voorvallen maar ik heb geen goed gevoel bij de politie in Latijns Amerika.

Maar de vraag was: hoe is de POLITIE in Zuid-Amerika, niet: hoe is de NEP-politie?

Is er een verschil, dan?
Maar serious, het is idd een rare vraag. Hoe kan ik in hemelsnaam antwoord geven op de vraag hoe de politie is in Amsterdam of Rotterdam? Dat hangt af van de omstandigheden waaronder ik met de politie te maken heb en dat heb ik vaak zelf in de hand.