Veiligheid Zuid-Amerika

Binnenkort ben ik van plan een aantal maanden door Zuid-Amerika te gaan backpacken. Mijn enige backpack-ervaringen tot nu toe (Azië en Australië) zijn erg goed bevallen, maar dit waren dan ook relatief veilige gebieden. Nu staat Zuid-Amerika toch als een wat gevaarlijker en corrupter continent bekend, en daarom is mijn vraag ook: Hoe veilig is het om als vrouw (25 jr.) alleen door Zuid-Amerika te trekken? Landen waar ik tot nu toe aan zit te denken zijn: Argentinië-Peru-Bolivia-Nicaragua-Chili. Ik heb nog helemaal geen vast reisplan dus alle tips zijn welkom. Welke landen zijn veilig en welke minder? Alvast bedankt voor jullie tips!

Of het wel of niet veilig is, ligt aan jouw doen en laten. In Thailand is er in m´n bungalow ingebroken…na 20 maanden Zuid-Amerika heb ik al m´n spullen nog.

Hoe meer je opvalt als (westerse/rijke) toerist, hoe sneller je een prooi bent voor mensen die iets kwaad in de zin hebben.

Ik denk dat (qua veiligheid) de zuid-amerikaanse en aziatische landen elkaar niet zo heel veel ontlopen. Op zich kun je als jonge vrouw prima alleen een paar maanden door zuid-amerika trekken. Het is gewoon belangrijk dat je je gezond verstand gebruikt. Kijk vooral ´s avonds en ´s nachts uit waar je rondhangt. Let met name in de grote steden op je bezittingen.
Backpackers trekken veelal met elkaar op dus het kan geen kwaad om af en toe een paar dagen (of weken) met een groepje op te trekken.
Landen welke qua veiligheid (zelfs voor zuid-amerikaanse begrippen) iets minder te boek staan zijn Colombia en met name Venezuela. Prachtige landen met helaas hoge criminaliteits-cijfers.

Qua Azië heb ik reiservaring in Indonesië, Thailand en Laos; en in Latijns Amerika met Chili, Bolivia, Peru, Brazilië, Nicaragua.

Ik ben het wel met je eens dat het iets meer oppassen is in Latijns Amerika dan in Azië. Ook in Azië is wel wat criminaliteit en vooral stiekeme berovingen. Maar je kunt daar wel veel makkelijker als vrouw alleen over straat, dag of nacht.
In Peru en Bolivia en Nicaragua zou ik toch aanraden om na het donker voorzichtiger te zijn, bijvoorbeeld geen tas meer mee op straat te nemen (dat trekt extra aandacht), maar alleen wat geld in je zak om je eten te betalen, en misschien een los leesboek in je hand als je wilt lezen.

Behalve veel stiekeme diefstal (echt veel!.. dus altijd alert zijn op je spullen*), vinden daar ook wel wat meer gewelddadige dingen plaats, en zijn ze ook wat agressiever tegen vrouwen dan de gemiddelde Aziaat.

• Alert zijn op je spullen: dus ook: in een café niet je tas los op de grond leggen zonder band om je stoelpoot of been; niet je tas aan je rugleuning hangen zodat je hem niet meer ziet; niet je tas met waardevolle spullen in de bus in het vakje boven je hoofd of op de grond leggen en dan gaan slapen; wél je dure camera telkens wegstoppen na gebruik in plaats van losjes aan 1 schouder laten bungelen (steel mij, steel mij!)… alleen als je bv. met een gids op pad bent in een natuurgebied dan kun je natuurlijk best je camera op je buik laten hangen;
    niet in een arm land urenlang je dure MacBook laptop op tafel laten staan terwijl je eigenlijk een boek leest (of op een terras aan een arm plein vol bedelaars, ‘in full view’ met je iPad spelen), en die MacBook/iPad daarna in een tasje stoppen en die tas aan één schouder dragen in een gevaarlijke grote stad en tientallen mensen dus hebben kunnen zien wat er in dat tasje zit (echt waar, dat zie je reizigers doen… alsof ze erom smeken om beroofd te worden!);
    liever geen sieraden of horloge dragen, en wel een goedkoop uitziende tas gebruiken (geen merk-fototas!); een klein bedrag voor dagelijkse uitgaven dicht bij de hand hebben, de rest verstoppen onder je kleding of niet mee op straat nemen; je niet laten afleiden door trucjes zoals iemand die je wijst op een vieze vlek op je kleding, of jongetjes die beginnen te vechten, of iemand die muntjes laat vallen… dit soort dingen kunnen trucs zijn om je af te leiden en je te zakkenrollen; geen geld wisselen op straat (kans op nepgeld of tel-trucs), etc etc.

Zorg dat jij minder dom bent dan andere toeristen, dan zullen die andere naïevelingen eerder de prooi zijn. Criminelen zijn als roofdieren: ze zoeken de zwaksten. Die zijn voor hen het minst lastig te beroven.

In Lima nam ik na 6 uur 's avonds het liefst taxi’s, in Cusco durfde ik tot een uur of 21/22u nog wel alleen over straat maar daarna nam ik ook liever een taxi. En met de taxi’s moet je ook weten hoe je echte taxi’s herkent. Vooral in Nicaragua is dat een gevaar. De echte taxi’s herken je daar aan de rode rand om het nummerbord. En een ‘taxi’ zonder nummerbord natuurlijk al helemáál vermijden!

