5 maanden Backpacken door Zuid Amerika

Hallo

Eind Augustus begin september 2014 ben ik van plan om 5 maanden te reizen door Zuid Amerika.

De landen die ik eigenlijk wil gaan bezoeken zijn(in volgorde): Bolivia-Peru-Ecuador-Colombia-Panama.
Ik ga veelal met openbaar vervoer reizen en ga niet te veel ‘uitstapjes’ van te voren plannen. Het lijkt mij leuk dan veelal te kijken wat ik ga doen/bezichtigen.

Alleen de Inca-trail, zou ik graag sowieso willen doen. Het budget wat ik in heb is 9000 euro exclusief vliegen naar en van het continent.
Is dit plan realitisch? en hebben jullie tips wat ik vooral niet moet missen?

Dit is mijn eerste backpackreis dus alle tips zijn welkom!!!

groet,

Peter Dirk

Toffe plannen! Heel mooie landen met zeer gevarieerd landschap, en mooie steden en kleine dorpjes (en ook wel lelijke haha). En verrassend veel bijzondere dieren. Ik neem aan dat je beseft dat het niet altijd lekker warm weer is overal.

Ik denk dat je plan in grote lijnen wel haalbaar is.
Zelf heb ik (in verschillende reizen) gereisd in Bolivia, Peru, Colombia en nog wat andere landen in Latijns Amerika (zie handtekening).

Voor een eerste backpackreis is het wel redelijk ambitieus… neem ook wat tijd om te wennen aan het backpacken. En voor een eventuele terugslag na een paar maanden.

Van Colombia naar Panama kan volgens mij alleen met een boot, maar zelfs dat moet je wel even goed uitzoeken. Eerlijk gezegd zou ik dat laten afvallen en gewoon eindigen in Colombia.

Bolivia is het goedkoopste land. Let dus op dat je genoeg bewaart voor de overige landen. Dingen zoals de Inca Trail kunnen aardig wat kosten; ook Colombia is ongeveer 2x zo duur als Bolivia, en erg groot dus alleen al aan bussen of vliegen ben je telkens tientallen euro’s per keer kwijt.

Je zou alvast kunnen uitzoeken op hoeveel geld je ongeveer moet rekenen voor je vliegticket. Vliegen op La Paz is meestal flink duurder dan op bijvoorbeeld Buenos Aires of Lima, wat populairdere hubs zijn.
Probeer een open jaw ticket te kopen: heen naar het ene land; dan over land reizen, en terug vliegen uit het andere land (Colombia of Panama).
En of de einddatum en -plaats voor jou flexibel moeten zijn, is aan jou.

Let op dat de Inca Trail in februari gesloten is voor onderhoud. Er zijn ook andere trails naar Machu Picchu, bijvoorbeeld de Salkantay of de Lares trek. Misschien wel wat minder druk ook.

In veel van die landen liggen veel highlights op grote hoogte. Lees je in over hoogteziekte, bijvoorbeeld op wikipedia maar ook op medische sites. Langzaam stijgen is het credo, en niet teveel plannen op dagen dat je weer moet wennen aan een nieuwe hoogte. Als je op La Paz vliegt, zit je direct op 4000m, pittig hoor! En koude nachten ook.

Misschien kun je wel vliegen op Lima, via Tacna en noord-Chili (San Pedro de Atacama, veel mooie dingen in de omgeving!) naar Bolivia reizen (van San Pedro gaan 3- of 4-daagse tours door het mooiste gebied van Bolivia, de Salar de Uyuni, die eindigen in Uyuni… handig dus, dan hoef je niet heen en terug dezelfde weg). En dan na je reis in Bolivia weer naar Peru oversteken maar dan via het Titicaca-meer, dus van Copacabana naar Puno (eilanden in het meer bekijken) en dan door naar Cuzco.
Wat ik dus eigenlijk suggereer is om misschien een flink stuk van deze route na te bootsen: http://koningaap.nl/rondreis-peru-bolivia-chili-groepsreis-unieke-landschappen-in-de-andes (zie plattegrondje en plaatsnamen onder aan de rechterkant).

http://koningaap.nl/Resources/ProductPictures/Tours/GRKLPB/default/tour_map_brochure.jpg

Dat scheelt misschien een hoop in de kosten voor je ticket vanuit Europa, als je op Lima vliegt. En je bouwt langzamer op in hoogte. (Bv. Arequipa is op 2500 meter.)

