1ste keer Zuid Amerika (4 maanden)

Hallo globetrotters

Ik ga midden december voor 4 maanden naar Zuid Amerika.

Ik arriveer in Santiago, Chili , en vertrek 4 maand later vanuit Bogota, Colombia , terug naar huis.

Nu nog een route uitstippelen.

Het is mijn 1ste keer in Zuid Amerika. Ik weet dus niet wat ik allemaal kan doen op 4 maanden, zonder te snel te reizen.

De logische route zou zijn, Chili, Bolivia, Peru, Equador, Colombia.

Maar k heb al mooie verhalen gehoord over Patagonie en Antarctica, en Brazilie trekt mij ook wel aan.

Of andere plaatsen die ik zeker ni mag missen.

Als jullie tips hebben over het klimaat, in Zuid Amerika is het dan zomer en herfst.

Saluu

Kalle

Hallo,

Als je budget het toelaat zou ik Patagonia zeker niet overslaan, zeker omdat je in december aankomt en dus ook het weer in het zuiden van Chili/Argentinie veel beter is. Veel meer kans op :zon02:…

Een andere reden is dat juist in december het nog niet zo ontzettend druk is in het zuiden, in vergelijking met januari en zeker februari wanneer alle chilenen/argentijnen vakantie hebben :vak01:

Zoals ik eerder heb opgemerkt, je budget moet het wel toelaten want het zuiden van Zuid-Amerika is wel een stuk duurder dan de rest…

Groeten,
Grietzen

1 like

Ik ben in Argentinie, Brazilie en chili geweest. wat ik zelf erg mooi vond :

-Buenos Aires
-Perito Moreno Gletsjer (el calafate)
-Torres del Paine (Chili)
-Iguazu (grens brazilie/paraguay/argentinie)
-Rio
-Ilha Grande
-Florianopolis

Ik heb verder ook deze plaatsen gezien, maar vond ze niet zo:
-Puerto madryn/peninsula valdes. het enigste wat ik daar leuk vond waren de pinguins in Punto Tombo
-Ushuaia, leuk om te weten dat je aan het einde van de wereld bent en vuurland n.p. enzo, maar vond torres del paine 10x zo mooi, het stadje zelf stelt weinig voor.
-Puerto natales en Punta arenas vond ik ook niets, niets bijzonders te zien.

Verder wat ik zelf altijd nog zou willen zien. Pantanal (Brazilie), Santiago de Chili, Ilha bella (brasil)

De andere landen kan ik je niet mee helpen
PS een tip, als je naar Brazilie gaat, probeer wat portugees te spreken, want met spaans kom je er niet… Ook engels is lastig voor vele daar

1 like

Slim om heen te vliegen naar de ene stad, en terug te vliegen uit de andere (open jaw). Dat heb ik wel eens fout gedaan en doe ik nooit meer! Heen vliegen naar Santiago, over land reizen en eindigen in Lima, en dan 57 uur met een bus terug naar Santiago moeten om de terugvlucht te halen, aarghh :-S

Misschien wil je dit nu niet horen maar ik zou toch kiezen voor de meest voor de hand liggende route over land, dus inderdaad die Andes-landen Chili - Bolivia - Peru - Ecuador - Colombia. Dat is in 4 maanden al best een hele trip (mijn ideaal is altijd 1 maand per land, of voor landen zo groot als Brazilië / Argentinië zelfs 2 maanden per land).
Die 5 Andes-landen moeten wel lukken als je gemiddeld ongeveer 2-4 dagen per plek blijft hangen en dan weer door reist, maar niet álles probeert te zien.

Die Andes-landen zijn allemaal prachtig, met heel veel bijzondere natuur, cultuur, mooie koloniale steden etc etc. De meeste van die landen hebben ook verschillende soorten landschap: kust - bergen - jungle. Alleen Bolivia heeft die kust niet. Er ligt een vrij voor de hand liggende route door die landen heen. Naar Brazilië is bijvoorbeeld al logistiek wat ingewikkelder (alleen al door het Andes-gebergte waar je overheen moet).

