Hallo
Van begin december tot en met half mei 2007 maak ik een rondreis (lowbudget, rugzak) door Zuid-Amerika. Landen die op het programma staan: Chile, Argentinië, Brazilië, Bolivië, Peru en Ecuador (Galápagos als afsluiter).
Heb je toevallig plannen in dezelfde richting en/of zin om (een deeltje) mee te reizen, stuur gerust een mailtje. Tips en aanraders zijn ook altijd welkom!
groetjes,
Sara
5,5e maand? Dat wordt nog enigszins haasten. Mijn tips: bezoek écht ongerept regenwoud in Ecuador en Bolivia. Je kunt namelijk onbedorven gebieden met fantastische gidsen boeken, maar daarvoor moet je flink zoeken en geluk hebben. Als je hierover informatie wil, laat het maar horen, dan kan ik je vertellen waar ík ben geweest en hoe je daar terechtkomt.
Ik vind Noord Peru een echte aanrader. Nog niet zo bekend, dus nog niet zo toeristisch, maar zeer de moeite waard. Als je geinteresseerd bent, kijk dan op www.celendinperu.com. Veel plezier!
Is ook de bedoeling om alleen Noord-Peru te doen, het zuiden, meest toeristische deel, bezocht ik 2 jaar geleden al.
Kga zeker es kijken op je site.
Ook in Argentinië en Bolivia sla ik een aantal highlights over die ik al eerder bezocht.
In 2002 heb ik deze reis gedaan Chili, Argentinië, Brazilië, Bolivia, Peru en Ecuador +Galápagos (in andere volgorde).
Stuur maar een mailtje als je mijn top 10 van 4 maanden wilt…
Lennart
Hoi Sara,
Samaipata in Zuid-Ctrl Bolivia is een aanrader. Ik woon er met mijn Boliviaanse echtgenote: sinds enkele weken hebben we de Fotogalerie en cafeteria uitgebreid met een rustiek hostel. Kijk eens op www.andorina-samaipata.blogspot.com.
Met name Bella Vista, Amboró park en een ´Condor-regio´ zijn toeristische highlights. Daarnaast zijn er pittoreske en ´offthebeaten´ plekjes te bezoeken, zoals kleine dorpjes en subtropische jungle. Als je hier voor april bent, dan kan ik je een trip bovenop de vrachtwagen over de oude weg naar Cochabamba aanraden. Die gaat dwars door bergen en nevelwoud, erg mystiek. T/m april is het nog niet zo koud, mocht je in dat nevelwoud en in de andino zone in wat minder weer terechtkomen.
We willen ons het liefst volgend jaar wat meer gaan bezighouden met duurzaam toerisme, socialer en alternatiever. Wie weet tot volgend jaar dus.
Heb je meer vragen, stuur die dan gerust naar [EMAIL=“noilenna@hotmail.com”]noilenna@hotmail.com
Andres
hallo,
Tijd voor een andere draai in mijn leven… Mag ik je vragen hoe en wat je precies gaat doen?
Ik heb net aan iemand ‘wat’ tips gemaild die erom vroeg, en omdat het wat veel typen was, is het wellicht handig ze ook met jou te delen:
Ik geef je de belangrijkste, de rest haal je wel uit je gids:
Ecuador:
- Mindo, een plaatstje 3 uur noordwest van Quito, in weelderig tropical cloudforest, een vlinderparadijs, echt prachtig
- Niet: die belachelijke toeristische treinreis vanuit Riobamba
- Puerto Lopez: een schattig vissersdorpje aan de kust, waar weinig echt te beleven valt, maar waar het wel relaxed vertoeven is
- Cotopaxi en Chimborazo (deels) beklimmen
- Het tropisch regenwoud (Huaorani-reserve) in: ik ben 8 dagen er wat dieper ingetrokken en we hebben gekampeerd; klinkt eng, maar dat was het niet, en ook niet oncomfortabel! Wel was het ontzettend bijzonder, mede omdat we in een gebied zaten waar geen toerist komt en waar je in een natuurparadijs bent. Trip afgesloten bij een dorpje, waarvan het leek of ze nooit eerder toeristen hadden gezien; meegeweest op apenjacht met de blaaspijp, ongelooflijk. Wil je dit ook regelen, zeg het dan, dan geef ik je de naam van de gids c.q. eigenaar van de enige lodge daar, en die regelt het dan voor je.
- Het museum Inti Ñan op de evenaar, 45 min. van Quito, hier kun je allerlei grappige proefjes doen die alleen op de evenaar kunnen
Peru:
- Niet: die belachelijk tour naar de ‘Cruz del condor’ bij Arequipa (nr. 1 in mijn dieptepunten top 5…)
- Noord-Peru: Chachapoyas, een klein dorpje vanuit waar je diverse leuke activiteiten kunt ondernemen. Je kunt allerlei culturele dingen doen en mooi wandelen. Sla Kuelap zeker niet over, soort 2e Machu Picchu.
- Huaraz: hier kun je fantastisch bergwandelen en allerlei andere activiteiten ondernemen
- Trujillo: bezoek de adobe-stad Chan Chan en de tempels van de zon en maan
Bolivia:
- Salar de Uyuni: te gek mooi en surrealistisch. Zorg dat je in een zouthotel overnacht!
- Rurrenabaque: doe een jungle- en een pampastrip. In de pampas zie je ontzettend veel dieren, in de jungle met name mooie planten. Ik heb bij een werkelijk fantastisch vrouw geboekt en een onvergetelijke trip gehad; laat het me weten als je haar website wil, ze is echt een onverbetelijke natuurbeschermster en biedt geweldige lodges!