Als je geen domme dingen doet, is het prima te doen hoor. Met in totaal 8 maanden reizen (verdeeld over verschillende reizen) in Latijns Amerika, is van mij alleen een keer yoghurt gestolen uit de gedeelde koelkast, en een keer een t-shirt van de waslijn (beide keren waarschijnlijk door andere reizigers), en heb ik juist twee volle moneybelts en een camera gevonden in badkamers en op lege cafétafeltjes. Dit om maar aan te tonen dat het allemaal ook wel weer meevalt als je gewoon alert bent; en dat veel toeristen ook dom doen (dure camera ‘maar een uurtje’ op een cafétafel laten liggen; moneybelt met 800 dollar in de douche laten hangen) en dat op die manier ook horrorverhalen de wereld in komen.

Nou ik hoop dat mijn verhaal toch een beetje gebalanceerd is… ik vind het zelf een prachtig continent om te reizen, en was door enge verhalen (ook over verkrachtingen, bussen die in ravijnen vallen, dodelijke slangen enzo) bijna niet gegaan. Maar het valt echt wel mee en niet al die gevaren komen ALLEMAAL tegelijk op je af. En in Nederland is ook een heel grote kans op een verkeersongeluk, verkrachting of andere gevaren, maar die zorgen ook niet voor paranoia.

Kortom, leer jezelf wat basis streetsmarts aan (die je waarschijnlijk ook al in Azië en Australië hebt opgedaan) en verder vooral genieten!

Oh ja, en ik weet niet of je al Spaans spreekt… anders is dat ook zeker een aanrader. Als je de taal een beetje spreekt, zul je je ook al veel meer op je gemak en veiliger voelen, omdat je beter weet wat er om je heen gebeurt, makkelijker hulp kunt vragen bij de weg vinden, en gewoon meer contact hebt met de mensen en dan merkt dat ook die ruige mannen helemaal niet zo eng zijn als ze lijken. :slight_smile:

¡Suerte!

Over Venezuela lees ik inderdaad al jaren op internet dat het daar echt wel flink oppassen is met grote kans op beroving (stiekem of gewelddadig).

Maar over Colombia hoor ik juist (ook al jaren meelezend op internet, omdat ik er zelf heel graag een keer heen wil), dat het heel erg meevalt en qua veiligheid te vergelijken is met Peru; dus gewoon goed opletten, niet dom doen. Dus dat het zeker prima te doen is om daar te reizen. Zolang je natuurlijk niet je aansluit bij de FARC of op een andere manier die drugsbendes en gevaarlijke gebieden opzoekt.

Colombia is absoluut een aanrader en in drie maanden alleen rondreizen heb ik me er geen minuut onveilig gevoeld. De mensen zijn ongelooflijk warm en behulpzaam (een woordje spaans spreken is idd een pre). Dat is sowieso iets wat me misschien nog wel het meest bij blijft van alle reizen, dat waar dan ook, de overgrote meerderheid van de mensen je juist graag helpt, en niet berooft. Ik ben nog nooit iets kwijtgeraakt, maar wel al een aantal keer gewezen op een tas of iets anders die ik weer eens ergens laat liggen :wink:

Al ben ik in andere landen geweest dan waar jij heen wilt (Panama, Ecuador, Colombia, en de caribische eilanden), ik zou me echt geen zorgen maken over de veiligheid, het zijn inderdaad de standaard dingen als niet met kostbaarheden zwaaien (ik gebruik een moneybelt als het nodig is maar het handige van bh’s is dat je er ook wat geld en eventueel een kleine mobiele telefoon in kunt bewaren :wink: ), en even bij het hostel waar je blijft informeren naar de veiligheidssituatie en welke straten je mogelijk moet vermijden. Doe alsof je weet waar je bent, ook als je het niet weet. En 's avonds gebruik maken van taxi’s (waar dat nodig is). Als het niet duidelijk is welke taxi’s te vertrouwen zijn dan kun je in het hostel vragen er eentje voor je te bellen. Quito is tot nu toe de enige stad waar ik me helemaal niet prettig voelde en daar bleef ik 's avonds dan ook gewoon binnen. Of dat terecht is weet ik niet, het was mijn gevoel. En Venezuela, daar ben ik over een maand en kan ik dan meer over vertellen!

Hallo,
Ikzelf ben Belg en ben getrouwd met een Cubaanse. Cuba is naar mijn inziens een van de veiligste landen van Midden- en Zuid Amerika. Toch heeft men ons proberen te beroven. De zoon van de eigenares van de “casa particular” sloop onze kamer in terwijl mijn vrouw even weg was en ik op bed wat lag te rusten. Dit had hij niet geweten en ik heb hem dan op heterdaad betrapt. Toen we het zijn moeder vertelde zei ze dat dit niet kan en haar zoon zoiets nooit zal doen. Toen we uiteraard de volgende dag vertrokken was er een parfumflesje weg in de badkamer. Ook zijn we eens een keer afgezet door een taxi chauffeur. En dan te weten dat mijn vrouw een Cubaanse is. Je moet goed weten dat een gemiddeld maand salaris in de meeste Latijns-Amerikaanse landen 250 tot 300 € is, in Cuba slechts 18 tot 20 €. Dus is het een beetje normaal als je daar staat te pronken met dure spullen dat je een lekkere prooi bent voor gauwdieven. Maar erge dingen hebben we nooit meegemaakt. En zoals men hier al zei, niet te veel opvallen is de boodschap. Gedraag en kleed je zoveel mogelijk gelijk de “locals”. En natuurlijk ONONTBEERLIJK is een woordje Spaans te spreken. Veel succes met je reis.