Ecuador, Bolivia, Peru, Argentinie reisadvies gevraagd

Ik heb de wens om naar Ecuador, Bolivia, Peru en Ecuador te reizen. Ik vertrek om 28 maart naar Guayaquil en vlieg 1 juni weer terug dus heb iets langer dan 2 maanden. Wat niet heel veel tijd is om al deze landen volledig te bezoeken. Dus zou misschien het eea moeten schrappen, een land of wat plaatsen.

Ik ben zelf half Ecuadoriaans en wil beginnen in Ecuador om daar mijn familie op te zoeken voor ong 1,5 week, 2 weken in Guayaquil. Met hen zal ik daar ook het eea bezoeken. Daarna wil ik verder naar Peru, Bolivia en Argentinie reizen en weer eindigen in Ecuador (heb geen open ticket genomen aangezien dit goedkoper uitkwam en ik zo op de terugreis nog 5 dagen in NYC kan blijven, waar ik ook altijd graag weer heen wil). Ik wil het eea met het vliegtuig reizen om tijd te besparen en zat er over na te denken om bij LAN Airlines een South America Airpass te nemen. Waarbij ik een aantal bestemmingen tegen een gereduceerd tarief kan kopen. Ik vlieg namelijk ook heen met LAN vanuit NYC.

Nu is mijn vraag welke route kan ik het beste nemen? Wat zijn de beste plaatsen te bezoeken? Ik hou eigenlijk van alles (natuur, strand, winkelen, uitgaan enz). Maar mijn veiligheid staat natuurlijk bovenop! Reis alleen (v), maar kan wel vloeiend Spaans.

Ik zat zelf aan de volgende plaatsen en landen te denken:
Ecuador (Guayaquil, Quito, Cuenca, Banos)
Peu (Evt Mancora, Lima, Cuzco)
Bolivia (La paz, Uyuni)
Argentinie (Cordoba, Mar del plata (hier heb ik vrienden wonen), Buenos Aires). En weer terugvliegen naar GYE in Ecuador.

Ik hoor graag van jullie wat jullie het beste lijkt, ook qua volgorde. Maar ook als je denkt dat het onhaalbaar is 2 maanden! Of als je denkt dat ik beter andere plaatsen kan bezoeken ipv wat ik in mijn gedachte heb.

Groeten

Je wilt veel te veel. Ik zou me beperken tot Ecuador en Peru, zelfs tot alleen het noorden van Peru. Dan moet je al keuzes genoeg maken.

Ik zou me ook tot Ecuador en Peru beperken, anders moet je overal met een sneltreinvaart doorheen gaan en dat lijkt me ook niet de bedoeling. :slight_smile:
Ik heb zelf ook 2,5 maand door deze 2 landen gereisd, waarvan ik weliswaar 3 weken een taalcursus heb gedaan en 4 weken vrijwilligerswerk. Maar ik heb wel veel gezien en tegelijkertijd nog maar een heel klein gedeelte!

In Ecuador zijn Quito en Baños zeker de moeite waard, vooral Baños vond ik erg leuk. Het is een klein, vriendelijk stadje waar veel te doen is in de omgeving.

Je zou bijvoorbeeld in 3 weken een kleine rondreis in Ecuador kunnen maken en daarna naar Cuzco in Peru vliegen om daar nog 3 weken door te brengen. In Cuzco en omgeving (de Heilige Vallei) is ook onwijs veel te zien en te doen, en je kunt bijvoorbeeld een uitstapje maken naar het Titicaca-meer (aanrader!).
Lima is wel aardig, maar vooral een hele grote stad. Als je er langs komt is het leuk om er wat tijd te besteden, maar als je het overslaat mis je mijns inziens niet heel veel.

Zomaar wat ideeën!
Als je het leuk vindt kun je mijn reisverhalen lezen ter inspiratie: http://www.edsuit.nl/blog/tag/peru-ecuador-2009/

Hoi!

