Backpackreis zuid Amerika!

Hallo allemaal,

6 september a.s. vlieg ik richting Lima om eerst een georganiseerde tour te doen door Peru(inclusief de Inca Trail). Na deze tour heb ik nog 4 maanden om Bolvia, Ecuador, Colombia en Panama te bekijken. Mijn globale route is in het kort als volgt:

Lima-Cuszo-La Paz-Sucre-San pedro de atacama-Lima-Guayaquil-Quito-Cali-Bogota-Cartagena om vervolgens in Panama te eindigen en terug te vliegen naar Nederland.

• Hebben jullie tips over plekken die ik echt moet bezoeken?
  • Ik wil met bussen gaan reizen, hebben jullie eventueel ook ervaringen met bustrajecten in deze gebieden?
  • Wat zijn goede hostels op dit traject?
  • Zijn er verder nog bijzonderheden waar ik op moet letten?

Alle tips zijn welkom:)

Peter Dirk

De meeste antwoorden op je vragen zul je al reizende voort krijgen (van reizigers die je ontmoet). Er is ontzettend veel te zien en te doen op die route, het hangt ook geheel af van je eigen interesses hoe daar invulling aan te geven, en van je budget… Je vraag is eigenlijk te open, om antwoord op te geven. Het feit dat je een globale route hebt, is eigenlijk al genoeg om op reis te gaan. Het hele traject is prima te bereizen met bussen, behalve de route van Colombia naar Panama, dan moet je waarschijnlijk met de boot. Hostels vind je overal in allerlei soorten en maten. Een algemene tip dan: zeul niet te veel (waardevolle) troep mee, en leer een beetje Spaans. :slight_smile:

1 like

Hartelijk dank voor je reactie. Ik heb inderdaad ook al veel hotspots opgezocht die ik op de route zal tegenkomen. Het budget wat ik heb is 10.000 euro. Hier moet de vliegticket van 1500 nog af. Heb je ook ervaringen/tips over welke busmaatschapij ik het beste mee kan reizen? Ik neem gewoon (noodzakelijke) kleding mee etc. Alleen ik zit er over te denken mijn tablet mee te nemen. Lijkt me handig om bijv. een dag van te voren al een hostel te boeken.

Je busreizen regelen is vrij eenvoudig in Zuid Amerika. Voor veel ‘korte’ ritten (minder dan 8 uur) op drukke trajecten kun je op de bonnefooi naar het busstation gaan (elke stad of dorp heeft een of meerdere busstations) en dan kun je ter plekke kijken wat het aanbod is. Een beetje rondneuzen en informeren naar de prijzen is wel verstandig, voor reizigers proberen ze nog wel eens een hoger tarief te rekenen (m.n. in Bolivia, waar de bus evengoed nog vrijwel niks kosten).

Er zijn meestal tientallen maatschappijen waaruit je kunt kiezen. Van luxe (buscama, met brede stoel die bijna horizontaal kan, inclusief eten en wifi) tot vrij simpel en goedkoop. In Peru bijvoorbeeld staat Cruz del Sur bekend als goed en betrouwbaar, maar er zijn ook vergelijkbare maatschappijen die dezelfde kwaliteit bieden (ik kom even niet zo snel op de namen). Voor lange nachtritten is een wat duurdere variant meestal aan te raden.

In Colombia vond ik het busvervoer heel professioneel geregeld, wel vrij prijzig voor lange ritten, en warme kleding is aan te raden want ze zetten de airco op de hoogste stand. In Bolivia is het allemaal wat primitiever.

Tablet of smartfoon kan idd handig/leuk zijn om bij je te hebben. Zijn wel erg geliefd bij de zakkenrollers dus opgepast. Hostels hoef je in de periode dat jij reist eigenlijk zelden van tevoren te boeken. Er is meestal overal wel plek. Met je budget redt je het overigens prima. Colombia is wel wat duurder dan de rest.

Bedankt voor je info, erg nuttig!

Mooie plannen! En een redelijk ruim budget, vooral als je in hostels slaapt.

Waarom Panama? Dat maakt het wel wat ingewikkelder. De route die je aflegt is ook behoorlijk lang… het kan denk ik wel hoor, maar is ook wel een beetje haasten en dingen overslaan onderweg. Vergis je niet in hoe lang de reistijden zijn vanwege de bergen. Zoek eens in een Lonely Planet op hoeveel uren het is van A naar B, en dan van B naar C etc. Je wilt ook niet elke dag inpakken, uit je hotel checken en in een bus zitten.

Bussen zijn er inderdaad volop, allerlei verschillende maatschappijen, goede en slechte en tussenin. Bij ‘slecht’ moet je denken aan dronken chauffeurs, chauffeurs te teveel uren zonder slaap moeten werken, geen profiel op de banden of anderszins slechte bussen, geen controle op uitgifte van bagage bij tussenstops. Ik heb zelfs meegemaakt in Peru dat mensen in de laadruimte van de bus lagen, maar ik kan me niet voorstellen dat dat tegenwoordig nog gebeurt.

http://cile.home.xs4all.nl/photos/safety/cargo_space.jpg

Veel bussen vertrekken 's ochtends vroeg. Zelf vind ik het prettig om al een dag van tevoren een stoel te boeken zodat ik bij het raam zit en niet te ver achterin (waar ik misselijk word, ook zonder stinkende wc haha).

