Vanaf half november of begin december 2013 wil ik graag voor drie maanden richting Zuid Amerika. Ik heb al heel wat van de wereld gezien, maar dit stukje nog nooit aangedaan. Een nieuwe uitdaging, nieuwe plek, geen Engels kunnen spreken, iets onveiliger dan Azië en Australië/NZ, backpacken 2.0 dus… Maar dat avontuur ga ik graag aan.
Maar ja, welke landen ga je dan aandoen als alleen reizende, blonde, niet Spaans sprekende meid? Welke landen zijn veilig/beter te doen? Welke zijn het mooist? Wat MOET ik gezien hebben? Alle tips zijn welkom! Ik heb een goede mensenkennis en met een beginnerscursus Spaans en een Point it boekje moet ik vast een eind kunnen komen. Bang voor een nieuwe uitdaging ben ik dus niet.
Ik houd van bergen en actief zijn dus tot op dit moment spelen Peru, Bolivia en Zuid Chili door mijn hoofd. Ik twijfel over Ecuador en Argentinië. Ecuador voor de Galapagos en Agrentinië ivm Patagonië. Maar ik hoor graag jullie mening! Ook in verband met het seizoen. Bolivia staat hoog op mijn lijstje maar zit ik wel in het juiste seizoen? Ik ben niet bang voor een regenbui maar drie weken lang wegspoelen is natuurlijk zonde van mijn tijd.
December is het begin van het natte seizoen in Peru en Bolivia, maar nog prima bereisbaar, en vaak nog redelijk droog. Aan de westkust van Peru regen het sowieso nooit. Hoger in de Andes wordt het geleidelijk natter. Het zijn ook meestal buien; compleet verregende dagen zul je niet zo gauw hebben (kan wel voorkomen, vooral aan de ‘groene’ zijde van de Andes). Het is ook toeristisch laagseizoen (= voordeel) en in de bergen is het een stuk minder koud dan in juni-september.
3 maanden is ideaal om van Lima naar Buenos Aires te reizen. Deze reisroute doorkruist een grote variatie aan landschappen: woestijn, hooggebergte, hoogvlakte, bizarre vulkaanlandschappen, nevelwouden, jungle, regenwoud, wetlands, savannes. Vol met mogelijkheden voor de meest prachtige trektochten.
Dan pak je globaal zuid Peru, Bolivia, en nog een stuk van Argentinië en eventueel Chili mee. Patagonië is mogelijk, maar dan moet je niet te lang in Peru/Bolivia blijven ‘hangen’, wat verleidelijk is want er is veel te zien en te doen en vooral Bolivia is goedkoop. Verkijk je niet op de afstand van Noord Argentinië naar het uiterste zuiden (wat ook erg prijzig is).
Je hebt uiteraard verschillende route opties, je zou nog een stukje Brazilië mee kunnen pikken (Pantanal, Iguazu), maar Argentinië is ook erg mooi en relaxed. Maar goed, over de precieze invulling van je route zou ik me niet al te druk maken. Dat vult zich reizende voort wel vanzelf in.