Advies trip Zuid-Amerika

Hoi allemaal,

mijn vriend en ik vertrekken in oktober 2013 voor een 9-tal maanden op reis.
We zullen eerste enkele maanden in Azie doorbrengen (Nepal, Indie, Sri Lanka en/of Myanmar) en daarna doorvliegen naar Zuid-Amerika.
Ons plan hier is ruwweg:

• vlucht vanuit (vermoedelijk) Thailand via Europa naar Bogota
  • 5 weken Colombie
  • 3 weken Ecuador (al dan niet met Galapagos eilanden, zal wat van het budget afhangen)
  • 5 weken Peru
  • 5 weken Bolivie
  • 2 weken tijd om ergens te besteden aan vrijwilligerswerk (helpen op een koffieboerderij, of in een weeshuis, evt. suggesties altijd welkom)
  • vlucht terug naar Belgie via Buenos Aires

De periode waarin we reizen is +/- februari 2014 tem juli 2014

Om budgettaire redenen laten we Brazilie, Chili en Argentinie (op een paar dagen in Buenos Aires na) achter ons liggen.

Qua budget hebben we 50-55€ per persoon per dag. Hierin zit alles (verblijf (niet in dorms), eten, lokaal transport, toegang bezienswaardigheden, tripjes,…) behalve de vluchten naar Colombie en van Argentinie. Denken jullie dat dit haalbaar is?

We zijn niet van het type mensen dat alles wilt zien en overal geweest moet zijn: we reizen graag “op’t gemak”, dus we weten al dat het waarschijnlijk niet mogelijk is om in die tijdspanne alles te zien in die landen, maar wat advies over de tijdsverdeling en of het al dan niet teveel / te weinig / veel te weinig / veel te veel is, is altijd welkom! (of adviezen over must-do’s, must-sees: ook altijd welkom, hoewel daar ook nog onze reisgidsen voor kunnen/zullen raadplegen :-))

Alvast heel hard bedankt voor de reacties!

Groetjes,

Ingeborg

1 like

Klinkt goed! Ik zou zo meewillen…moest je vriend niet mee willen, dan laat je maar iets weten

Ja klinkt prima, lekker genoeg de tijd nemen jullie per land.

Misschien kun je nog inspiratie en tips halen uit mijn Colombia-blog, ik was daar 5 weken in januari-februari 2013 (eerst 2 weken alleen, toen 3 weken met een vriendin). http://blog.travelpod.com/travel-blog/cecilia74/10/tpod.html
In Peru ben ik ook 2x geweest (1998 en 2006) en in Bolivia ook een keer.

Het budget is ook prima. In Colombia kom je daar misschien iets bovenuit, afhankelijk van of je ook veel gaat vliegen binnen het land, en hoeveel tijd je in de grote steden doorbrengt (waar hotels veel duurder zijn). Maar dat compenseer je makkelijk weer in de andere landen, in Bolivia bijvoorbeeld heb je waarschijnlijk veel minder per dag nodig.

In Colombia was ik in de twee weken dat ik met bussen reisde, €34 gemiddeld per dag kwijt, terwijl ik in mijn eentje een hotelkamer moest betalen en altijd een eigen badkamer had. Het tweede deel van mijn reis was 3 weken met een vriendin, dus we deelden de kosten voor accommodatie, maar hebben ook wat vluchten gemaakt. Toen was ik gemiddeld €43 per persoon per dag kwijt. Inclusief wat souvenirtjes ook trouwens. (In mijn blog vind je deze bedragen in US$, dus niet in de war raken dat de getallen anders zijn :))

Om in Buenos Aires te geraken zul je allicht een stuk willen vliegen. Dat is meestal veel goedkoper met een binnenlandse vlucht (dus startend vanuit een stadje in Argentinië) dan over een grens heen. Dus vaak loont het om per bus de grens over te steken en dan pas te vliegen.