Oh ja en die Salar de Uyuni en omgeving vond ik dus een van de mooiste, bizarste landschappen die ik ooit ter wereld heb gezien in 15 jaar reizen.
Verder ga je alle standaard dingen wel vinden in reisgidsjes. Maar mocht je daarnaast nog tijd over hebben: Sorata in Bolivia is ook leuk.
En in Cuzco kan ik Niños Hotel aanraden, gerund door de Nederlandse Jolanda om haar langlopende projecten voor ondervoede kinderen te kunnen bekostigen. Alle winst gaat daar dus heen. En het zijn fijne hotels met de beste hete douches van Peru (vaak geven de douches in die landen alleen een lauw flut-straaltje, maar bij Niños echt goed heet). Ze hebben ook een Hacienda met paarden net buiten Cuzco, waar je mooie ritten in de bergen kunt maken. Allemaal terug te lezen op www.ninoshotel.com (ook het verhaal van de projecten).

Verder raad ik je aan om van tevoren Spaans te leren. Of je reis te beginnen met 3-4 weken Spaanse les, maar dan zou ik zéker een land minder doen. Want tijdens je lessen zit je (in principe) stil. Al schijnen in Ecuador ook reizende taalscholen te bestaan.
De mensen spreken veelal geen Engels. Als jij Spaans spreekt, voel je je veiliger en het is gewoon vele malen makkelijker om je weg te vinden (welke bus nodig etc.), én natuurlijk leuker om te kunnen kletsen met mensen in de bus of op de markt of waar dan ook.

En als je van reizen houdt dan is Spaans een investering voor de rest van je leven. Ik ben er keer op keer blij mee. In zoveel leuke landen kun je ermee terecht.

Of je het (makkelijk) gaat redden met dat budget ligt ook aan je reisstijl. In Colombia was ik bijvoorbeeld begin dit jaar vaak wel €40 per dag kwijt in mijn eentje, maar ik had dan wel altijd een eigen kamer en privébadkamer. Als je bereid bent om in slaapzaaltjes te slapen of soms te couchsurfen, kan dat veel geld schelen. Maar de bussen daar zijn niet goedkoop.
In Peru en Bolivia zijn wel heel goedkope bussen. In Peru kun je ook kiezen voor duurdere, luxere bussen met meer veiligheidsmaatregelen (en bijna alleen toeristen erin haha).
Eten kan in al die landen goedkoop of duur. Ligt eraan wat je voor type restaurantjes kiest. Toeristische restaurantjes zijn per definitie duurder, maar zul je af en toe wel zin in hebben.

Lees je ook goed in over veiligheid. In sommige grensstreken spelen wel issues, zoals valse minibusjes (zogenaamde taxi’s) bij de grens tussen Bolivia en Peru die toeristen ontvoeren, althans dat was vroeger zo; en de grens tussen Ecuador en Colombia is geloof ik ook niet helemaal lekker. In het zuiden van Colombia zijn gebieden waar je moet oppassen voor de FARC en andere milities. Lees je vlak van tevoren telkens goed in op internet, er zijn genoeg Engelstalige nieuwssites en de situatie op gebied van de FARC enzo verandert wel eens.
Maar ik heb verder prima gereisd in Colombia. Wel was er toen terwijl ik er was, in het noorden een aantal buitenlandse werknemers gegijzeld door weer een andere paramilitaire groepering… Dat soort dingen gebeuren wel.

Maar het grootste gevaar is zakkenrollerij en stiekeme diefstal in de bus, op busstations, op de markt en andere drukke plekken, of plekken waar veel toeristen komen. Maar overal eigenlijk. Al dan niet met trucjes om je af te leiden.
Er wordt enorm veel gestolen.

Dus stop waardevolle spullen altijd goed weg, denk na voor wiens ogen je ‘speelt’ met gadgets zoals mp3 speler, iPad etc (de armoede is daar groot dus dat zijn goudmijnen van spullen voor die mensen), en blijf op de juiste momenten alert. Ga niet een tukkie doen in de bus terwijl je tasje met waardevolle spullen en je paspoort in het vak boven je hoofd ligt, of op de grond. Zelfs al heb je de lus om je voet (zo kwam ik mensen tegen die zo sliepen en de tas was opengesneden en filmcamera weg). Nee, slaap met die tas op schoot met je armen er omheen.

