Veiligheid Zuid Amerika

Hallo, ben van plan begin 2009 voor 4 mnd te vertrekken naar zuid amerika met een vriendin. Nou ziet mijn pa dit helemaal niet zitten en zegt dat ik gek ben,“veel te gevaarlijk, 2 vrouwen alleen” hij ziet ons liever naar Australie vertrekken( ook niet verkeerd natuurlijk ) Onze plannen zijn brazilie, argentinie, chili, peru en mss costa rica en galapagos. wie heeft hier ervaring mee en kan mij iets vertellen over de veiligheid voor 2 vrouwen onderweg…alvast bedankt…

De kans dat je als 2 vrouwen wat gebeurd in Zuid-Amerika is groter dan in Australie. Maar overal kan je iets gebeuren…

Als je 's avond niet lang gaat lopen… (neem een taxi) Geen dure sieraden en camera’s opzichtig draagt.
Oftewel, je verstand gebruikt, is het voor 2 vrouwen gewoon veilig te bereizen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

HI, Ik heb samen met een vriendin in Peru en Bolivia gereisd en heb me daar geen moment onveilig gevoeld of bedreigd gevoeld. Het is verstandig om in het centrum van steden te verblijven, want in buitenwijken worden toeristen eerder aangevallen. Zakkenrollers heb je overal en in Zuid Amerika zijn het vooral kinderen die je heel slim bewerken. Hiervoor maakt het echt niet uit of je met 2 meiden gaat of met een jongen erbij, het is altijd opletten geblazen ;-). Vaak staat er in de reisboeken ook goed beschreven als er een onveilige wijk is. Veel plezier!

Hoi Irene!

Ik heb een Braziliaanse vriend (10 jaar geleden via Internet leren kennen) en ik ben vorig jaar naar hem toe geweest. Ik heb deze reis alleen ondernomen. In Brazilië zelf was die vriend van me natuurlijk de ideale gids. Ik weet inmiddels veel over de veiligheid daar.

• Brazilië (en ook de landen erom heen) zijn veel crimineler dan ons brave Nederland. Het kan daar serieus voorkomen dat je beroofd wordt met een pistool dat op je gericht wordt.
  • Het is heel verstandig om er niet al te westers uit te zien. Al is dat heel moeilijk. Want arme/criminele brazilianen zijn niet gek en weten snel genoeg of je een rijke toerist bent of niet.
  • Pas op wat je meeneemt als je de straat op gaat. Stel je moet veel geld meenemen, verdeel het dan over je zakken. Een overval duurt soms erg kort en je kunt dan één van je zakken leeg maken om het aan de overvaller te geven. Deze zal blij zijn met zijn buit en wegrennen. Voordeel is dat jij het geld in je andere zak nog hebt.
  • Haal het nooit in je hoofd om met geld in je hand over straat te lopen!
  • Als het donker wordt kun je er beter voor zorgen zo weinig mogelijk buiten te komen. In het donker ben je kwetsbaar. In de grote stad waar ik verbleef raadde (notabene) de politie de mensen af om na 21:00 stil te staan bij een stoplicht. Moet je 's avonds toch over straat, benader stoplichten (als je met de auto bent uiteraard) dan langzaam. Probeer nooit stil te staan. De kans op een bezoekje van een overvaller aan je autoraam is groot.
  • Of je nou een man of vrouw bent, ze overvallen je toch wel als ze dat willen. Zorg ervoor dat je niet de held uit gaat hangen. Gewoon geven wat ze willen.
  • Je kunt je vader vertellen dat je bezoek aan Zuid-Amerika een levensverrijkende ervaring zal zijn. De verschillen tussen rijk en arm zijn hier gigantisch. Je kijk op de wereld wordt anders. Wellicht word je een meer positief ingesteld mens. Nederlanders klagen altijd, maar eigenlijk hebben we geen reden tot klagen.
  • De Braziliaanse mentaliteit is super. Het enige nadeel is dat het overgrote meerendeel van de mensen geen Engels spreekt. Een aantal standaard woorden en zinnen vantevoren leren is dus erg zinvol!
  • De natuur zul je ongetwijfeld prachtig vinden.
  • Zit niet in over de reis ernaar toe. Als je land en je loopt de bagageruimte uit, schrik niet. De kans dat je door zo’n 50 taxichauffeurs wordt opgewacht is groot. Neem je rust, overhaast niets. Knuffel je bagage en loop zo gewoon voorbij deze mensenmassa. Doe alsof je dom bent. Ga vervolgens even zitten en als je een taxi nodig hebt, zoek op afstand een in jouw ogenbetrouwbaar iemand uit. Er zijn verhalen dat taxi-chauffeurs je naar je bestemming brengen maar wel daarvoor een stuk omrijden. Zo kunnen ze goed verdienen! En denk je dat jij het door hebt? Misschien kun je vantevoren al de route uitstippelen van het vliegveld naar je hotel (?).
  • Wees altijd alert, waar je ook bent. Verstandig om geen drank te nuttigen bij openbare feestjes.
  • Misschien kun je zorgen voor een betroubare (en vaak goedkope) gids die je zo nu en dan in een bepaald land naar bepaalde plekken kan brengen.
  • Bereid je reis goed voor als je nog in Nederland bent. Zo voorkom je regel-stress tijdens je reis.

Als je deze punten in de gaten houdt en je geniet volop van de indrukken om je heen, dan heb je een LEVENSERVARING voor de boeg!

Het verhaal klinkt negatief, maar is het niet. Het zijn tips die helaas noodzakelijk zijn om te vermelden.

Kun je er wat mee?

Groetjes, Dick-Charles (27 jr.)

Hey super bedankt voor je info…Groetjes ireen

Beste Ireen,

En hier nog wat video’s op www.landenreizen.nl , zodat je eerst een aantal video’s van bepaalde bestemmingen kunt bekijken. Ik denk dat je daar veel aan hebt.

Groetjes,

Vanessa