Hoi allemaal,
Ik vertrek in februari voor 2 maanden (9 weken) naar Zuid Amerika!
Nu twijfel ik over mijn route.
Ik wil in ieder geval Peru en Ecuador zien, inclusief de Galapagos eilanden.
Verder wil ik graag naar Bolivia, en ik heb gehoord dat in het westen van Brazilie heel mooi regenwoud is, daar wil ik ook graag heen.
Ik had gezien dat de tickets naar Lima vanaf Amsterdam vrij betaalbaar zijn, dus ik dacht eraan om daar heen te vliegen, dan omhoog te reizen naar Quito, en vanaf daar via Brazilie weer naar het zuiden en door Bolivia weer omhoog naar Lima.
Is dat realistisch? Zijn er uberhaupt dingen te doen/goede busverbindingen in het stuk tussen Quito, door het oosten van Ecuador/westen van Brazilie naar Bolivia?
Of zou ik er beter aan doen om bijv. een heen ticket naar Quito te nemen en dan terug vanaf La Paz?
Of een vlucht van Quito naar La Paz?
En is twee maanden een realistische tijd voor deze route?
Alvast bedankt voor alle tips/hulp!
Groetjes,
Floor
Oh, ik zie nu net dat ik redelijk betaalbaar met KLM heen naar Quito en terug vanaf Lima kan vliegen, misschien is dat dan de beste optie? En dan rond Lima nog rondreizen in Brazilie/Bolivia?
Hoi Floor,
9 weken is vrij kort voor Ecuador (met Galapagos), Peru en Bolivia. Maar het kan op zich wel hoor. Als leidraad/inspiratie zou je deze route kunnen nemen: http://koningaap.nl/rondreis-peru-bolivia-ecuador-chili-pioniersreis-besneeuwde-toppen-en-weidse-vlaktes
Dit gebied heel goed zelfstandig te bereizen. Beginnend in Quito en terug vanuit Lima. Terug vanuit Bolivia is vrij prijzig of je moet al een vlucht uit Santa Cruz weten te vinden. Vanuit La Paz ga je eigenlijk altijd via Lima.
Je kunt zowel in Ecuador, Peru (vanuit Cuzco) of Bolivia (vanuit La Paz) naar de Amazone jungle. Regenwoud komt overal wel een beetje op het zelfde neer. De meest westelijke Amazone (tegen de Andes aan) is over het algemeen de meest ongerepte. Daarvoor hoef je niet naar Brazilië. Het Amazonegebied is ook bijna niet te bereizen, want er zijn nauwelijks wegen. Veel vervoer gaat per boot of vliegtuig. Regenwoud is prachtig, maar na een aantal dagen hebben de meesten het ook wel weer gezien (of je moet een echte natuurvorser zijn).
Je gaat overigens wel in de regentijd weg. Nou hoeft dit niet echt een beletsel te zijn, maar als je niet perse vast zit aan een datum zit, zou ik zo laat mogelijk in februari gaan. Na eind maart wordt het al een stuk beter in zuidelijk Peru en Bolivia.
Dat is fijne informatie, dankjewel!
Ik denk dan dat ik gewoon van Quito naar Lima ga reizen en als ik in Lima ben, even kijk hoe veel tijd ik nog heb voor Bolivia.
Ik heb geen zin om te gaan haasten, des noods zie ik alleen Ecuador en Peru.
Is het een groot bezwaar om in de regentijd te gaan reizen? Ik vind het juist lekker om de koude maanden niet in Nederland te zijn, en omdat ik half april in NL verwacht wordt is mijn enige alternatief om mei/juni te gaan en dan begint het hier net weer lekker te worden.
Ik ga vandaag eens even in de Lonely Planet kijken wat ik allemaal wil zien om mijn route nog wat specifieker te bepalen!
Dan zou ik gewoon februari gaan. Omdat je in Ecuador begint, is het al maart als je in Zuidelijk Peru bent, en dan wordt het geleidelijk al weer wat droger. Het gehele Peruaanse kustgebied is trouwens woestijn dus daar heb je sowieso geen last van regen. Vooral in de Andes merk je het maar meestal zijn het buien die in de loop van de dag ontstaan. Voordeel van de regentijd is dat er niet zo veel toeristen zijn, dat het niet zo koud is in de nachten en inderdaad dat het in Nederland een stuk beroerder is in de maanden.
Ik denk dat jij het over de Pantanal hebt in Brazilië, niet echt regenwoud maar wel mooi natuurgebied. Maar met slechts 9 weken zou ik het beperken tot 2 of hooguit 3 landen.
Een open jaw ticket kan wel handig zijn (heen naar de ene plaats, terug vanuit een andere).
Ik heb twee keer tijdens regenseizoen in Peru gereisd, soms wel veel regen gehad in de bergen, maar het land is zo groot en divers dat het klimaat ook per gebied erg verschilt. Vaak ben je uren aan het reizen voordat je weer op de volgende interessante plaats bent. (In Europa zou je dan alweer in een ander land zijn
)