Qua klimaat ziet het er ook okee uit, al is het in juli wel koud in Argentinië maar daar lijken jullie dus ook weinig/geen tijd door te brengen.
Februari is volop regentijd in Peru en Bolivia maar dan zitten jullie nog in Colombia, waar het dan geen regenseizoen is.

Een tip voor Cuzco, Peru: probeer te slapen in een van de Niños Hotels, de opbrengsten gaan naar hun langlopende projecten voor ondervoede en verwaarloosde kinderen. www.ninoshotel.com
En het zijn ook gewoon erg prettige hotels met de beste hete douches van Peru! :slight_smile: Ze zijn populair dus als het lukt om op tijd te weten wanneer je er bent, zou ik vooruit boeken.

In Bolivia kan ik Sorata van harte aanraden, leuk klein dorp en het schijnt nog steeds niet zo toeristisch te zijn (lees ik mee op internet). Een mooi startpunt voor korte en lange wandelingen in de bergen.
Natuurlijk is de Salar de Uyuni ook fantastisch maar die komen jullie vanzelf al tegen in je reisgids en alle lijsten tips van reizigers. :slight_smile: Maar Sorata wordt vaak overgeslagen.

Goeie reis, ook op het eerste stuk!

1 like

Hallo Cecilia,

Bedankt voor je uitgebreide reactie ! We zullen zeker rekening houden met je tips!

Ik postte deze post al enkele maanden geleden, ondertussen hebben we ons budget al iets meer per land aangepast - volgens info op internet enzo - tijd per land zou wel ongeveer zo blijven. Zou je hierover ook nog eens je mening willen geven?

Colombië: 55€/dag
Ecuador (géén galapagos): 40€/dag
Peru: 45€/dag
Bolivië: 40€/dag
Argentinië: 60€/dag

We zijn voorlopig eigenlijk niet van plan om vluchten te nemen, maar misschien zal het soms toch noodzakelijk zijn, dat bekijken we ter plaatse.

Ondertussen komt de reis almaar dichterbij (nog 3,5 maand!), we kijken er zo naar uit!

Heel hard bedankt!!

Ingeborg

Dat zijn budgetten **per persoon **per dag toch? Voor Colombia dan zeker genoeg. Peru en Bolivia zijn nog wat goedkoper dan Colombia maar ik moet zeggen dat ik daar te lang geleden was om het echt te weten hoe de kosten nu liggen. Wellicht krijg je in de forums per land Peru Forum, Bolivia Forum etc) meer reacties. Of in het TripAdvisor forum (je ziet de forums alleen als je de webpagina terug zet in het Engels, je browser zal hem misschien omzetten naar Nederlands, maar even terugzetten dus via knopjes rechtsboven in de site… dan More > Forums).

Argentinië heb ik een paar jaar geleden onderzocht en leek zeker €50 per persoon per dag te kosten (ben er uiteindelijk niet heen gegaan).

Kan me goed voorstellen dat je al veel zin hebt! Soms zul je misschien ook een baaldag of baalweek hebben, of het ‘leuke dingen doen’ even zat zijn… maar met jullie ruime planning, heb je tijd zat om dan eens een weekje lekker op 1 plek te blijven hangen en even niks doen, of bv. een cursus (massage, taal, koken) te doen. Om even de routine van het inpakken, reizen, uitpakken etc. te onderbreken.

Nogmaals veel plezier!

Mooie reis in het vooruitzicht! Qua budget zit je vanuit ‘backpackers oogpunt’ bezien behoorlijk ruim, daar zou ik me geen zorgen over maken. Je kunt het overal zo gek maken als je zelf wilt, qua verblijf, vervoer, eten en tripjes. Er is voor elk wat wils. Van super de luxe tot zeer goedkoop (en toch degelijk). Je hebt op zo’n lange reis toch een ander uitgavepatroon dan wanneer je in 3 weken een overvol reisprogramma afwerkt.