Ik ben net 2 maanden terug van een zuid en centraal Amerika reis (ben alleen niet in Argentinië geweest en deze plaatsen kan ik je zeker aanraden:

Ecuador:
Otavalo, het is nogal noordelijk en lijkt niet interessant maar als je van plan bent even in Quito te zijn wel echt de moeite waard voor een nachtje. De vrijdag naar het Parque Condor bijv. (mooie roofvogels en echte condors) vrij. nacht daar slapen en zaterdag heel vroeg op om op de traditionele veemarkt te zien hoe plaatselijke boeren onderhandelen en de mega Handwerkmarkt die door het hele plaatsje gaat te bewonderen. klinkt suf maar de traditioneel geklede mensen etc. het is een prachtige plek om de echte oude cultuur te aanschouwen.

Quito is een mooie stad maar heb je niet veel tijd nodig. Worden wel veel mensen beroofd dus s avonds beter de taxi enzo.

Cuenca is mooi, doet Europees aan.

Banos niet onwijs bijzonder. Wel mooi vertrekpunt om watervallen etc. te zien.
Als het tijd van de walvissen is; Puerto Lopez; voor supergoedkoop kun je de zee op om walvissen van dichtbij te zien die uit het water op springen en Isla de la plata bezoeken, waar je Fragates en Blue footed boobies o.a. kunt spotten (bekend van Galapagos eilanden).

Peru:
Lima, niet bijzonder, weinig tijd voor nodig.

Arequipa is echt een prachtig en fijn stadje! aan de voet van 2 vulkanen en naast gebergte met de Colca Canyon waar Condors vrij vliegen.

Uiteraard Cusco is om zijn Inca geschiedenis mega interessant en hoe cliche ook, machu picchu nam mijn adem weg zo overweldigend is die plek.
Ik zou in Cusco geen duur museum passepartout kopen. Gewoon naar Museo del Inca gaan = goedkoop en erg mooi, groot en interessant.

Als je naar het Titikakameer gaat, gaan de meesten naar Puno. Wat een leuk plaatsje is maar als je niet veel tijd hebt kun je beter door naar Copacabana in Bolivia, vanaf daar kun je naar de Isla del Sol in het meer, een nachtje daar verblijven: geen auto’s / overbodige lichten / toeristisch gedoe, maar een fantastische sterrenhemel, en eilandhike tussen lokale bevolking en Inca ruines omringd door het meer.

Ik weet niet van Argentinië maar La Paz is de vetste hoofdstad van deze landen en zeker een bezoekje waard!

pff wat een verhaal, ik hoop dat je hier wat mee kan.
Veel voorbereid plezier en ik kan je altijd meer tips geven als je wilt! (gaat t voor mij ook weer leven :slight_smile:

groetjes, Marjolein

Dankjewel voor jullie reacties! Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik mij inderdaad het beste op 2 landen kan richten. Door Ecuador wil ik sowieso rondreizen en op de een of andere manier trekt Argentinie mij ook heel erg (voornamelijk het Noorden). Ookal liggen deze 2 landen erg ver uit elkaar en tickets Ecuador - Argentinie ook vrij prijzig zijn maar denk dat ik dit toch ga doen :)! En Peru en Bolivia nog maar even op mijn verlanglijstje laat staan.

Heeft iemand misschien ook nog tips voor Arentinie? Ik heb gehoord dat de Iguazu watervallen fantastisch zijn, Mendoza, Salta, Cordoba en Buenos Aires ook zeker de moeite waard zijn. Daarnaast heb ik dus ook nog vrienden in Mar del plata. Heeft iemand tips welke route je het beste dan kan nemen? Ik wil dus ook wel vliegen aangezien deze afstanden met het openbaar vervoer amper te doen zijn. En hebben jullie misschien nog wat tips voor leuke (goedkope) hostels?

Groetjes