Meedenkers gevraagd :-)

Hallo!

ik ben al een paar weken op wereldwijzer aan het lezen voor mijn nieuwe trip. Ik wil graag drie maanden door Zuid Amerika trekken. Even mij actuele stand van zaken op een rijtje: ik wil graag half november 2013 die kant op en hoop dat ik drie maanden weg kan blijven. Ik heb een prima budget hiervoor maar elke euro die ik niet uit hoef te geven tijdens deze reis kan ik weer voor een volgende gebruiken :-).

Ik heb me al een beetje ingelezen en rond gevraagd aan mensen in mijn omgeving. Ik wil sowieso naar Bolivia, dat staat als een huis. Het liefste zou ik Ecuador-peru-Bolivia en zuid Chili/Zuid Argentiniƫ doen. Maar ik ben bang dat dit teveel van het goede is voor drie maanden. Ik ben op zoek naar meedenkers voor tips en ideeƫn, alles is welkom!

Even de dingen waar ik over twijfel op een rijtje:

-Is het de moeite waard om Ecuador mee te pakken? Het schijnt heel mooi en goed reisbaar te zijn en als ik geluk heb kan ik duiken met een whaleshark bij de Galapagos. Dat klinkt goed! Maar daardoor wordt de reisafstand wel enorm, helemaal van Ecuador naar zuid Chiliā€¦
-Ik heb al van meerdere mensen gehoord dat Peru leuk is maar geen must is. Zelf zou ik graag Machu Picchu willen zien. Ik ben een actieveling, ik wandel graag en houd heel erg van bergen, vandaar. Maar wat valt er verder nog voor moois te zien in Peru? En is het de moeite waard om wat weken ā€œin te leverenā€ hieraan of ga ik dan mooie dingen missen in bijvoorbeeld Bolivia?
-Moet ik Zuid Chili of Zuid Argentiniƫ meepakken? Zoals eerder gezegd: ik word blij van bergen, buitensporten, actief zijn, gletsjers (afgelopen winter in nieuw zeeland geweest) enzovoorts. Maar waar vind ik dat het mooist, best of dichts bij elkaar?
-Ik las ergens als dat noord Chili een beetje een tegenvaller is, dat slaan we dan meteen maar over. Maar moet ik Noord Argentiniƫ ook laten voor wat het is of is dat wel de moeite waard?

Verder zit ik met het seizoen, als ik half november in Ecuador begin en zo naar beneden trek, zit ik dan goed? Ik ben niet van suiker en ben voor een buitje zo nu en dan niet bang, maar als er hele bergen weg gaan spoelen of wegen onbegaanbaar worden wordt het een ander verhaal natuurlijkā€¦

Zo dit waren mijn grootste vragen op een rijtje. Als ik weet welke landen ik aan ga doen kan ik een ticket gaan boeken en dan kan ik de rest op mijn gemak gaan inlezenā€¦

Alvast bedankt voor iedereen die hierin mee wil denken!

Groetjes Els

Als je PatagoniĆ« wilt bezoeken zou ik niet in Ecuador beginnen. Ecuador is leuk hoor, heeft allerlei landschappen en is makkelijk bereisbaar (korte afstanden), maar dat heb je ook (en nog nog mooier) in Bolivia en Peru. Als je die landen toch al bezoekt, dan voegt Ecuador, buiten de Galapagos uiteraard, niet heel veel extraā€™s toe. Dan zou ik gewoon in Lima beginnen, en van daar via Bolivia naar het zuiden reizen.

Als je wel naar Ecuador (en de Galapagos) wilt, zou ik PatagoniĆ« vergeten (en daā€™s lastig want de aantrekkingskracht van PatagoniĆ« is op een of ander manier groot, de naam alleen alā€¦). Dan zou ik evengoed terugvliegen vanuit Buenos Aires, omdat je vanuit Boliva vrij snel in Buenos Aires zit (en anders zou je terug naar Lima of Quito moeten reizen). De afstanden in PatagoniĆ« zijn enorm, en om er te komen ben je ook wel even onderweg.

Als je blij wordt van bergen moet je naar Huaraz, 8 uurtjes ten noorden van Lima. Dat is het mekka voor de bergwandelaars en beklimmers. HuascarƔn Nationaal Park, met de hoogste bergen van Peru, is echt fantastisch. Vanuit La Paz in Bolivia kun je trouwens ook hele mooie (berg)trekkings doen, waarbij je vanuit de besneeuwde Andes over oude Incapaden afdaalt richting de Amazone.

Zuid Peru is het meest toeristisch van zuid Amerika, soms een beetje over-toeristisch. Maar het is ook gewoon mooi. En als je er toch langs reist, zou ik het gewoon meepikken. Je zit in het laagseizoen, dus dat is een voordeel. Je hebt in deze regio veel variatie in landschappen: van woestijn, Andes, hoogvlakte tot Amazone regenwoud. Het is makkelijk te bereizen en een stad als Arequipa is heerlijk om een paar daagjes te verblijven.

In Argentiniƫ zijn de afstanden groter, maar het reist ook sneller. Argentiniƫ is westerser en duurder, maar ook mooie steden en landschappen en gezellige mensen.

Qua seizoen zit je wel goed, de regentijd begint weliswaar, maar in de bergen is het ook minder koud (vooral 's nachts). Regentijd betekent ook niet dat het de hele dag regent, dat komt zelden voor.

Enfin, hoop dat je hier wat aan hebt, succes ermee!

1 like

Jazeker heb ik hier wat aan. Met tips van mensen die uit ervaring spreken kom ik toch altijd het verste. Goede tips, lijkt me inderdaad beter om toch Peru mee te pakken en Ecuador te laten vallen. Ik heb al wat gegoogeld op de plaatsen die je noemde, ziet er goed uit! Nu nog een ticket, wat Lonely Planets en een cursus Spaans en ik ben er klaar voor ;-). Alle tips van anderen zijn nog steeds welkom hoor!

Peru geen must? Peru is super en heel divers.

Het uiterste noorden van Chili (rondom San Pedro de Atacama) heeft bizarre en overweldigende natuur.