wat is de beste reis route binnen Zuid Amerika?

¡Hola mede reizigers!

Eind september tot eind januari ga ik backpacken door Zuid Amerika.
Ik wil naar Argentinie, Bolivia, Peru, Equador en Colombia en dan waarschijlijk in deze volgorede.
Denken jullie dat dit een handig is?
Ik ben van plan het meeste binnen zuid amerika met de bus te doen maar zou ook best af en toe een vlucht kunnen nemen omdat ik zelf voor een airline werk en dus voor een redelijke prijs kan vliegen.
Ik vraag me af of dit te doen is 4 maanden tijd zonder mega te hoeven haasten.

Graag hoor ik jullie meningen:dag:

Hoi,

Lekker zeg!

Volgens mij is het wel te doen. 4 maanden is ietsjes aan de krappe kant vooral omdat Argentinië zo groot is, en je in Bolivia en Peru veel tijd kwijt bent aan het reizen over de slingerende bergwegen. Maar het is ook weer niet mega-haasten als je je beperkt tot highlights en niet álles probeert te zien. Dat kun je natuurlijk ook gaandeweg bezien hoe het gaat / aanpassen, ik zou niet alles al helemaal vooruit plannen.
Door die landen lopen redelijk vanzelfsprekende routes met best handige grensovergangen, wel is het vaak bij de grenzen iets onveilig, bv. tussen Bolivia en Peru komen wel kidnappings voor met nep-taxi’s. Lees je even in. Mij is niks overkomen met twee reizen door Zuid-Amerika (Chili - Bolivia - Peru; en een paar jaar later Brazilië - Peru). Heb je wel eens eerder buiten Europa gereisd?

Wat opmerkingen nog: in Argentinië is het december - januari zomer, in het zuiden is de temperatuur dan het aangenaamst voor zover ik heb gelezen (ik heb wel eens uitgezocht of ik daarheen wilde). In september dus kouder, even inlezen hoe het dan in het zuiden is en eventueel je keuzes aanpassen.
Maar Colombia is juist ook gunstig in januari dus alles andersom doen heeft ook niet veel zin denk ik.

Je begint in een duur land en reist dan naar goedkopere landen, dat zal prettig zijn! Makkelijker wat luxe voor hetzelfde geld.

Spreek je al Spaans? Zo nee, probeer van tevoren nog een cursus te doen of doe ter plaatse 3-4 weken een cursus (al gaat dat dan weer af van je reistijd…). Dat maakt het reizen veel leuker en makkelijker.

Probeer met de hoogte rekening te houden en in rustig tempo steeds hoger te reizen. Ik weet vanuit Argentinië niet welke plaatsen op ongeveer 2000 of 2500 meter liggen, voordat je bijvoorbeeld naar Uyuni reist… die Uyuni zoutvlakte en alles er omheen vond ik trouwens een van de mooiste landschappen die ik ooit heb gezien. Volgens mij kun je dat ook doen als tour vanuit Tupiza en eindigend in Uyuni.

Veel plezier!

1 like

Hi Cecilia,
Wat reageer jij toch altijd met een mega uitgebreid antwoord.
Heel aardig van je dat je hier tijd voor maakt:cheer:

Ik ga niks voor uit plannen alleen waar ik begin en eindig dit lijkt mij het prettigst reizen, wel heb ik natuurlijk bepaalde dingen die ik graag wil zien waar onder uiteraard de zout vlakte.
Het weer in deze landen is zo divers dat ik denk dat ik daar maar niet te veel mee bezig moet zijn, ik geloof dat het nog wisselender is dan in Nederland. (alhoewel: warm weer is natuurlijk wel fijn)

Zou jij trouwens adviseren om een bepaald gedeelte tussen door te vliegen?

Ik spreek al spaans dit is ook wel een van de redenen dat ik deze reis ga maken, lekker veel oefenen, en hier en daar een cursus mee pakken.

Wat een eng verhaal trouwens over die kidnappings tussen de grens van Bolivia en Peru, geen taxi nemen daar dus :frowning:
Maar ja, zo is er overal wel wat denk ik. Gewoon allert zijn, angstig zijn heeft ook weinig zin.

Bedankt voor je reactie.