Idem in een cafe of restaurantje. Hang je tas niet achter je (uit je zicht) aan je rugleuning, en als je hem op de grond legt, klem dan minstens je voeten er omheen.

Verspreid je geld over meerdere plekken. Houd wat klein geld bij de hand voor allerdaagse dingen, stop groot geld en pasjes goed weg in moneybelt, leren riem met rits in binnenkant, zakje om je been of in je oksel, wat jij maar handig vindt… of laat het in je hotel, goed verstopt. Je kunt telkens wel ter plaatse pinnen dus je hoeft ook weer geen megabedragen bij je te dragen; maar in verhouding zal ook €100 aan cash voor de mensen daar toch altijd veel zijn.

In grote steden neem ik na 21u taxi’s, in erg grote steden zodra het donker is (soms dus al na 18u).

Gebruik je intuïtie. Dat kun je ook nu al oefenen. Nieuwe mensen die je ontmoet: probeer direct in te schatten of ze te vertrouwen zijn of niet zo. En toets dat later nog eens: klopte je eerste (onderbuik)gevoel? Geldt ook voor straatjes of situaties. Naar gevoel, “klopt niet”? Niet doen.

Als je dit soort dingen inbouwt als gewoontes, heb je je handen / tijd vrij om lekker te genieten van de prachtige natuur en steden enzo.

Via mijn handtekening vind je nog wat tips over hoe je een lange reis kunt voorbereiden, en er bestaan ook speciale boekjes over, bijvoorbeeld bij Joho te koop maar ook bij grote boekhandels op de reisafdeling.
En ook mijn Colombia-blog vind je via mijn site, mocht je daarover recente tips willen en inspiratie willen opdoen.

Nog zomaar wat losse weetjes over Latijns Amerika:

  • vaak is met het vliegtuig een grens oversteken erg duur. Bijvoorbeeld van Peru naar Bolivia vliegen. Over land de grens oversteken is veel goedkoper. Binnenlandse vluchten kun je wel redelijk goedkoop vinden maar verwacht ook weer geen Ryanair-prijzen… vaak wel minstens €70 ofzo.
  • Er zijn maar weinig treinen daar. En de treinen die er zijn, zijn vaak erg duur, langzaam, en gaan niet zo vaak. Bijvoorbeeld Puno - Cuzco gaat (volgens mijn laatste info) 3x per week. Terwijl er dagelijks vele bussen zijn. Bussen zijn in al die landen hét openbaar vervoermiddel. In Colombia kan je ook afdingen op de prijzen voor bussen.
  • Het wc-papier mag niet door de wc, dan raken ze verstopt. Dus gooi het in de prullenbak!
  • Oppassen met eten van salades, ijs(klontjes), ongaar vlees e.d. Lees er alles over in een Lonely Planet gids.
  • Op grote hoogte is de zon verraderlijk fel. Blijf dus zonnebrand smeren ook al is het fris.
  • De nachten in de bergen zijn koud. Overdag kan het wel t-shirtweer zijn. Neem laagjes kleding mee die over elkaar heen kunnen. Een winddicht fleece vest is handig, en een regenjasje ofzo voor daar nog overheen. Neem geen dikke zware kleding mee.
  • Winkels en taxichauffeurs hebben nooit wisselgeld! Heel irritant! Dus als je ergens toch kleingeld weet te bemachtigen, bewaar dat goed voor taxiritjes. Bij winkels kun je soms wel wachten terwijl ze wisselgeld regelen (bij buren, via portemonnees van andere klanten, etc… kan lang duren!). Maar een taxichauffeur blijft jou gewoon aankijken en hoopt dat jij dan teveel betaalt en zegt ‘laat maar zitten’. Ik ga daarom ook na het pinnen altijd direct een bank binnen om kleinere briefjes te vragen, of ik koop iets in een winkel die wel wisselgeld heeft maar dat is lastig te vinden. Supermarktjes hebben het meestal wel wat beter.

