Midden of Zuid-Amerika in je eentje (vrouw)?

Hallo,

In februari ben ik van plan om 6 maanden te gaan reizen in Midden- en Zuid-Amerika.
Het oorspronkelijke plan was om 4 maanden Zuid-Amerika te doen met mijn vriend, maar hij heeft uiteindelijk maar 3 maanden vrij van zijn werk kunnen regelen. Ik heb daarop besloten om in mijn eentje 3 maanden te gaan reizen, en hij komt mij na die drie maanden achterna gereisd.

Onze eerste reisplanning was om Argentinie, (Chili), Peru, en Bolivia te bezoeken en dat zijn nog steeds de landen die we graag samen zouden willen zien. Mij leek het daarom leuk om Midden-Amerika in mijn eentje te doen, te beginnen met een taalcursus in 1 van die landen. Landen die ik graag zou willen zien zijn Guatemala, Nicaragua, Costa Rica en Panama. Nu lees ik op allerlei reisfora dat bijv. Guatemala vol zit met backpackers en taalcursussen, en dat reizigers zelf de landen niet extreem gevaarlijk vinden. Ga ik verder zoeken op reisadviezen (bijv. min.v. Buza), dan wordt het bij het merendeel afgeraden om door landen als Guatemala en Honduras te reizen. Dit baart me enigszins zorgen omdat dit mijn allereerste verre reis wordt, en ook nog eens in mijn eentje.

Ik vroeg me daarom af of het wel ‘verstandig’ is om in mijn eentje in Midden-Amerika te beginnen? Mijn vriend heeft namelijk aangegeven dat hij het ook prima vindt om Midden-Amerika samen te doen, en dat ik in Zuid-Amerika alleen begin. Zeker als dit ‘veiliger’ zou zijn om alleen te bereizen.

Hebben jullie hier ideeen, adviezen, of misschien geruststellingen over?
Alvast bedankt!

Groetjes,
Tessa

Qua veiligheid zijn Peru, Bolivia en Nicaragua heel erg te vergelijken. In alle drie die landen zullen de grootste gevaren zijn dat je stiekem beroofd wordt (eventuele met een afleid-trucje), of dat je een verkeersongeluk meemaakt (maar dat risico heb je in Nederland ook).
De kans dat je onder bedreiging of met geweld beroofd wordt, of iets ergers, is heel klein, zolang je geen domme dingen doet.
Ik heb 2 maanden in Bolivia, 4 maanden in Peru ( waarvan 3 weken alleen) en 3 weken in Nicaragua gereisd en er is een cameraatje van een vriendin gestolen, verder niks ergs gebeurd.

Van Honduras hoor ik ook wel dat het wat onveiliger is dan Nicaragua maar ik ben er zelf niet geweest. Misschien dat daar wat meer gewelddadige berovingen zijn? Van Guatemala weet ik het niet… ik kan me wel voorstellen dat er waarschijnlijk erg veel dieven actief zijn bij de toeristische hotspots, dat heb je bij Eiffeltoren en de toren van Pisa ook.

Ook geldt dat je niet in je eentje in ongure buurten moet lopen, zeker niet 's avonds na het donker, dat je beter geen sierraden of horloge kunt dragen, dat je elke seconde goed op je tas moet letten (vanwege die stiekeme diefstal dus, ze jatten het nog vanuit het vak boven je hoofd of onder je voeten vandaan in een bus of cafe), en goed op je drankjes moet letten. Pinnen doe je niet in het donker maar overdag. liefst ergens waar zo min mogelijk mensen meekijken. Dan ga ik meestal de bank binnen om te wisselen voor kleinere briefjes, want groot geld kun je nergens kwijt (geen wisselgeld).
En ik breng vaak na het pinnen ook mijn geld direct naar het hotel waar ik het verstop over verschillende plekken, zodat ik niet met veel geld over straat loop.
Veel van die dingen doe ik in Amsterdam ook… Soms zijn er ook nep-taxi’s en je moet dus zeker weten dat je een echt hebt, bijvoorbeeld doordat je weet hoe die eruit zien (in Nicaragua hebben ze een rode rand om hun nummerbord), of je laat een willekeurig hotel er eentje voor je bellen.

