Veiligheid

Hoi mede-reizigers!

In februari vertrek ik voor vier maanden naar Midden- en Zuid-Amerika, met het plan in de volgende landen te reizen: Guatemala, El salvador, Nicaragua, Costa Rica, Ecuador, Peru en Bolivia. Als ik het Ministerie van Buitenlandse Zaken mag geloven kan ik in bijna alle landen niet veilig reizen en alleen over straat, s het geen optie taxi’s op straat aan te houden en zul je zelfs onder politiebegeleiding (?!) Takal in Guatemala moeten bezoeken.

Wie o wie is er recent in één van bovenstaande landen geweest, zónder (georganiseerde) reisorganisatie, en kan mij meer vertellen over de veiligheid?

Alvast bedankt!

Groet,
Annemieke

Ik ben geen ervaren Zuid-Amerika reiziger, maar bij deze toch mijn ervaring van Peru en Bolivia deze zomer :slight_smile:

Voor vertrek heb ik ook veel verhalen gehoord en gelezen. Ik heb er dus extra op gelet om de ‘normale’ veiligeheidsregels in acht te nemen: geld verdelen over verschillende plekken, nooit te veel contant geld op zal, paspoort goed opbergen, niet met een dure camera in het zicht lopen en tas op slot.

Hoewel ik in Azië vaak 's avonds met m’n camera in mijn rugzak liep, heb ik dat ik Zuid-Amerika bewust niet gedaan.

Verder liet ik me goed informeren door m’n hostel, heb ik (bijna) alleen officiële taxi’s genomen of taxi’s die door het hostel werden geregeld.

Ook heb ik bewust gekozen voor goed aangeschreven busmaatschappijen.

Hoi Jenny,

Bedankt voor je bericht! Het wordt mijn eerste keer in Midden- en Zuid-Amerika, voorheen ook alleen maar in Azië gereisd. Heb me daar nooit onveilig gevoeld: inderdaad altijd m’n camera bij me, 's avonds over straat gegaan, geen rekening gehouden met welke taxi wel of niet te nemen en eigenlijk niets vermeden omdat iets niet veilig zou zijn. Nooit over nagedacht zelfs! Krijg bijna het gevoel dat ik me straks vier maanden alleen maar kan vertonen tussen zonsopgang en zonsondergang :wink: Hoe lang ben je in Peru en Bolivia geweest en hoe is het bevallen?

Je moet uiteraard, zoals op de meeste plaatsen in de wereld, goed op je spullen letten en je gezonde verstand gebruiken. Er wordt wel eens wat gestolen, maar velen die ooit gerold zijn (ik spreek ook voor mezelf) zullen achteraf toegeven dat het voorkomen had kunnen worden, als men wat beter had opgelet…

Gewelddadige berovingen (vaak de grootste angst) komen veel minder vaak voor. Ik denk dat veel mensen hun meest angstige momenten voor hun reis thuis achter hun laptop in Nederland beleven, op het moment dat ze informatie lezen over (on)veiligheid. Als je daar eenmaal bent zul je zien dat het allemaal wel mee valt, net zoals in Azië, en dat je een hoop zelf in de hand hebt. Je bent in de praktijk ook meestal samen met anderen, en de locals kunnen je vaak ook prima uitleggen wat wel en niet te doen (die vaak bezorgder dan de reizigers zelf). En verder: een gewaarschuwd mens telt voor twee, dat voelen de zakenrollers ook…

Ik ben niet in bovenstaande landen geweest, maar wel bijna 2 maand in Brazilië. Daarvoor kreeg ik hetzelfde advies als wat jij gehoord hebt.

Uiteindelijk is het super mee gevallen. Je moet in de steden uiteraard wel uitkijken waar je in het donker loopt. Maar wij zijn na een avond stappen (5uur snachts) in Rio gewoon met de bus terug gegaan en moesten vanaf de halte nog 10 min lopen door de wijk.

In het begin gewoon aftasten waar je jezelf prettig bij voelt en logisch verstand gebruiken. We hebben wel jonge jongetjes gehad die op drukke markt een armbandje van pols af wilden trekken. Verder geen vervelende ervaringen.

Sent from my HTC One X using Wereldwijzer

Ik ben in jan/feb dit jaar in Nicaragua en Costa Rica geweest, als vrouw alleen. Ik heb me nooit onveilig gevoeld. In San Juan del Sur in Nicaragua werd wel gewaarschuwd voorzichtig te zijn, want daar waren op dat moment behoorlijk wat berovingen met geweld. Mijn telefoon is er ook gestolen, maar daar heb ik zelf niks van gemerkt en had inderdaad voorkomen kunnen worden. Had hier ook kunnen gebeuren. Ik heb daar, ondanks de waarschuwingen, nog midden in de nacht een paar keer alleen over straat gelopen na het uitgaan. Heb me echt nooit onveilig gevoeld. Nu is Nicaragua wel het meest veilige land van Centraal-Amerika word er gezegd, maar in Costa Rica heb ik me ook gewoon veilig gevoeld. Ik ga over 2 maanden ook naar Zuid-Amerika en lees de berichten waar je bang van wordt ook, maar in de praktijk valt het volgens mij altijd enorm mee.

Veiligheid is altijd een zeer relatief begrip en natuurlijk afhankelijk van je eigen doen en laten.

In Ecuador, Peru en Bolivia heb ik geen problemen gehad en eigenlijk ook nooit een gevoel van echte onveiligheid gekend. In de grote steden als Quito en Lima kan je natuurlijk niet overal komen, Bolivia is naar mijn mening zelfs de veiligste van deze drie.

Minbuza is altijd een beetje paniekerig wat mij betreft en gaat uit van het slechtste, ter vergelijking hebben Spanje en Turkije ook het label : Waakzaamheid en hier denken veel mensen dan weer niet over na.

Guatemala is misschien iets gevaarlijker dan bovenstaande landen maar ook hier hoef je weinig problemen te verwachten. De hoofdsteden in Centraal Amerika zijn wel een puinhoop en gaven mij een onveilig gevoel. Toch heb ik ook hier geen problemen gehad.

Pas op jezelf, volg je gevoel en dan weet ik zeker dat er niks ernstig gaat gebeuren!

Ha Annemiek, ik heb recent 3 maanden getrokken door Peru, Bolivia, Chili, argentinie en zuidelijk deel van Brazilie. Ik heb - zoals allen hiervoor al schrijven - niks met kleding en zichtbare kostbaarheden ‘uitgelokt’, maar ben als man ook in Lima en Buenos Aires te grazen genomen omdat je niet altijd bedacht bent op de handigheidjes om je geld af te troggelen. Het ging echter om kleine bedragen, die ik maar als leergeld heb gezien. Ik heb delen van de reis, ook door de jungle van de Amazone, met een reismaatje gedaan. Onveilig heb ik me niet gevoeld in Peru (behalve delen van Lima), in Bolivia en Argentinie (behalve delen van BA). Brazilie was wat minder fijn gevoel, maar hebben we een betrouwbare taxichauffeur genomen. Ik ga nu in februari naar Costa Rica met hetzelfde gevoel: oppassen, en als ik een maatje tegenkom… samen reizen. Heb je specifieke vragen… mail even prive! Grtz