3 maanden Zuid Amerika, tips & advies?

3 maanden Zuid Amerika, tips & advies?

Hallo, mijn naam is Vince en ik ben 28 jaar. Na de afgelopen jaren veel van mijn vrienden te zien reizen is het bij mij ook flink gaan kriebelen. Ik werk momenteel fulltime, maar ben helemaal klaar met m’n baan en toe aan een sprong in het diepe, ik heb een onderverhuurder voor m’n appartement kunnen regelen. En ben klaar voor avontuur…

Ik heb al veel op het internet en fora’s gelezen. Nu heb ik toch nog heel wat vragen…

Zuid Amerika heeft mij altijd getrokken, de cultuur, mensen, natuur & temperatuur! Nu is het enige probleem dat ik maar 3 maanden weg kan en Zuid Amerika gigantisch is!

Dus moet keuzes maken, ik wil graag op m’n gemak rond reizen, snap dat lange busreizen onvermijdbaar zijn maar wil 't wel zo min als mogelijk houden.

Met dat in gedachte had ik zelf de volgende route bedacht van Amsterdam naar Lima / Peru te gaan, dan van Peru door naar Bolivia en eindigen in Brazilië en vanuit Brazilië / Rio terug naar Amsterdam!

Waarom?

• 3 aan één gesloten landen / logische route?
  • Zoveel mogelijk verschillend cultuur/natuur proeven.
  • Begreep dat vooral Peru en Bolivia voor Zuid Amerikaanse begrippen 't goedkoopst zijn.

Zijn jullie het hier mee eens of zouden jullie een andere route/landen voorstellen?
Zijn deze landen een beetje ’ backpack-vriendelijk '?
Qua budget dacht ik dat voor 3 maand € 40,- gemiddeld per dag een goede schattig zou zijn?

En kan iemand mij meer info geven over het weer als ik van November t/m Januari de route Peru - Bolivia - Brazilië neem… Heb wel het één ander gelezen maar krijg 't niet goed in kaart.

Ik heb voor mijzelf al wat ’ must sees ’ op een rijtje gezet:

PERU:

• Lima
  • Huacachina, Sandboarding
  • Cusco / om te wennen aan de hoogte
  • Machu Picchu
  • Inca trail
  • Colca canyon
  • Titicacameer

BOLIVIA:

• Madidi National Park, Amazone
  • Salar de Uyuni

PARAGUAY:

BRAZILIË:

• Iguaçu falls
  • Sao Paulo? Wel of niet?
  • Ilha Grande
    Rio:
  • Tijuca forest / natuurpark
  • Christusbeeld
  • De wijk Santa Teresa
  • De uitgaanswijk Lapa
  • De trappen van Seleron
  • Suikerbrood berg

Is het een goed idee om Paruguay toe te voegen of zou ik dan beter een groter stuk Brazilië mee kunnen pakken?

Wat is de best locatie om de Amazone in te gaan/bekijken?

Hallo Vince,

Schitterend idee, Zuid-Amerika is prachtig. We hebben ongeveer 3 jaar rondgetrokken in Zuid-Amerika en ik begrijp absoluut niet dat je Argentinië links laat liggen. Peru is wel mooi maar toch zo toeristisch en duur, vooral Cusco en Machu Pichu, Lago Titicaca en Paraguay zou ik zeker niet doen als ik maar 3 maanden had. Bolivië is een mooi, puur land en de stadjes Potosi en Sucre zou ik ook op mijn lijst zetten, de weg van de Argentijnse grens naar Salar de Uyuni (over Tupiza) is één van de mooiste van Zuid-Amerika.

Groetjes,

Elly

Dankje voor je reactie! Argentinië lijkt mij super mooi alleen was/ben bang dat het qua tijdschema nooit zal passen als ik er bijv. Peru > Bolivia > Argentinie > Brazilie van zou maken. Waarom zou jij Paruaguay overslaan?

Hallo,

Als je tijd genoeg hebt kan je Paraguay doen maar als je maar 3 maanden hebt zou ik het laten liggen. Paraguay heeft wel iets maar het is niet echt spectaculair. Als ik maar 3 maanden had zou ik bv. Argentinië en Bolivië doen en later nog eens Brazilië en Peru of zo. Van Brazilië kan ik weinig zeggen want wij zijn daar maar heel kort geweest, wij hebben enkel de Pantanal gedaan. Wij reizen met onze eigen mobilhome en op het moment dat wij daar waren was Brazilië niet echt veilig om met een mobilhome rond te toeren. Onze dochter is verschillende keren, als reisleider bij Compass Expedition, in Brazilië geweest en zij vond het een geweldig land. Als je naar de cataratas del Iguazu gaat in Brazilië steek dan zeker even de Argentijnse grens over om de watervallen van die kant te zien. Je kan daar heel vlotjes de grens over en het is zeker de moeite om het te doen.
In Bolivië moet je zeker de “camino de la muerte” doen, het is een hele belevenis en je kan vanuit La Paz trips met de mountain-bike boeken. Wij hebben de camino met de mobilhome gedaan en ik kan je verzekeren dat onze hartslag flink omhoog is gegaan.
Wat betreft de prijzen in de verschillende landen : Bolivië is zeker en vast de goedkoopste, Brazilië is redelijk duur, in Peru heb je plaatsen waar het wel meevalt maar bv. Cusco is echt heel duur, de prijzen zijn daar Europees. Argentinië is op dit moment goedkoop voor ons omdat de peso naar beneden gedonderd is, toen wij er laatst waren kregen wij 5 peso voor 1€ en nu krijg je 12 peso voor 1€ en dat scheelt een stuk. Ik denk dat je met 40 € per dag al een heel eind komt, je kan overal op straat eten, het is goedkoop en best verteerbaar.

