Beste Mensen,
Begin december gaan mijn vriendin en ik voor minimaal 6 maanden rondreizen in Zuid Amerika en wellicht nog een stuk Midden Amerika.
Wij vinden het heel moeilijk om te bepalen wat de route moet worden.
Heeft iemand tips voor ons welke route wij het beste kunnen afleggen, rekeninghoudend met de seizoenen?
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Ik ben in 6 maanden naar Brazilie, Bolivia, Chili, Argentinie en Paraguay geweest. Terwijl mijn oorspronkelijk bedachte route was, beginnen in Rio de Janeiro en eindigen in Los Angeles.
Heel veel kun je ook ter plekke beslissen, behalve tijdens de feestdagen lijkt het me handig om vooraf iets te reserveren.
Geen idee wat jullie interesses zijn. Zelf wil ik nog graag naar de galapagos eilanden, kust colombia, panama en nicaragua.
Dank je wel voor je bericht. Er is zoveel moois te zien in zuid amerika, ik denk dat we tijd tekort komen. Wat ik ook graag wil weten is wanneer we een land het best kunnen bezoeken. Het is niet erg om af en toe een buitje over ons heen te krijgen, maar ik vind 't niet rielexed om alleen maar met een trui rond te lopen. T-shirt/korte broek combinatie heeft wel sterk de voorkeur.
Ik hoop dat jij of iemand anders hier wat tips over kan geven.
Kijk voor gemiddelde temperaturen per maand:
http://www.worldweather.org/s_america.htm
http://www.worldweather.org/n_america.htm
Dank je wel!! Hier kunnen we zeker wat mee.
Hoi walleau,
Zijn jullie reisplannen ondertussen al wat concreter geworden? Grappig, mijn vriend en ik hadden precies hetzelfde idee en wisten ook niet waar we moesten beginnen. We zijn uiteindelijk goed geholpen door mensen bij JoHo in Utrecht. Omdat wij in januari 2012 willen vertrekken naar zuid-Amerika, is ons aangeraden te beginnen in Patagonie, het zuiden van Argentinië en Chili.
Het is daar dan zomer, hoogseizoen en het schijnt een mooi en mysterieus gebied te zij wat we niet willen missen maar wat in de winter errug koud is… Vanuit daar willen we zo veel mogelijk over land reizen richting Mexico! We hebben ons terugticket nu op 6 maanden staan, maar die is flexibel. We hopen genoeg geld te hebben om hier lekker lang over te doen.
Dus, we gaan ongeveer in dezelfde tijd dezelfde landen bezoeken misschien dat we elkaar nog kunnen helpen met tips!
Succes!
Hoi Eveline,
Wat grappig om te lezen dat jullie ongeveer hetzelfde plan hebben.
We hebben vandaag een advies van de anwb gekregen om te landen in Santiago de Chili en vanuit daar richting Bariloche, El Chalten, El Calafate en Torres del Paine te gaan reizen. Zo kunnen we veel van Patagonie zien.
We hebben zelf besloten om niet verder naar beneden te reizen. We hebben nu het plan om na Patagonie naar het oosten te gaan en dan via Peninsula Valdez en Buenos Aires naar de Iguazu watervallen te reizen, om vervolgens zuid Brazilie in te trekken. Als we een groot stuk van het zuiden van Brazilie hebben bekeken willen we Bolivia en Peru nog rondreizen om daarna via noord Argentinie weer naar Buenos Aires te gaan. Dit hopen we in 6-7 maanden te kunnen doen. Veel staat nog niet vast, maar dit is grofweg wat we in ons hoofd hebben. Tot en met Patagonie willen we van tevoren goed voorbereiden met eventueel wat reserveringen in verband met het hoogseizoen en daarna willen we eigenlijk alles onderweg beslissen.
Maar het blijft moeilijk om te bepalen wat we allemaal willen zien, het is zo veel!!
Hoe ziet jullie schema er ongeveer uit en wat voor vliegroute hebben jullie gekozen? Ben wel benieuwd welke “weg” jullie naar Rome hebben genomen…
Wat leuk! Hebben jullie de tickets al geboekt?
Wij vliegen op Buenos Aires, blijven daar dan een week en vliegen dan naar Ushuaia. Vanaf daar gaan we ws via Torres del Paine en El Calafate richting zuid-Brazilië. We willen dan een gedeelte van de oostkust van Brazilië langs. Waarschijnlijk nemen we dan een vlucht richting Bolivia en Peru. Dan gaan we aan de westkust verder omhoog richting midden-Amerika. We willen namelijk eindigen in mexico.
Of dit allemaal haalbaar is en hoe lang we er over gaan doen moeten we allemaal gaan zien
We hebben een flexibel ticket vanuit Mexico geboekt.
Dus, erg spannend allemaal!
