3,5 maand Zuid-Amerika. Begin Ecuador in april.

Hey allemaal,

Ik wil vanaf april tot eind juli 3,5 maand door Zuid-Amerika gaan reizen, van Quito naar Rio de Janeiro. Ik ga alleen en heb een budget van rond de 3000 euro (ticket is dan al geboekt). Een maand per land (plus een beetje) is het idee.

Plan is om te vliegen op Quito (april), daar een weekje, misschien twee, in Quito of Cuenca Spaanse lessen te volgen en dan via Banos, Riobamba, Villacamba en Zumba de grens met Peru over te steken.

Mijn eerste vraag is of jullie ervaring hebben met Ecuador in april. Het is daar dan vrij regenachtig. Is het begaanbaar die tijd van het jaar, of is het onverstandig om daar dan te beginnen aan een reis. De omgekeerde route doen (Rio naar Quito) kan ook. Reden voor mij om te vliegen naar Quito zijn de lessen die ik zou kunnen volgen en de mogelijkheid om in het lage seizoen (dat heeft natuurlijk ook een reden) door het land te reizen en bijvoorbeeld nog de Galapagos te zien. Bovendien wil ik vooral Ecuador, Peru en Bolivia zien en als het kan niet blijven hangen in Brazilie en Argentinie - hoe mooi dat ook is!

Bedankt voor het advies!

Goed plan, Cuenca is een relaxte stad, Quito ken ik niet. Regenseizoen hoeft geen beletting te zijn, ook in de regentijd heb je mooie dagen. Als je vanuit Cuenca naar het zuiden gaat wordt het ten westen van de Andes snel droger (de kustwoestijn begint in Noord Peru). Tegen de tijd dat je in de Peruaanse en Boliviaanse Andes zit, is daar het droge seizoen al begonnen, juni/juli is daar wel toeristisch hoogseizoen. Gezien je budget zou ik inderdaad niet zoveel tijd voor Argentinië/Brazilië inplannen want die landen zijn beduidend duurder. Succes!

heay sander, ik ben ook van plan om na de zomer voor een half jaar naar Z amerika te gaan. Ik ben er alleen nog niet uit wat verstandig is qua ticket! Ik wil namelijk naar Colombia, ecuador,peru en bolivia. heb jij misschien advies voor mij wat ik het beste kan doen?

Je gaat ongeveer van september tot maart? Dan zou ik in het zuiden beginnen. Alleen is vliegen naar Bolivia duur (omdat je of via Lima naar La Paz vliegt, of via Brazilië naar Santa Cruz). Dus je zou er aan kunnen denken om te beginnen in Buenos Aires. Vandaar kun je vrij snel naar Bolivia, en dan zie je ook nog wat van Argentinië. Je hebt een half jaar dus tijd is het probleem niet. En dan vlieg je terug van Bogota. Een ticket zal sowieso meer dan 1000 euro kosten (ook omdat je 6 maanden gaat), maar ik zou niet dezelfde terugvliegbestemming nemen, ook al is dat goedkoper.

Andere optie is nog om te beginnen in Lima, via Zuid Peru naar het Bolivia te reizen en vervolgens (via een andere route) weer naar het noorden (je passeert dan wel 2 keer Lima, maar da’s op zich geen punt), en daarna door richting Ecuador en Colombia.

@ Sander08: Dat klinkt als een mooie reis.

Met dat budget zul je voorzichtig moeten zijn met je geld. Galapagos lijkt mij erg optimistisch… ook Brazilië is best duur. Je reis starten in goedkope landen en eindigen in dure, is nooit zo leuk, dan moet je opeens veel meer op je geld letten en kun je minder leuke dingen doen dan daarvoor.

En taalles is ook duur (althans duurder dan een dagje zelf door een stadje banjeren en dingen bekijken). Maar wel erg leuk en nuttig natuurlijk, en je zult er je hele leven nog wat aan hebben.

Dus kijk even goed wat er wel en niet kan met dat budget. Kijk naar de aangeraden dagbudgetten (gemiddeld) voor elk land, en hoeveel dagen je daar wilt doorbrengen; kijk ook hoeveel taalles kost, en een tripje Galapagos.
Er is altijd nog het alternatief, het ‘Galapagos for the poor’ :wink: namelijk Islas Ballestas in Peru, met veel zeeleeuwen, die je vanuit een bootje bekijkt.

Qua taal is het ook niet heel handig om Brazilië erbij te doen, ik heb het ooit andersom gedaan (had ook Portugees geleerd, en sprak al Spaans) en ik was toen na het oversteken van de grens een week lang compleet in de war en gooide die twee talen door elkaar.
Brazilië is wel een fantastisch land hoor, en met superleuke mensen… dus als je het kunt betalen en dat van de taal niet erg vindt, moet je lekker gaan.

Ik ben niet in Ecuador geweest en weet niet hoe erg het daar in april regent, maar als het lijkt op Peru (en dat lijkt het landschap volgens mij wel aardig: kuststrook - gebergte - jungle), dan verschilt het regenen heel erg per regio. Ik ben twee keer in Peru geweest tijdens regenseizoen (feb-april). In Peru regende het het meest in het regenwoud (logisch, ook buiten regenseizoen regent het daar veel); en ook wel in het Andesgebergte. Aan de kust regende het veel minder. En ook in de bergen kon het erg schelen per gebied, in de ene stad regende het elke middag een paar uurtjes, in de andere stad hele dagen achter elkaar, in de andere stad was het droog. In de kustplaatsen was het droog en zonnig toen ik er was.