Veel voorpret alvast! En als je nog vragen hebt, zet ze maar hieronder.

3 likes

P.S. Nog even over tukkie doen in de bus en dan slapen met je tas op schoot: dan bedoel ik je handbagage (kleinere dagtas). Je grote backpack ligt als het goed is in het ruim, en tegenwoordig hebben de meeste busmaatschappijen wel systemen waardoor die niet bij tussenstops zomaar gejat kunnen worden. Ze doen er een nummertje aan en jij moet datzelfde nummertje laten zien voordat je je tas terug krijgt.
In sommige reisgidsen lees je dat misschien nog wel, en dat je bij elke tussenstop op moet letten of jouw grote tas niet verdwijnt… maar dat is volgens mij echt niet meer nodig.

Zelf doe ik mijn grote backpack overigens altijd in zo’n plastic geweven aardappelzak van een Peruaanse markt. Blijft 'ie wat schoner, en een klein beetje bescherming tegen scherpe randjes in het ruim, en wie weet valt het ook minder op als ‘tas van een rijke buitenlander’. :slight_smile: Maar een flight bag kan dan ook wel hoor, bescherming tegen stof en randjes.

En nu ik het toch over bussen heb: in warme gebieden bijvoorbeeld in noordelijk Colombia (buiten 30 graden), zetten ze de airco ijskoud, graadje of 12! Dus neem voor de zekerheid ook wat warme kleding mee in je handbagage de bus in.

Oh ja en een vliegticket kopen zou ik doen via Kilroy, of Vliegwinkel. En ze echt goed alle opties laten uitzoeken, niet met een kluitje in het riet laten sturen. Dus goed doorvragen.

3 likes

Shit, weer zo eentje in de categorie:
“Graag gedaan!”

Hmpfff

Ik moet toch eens leren om eerst te polsen of iemand het serieus meent en de antwoorden ooit nog leest.

Via Wereldwijzer app

1 like

Hallo Cecillia,

Sorry dat ik nog niet gereageerd had. Maar ben druk bezig om het uit te zoeken allemaal en zou ik je de vragen in 1x even stellen. Had het wat druk op mijn werk dus was hier nog niet helemaal aan toe gekomen;) Maar je input wordt zeker gewaardeerd!!
Maar wat mijn plan is, is dat ik de route die jij mij adviseerde, misschien wel in zijn geheel te volgen!
Ik heb via Bamba(vervoersmaatschapij) een hopp off hopp on ticket gezien van 1000 euro. Heb jij met zoiets ervaring?
Verder ben ik van plan om in februari/maart misschien te starten met een spaanse taalcursus, om dat alvast een beetje onder de knie te krijgen.
Ik twijfel ook nog een beetje over de vliegticket naar Lima, moet ik die ver van te voren boeken of lastminute? Want dit kan nog wel schelen in de kosten.

Groetjes,

Peter Dirk

Oh gelukkig, had ik het toch niet voor niks getypt. :wink:

Nee ik heb geen ervaring met die hop on hop off. Misschien kun je er iets over vinden met de juiste zoektermen in www.waarbenjij.nl.

Slim om alvast wat Spaans te leren.

De vliegticket-wereld is mij na al die jaren nog steeds één groot mysterie. :slight_smile: Dus hopelijk kan iemand anders daar advies over geven (misschien even een nieuw topic openen daarvoor in het Peru-forum?).

Hallo Cecilia,

Ja daar had ik inderdaad al gekeken! Want hoe heb jij gereisd door deze landen? Haha, ik heb gezien dat er soms 1000 euro verschil in een ticket zit! Maar dat zoek ik nog wel even uit, heb gelukkig de tijd nog wel even. In iedergeval tot nu toe bedankt!

Ik heb gewoon met bussen en heel soms een trein gereisd. Ik koop meestal een dag van tevoren mijn ticket zodat ik nog kan kiezen welke stoel ik wil en zodat ik weet hoe laat 'ie gaat. Maar soms koop ik ook gewoon vlak voor vertrek een ticket.

Ik weet niet of je met zo’n hop on hop off overal kan komen en hoe flexibel het is. Zelf wil ik wel langer kunnen blijven als het ergens leuk is, dus niet alles al vastleggen van tevoren.

Via Wereldwijzer app