Reizen kan in Ecuador, Peru en Bolivia, zeker in het laagseizoen, nog steeds heel goedkoop, zonder al te veel moeite. Maar dan moet je je hostel en restaurant niet altijd uit de Lonely Planet halen. Vaak is het een kwestie van een blokje verder lopen vanaf het centrale plein op zoek naar hostel/hotelletje, je komt altijd wel wat tegen. En je kunt altijd onderhandelen over de prijs, zeker als je meerdere dagen verblijft. Omdat je Europeaan bent, zetten ze toch vaak in op de hoofdprijs (en geef ze eens ongelijk). Wel handig als je een beetje Spaans kent, dat maakt het contact uiteraard ook leuker.

Nog een paar willekeurige tips:

Huaraz en omgeving, aan de voet van de Cordillera Blanca (met de hoogste bergen van Peru), ten noorden van Lima. Goeie uitvalsbasis voor prachtige (berg)wandelingen of trekkings en bezoek aan interessante plaatsen. Goedkoop en een opvallend schone omgeving, waar veel te beleven is. Wordt vaak overgeslagen door reizigers omdat het niet op het ‘standaardrondje Zuid Peru’ ligt.

Cotahuasi Canyon, Peru. Nog niet ontdekt door de massatoerist, ligt ook nogal geïsoleerd. Maar o zo prachtig, onontdekt en daardoor nog puur, weinig toeristische voorzieningen en zeer goedkoop. Ben er afgelopen december samen met mijn (Peruaanse) vriendin 5 dagen op eigen gelegenheid geweest, wat alles bij elkaar met z’n tweeën zo’n 120 euro kostte…

2 paradijsjes in de subtropen om lekker te ontspannen:

• Vilcabamba, Zuid Ecuador, hostel izhcayluma, http://www.izhcayluma.com/
  • Coroico, in las Yungas (overgangsgebied tussen Andes en de Amazone) ten noorden van La Paz, Bolivia. Hotel Esmeralda.

Beiden gelegen midden in de natuur, voor zo’n 10 a 12 euro p/p inclusief uitgebreid ontbijt…

1 like

Cecilia, dat zijn inderdaad budgetten per persoon per dag… We hopen dat ze aan de iets ruimere kant zijn, zodat we ons af en toe iets meer luxe of een speciale trip kunnen veroorloven.

We hebben er samen al een langere reis op zitten (4,5 maand in Zuid-Oost-Azië) dus we weten al redelijk goed wat we kunnen verwachten (hoewel het natuurlijk overal weer anders is) en vooral op welke manier wij graag reizen, zodat het voor ons beiden plezant blijft en niet te vermoeiend wordt… Genoeg rustperiodes inlassen dus :wink:

Sander, jij ook bedankt voor je tips! Die zullen we zeker in het achterhoofd houden.
We hebben ook net het tweede jaar Spaans afgerond, normaal gezien kunnen we ons wel verstaanbaar maken :slight_smile:

groetjes!

Ingeborg

Hallo Ingeborg,

Wat een heerlijk vooruitzicht deze reis, ik ben zelf net een maand terug van iets soortgelijks. Ik zou in Argentinie de inflatie goed in de gaten houden. Toen ik daar was, mei dit jaar, was de legale wisselkoers 1 dollar 5 pesos en de straatwaarde 1 dollar 8 of 9 pesos. Dat maakte het voor mij wel een stuk aantrekkelijker om door Argentinie te reizen en dit zal ook weer veel schelen, wanneer jullie de paar dagen in Buenos Aires zijn.

Een leuke avond om de bezoeken als je daar bent is ‘la bomba de tiempo’, een heel vet percussie concert, wat elke maandag plaats vind.

Verder zou ik Chachapoyas in Noord Peru aanraden, er zijn daar hele mooie ruines (Kuelap) en een heel goed hostel (voor mij bijna wel de beste ven mijn reis) het backpackers hostel http://www.chachapoyasbackpackers.com

Ik geloof dat er is Cuzco en Sucre veel vrijwilligersprojecten zitten, waar je ook voor korte tijd mee kan werken. Heel erg veel plezier en succes met deze reis.

Disfrutalo!

Prima plannen dan inderdaad en lekker ruim qua geld en tijd. Dat wordt een super reis!