Of wegen goed begaanbaar zijn ligt aan of ze geasfalteerd zijn, en of er kans is op modderlawines van bergen naast de wegen. In Bolivia wil dat nog wel eens gebeuren maar daar ben je niet midden in het regenseizoen. In het regenwoud heb je wel meer kans op onbegaanbare modderwegen, maar wordt ook veel per boot gedaan.
Een voordeel van regenseizoen / laagseizoen is dat het groener is, en vaak ook goedkoper, en dat je meer kans hebt om een kamer te vinden in het hotel naar keuze.

Veel plezier! Buen viaje, boa viagem

@Thalissa: ook een mooie reis!!
Ik ben het met Sandermooij eens! Goeie suggesties.

Stel dat je start in Lima, dan zou je wellicht ook het noorden van Chili mee kunnen pikken, de omgeving van San Pedro de Atacama is prachtig, en van daaruit kun je een tour van 3 (of 4) dagen doen die start in San Pedro (Chili) en eindigt in Uyuni (Bolivia), waarbij je een van de mooiste landschappen ter aarde doorkruist. Echt zulke mooie bizarre dingen… Je kunt dat ook bezoeken als ‘retourtje’ vanuit Uyuni, maar dan reis je meer dubbel.

Daarna zou je na een reis door Bolivia, via La Paz naar Puno in Peru kunnen reizen en zo verder. Inderdaad kom je dan waarschijnlijk nogmaals langs Lima onderweg naar het noorden, maar dat is niet erg. Het is wel een beetje een grote stinkstad, maar het historisch centrum van Lima is erg leuk (prachtig postkantoor en kerken en pleinen), en desnoods verblijf je de tweede keer juist in een andere wijk (bijvoorbeeld het arty moderne Barranco aan de kust).

Colombia is wel flink duurder dan Peru en Bolivia dus houd daar rekening mee in je budget. Hier vind je mijn:

Dus ook voor jou geldt mijn opmerking dat het meestal niet zo leuk is om te eindigen met een land dat opeens duurder is, en dat je veel meer op je geld moet letten… maar als je er genoeg geld voor vrijhoudt, moet het wel kunnen.

Hey Cecilia en Sander,

Bedankt voor het advies, heb ik veel aan!

Mijn plan is inmiddels veranderd. Ik begin in Rio en ga via Argentinie naar Chili en vanaf daar naar Bolivia, Peru en Ecuador. Doe het dus precies andersom! Spaanse lessen wil ik in Sucre doen, ik ben van plan dat ter plekke te regelen. Schijnt een leuke, overzichtelijke stad te zijn met veel mogelijkheden om tegen een schappelijk bedrag een weekje, of twee, Spaanse lessen te volgen. Je hebt helemaal gelijk dat het prettiger is om te beginnen in de dure landen en te eindigen in de goedkopere. Als ik het zo doe mis ik ook de hevigste regenval - ook een fijn idee. De galapagos wordt het waarschijnlijk niet, budget technisch wordt dat erg krap - hoewel mijn budget waarschijnlijk iets positiever zal uitvallen. Islas Ballestas is een goede tip!

Thalissa, ik heb gebruik gemaakt van verschillende sites (zoals cheaptickets) om een idee te krijgen van de data die voordelig uitvielen voor mijn geplande reis. Vliegen naar Rio en terug vanuit Quito (Ecuador) bleek erg voordelig te zijn, voor 770 euro was ik klaar (ik boekte ergens in januari). Overigens kan ik je aanraden via de sites van de verschillende luchtvaartmaatschappijen zelf te boeken, scheelt in toeslagen die bemiddelingssites rekenen en de communicatie (als je bijvoorbeeld je ticket wilt verzetten) is makkelijker.

Leuk! Wel een erg druk schema voor maar 3,5 maand. Ik hoop dat je met Chili alleen het stukje San Pedro de Atacama bedoelt? Anders wordt het echt veel teveel voor dat aantal maanden, en ook duur (sneller reizen is duurder).
Eigenlijk zou ik je aanraden om Argentinië en Chili over te slaan; met het reizen van Rio over land naar Bolivia en vervolgens helemaal naar Ecuador, zitten 3,5 maand eigenlijk al vol. Zeker als je ook les wilt nemen.
Anders zit je wel erg veel in bussen en heb je in verhouding weinig tijd ‘buiten’ (om daadwerkelijk wat te zien en beleven van de landen).

Less is more! :slight_smile:

Sucre is inderdaad een leuk stadje. Spreek je nu al wat Spaans? Meestal begin je pas na een week of 3 les, echt wat basics onder de knie te krijgen om ook echt te kunnen spreken.

Ja, in principe alleen San Pedro de Atacama - ben aan het onderzoeken hoe ik vanaf daar de Salt Flat tour kan regelen naar Uyuni. Het idee is nog steeds om betrekkelijk ‘snel’ in Bolivia te belanden, daar wil ik het meest kunnen doen. Ik spreek geen Spaans, probeer nu in mijn vrije tijd mezelf één en ander aan te leren maar ik houd mezelf niet voor de gek - vloeiend zal ik inderdaad niet zijn na mijn reis (of cursus!). Nogmaals bedankt voor het advies, ben me nu aan het inlezen in de taalschooltjes in Sucre - het zijn er nogal wat!