In Argentinië ben ik niet geweest maar ik heb wel de indruk dat dat iets veiliger is, alhoewel ook Buenos Aires vast wel veel dieven kent.
In Chili is de armoede iets minder erg dan Peru en Bolivia en is wat minder criminaliteit, maar ook daar zou ik wel altijd alert zijn. Een beetje te vergelijken met Italië.

Over het algemeen geldt dat kleine dorpen vaak een stuk veiliger zijn dan grote steden. Zelf breng ik liever meer tijd door in kleine steden en dorpen, ook omdat ik steden genoeg kan zien in Europa.

Als je voor het eerst buiten Europa reist, is Latijns Amerika wel even wennen, en kan pittig zijn, waar je allemaal alert op moet zijn. Maar neem het stap voor stap… neem een taxi naar je hotel en ga eerst zonder spullen de straat op, gewoon eens aanvoelen hoe het voelt en kijken wat andere vrouwen bij zich dragen. Dan kun je langzaamaan telkens meer mee de straat op nemen.

Dit alles in ogenschouw genomen, moet je ook weer niet paranoïde zijn. Er reizen duizenden vrouwen in hun eentje door die landen en het is vooral heel leuk en mooi!

Meer veiligheidstips lees je op mijn website.

Mijn eerste solo reis was van Buenos Aires naar Rio de Janeiro, was een dag van tevoren ook ineens heel erg zenuwachtig…maar uiteindelijk allemaal goed gekomen. Als je in hostels verblijft ben je uiteindelijk nooit alleen en zul je veel in groepsverband ondernemen. Midden-Amerika of Zuid-Amerika maakt niet zoveel uit, zolang je maar oplet. De enige keer dat er wat van mij is gestolen, was in Argentinie door een Amerikaan die aan mijn spullen heeft gezeten toen ik op excursie was en geskimmed in Brazilie.

En ik heb 2 weken en 6 maanden alleen in Zuid-Amerika gereisd.

Hoi Tessa, ik zou me er niet al te veel zorgen over maken. Costa Rica en Panama zijn sowieso geen probleem, over Nicaragua heb ik van tegengekomen reizigers alleen maar heel veel positieve verhalen gehoord. Honduras en Guatamala weet ik niet. Op zich is een maand per land helemaal niet te veel dus je zou ook kunnen kiezen om te beginnen in Nicaragua (of eventueel Honduras) met een taalschool. Sowieso een prettig begin, dan wordt je opgevangen, wegwijs gemaakt, je ontmoet mede-reizigers, en je woont (als je daarvoor kiest) in een gastgezin. Dan kun je rustig even wennen en kijken hoe het je bevalt.
Ik was alleen in Panama al twee maanden (maar ik ben niet de snelste reiziger, blijf graag af en toe een tijdje op dezelfde plek), en dat was nog niet eens genoeg.
Verder zijn het inderdaad een beetje de standaard voorzorgsmaatregelen. 's Avonds een (bel)taxi nemen, en niet te koop lopen met iphones, camera’s, sierraden etc. Even informeren in het hostel waar je verblijft of er bepaalde gebieden zijn waar je beter niet kunt komen, zij kennen het gebied natuurlijk goed.
Ik heb, als vrouw alleen, in totaal ongeveer een jaar gereisd door Latijns-Amerika en nog niks negatiefs meegemaakt. Mijn ervaring is juist dat de meeste mensen erg behulpzaam en gastvrij zijn. Neemt niet weg dat ik natuurlijk voorzichtig ben en geen onnodige risico’s neem.

Veel plezier alvast!
Susan

Hoi allemaal,

Sorry voor de trage reactie, maar bedankt voor de berichtjes en voor de tips! Het stelt me enigszins gerust om te horen dat jullie geen heftige of vervelende dingen hebt meegemaakt. Met gezond verstand en alertheid kom je al een heel eind, maar toch een fijne bevestiging om dit te horen van mensen die er ook daadwerkelijk zelf geweest zijn.

Nog maar een paar maandjes, en dan zijn we er al :slight_smile:

Groetjes,
Tessa