In maart gaan wij (2 personen) een rondreis maken door Zuid-Amerika. We beginnen in Argentinië en willen vervolgens naar Chilli, Peru en Ecuador gaan. Bolivia overwegen we nog.
We weten nog niet hoe we de afstanden gaan overbruggen. Bus/trein/vliegen? Hebben jullie hier ervaringen mee? Tips voor ons?
Vooral voor de volgende trajecten:
Argentinie (Cordoba) - Chilli (Santiago)
Chilli - Peru (Arequipa)
Peru (Arequipa) - Ecuador (Quito)
Zijn er daarnaast nog plekken die we echt niet mogen overslaan of andere tips voor ons?
Ja, hoeveel tijd hebben jullie? En heb je al ene vliegticket dat vertrekt uit Ecuador? Anders zou ik zeggen: skip Ecuador en ga wel naar Bolivia. Het heeft een van de mooiste bizarste landschappen ter wereld.
We gaan in totaal 5 maanden. We hebben een ticket terug vanuit Ecuador…
We beginnen in Buenos Aires met een taalcursus en zullen hier ongeveer 1 maand blijven. In juni zijn we 1 maand in Peru voor vrijwilligerswerk. Voor de tijd daartussen hebben we nog niet echt iets gepland.
Vanuit Cordoba gaan we naar Santiago, hoe kunnen we deze afstand het beste overbruggen?
Vanuit Chilli willen we dan naar Peru gaan, hebben jullie misschien tips wat betreft de plekken die we echt niet mogen missen op deze reis? En daarnaast hoe we deze reis het beste kunnen afleggen (vliegen of met de bus bijvoorbeeld?)
Wil je persé naar santiago? ik zou vanuit cordoba omhoog gaan naar salta en daar de grens oversteken naar Chili.
Het gebied ten noorden van santiago staat niet bekend als het mooiste deel van Chili.
misschien is dit een optie.
cordoba-salta-san pedro de atacama-uyuni-potosi-sucre-la paz-puno-arequipa-colca canyon-cuzco-huacachina-lima-huaraz-mancora-ecuador.
Ik weet niet of je ook jungle wil toevoegen?
Ik zou dit dan doen in noord bolivia.
Dan kom ik ook nog ff met een andere mening Ik heb het merendeel met de bus gedaan, was goed te doen. In Argentinie zijn Salta en Mendoza steden waar je leuke dingen kunt doen (outdoor en wijnproeven). Vanuit Mendoza kun je met de bus naar Santiago. Ik zou Santiago zeker niet overslaan vele musea die echt de moeite waard zijn.
Vanuit Santiago kun je richting La Serena, sterrenkijken.
Vanuit het noorden van san pedro de atacama kun je een tour richting de zoutvlaktes boeken (Bolivia).
Maar verder trekt Bolivia me helemaal niet, was van plan er een maand te blijven vanwege de lage kosten…maar was binnen twee weken weg.
Zoals je ziet allerlei verschillende meningen, het ligt er echt aan welke omgeving jullie het meest aantrekt.
En ik ben er zelf NOG niet geweest, maar als je in equador bent…zou ik zeker proberen om naar de Galapagos eilanden te gaan.
Okee hier kan ik me iets bij voorstellen, al vond ik zelf Sucre en vooral Sorata erg leuk.
Maar vooral die Uyuni-tour langs de Salar de Uyuni (zoutvlakte), Laguna Colorada, Laguna Verde, Isla Pescado is echt uniek (zoek maar eens foto’s op internet met die namen). Persoonlijk zou ik dus aanraden om vanuit San Pedro de Atacama in Chili, die Uyuni-tour te doen die eindigt in Uyuni. Van daaruit kun je direct door reizen naar La Paz en Lake Titicaca, als je de rest van Bolivia niet wilt zien. Maar Sorata is dus erg leuk, veel mensen vinden het ook leuk om bij Coroico te mountainbiken, en de Amazone-jungle in is ook het goedkoopst in Bolivia.
Ik weet niet hoe het met jullie budget zit maar je zou ook echt even goed moeten letten op hoeveel Argentinië en Chili kosten gemiddeld per dag (dat vind je in Lonely Planet gidsen, of vraag even een kostenindicatie op hier in Wereldwijzer), en daar het aantal dagen op afstemmen dat je in die landen kunt blijven. Of probeer kosten te besparen door in hostels te slapen of te kamperen, of nachtbussen / nachttreinen te nemen als die er zijn.
Volgens mijn laatste onderzoek naar een vakantie in Argentinië (wat dus niet door is gegaan) is Argentinië wel ongeveer 2x zo duur als Bolivia, voor dezelfde reisstijl.
Succes met alle keuzes… en als je 5 maanden hebt, kun je ook heel veel nog ter plaatse uitzoeken, en onderweg ervaringen vragen van andere reizigers. (Ik denk dat 99% het met me eens is dat de Salar de Uyuni onmisbaar is.)