Groetjes,

Elly

Hartstikke bedankt voor alle informatie, na mij nog eens flink in alle informatie verdiept te hebben is het denk ik idd het heroverwegen waard. Een ’ mooiere ’ route zou denk ik zijn:

Noord Argentinie: Bueno Aires, Córdoba > de grens van Bolivia over te hoogte van Tupiza…
Bolivia: Tupiza, Madidi National Parc/Amazon, Salar De Uyuni, Camino De La Muerte
Zuid Oost Brazilie: Cataratas del Iguazu, Pantanal, Ilha Grande, Rio: Tijuca forest, Christusbeeld, Santa Teresa, Lapa, de trappen van Seleron, Suikerbrood berg

Hey,

Prachtige route. Als je van Cordoba naar Noord-Argentinië gaat moet je zeker de omgeving van Salta en Cafayate verkennen. Voor mij is dit stuk één van de mooiste delen van Argentinië.

• Cafayate
  • Ruta 68 van Cafayate naar Salta door de Quebrada Colorado.
  • Ruta 40 van Cafayate naar Salta (of omgekeerd) door de Quebrada de Flechas
    Van Salta naar de grens
  • Purmamarca : schitterend plaatsje aan de gekleurde rotsen
  • Tilcara
  • Humahuaca : mooi plaatsje aan de Quebrade de Humahuaca
  • Noorden van Humahuaca via ruta 13 even een afslag nemen naar Iruya, dit dorpje ligt verscholen tussen de rotsen en de weg ernaar toe is prachtig.

Nog even over Cordoba, 80 km ten zuiden van Cordoba ligt Villa General Belgrano, in de Sierras de Cordoba. Het is een Duits dorp, met de typische Beierse bouwstijl in het midden van Argentinië en dat is wel grappig om te zien en de restaurants zijn er goed (wel duur)

In La Quiaca de grens over naar Villazon

• De weg tussen Tupiza en Uyuni is echt adembenemend mooi.
  • Als je tijd hebt zou ik even langs Potosi gaan, het stadje is mooi en je kan daar de aoude zilvermijnen bezoeken. De weg van Uynui naar Potosi is trouwens heel mooi.
  • de Camino de la Muerte is echt een must en La Paz is een interessante stad met mooie marktjes (in El Alto)
  • Madidi NP ken ik niet, wij zijn daar niet geweest maar we hebben er veel goeds van gehoord.

Met Brazilië kan ik je niet helpen, wij hebben dat door omstandigheden niet gedaan maar de weg vanaf de Argentijnse grens naar Rio schijnt heel mooi te zijn. Volgens mijn dochter moet je zeker het stadje Parati bezoeken (aan het strand).

Groetjes,

Elly

Oei, tegenover wat Jos Balemans zegt zou ik Peru juist wel doen! Het biedt erg veel variatie en je kan tenslotte niet in Peru zijn zonder de fameuze Machu Picchu te zien, toch?? Toeristische activiteiten zijn inderdaad duurder, maar die maak je zo duur als je zelf wil… Ook qua eten en “rondhangen” in Cusco vallen de prijzen goed mee. Ben je steeds rond de hoofdplaats (de Plaza de Armas), dan gaat alles je duurder uitkomen en zijn prijzen inderdaad Europees. Ook als je geen Spaans spreekt zullen ze je gemakkelijker afzetten, vraag steeds goed in je hotel wat de prijzen zijn, dan merk je snel wanneer iemand correct is of teveel vraagt… Maar als je wat verder van de hoofdplaats stapt vind je al snel een driegangenmenu voor 3 euro, een taxi binnen de stad kost 1 euro (busjes kosten 8 eurocent) en ook vind je zeer redelijke hotels voor 10 euro per nacht. Je vindt zelfs hotels voor 5 euro per nacht, maar dan heb je niet zoveel luxe natuurlijk… Als je in Cusco bent zou ik ook even naar de Heilige Vallei trekken. Je kan dit georganiseerd doen of op eigen houtje. De Inca Trail moet minstens 4 maanden op voorhand geboekt worden, doe dit op tijd! Als je die in het hoogseizoen wil lopen (mei - augustus) best 6 maanden op voorhand boeken. Je kan hiervoor een kijkje nemen op onze website indien gewenst (http://www.i-peru-travel-tours.com).
Drie maanden voor deze route lijkt mij voldoende, Paraguay zou ik er niet bijnemen.
Doe in Uyuni zeker de vierdaagse rondreis, is heeeel erg de moeite!
Veel plezier!