Vliegen binnen een land in Zuid-Amerika kan best betaalbaar zijn; vliegen over een grens heen kan enorm duur zijn. Dus in sommige gevallen is het handiger om te vliegen tot vlakbij de grens, dan met een bus de grens over, en dan weer een andere binnenlandse vlucht. (Bv. als je naar Brazilië wilt.)

Die landen zijn allemaal echt de moeite waard hoor… In Bolivia heb je bv. die bizarre zoutvlakte zo groot als de provincie Utrecht met in het midden opeens een raar eiland vol 5 meter hoge cactussen, en met overal gekleurde bergen, en her en der gekleurde meren (een knalrood van de micro-organismen, eentje knalgroen van de koperdeeltjes), bizar gevormde rotsen, moddergeisers, hot springs waar je in kunt badderen, lama’s, desolate bergdorpjes…

In Peru heb je drijvende rieten eilanden, volop Inca-ruïnes, condors met 3 meter brede vleugels, nog meer hot springs, prachtige bergen, ect etc.

Het enige is wel dat je in februari-maart wel regenseizoen hebt. Dat verschilt nogal per gebied. Bv. ik ben twee keer in Peru geweest tijdens regenseizoen, maar toen was het in Lima droog, in Huaraz regende het elke middag na 4 uur, en in andere gebieden nog meer. Het is een groot land met verschillende klimaatgebieden.

In al die landen heb je ook het Amazonegebied (de zijrivieren daarvan), en vaak is dat veel goedkoper te bezoeken dan in Brazilië zelf. Bijvoorbeeld in Bolivia en Peru heb je gewoon diverse lodges in de jungle of kun je met een tour company gaan kamperen in de jungle. Verwacht dan niet om heel veel dieren te zien, maar het is zeker een bijzondere ervaring met al die geluiden en mooie planten enzo.

Ik weet niet wanneer Pasen valt in 2011 maar dat is ook een fantastische tijd om in die katholieke landen te reizen, met een volle week voorafgaand aan Pasen waarin allerlei ceremoniële festiviteiten en rituelen plaatsvinden (processies met mariabeelden en wierook enzo).

Natuurlijk zijn Patagonië, Antartica, Brazilië, en ook Suriname, Buenos Aires, Paaseiland, etc etc allemaal prachtig. Maar dat zou je beter kunnen bewaren voor een andere keer.
Of toch een andere stad kiezen om uit terug te vliegen; als je echt naar Brazilië wilt is Bogota niet zo handig (of het wordt een dure reis met veel vluchten, of heel erg veel uren in bussen en op boten… misschien wel om de dag meer dan 8 uur in een bus, ik moet er niet aan denken).

Wat Brazilië betreft klopt het wel dat het daar wel echt alleen Portugees-sprekend is, dat kan best moeilijk en verwarrend zijn om die switch te maken na het Spaans, ook qua cultuur. (Heb ik gedaan in 2006: Brazilië en Peru… een week moeten wennen).
Voor de andere landen is het handig als je wat basaal Spaans spreekt. Maakt het reizen echt veel leuker en makkelijker. Dan kun je tenminste kletsen met de mensen van het land dat je bezoekt.

Let inderdaad goed op de kosten in elk land en baseer daar je keuzes ook op. Lonely Planet reisgidsen hebben daar meestal wel goede richtlijnen voor (hoofdstukken over money/costs). Bv. in Bolivia kun je wel rondkomen voor ongeveer US$20 per persoon per dag, in Brazilië zit je al gauw op US$50 voor hetzelfde.

Misschien helpt mijn lijst met gratis reistips je nog bij de voorbereiding. En de foto’s die je via mijn website hieronder kunt vinden (1998 en 2006).

¡Suerte!
Cécile

1 like