@ Sander08: Dat klinkt als een mooie reis.
Met dat budget zul je voorzichtig moeten zijn met je geld. Galapagos lijkt mij erg optimistisch… ook Brazilië is best duur. Je reis starten in goedkope landen en eindigen in dure, is nooit zo leuk, dan moet je opeens veel meer op je geld letten en kun je minder leuke dingen doen dan daarvoor.
En taalles is ook duur (althans duurder dan een dagje zelf door een stadje banjeren en dingen bekijken). Maar wel erg leuk en nuttig natuurlijk, en je zult er je hele leven nog wat aan hebben.
Dus kijk even goed wat er wel en niet kan met dat budget. Kijk naar de aangeraden dagbudgetten (gemiddeld) voor elk land, en hoeveel dagen je daar wilt doorbrengen; kijk ook hoeveel taalles kost, en een tripje Galapagos.
Er is altijd nog het alternatief, het ‘Galapagos for the poor’
namelijk Islas Ballestas in Peru, met veel zeeleeuwen, die je vanuit een bootje bekijkt.
Qua taal is het ook niet heel handig om Brazilië erbij te doen, ik heb het ooit andersom gedaan (had ook Portugees geleerd, en sprak al Spaans) en ik was toen na het oversteken van de grens een week lang compleet in de war en gooide die twee talen door elkaar.
Brazilië is wel een fantastisch land hoor, en met superleuke mensen… dus als je het kunt betalen en dat van de taal niet erg vindt, moet je lekker gaan.
Ik ben niet in Ecuador geweest en weet niet hoe erg het daar in april regent, maar als het lijkt op Peru (en dat lijkt het landschap volgens mij wel aardig: kuststrook - gebergte - jungle), dan verschilt het regenen heel erg per regio. Ik ben twee keer in Peru geweest tijdens regenseizoen (feb-april). In Peru regende het het meest in het regenwoud (logisch, ook buiten regenseizoen regent het daar veel); en ook wel in het Andesgebergte. Aan de kust regende het veel minder. En ook in de bergen kon het erg schelen per gebied, in de ene stad regende het elke middag een paar uurtjes, in de andere stad hele dagen achter elkaar, in de andere stad was het droog. In de kustplaatsen was het droog en zonnig toen ik er was.
Of wegen goed begaanbaar zijn ligt aan of ze geasfalteerd zijn, en of er kans is op modderlawines van bergen naast de wegen. In Bolivia wil dat nog wel eens gebeuren maar daar ben je niet midden in het regenseizoen. In het regenwoud heb je wel meer kans op onbegaanbare modderwegen, maar wordt ook veel per boot gedaan.
Een voordeel van regenseizoen / laagseizoen is dat het groener is, en vaak ook goedkoper, en dat je meer kans hebt om een kamer te vinden in het hotel naar keuze.
Veel plezier! Buen viaje, boa viagem