Volgende jaar wil ik 1 maand naar Zuid-Amerika afreizen. De volgende landen wil ik in die tijd gaan bezoeken; Peru- Bolivia - Ecuador. Of ipv Ecuador Chile. Daar ben ik nog niet uit. Wat zouden jullie doen?
Ik ben op zoek naar een geschikte route met een goede mix tussen bezoek aan binnenland/ strand/ stad/ dorpen/ national parks/ machu picchu ect. Reizen met het openbaar vervoer.
Mijn vraag is misschien een beetje lastig maar ik ben blij met alle tips!
Als je niet alleen in de bus wilt zitten en ook nog iets van een land wilt mee krijgen dan zou ik maar een land bezoeken. Van de stranden moet je je niet te veel van voor stellen.
In 1 maand kun je aardig wat zien van bijvoorbeeld Peru, maar nog lang niet alles. Hetzelfde geldt voor Ecuador, of Bolivia. Een combinatie wordt erg gehaast, en duurder. Of misschien zou je dan met een georganiseerde reis moeten gaan, dan ben je geen tijd kwijt aan het regelen van openbaar vervoer en hotels.
jow naam kom ik veel tegen op verschillende topics met veel nuttige informatie. Ik ben van plan om vanuit Equador via Peru, Bolivia, een klein zuiderlijk deel van Brazilië, naar het Noordelijk deel van Argentinië te reizen. Ook wil ik dit doen met vooral het openbaar vervoer en hier en daar een vlucht. Deze reis wil ik binnen 3 maanden maken, kan ik in deze periode de mooiste dingen bezichtigen? Ik snap dat ik dan lang niet alles heb gezien, maar de bedoeling is om in de maanden Oktober, November en December van dit jaar deze reis te maken, is het zo dat ik dan met deze planning overal een gunstig klimaat zal hebben?
Je kunt denk ik beter een nieuw topic hierover posten want ik weet natuurlijk niet alles!
In theorie kan het wel in 3 maanden, maar persoonlijk zou ik 3 maanden net goed vinden voor 3, hooguit 4 landen van dat formaat. Maar aangezien je al aangeeft dat je van Brazilië en Argentinië slechts kleine delen wilt gaan proberen te zien, denk ik dat het wel kan.
Voor zover ik weet, kun je vanuit de jungle in Bolivia (Santa Cruz) doorsteken naar de Pantanal in Brazilië. De details weet ik niet. Vaak is het in Zuid-Amerika duur om over een grens heen te vliegen, maar wel goedkoop om een binnenlandse vlucht te boeken.
Qua klimaat weet ik het ook even niet… volgens mij begint in december wel ongeveer het regenseizoen op gang te komen in de Andes, maar als jij tegen die tijd al richting Brazilië gaat, kan het daar weer anders zijn. Op internet en in reisgidsen vind je volop klimaatstaatjes, maar denk erom dat het klimaat de laatste jaren nogal van slag is en het dus regelmatig anders uitpakt dan de gemiddelden. Dus hou ook wat speling in je planning voor als er een weg weggespoeld is ofzo!
Qua vliegtickets naar en van Zuid-Amerika kom je dan uit op een ‘open jaw ticket’ met een andere vertrekplaats dan de aankomstplaats. Vaak is dat niet eens zoveel duurder dan een retourtje naar/van de zelfde plaats. Je voorkomt dan een hoop dubbel reizen over land.
Zo heb ik een keer gevlogen van Amsterdam naar Salvador de Bahia in Brazilië, en terug uit Lima naar Amsterdam.
Bij de volgorde die jij kiest, moet je ook goed beseffen dat je van goedkope landen naar dure reist. Dus hou genoeg geld over voor het laatste deel van je reis en wen niet teveel aan het prijsniveau in Ecuador - Peru - Bolivia. Brazilië is echt wel twee keer zo duur als Peru. Bolivia is ietsje goedkoper dan Peru. Dus de overgang Bolivia > Brazilië kan nogal een schok zijn.
Alleen het eten is in Brazilië wel redelijk goedkoop, maar bussen tussen steden zijn bijvoorbeeld best prijzig (in 2006 was het ongeveer US$4 per uur, dus een ‘ritje’ van 12 uren wat niet abnormaal is in zo’n groot land, kost je dan ongeveer $48!.. waar je in Bolivia misschien $10 of minder betaalt voor hetzelfde…), en hotels kunnen ook aardig wat kosten vergeleken met Bolivia.
Geniet in de Andes-landen des te meer van goedkope biertjes, hotelletjes en bussen.
En uiteraard heb je in Brazilië met een andere taal te maken,… ik weet niet of je Spaans wilde gaan leren voor de overige landen? Is wel een aanrader. Ook zonder dat zul je best overleven (neem een Point It boekje mee! Klik om voorbeeldbladzijden te zien…), maar het is veel makkelijker en gezelliger als je wel met de mensen van daar kunt praten.
Voor handige routes kun je kijken naar routes die grote reisorganisaties gebruiken bijvoorbeeld GAP Adventures, Djoser, Baobab, Koning Aap… ik weet niet precies wie allemaal daar reizen aanbieden. En dan gewoon (delen van) hun route zelf nadoen. En kijk ook in de Lonely Planet South America, voorin staan routesuggesties. En in andere reisgidsen. En in blogs van andere reizigers, bv. in waarbenjij.nu of travelpod.com.
Naar mijn idee onhaalbaar; 3 landen in slechts 1 maand. De reizen die ik in die landen begeleid duren per land al 3 weken en dan hoeven de mensen nog niet eens zelf op zoek naar OV en hotels etc. Dus mijn advies zou luiden of 1 maand voor 1 land of 3 maanden weggaan voor alle 3 de landen. Ecaudor heeft overigens van alles wat en is niet zo groot dus dat zou dan de beste optie zijn voor een 1-land-bezoek. Als je strand wilt, moet je er wel tussen december en mei zijn (geldt ook voor bv Peru) anders heb je wel strand maar geen zon