Ik vind het leuk om vragen te beantwoorden hoor, dus geen probleem. Zo ben ik zelf ook nog bezig met ‘reizen’ ook al zit ik in druilerig Nederland. :slight_smile: (Nee hoor ik ben ook gek op Amsterdam.)
Misschien kom ik je trouwens wel tegen in Colombia, daar ga ik jan-feb 2013 heen. Maar ik wil nog helemaal niks vastleggen dus ook geen eventueel treffen :slight_smile: (niks persoonlijks hoor!)
Gisteren heb ik de (oude) Lonely Planet gehaald bij de bieb en ben ik begonnen met inlezen, heb er al enorm veel zin in, maar moet nog even geduld hebben (en sparen). Eind augustus schijnt de nieuwe LP Colombia uit te komen dus dan koop ik er pas zelf een.

Nee je hoeft ook weer niet angstig te zijn hoor, maar gewoon even goed van tevoren lezen wat voor trucs gebruikelijk zijn in welke gebieden. En bijvoorbeeld hoe je een echte taxi kunt herkennen of bestellen. De grensovergang van Bolivia en Peru kun je ook met een grote busmaatschappij doen, bv. van Copacabana naar Puno. De bus gaat dan ook een stukje op een boot. Bij de grens wacht de bus tot iedereen z’n visum (stempeltje) heeft geregeld. Het is handig om expliciet om 90 dagen visum te vragen anders doen ze misschien 30 dagen terwijl jij misschien 33 dagen in Peru wilt zijn.

Je hoort vanzelf ook wel waarschuwingen van de lokale bevolking en van andere reizigers over eventuele gevaren (en over handige routes en leuke dingen om te doen).
In principe moet ‘geen domme dingen doen’ genoeg zijn. Ook in Amsterdam of Rome moet je niet je tas open aan je rugleuning hangen in een café, met je mobieltje en portemonnee te graai, of in de trein of bus in het vak boven je hoofd leggen en dan in slaap vallen. Ook in Europa is er dan kans dat het weg is. Wel is het handig om goed te beseffen dat je in Zuid-Amerika waarschijnlijk altijd en overal opvalt als toerist, en dus interessant doelwit. Maar nogmaals, mij is niks overkomen in die totaal 7 maanden dat ik er heb gereisd, alleen is 1x een t-shirt van een waslijn gepikt (waarschijnlijk door een andere reiziger) en 1x de yoghurt verdwenen uit een gedeelde koelkast (idem). Even om te relativeren! :slight_smile:
Lees meer veiligheidstips op mijn website (zie handtekening).

Goed dat je al Spaans spreekt! Oefenen zul je volop kunnen doen want maar weinig mensen spreken Engels. Wel spreken ze het daar een beetje anders, vooral van Argentijnen vind ik het lastiger te verstaan, en die gebruiken ‘voz’ in plaats van ‘tu’.
In de andere landen gebruiken ze nooit ‘vosotros’, maar zeggen ze altijd Ustedes, ook als ze informeel ‘jullie’ bedoelen. In enkelvoud zeggen ze wel ‘tu’. Ik vind dat Peruanen wel lekker helder Spaans spreken, van Bolivia weet ik het niet meer zo goed, maar wel duidelijker dan Chili / Argentinië. (In andere landen kom je ook altijd aardig wat Argentijnen tegen, vandaar dat ik het wel weet.)

Zelf heb ik onlangs een weekje privéles genomen in Sevilla, dat beviel mij beter dan een klasje want dan kun je je eigen tempo aanhouden en specifieke dingen oefenen / leren. (Ik sprak daarvoor al wel Spaans maar alleen door zelfstudie, dus er zaten / zitten gekke gaten in mijn beheersing van de grammatica.) Ook is het gevaar van een klasje dat je direct na de les toch Engels of Nederlands gaat praten met studiegenootjes.

Misschien kun je voor vertrek ook nog wat leuke Latijns-Amerikaanse films kijken, bijvoorbeeld Motorcycle Diaries.

Tussendoor vliegen lijkt me niet echt nodig maar kun je altijd ter plaatse zien. Misschien een keertje voor een jungle trip, of een vlucht binnen Argentinië (maar daar ben ik zelf niet geweest). Vliegen binnen een land is meestal nog wel betaalbaar maar vliegen een grens over is vaak veel duurder (maar voor jou valt dat misschien wel mee met je korting).

Ik zie nu pas dat je gebruikersnaam niet Stressmar is maar Stessmar :slight_smile: