Moeilijk....keuzes maken!

Hallo,

Mijn vriend en ik gaan in september naar Zuid-Amerika voor 5 maanden ongeveer. Gelet op het klimaat lijkt het ons het handigste om in Bolivia of Peru te beginnen. Salar de Uyuni, Inca Trail en een bezoekje aan de Amazone van een van deze landen staan op het lijstje. Waarschijnlijk gaan we daarna naar Ecuador en misschien nog Colombia (totaal 3 maanden).

Dan willen we naar Argentinie met een vlucht (hebben we gelijk geen gedoe met een visum in Peru of Bolivia). Iguazu falls zijn echt een ‘must’ maar we twijfelen of we het alleen bij Noord Argentinie houden of ook Patagonie, of Noord Argentinie en Noord Chili. Gezien we dan nog ‘maar’ twee maanden over hebben zal beide landen van noord tot zuid niet lukken of wel?

Verder hebben we voor deze 5 maanden een budget van ongeveer 6500,- p.p. zonder vluchten. Is dat haalbaar…?

Alvast bedankt voor de tips en info!

Via Wereldwijzer app

Je zou ook prima in Ecuador of Colombia kunnen beginnen, en dan zuidwaarts reizen. Dat scheelt een (erg dure) vlucht van Ecuador of Colombia naar Argentinië. En je zit evengoed in het droge seizoen in Peru/Bolivia, want tot begin december valt het over het algemeen erg mee met de regen, en is het heel goed bereisbaar.

Visum gedoe krijg je hoogstens als je een enkele reis boekt naar Zuid Amerika. Maar het lijkt me in jullie geval logischer (en veel goedkoper) om een retourvlucht te boeken, met een andere ‘terugvlieg’ bestemming (Buenos Aires bijvoorbeeld, of Rio).
Uitgaande dat een vlucht tussen tussen de 1000 en 1200 euro kost, hou je ongeveer 1100 euro per maand over om te reizen. Dit is wel te doen, maar in Colombia, Argentinië en Chili wordt het dan wel een beetje zuinig aan doen (dat kan prima, als je slim met geld omgaat). Patagonië (en de reis erheen) is ook wel erg prijzig. Maar dat kunnen jullie altijd nog bekijken.

Spaanse lessen zijn ook wel erg nuttig en leuk, al is het maar voor 2 of 3 weken. Daar heb je veel aan!

Hey Sander,

Bedankt voor je reactie en tips!
Het budget is berekend zonder vliegticket, daar hebben we weer een ander budget voor (maakt deel uit van een langere, wereldreis). Ik ben inderdaad al in september begonnen met Spaanse les, omdat ik overal las dat het toch wel handig is.
Als we 10 weken uittrekken voor Chili en Argentinie, is dat dan te doen denk je? Ik wil het liefst niet te snel reizen, om te voorkomen dat we meer in een bus zitten dan erbuiten. Vooral Chili wil ik ook graag zien, Torres del Paine lijkt me echt geweldig!

5 maanden voor Zuid Amerika is gewoon een hele mooie tijd, die niet velen gegeven is. Hoeveel weken je waar zit, hoef je in principe nog niet te weten. Als je een begin- en eindpunt hebt, vult de rest van de reis zich vanzelf wel in. Over het algemeen reist men ‘sneller’ door Chili en Argentinië omdat de afstanden enorm zijn tussen de verschillende steden. Je maakt soms vele honderden kilometers voordat je weer in een ander geografisch gebied zit. De infrastructuur is in Argentinië en Chili (voor Zuid Amerikaanse begrippen) wel goed, dus je kunt rap grote afstanden afleggen. In Ecuador, Peru en Bolivia zijn de reisafstanden over het algemeen kleiner, vooral als je op de kaart kijkt. Busritjes kunnen echter wel lang duren vanwege de grote hoogteverschillen. Dat veel wereldreizigers relatief meer tijd in deze landen besteden komt ook omdat het gewoon goedkoper is. Torres del Paine ben ik nog nooit geweest, maar moet inderdaad fantastisch zijn. Aan bijzondere landschappen sowieso geen gebrek op dat continent.

Je hebt inderdaad gelijk, het begin- en eindpunt zijn het belangrijkste om te weten. Ik probeer wel een global route uit te zoeken zodat ik het budget een beetje te kunnen bepalen.
5 Maanden is inderdaad een luxe :slight_smile: !

Via Wereldwijzer app

Wat lekker dat jullie 5 maanden de tijd hebben en jullie kiezen een van de mooiste en meest afwisselende continenten!

Met 5 maanden zou ik het houden bij 4-5 landen. Er is al zoveel te zien in bijvoorbeeld Peru en Colombia.
Ik heb een keer 5,5 maand in 3 landen doorgebracht en me niet verveeld (Chili, Bolivia, Peru).
En een keer 9 weken in 2 landen en me ook nog moeten haasten en dingen moeten overslaan (Brazilië en Peru).
En laatst met 5 weken in Colombia moest ik ook scherp keuzes maken en veel overslaan.

Ik zou aanraden: Colombia (Cartagena als startpunt*) - Ecuador - Peru - Bolivia en dan wellicht nog door reizen naar Buenos Aires via de Iguazu watervallen, want vluchten uit Buenos Aires naar Europa zijn vaak goedkoper dan vanuit La Paz.

• Cartagena als dat even duur is als starten in Bogotá, want dan kun je daarna zuidwaarts reizen zonder veel dubbel te doen.
    Ik zou proberen te vermijden dat je binnen Zuid-Amerika een vlucht een grens over moet kopen, dat is vaak erg duur. Vliegen binnen een land zelf kan soms nog redelijk betaalbaar, al moet je ook geen Easyjet prijzen verwachten. Eerder vanaf de €70 ofzo voor een enkele reis binnen een land.

Verder heeft Sander goede adviezen gegeven. Let op dat sommige landen behoorlijk duurder zijn dan andere. Colombia vond ik ook al best prijzig (ongeveer vergelijkbaar met Spanje). Chili en Argentinië zijn ook niet goedkoop, mede door de grote afstanden maar ook hotels zijn duurder. Bolivia is weer goedkoop en Peru ook best nog goed te doen, al is bijvoorbeeld Machu Picchu bereiken wel prijzig, hoe je ook gaat.

Taalles vind ik ook een goed idee, 3 weken ofzo… vooral omdat je zoveel tijd daar gaat doorbrengen! Zelf had ik daar destijds geen geld voor (taalles is ook best duur), en heb ik mezelf wat Spaans aangeleerd met boekjes en met voorkennis van Frans en Italiaans, maar daardoor duurde het wel 3 maanden (!) voordat ik een beetje kon kletsen, terwijl ik met lessen in 3 weken wel zo ver had kunnen komen. Spaans is echt een topinvestering als je van reizen houdt, eigenlijk net zo handig als Engels. Je kunt het in de toekomst nog in veel andere landen gebruiken, en ook in veel Amerikaanse films en series komt Spaans voor (bv. als die in LA of Miami spelen). En natuurlijk zijn er ook veel leuke Spaanstalige films, en is Spanje zelf een geweldig land.
Ik ben nog steeds erg blij dat ik Spaans geleerd heb en ik leer elke vakantie weer meer bij.

Probeer niet teveel landen in je reis te proppen, dat is een duurdere manier van reizen (dan heb je immers meer bus-/vliegtickets per week nodig) en heb je netto minder tijd om leuke dingen te zien en doen.
:cheer:**:zon02: Less is more! **:zon02::cheer:
En dan heb je ook tijd om van de gebaande paden af te wijken en eens een national park of stadje te bezoeken waar nog niet zoveel toeristen komen.
Vergeet ook niet dat Peru bijvoorbeeld al zo groot is als Frankrijk en Spanje samen. Zonde om maar 3 weekjes of minder door te brengen in zo’n groot gebied met zoveel diversiteit toch?

Ik neem aan dat je in de rest van je leven nog steeds op vakantie wilt, dan kun je altijd nog een keer apart naar Patagonië of andere gebieden.

Voor mijn ‘ingewikkeldere’ vliegtickets ga ik altijd naar De Vliegwinkel en naar Kilroy en ik vraag heel goed door naar alle opties. Wat bijvoorbeeld ook een grappige optie is, is even 5 dagen New York City op de heen- of terugweg, om maar wat geks te noemen. In mijn geval kostte dat €150 extra voor het vliegticket naar Colombia.
En zo’n open jaw ticket (heen naar Colombia, terug uit Argentinië) kunnen zij ook goed voor je uitzoeken. Vraag ook goed door of Amsterdam wel de goedkoopste en handigste vertrekluchthaven is; vaak is Brussel of Düsseldorf ofzo goedkoper.

Zelfs kan Antwerpen treinstation een goed vertrekpunt zijn, gek genoeg zijn KLM-vluchten goedkoper wanneer je de combi koopt van treinticket Antwerpen - Amsterdam en dan vlucht Amsterdam naar Latijns Amerika. Vraag me niet waarom!! Je moet dan echt die treinreis maken anders annuleren ze je stoel op de vlucht.
Ik weet alleen niet of Kilroy en Vliegwinkel die opties meenemen… goed doorvragen!
Anders zelf zoeken op www.klm.be (niet .nl) en Antwerpen als startpunt invullen.

1 like