Ik zie de ‘Salar de Uyuni’ niet in het rijtje staan, dé reden om naar Bolivia te gaan. Maar ik neem aan dat je die wel boekt als meerdaagse tour van Uyuni naar San Pedro de Atacama? Na 16 jaar reizen nog steeds een van de mooiste, bizarste landschappen die ik ooit ter aarde gezien heb…

Hostels: vraag onderweg aan andere reizigers. Veel hostels hebben zowel gedeelde als privékamers, handig en gezellig. Ook op Booking.com heb ik wel eens leuke hotels gevonden en lang niet altijd duur.

In Colombia was in jan/feb 2013 en vond ik deze fijn:

• Bogotá: Casa Bella Vista
  • Salento: Hostal Tralala
  • Villa de Leyva: Don Paulino
  • San Gil: Sam’s VIP
  • Cartagena: El Viajero in Calle Porvenir (niet de andere)
    En misschien heb je nog wat aan mijn Colombia-blog vol tips, verhalen en foto’s: http://blog.travelpod.com/travel-blog/cecilia74/10/tpod.html

Andere bijzonderheden:

• Niet veel mensen spreken Engels. Dus leer Spaans.
  • Er wordt ontzettend veel gestolen in al die landen. Dus let altijd en eeuwig goed op je waardevolle spullen. Leg je tas niet op de grond uit het zicht, in een café of in de bus. Hang je tas of jas met waardevolle spullen niet aan je rugleuning in een café of restaurant. Ga niet slapen in de bus terwijl je tasje met paspoort en smartphone in het vak boven je hoofd ligt, maar hou het op schoot met je armen er omheen; verstop kleine dingen (paspoort, creditcard) onder je kleding. Vooral markten en busstations zijn druk, hectisch en erg populair onder dieven en zakkenrollers. Vaak gebruiken ze ook trucjes om je af te leiden, bv. munten laten vallen, een nep-gevecht voor je neus etc.
  • Door de bergen zijn de reistijden lang; is het 's nachts veel kouder; en kun je last krijgen van hoogteziekte. Lees je goed in over hoogteziekte. Ik zou geen preventiemiddel gebruiken want dan maskeer je alleen maar de symptomen.
  • De meeste steden en dorpen hebben een ‘Plaza de Armas’ met een kerk, palmbomen, bankjes… het centrale plein. Soms heet het ook Plaza Mayor of anders. Dat zijn meestal fijne pleinen om uit te hangen en met locale mensen te kletsen of gewoon mensen te kijken. En om dichtbij te zitten met je hostel.
  • In al die landen kun je heel makkelijk lokale tourtjes boeken, bijvoorbeeld een middagje zeeleeuwen kijken vanuit Paracas, 3 of 4 dagen over de Salar de Uyuni crossen met een jeep en chauffeur en kok; 2 dagen met overnachting bij een Indianengezin op een eiland in het Tititcacameer; 2 dagen naar de Colca Canyon en condors kijken; een dag snorkelen en eilandjes bekijken vanuit Cartagena, etc etc. Vaak is dat een handige, snelle manier om veel te zien in korte tijd zonder al teveel zelf te hoeven uitzoeken en regelen. En het is niet eens altijd duurder dan wanneer je het zelfstandig zou doen met openbaar vervoer. Het kan een leuke manier zijn om andere reizigers te leren kennen. Maar je kan natuurlijk ook zelf een normale bus nemen naar bijvoorbeeld die Colca Canyon.
  • Je kunt ook Couchsurfing overwegen voor gratis overnachten bij mensen thuis. Op die site lees je over hoe het werkt met betrouwbaarheid en hoe je een ‘couch’ kunt vinden. Hier nog veel tips van een ervaringsdeskundige (mij :wink: ): http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=160679
  • Richt je niet alleen op steden, juist de natuur is overweldigend en divers
  • Probeer lokale gerechten uit, bijvoorbeeld ceviche kan erg lekker zijn. Bestel geen ‘cuy’ zonder te weten wat het is… (google maar eens ‘cuy peru’ :wink: )

Misschien bedenk ik later nog meer. Veel plezier met plannen!

Hartelijk dank voor de vele informatie Cecilia!

Waarom Panama dit land trekt mij gewoon en ik wou hier mijn reis eindigen. Het plan is om via Colombia met een bootreis naar Panama te gaan rond de jaarwisseling. Goed om te horen dat de bussen daar goed zijn. Ik heb mijn route globaal vastgesteld zodat ik zelf veel ruimte heb wat ik wil gaan doen. Met de lonely planet gids heb ik al een aantal leuke plekken opgezocht die ik absoluut wil gaan bezoeken. Hoe ik op de hoogtes reageer is afwachten ik ben wel op 2000-2500 meter geweest maar tijdens mijn eerste stuk van de tour wat georganiseerd is, kom ik gedurende reis op hogere stukken. Ook doe ik de Inca trail, die lijkt me echt schitterend.

Mocht je nog meer info hebben dan hoor ik die graag en nogmaals bedankt voor je input!