- Potosí: ga mee, diep in de nauwe mijnen. Doodeng en ongezond, maar een must-see voor Westerse klagers, zoals ik
- Samaipata: een prachtig groen dorpje in het midden, omringd door fantastische natuur. Er wonen daar 2 Nederlanders waar je zou kunnen verblijven in prachtige hostels en vandaaruit kun je de aller-niet-toeristische, meest prachtige wandelingen maken door de groenst-denkbare heuvelachtige bosgebieden. Veel kleurrijke vogels en apen! Laat me weten als je adressen wilt
- Rondom La Paz kun je vele mooie (hoge) bergen beklimmen
- Sucre, en vergeet hier niet naar het Nederlands cafe te gaan om daar Bossche bollen en kroketten te eten. Nu klinkt het nog lomp, maar na 3 maanden reizen doe je er een moord voor…!
Argentinie:
- Salta, mooie stad in het noorden
- Cafayate, 3 uur ten zuiden van Salta, prachtige wijnvelden, lekker wijnproeven en meer…
- Mendoza, relaxte stad
- Bariloche, en het merengebied erom heen; huur een auto!
- El Calefate: bezoek de Moreno-gletsjer, schitterend, en doe de 3-glacierstour per boot. Lijkt toeristisch, maar was adembenemend mooi.
- El Chalten: wandel rondom mount Fitzroy en meer; heb 4 dagen rondgetrokken met rugzak en gletsjergeklommen, supermooi gebied en rustiger dan Torres del Paine in Chili!
- Ushuaia: meest Zuidelijke STAD ter wereld, bijzondere sfeer, erg leuk
- Buenos Aires, en dan met name de wijk Palermo ('s avonds; het leven begint hier pas na enen)
- Iguacu: de watervallen van de Argentijnse zijde; niet missen!
- Bife de chorizo: onthoud dit! De naam van de befaamde onbeschaafd grote Argentijnse steak!
Chili:
- Pucon: stadje waar je allerlei activiteiten kunt ondernemen, heb de vulkaan Villarica beklommen, erg cool, en bovenaan zie je de lava kolken!
- Torres del Paine: prachtig wandelgebied voor een kleine week
Uruguay:
- Colonia del Sacramento, bereikbaar met de boot vanuit BA, leuk koloniaal stadje
Paraguay:
- … niet zo heel veel te beleven …
Brazilie:
- Iguazu: de watervallen van de Braziliaanse zijde; ook niet missen!
- Ilha Grande: een tropisch eiland met prachtige stranden voor de kust, 5 uur van RdJ
- Paraty: het mooiste stadje van Brazilie, erg kleurrijk, vele leuke restaurantjes en leuke boottochtjes
- Buzios: itt wat de reisgids meldt: wel leuk, idduur, gewoon relaxed aan het strand zitten en 's avonds leuk eten
- Pantanal: dit heb ik bereikt vanuit Oost-Bolivia. Ongelooflijk fantastisch gebied, heel groot, bomvol dieren die je overal om je heen ziet. Safari-like. Je slaapt in een leuke Fazenda (mail me evt.) en van daaruit ga je op zoek naar Anaconda’s, rijdt je paard, wandel je etc.
Dit was wel weer even genoeg geloof ik… Als je nog vragen hebt, stel ze hier of op de mail!
Thanx. Veel ervan heb ik inderdaad al gelezen in de gidsen.
De Bossche bollen of hoe je het ook noemt, laat ik alvast aan mij voorbij gaan. Als gastronomische Belg weet ik de Hollandse keuken niet echt te appreciëren
Dit in tegenstelling tot de vele tips ivm Zuid-Amerika die je daar opsomde. kMail je alvast nog ivm Pantanal in Brazilië.
groeten
Maar als echte Belg moet je toch op zijn minst die kroketten gaan proberen, toch? Of is dat vlees- c.q. paneerhapje je ook te 'ollands?
Bossche bollen… dat klinkt bekend in de oren, dat komt volgens mij alleen maar in West-Brabant voor…de streek waar ik vandaan kom voor ik me in Guatemala vestigde (ik zou daar idd een moord voor doen)
Ik hou het op Midden-Brabant, alwaar in 's Hertogenbosch reeds sedert jaar en dag door Jan de Groot en co. de ‘enige echte’, onbeschaamd smaakvolle en vette Bossche bol wordt geproduceerd. Evenwel laat ik die weemoedige snik achterwege, Brabant, ach…
Hey Sara,
Ik ga samen met mijn vriendin ook 6 maanden naar Zuid-Amerika. Wij vertrekken 1 oktober en komen ongeveer half maart terug. De landen die wij bezoeken zijn waarschijnlijk: Ecuador, Peru, Chilli en Bolivia. Misschien komen we je een keer tegen in 1 van die landen ![]()
Rémon
Ik ben vroig jaar 5,5 maand rondgereist… Kijk eens op mijn website. Daar staat heel veel info!http://avontuur.web-log.nl
Mail me maar als je vragen hebt!
Thijmen
Inderdaad, super veel info. Eén van de betere website die ik al tegenkwam.
Beste allemaal,
Bolivia is een grote aanrader. 6 jaar geleden door Bolivia gereisd en verliefd geworden op het land. Nu runnen mijn vrouw en ik een touroperator in Santa Cruz, Bolivia. Foto´s van o.m. de prachtige omgeving vind je op: www.rutaverdebolivia.com
Spaans kun je prima leren in Santa Cruz, een tropische stad in het oosten van Bolivia. Er zijn hier enkele talenscholen. Santa Cruz is ook een relatief veilige stad.
Mocht iemand meer informatie willen ontvangen over reizen in Bolivia, stuur me dan een mailtje.
Groeten,
Gijs