Hoe ver zijn jullie met de voorbereidingen? Wat doen jullie met je huis? En je werk? En weet je al wat je doet qua verzekeringen? wij proberen ons huis onder te verhuren. Als dat niet lukt zeggen we ons (huur)huis op. Op m’n werk ga ik proberen onbetaald verlof te krijgen of een afspraak dat ik weer terug mag komen. Lukt dat niet dan neem ik ontslag. Mijn vriend neemt ook ontslag. Hoe dan ook: we gaan sowieso
T is veel regelwerk, maar ook veel voorpret!
Ik ben benieuwd naar jullie voorbereidingen.
Ik weet niet wat jullie budget is maar dit klinkt wel als een redelijk dure route, althans veel tijd in de dure landen. Mocht je wat meer low-budget willen reizen, kies dan voor meer tijd in Bolivia, Peru, Ecuador, Colombia… eventueel Nicaragua (maar ik denk dat het vliegen naar Midden-Amerika ook weer duur is).
Laat je niet al teveel afschrikken door regenseizoenen. In februari is wel de Inca Trail naar Machu Picchu gesloten voor onderhoud, maar andere wandelroutes zijn nog mogelijk. Inderdaad kan het dan soms flink regenen maar in sommige jaren valt het weer mee. En Peru is zo’n groot land dat het ook per gebied heel erg verschilt… ik heb er twee keer in regenseizoen gereisd; in sommige plaatsen regende het dan wel veel (bv. Huaraz destijds), en in andere plaatsen alleen 's middags na 16u, en in Lima was het wekenlang 30 graden en zonnig! In het regenseizoen is het ook vaak minder druk en duur, en heb je meer keuze uit hotels.
Ook is Pasen en vooral de Semana Santa (heilige week voor Pasen) een heel interessante tijd om in een van die zwaar katholieke landen te zijn. Bijvoorbeeld in Ayacucho maar ook in Lima zijn dan volop processies en andere ceremonies in de stad en de kerken.
Brazilië is prachtig hoor, maar echt wel minstens 2x zo duur als Bolivia, misschien wel 3x zo duur. De Braziliaanse munt is sterk en de economie groeiende.
In Brazilië was ik US$50 per dag kwijt ook al probeerde ik rustig aan te doen, weliswaar reisde ik alleen dus hotelkosten zijn dan relatief iets hoger… maar ik reisde wel in het goedkopere noordoosten… het zuiden is nog ietsje duurder… in Peru was ik US$20-25 per dag kwijt voor dezelfde reisstijl… Bolivia is nog net ietsje goedkoper, zo’n US$15-20 per dag moet wel kunnen.
Voor kosten / dagbudgetten kun je goede info halen uit de papieren reisgidsen van Lonely Planet, dus gluur even in de bieb of in een winkel bij Costs. Meestal geven ze budgetten aan voor drie reisstijlen: low-budget, medium, luxe. En die kloppen (helaas ) altijd heel aardig…
Ook weet ik niet of de taal voor jullie een issue is. Als je Spaans wilt leren, kan het heel verwarrend zijn om tussendoor tijd door te brengen in Brazilië.
Qua natuur en cultuur hoef je niet bang te zijn dat de goedkopere landen minder te bieden hebben, Bolivia is echt spectaculair mooi en Peru zeker ook. Wat ik zelf ook extra leuk vind aan die landen is dat veel mensen nog op een traditionelere wijze leven, soms wel zoals honderden jaren geleden. Dat geldt in Chili, Argentinië en Brazilië al veel minder; dan moet je er echt hard naar zoeken.
Elke reiziger die ooit in Colombia is geweest, is ook lyrisch over dat land (ik ben nog nooit iemand tegengekomen die het zo-zo vond).
Sorry als ik het hiermee moeilijker maak… er is een hoop te kiezen…
Ik zou zeker een maand per land uittrekken om relaxed te kunnen reizen zonder gek te worden van continu in de bus te zitten. Mocht je toch voor Argentinië en Brazilië kiezen: voor die landen zou ik nog meer dan een maand per land uittrekken, of heel bewust kiezen voor een bepaald gedeelte / met vliegtuig enkele delen combineren.
Succes!
Buen viaje, boa viagem,
Cécile
Hoi Eveline, ik ben wel even benieuwd naar jullie ticket! Ik ga namelijk in november naar Buenos Aires, en wil terug vanuit waarschijnlijk Panama, maand of zes later, maar wil dat flexibel omdat ik eigenlijk geen idee heb waar ik uiteindelijk zal belanden. Waar hebben jullie je ticket geregeld?
Hoi zizwa, wij hebben ons ticket via KLM geboekt! Wonder boven wonder was dit volgens verschillende vliegticketsites de goedkoopste optie.
Als je via KLM.nl boekt kan je ook per vlucht verschillende voorwaarden as klikken, waaronder de optie om het vliegticket wijzigbaar te maken. Dat koste mij €37,- per ticket.
We waren uiteindelijk nog geen €900,- per retourticket via KLM kwijt.
Ok, dan zat ik goed te zoeken, was ook al bij klm uitgekomen idd! Dan kun je wijzigen tegen kosten toch? Bovendien fijn om met klm te vliegen!
Gr.susan