Voel jij je over het algemeen veilig in Zuid-Amerika?
Breng je stem uit en licht eventueel hieronder toe!
Voel jij je over het algemeen veilig in Zuid-Amerika?
Breng je stem uit en licht eventueel hieronder toe!
Dat is wel een erg SIMPELE vraag.
Net zoiets als: Voel je je veilig in Europa, of op deze aarde.
Het is net als in Nederland. Ook hier moet je niet in bepaalde buurten komen, ga op je gevoel af dan zit je altijd goed.
Nee, dan zit je niet altijd goed!
Zuid Amerika is een werelddeel … geen Neder-land
Wel als je goed oplet en uitkijkt
de vraag is te algemeen.
Absoluut onveiliger dan Zuidoost Azië, China en Japan. Meer gewapende overvallen/ geweld. Probeer niet de held uit te hangen. Men schiet zeer graag.
In grote steden altijd extra op je hoede zijn: bepaalde buurten zijn no go vooral in de avond/nacht.
s-Avonds niet lopend uitgaan, altijd per auto/ taxi. Niet stoppen bij stoplichten.
Ook overdag risico’s, bijvoorbeeld bij geld pinnen. Uitkijken dat je dan niet gevolgd wordt. Nooit met dure voorwerpen zichtbaar op straat lopen. Nooit meer bezittingen/ geld meenemen dan je nodig hebt. Ook in volle stadions of bij carnaval minimale waarden bij je hebben.
Stille plekken (strand bij avond, bergroutes) mijden of alleen groepsgewijs verkennen.
In het algemeen geldt , zoals vrijwel overal, grote steden zijn veel gevaarlijker dan dorpen en platteland.
Dat klopt allemaal maar als je de regels in 8 neemt en zeker in Argentinie en Chili dan kun je fijn vakantie 4ren en veel zien!
Klopt. Zeker Chili is behoorlijk veilig. Daarentegen is Quito uiterst onveilig. Colombia is weer veiliger dan je zou denken, dankzij veel politie inzet.
Ik heb vooral vanuit Brazilië geredeneerd in verband met de komende Mundial. Je zonder meer veilig voelen in de grote steden van Brazilië zou heel dom zijn. Je moet je hier altijd bewust zijn van het grote aantal sociale tegenstellingen, die zich uiten in misdaad en geweld. En toeristen zijn daarbij een relatief gemakkelijk doelwit. Maar met de nodige voorzorg valt er ook in Brazilië een hoop te genieten
Ik heb Zuid Amerika niet ervaren als onveilig. Ben in bijna elk land van Zuid Amerika geweest en inderdaad als je de algemene regel in acht neemt,dan is er in principe niets om je zorgen om te maken. De mensen zijn enorm lief en spontaan en je hebt er weinig te vrezen.
Brazilie kun je niet zonder meer vergelijken met landen als Chili, Bolivia en Paraguay. Ik woon hier al 9 jaar en ken heel ZuidAmerika. Ik lees de kranten hier en spreek met de mensen. Waarom heeft de Nederlandse regering vorige maand een veiligheidsupdate uitgegeven tbv de Mundial, waar zelfs ik van schrok? Waarom hebben in mijn, nog niet eens zo gewelddadige, stad alle huizen een bescherming met hoogspanningselectra van 5000 volt? Waarom is iedereen hier die ik ernaar vraag al enkele keren op gewelddadige wijze beroofd, stilstaand bij een stoplicht, in hun huis, in de bus?? Waarom durft zelfs de alomtegenwoordige militaire politie in het algemeen niet uit zijn patrouillewagen te komen en zoekt zij altijd dekking achter geopende portieren?
Natuurlijk wonen hier overal lieve mensen, heel gastvrij en spontaan en kun je het enorm treffen, heerlijk klimaat, muziek, strand, caipirinha. Maar sluit alsjeblieft je ogen niet voor de keerzijde van de medaille. Regelmatig worden restaurants overvallen en iedereen wordt “verzocht” alles af te geven, worden de toeristenhotels beroofd, worden bussen aangehouden, zelfs midden in de stad en mogen alle passagiers alles uittrekken wat ze aan hebben tot op hun onderbroek. Dit soort zaken haalt vaak niet eens meer de pers, tenzij er speciale ongelukken bij gebeuren. En gezien de grote tegenstellingen tussen de rijken en armen verbaast me dit alles allang niet meer. Heb net 3 maanden in een van de meer riskante buurten van Rotterdam gewoond. Daar voelde ik me veilig! Niet wanneer ik elke keer dat ik met de auto s-avonds thuis kom eerst de omgeving moet afspeuren om te kijken of zich daar mensen ophouden, die meteen van het openen van het hek zouden profiteren.
Ach…je went aan alles, zoals de mensen hier. Soort natuurverschijnsel. Word niet bang, maar neem mijn woorden ter harte!!
Ik snap het,maar IK heb dit niet ondervonden. En dit was de vraag : Voel JIJ je veilig in Zuid Amerika?
We snappen allemaal dat het kan escaleren.Overal en ten alle tijden. En niemand sluit zijn ogen. Maar ik vind zeker dat Zuid Amerika relatief ongevaarlijk is.
Op MIJN persoonlijke mening!
Dus conclusie : Iedereen denkt er het zijne over…
IK denk dat het duidelijk genoeg is wat ik heb geschreven. En ik laat me niet misleiden door de liefde voor dit land. Maar voor je veiligheid zou ik niet naar Brazilie komen. Ik heb tientallen reizen gemaakt naar alle hoeken van dit continent. Met de veiligheid is het in alle zuidamerikaanse landen momenteel beter gesteld, misschien met uitzondering van Quito en Caracas. Ik houd van de cultuur hier. Ik ga regelmatig uit, restaurant, dansen, theater, cinema, maar overal, buiten op straat en zelfs in mijn woning heb ik geleerd altijd op mijn hoede te zijn, veel meer dan in Nederland.
Jazeker, reis al vijftien jaar door vnl. het zuidelijke gedeelte van Z-Amerika en voel me eigenlijk overal veilig. Meeste ervaring heb ik met Argentina, waar ik ook woon. Vooral de binnenlanden zijn super safe, grote steden is zoals op vele plekken ter wereld, gewoon op je hoede zijn
Via Wereldwijzer app
Inderdaad een wel erg algemene vraag want Zuid Amerika bestaat uit vele landen. Maar we hebben meerdere reizen zelfstandig met een huurauto achter de rug door oa Ecuador, Peru, Chili en Argentinië en daarbij zelfs door eenzame gebieden gereden en we hebben ons altijd super veilig gevoeld. Maar net als in ieder landje van de wereld moet je regeltjes in acht nemen. Hoe veilig Peru ook is, ga niet in de noordelijke woestijn in je uppie in een tentje overnachten. Dat is maar één voorbeeld. Wij overnachtten er in hotels en dan is het geen enkel probleem. Bekenden hebben minder goede ervaringen in Colombia en Venezuela en die landen mijd ik dan nog maar even. Even kort door de bocht zoals de vraag is zeg ik dan kort door de bocht: jawel, Zuid Amerika, wij voelen ons er veilig en het is ongelooflijk prachtig allemaal!!!
En zo is het ook, neem je voorzorgen en let op!
het nadeel van zuid amerika is dat je altijd op je hoede moet zijn… de meeste mensen hebben geen cent te makken… en als blanke/tourist ben je een “makkelijke prooi”… jammer want de mensen kunnen inderdaad lief en aardig zijn zoals hierboven vermeld (ben in Peru, Ecuador en Colombia geweest, over de andere landen kan ik dus niet oordelen).