Hallo allemaal,
In februari ben ik van plan om voor vier maanden naar midden Amerika te gaan en daar te backpacken, dit wil alleen doen. Het is de eerste keer dat ik alleen ga backpacken, het is zelfs de eerste keer dat ik buiten Europa ga, dus ik ben nog helemaal onervaren. Ik heb op dit moment de volgende route in mijn hoofd: Cuba - Mexico (vliegen naar cancun) - Guatemala - El Salvador - Honduras - Nicaragua - Costa Rica - Panama.
Ik heb al veel opgezocht op internet maar ben nog heel benieuwd naar jullie ervaringen en tips!
Ik ben erg benieuwd of mijn reis niet te ambitieus is voor vier maanden en met wat voor een budget ik rekening moet houden. Daarnaast ben ik ook erg benieuwd naar ervaringen van vrouwen die alleen in dit gebied hebben gereisd mbt veiligheid, moet ik (en mijn ouders ;)) me hierover zorgen maken? Waar kan ik rekening mee houden?
Denken jullie dat dit een leuke route is, of zouden jullie hem bijvoorbeeld andersom maken? Ook twijfel ik soms nog om wel naar Belize te gaan en dan niet naar Panama. Hoe denken jullie hierover?
Hebben mensen ervaringen met vliegen van Havana naar Cancun, kan ik dit beter vooraf boeken of ter plekke?
Daarnaast zijn tips voor leuke plekken/hostels etc. in deze landen natuurlijk altijd welkom!
Ben erg benieuwd naar jullie verhalen!
Groetjes Malou
Hallo Malou,
Het moet te doen zijn, maar bedenk wel dat je dan maar 2 weken voor elk land hebt. Het ene land zul je daar genoeg aan hebben, het andere zul je keuzes moeten maken.
Persoonlijk zou midden- en zuid amerika niet mijn voorkeur naar uit gaan om voor het eerst te gaan backpacken, alleen, als vrouw zijnde. Dit omdat omdat sommige van deze landen niet heel goed bekend staan. Alleen reizen vond ik in midden amerika sowieso wat lastiger. Veel mensen reizen samen, en daarom vond ik het moeilijker contact te leggen of dingen te regelen zoals tours. (waarvoor vaak 2 mensen nodig zijn).
Begrijp me niet verkeerd, de landen die ik uit het rijtje heb gezien vond ik mooi. Maar ik voel altijd een soort van spanning tijdens mijn reizen door midden Amerika.
Ik voel me als vrouw alleen zijnde veel meer op mijn gemak in Azie, dit zou dus ook mijn eerste keuze zijn om te gaan reizen (Thailand, Maleisie zijn goede startpunten)
Misschien onlogisch, maar ik zou kiezen voor Costa Rica om te beginnen, dit land is wat toegankelijker, wat toeristischer. Mexico kent in Yucatan ook veel toerisme, maar ik weet niet hoe het zit om daar te backpacken, anders zou dit ook een goede eerste keuze zijn.
Honduras ben ik persoonlijk meerdere malen gewaarschuwd voor de hoofdstad, wees daar zeer alert wanneer je er toch moet zijn. Ook Managua (hoofdstad Nicaragua) werd me afgeraden. Deze heb ik dan ook geskipt.
Let op dat je altijd een pinpas/geld ergens op een hele veilige plaats hebt (in mijn geval mijn bh of onderbroek
En dat je een portemonee voor de dag gebruikt. Daarin dus kleine bedragen en evt. een oude pinpas die weg kan. Mocht je worden overvallen dan kun je deze afgeven.
Costa rica vond ik Manuel Antonio, Cahuita en Montezuma leuk.
Honduras: Copan ruinas. En Omega eco lodge vlak bij La Ceiba, waar je veel activiteiten kon doen. Ze hebben dorm kamers, dus de kosten vallen mee.
Nicaragua: Leon en Granada zijn leuke plaatsen.
Hoi Malou,
Het klinkt als een spannende onderneming om alleen door Centraal Amerika te reizen. Maar ik zeg niet dat het niet kan.
Vooral 's avonds moet je de straat niet op gaan en overdag gewoon op je hoede zijn. Vooral als je toevallig blond bent wordt je erg bekeken en moet je de aandacht negeren. Probeer met het toeristen transport te reizen en niet met de zoals in Guatemala genoemde 'chickenbussen".
Zelf woon ik in Guatemala in Quetzaltenango. Hier run ik Casa Renaissance guesthouse. Je bent natuurlijk van harte welkom. En een Nederlands contactadres voelt misschien wel vertrouwd. Er is hier genoeg te doen en te zien in de omgeving. Ook staat deze stad bekend om zijn Spaanse scholen als je misschien nog les wil nemen voor de rest van de reis. Het is hier relatief goedkoop.
Guatemala stad moet je mijden! Reis via Antigua naar El Salvador of Honduras.
Verder kan ik niet veel adviseren over je plannen, behalve dat ik niet te veel tijd zou uitrekken voor Panama en dat ik van andere reizigers hoor dat Managua in Nicaragua erg onveilig is.
Groetjes en veel plezier met de voorbereiding:),
Marieke
Hoi Malou,
Ik ben zelf vorig jaar 2 maanden weg geweest. 3 weken hiervan heb ik Spaans geleerd in Leon, Nicaragua en daarna ben ik rond gaan reizen. Ik ben in Nicaragua en Costa rica geweest, en een klein stukje van Panama (toen was m’n tijd op ;)) ik heb dit alleen gedaan,vrouw 25jr toen, en heb me nergens onveilig gevoeld. Wat iedereen zegt, je moet gewoon op je hoede zijn en je gezonde verstand gebruiken. Dus niet savonds alleen over straat en probeer hoofdsteden te vermijden. Mocht dit nodig zijn regel dat vooraf transport of reis samen. Je komt zoveel andere backpackers tegen dat dit echt geen probleem is!
Ik ben verliefd op midden Amerika en wil ook graag terug. Ik heb volgend jaar Guatemala op de planning staan, al denk ik wel dat Guatemala een stuk onveiliger is. Ik ga toch maar dit vind ik wel spannender. Komt goed.
Have fun!
Gr. Karlijn
Via Wereldwijzer app