Kosten reizen in Zuid-Amerika

Beste lezer,

per oktober wil ik met mijn vriendin ±4 maanden gaan reizen door Zuid-Amerika. Wij willen beginnen in Colombia en vervolgens door Peru, Bolivia en Argentinie reizen (dit staat overigens nog niet helemaal vast).
Ik vind het echter erg lastig om goed op een rijtje te krijgen wat (hoeveel) zoal de uitgaven zijn in Zuid-Amerikaanse landen. Daarom vroeg ik me af of een ervaringdeskundige hier enigszins inzicht in kan geven.

Dus: Wat hebben de ervaren reizigers uitgegeven in de verschillende Zuid-Amerikaanse landen?
Zouden jullie kunnen aangeven wat zoal de **maandelijkse uitgaven **waren, hoeveel je zoal kwijt bent aan accomodatie, eten, reizen etc. en hoeveel de **range **hier zoal in is (kosten van basic accomodatie tot normaal etc.) Ik ben ook érg benieuwd naar de verschillen tussen de verschillende landen.
Natuurlijk zijn verdere tips m.b.t. het reizen in Zuid-Amerika (bestemmingen, tickets, etc.) ook erg welkom.

Ik kijk erg vooruit naar jullie antwoord. Alvast bedankt!
Eric

Hoi, klinkt als een fantastische reis! En ik denk ook dat 4 maanden voor 4 landen een mooie balans is, zo zul je de highlights kunnen zien zonder al teveel te hoeven haasten. En je zult wat tijd hebben om soms een paar dagen ergens te blijven hangen waar je het mooi / leuk vindt, of voor als onverhoopt de plannen anders lopen.

Hoeveel jullie gaan uitgeven hangt wel een beetje af van wat jullie stijl en smaak is, hoeveel luxe je nodig hebt en hoeveel georganiseerde toertjes je ter plaatse boekt. Maar een voordeel van Zuid-Amerika is dat die toertjes meestal goed betaalbaar zijn (vooral als je ze vergelijkt met safari’s in Afrika).

Ik vind zelf altijd dat Lonely Planet reisgidsen heel goede indicaties geven voor diverse budgetten: low-budget, middelmatig en luxe. Op hun website staan ook al wat indicaties (onder Destinations, daar staan kosten voor een maaltijd of een biertje of een hotelkamer), maar in hun boeken staan echt budgetsuggesties voor kosten per dag. Ik heb wel eens gedacht: ach dat kan ik wel voor minder… maar ze hebben helaas toch wel gelijk. :slight_smile:

In mijn eigen ervaring is Peru goed te doen voor zo’n 20-25 USD per persoon per dag*, ietsje meer als je veel toertjes boekt (vaak toch de handigste, snelste manier om veel te zien én veel verhalen te horen van de gids), zeg 30 dollar. Maar als je met z’n tweeën reist, bespaar je weer op accommodatiekosten; zeg dat mijn single room 10 dollar kost, dan betaalt een stel meestal 15 dollar met z’n tweeën. (Soms voor precies dezelfde kamer, maar toch, voor mij als single toch duurder p/p.)

• die kosten zijn voor:
  • goedkope hotelletjes maar wel een eigen kamer, vaak ook met eigen badkamer;
  • goedkope restaurantjes ongeveer 2x per dag; ik maak vaak mijn eigen ontbijt van fruit en noten van de markt of als ik ergens wat langer ben, koop ik yoghurt ofzo, of ik brunch (dus 1 maaltijd ipv 2);
  • ongeveer 3x per week een redelijk lange busrit (niet met de duurste maatschappijen);
  • af en toe een toertje of bioscoopje (paar per maand); een paar souvenirs per maand;
  • af en toe een taxi bv in een grote stad na 9 uur 's avonds.

Bussen zijn in Peru best goedkoop. Een eigen kamer in een goedkoop hotel meestal tussen de 7 en 15-20 euro voor een single room, ik denk 10-20 euro voor een double. Warm eten kun je voor 3 dollar in een echt Peruaans restaurantje waar de Peruanen eten (niet altijd even lekker eten vind ik… vaak is het: rijst + aardappelen (dat vinden zij groente) + kip of biefstuk of hamburger. Of soep met stukken groente (wortels, kool enzo) en stukken bot met vet. In toeristischere restaurantjes kun je wat meer eten vinden wat wij gewend zijn vanaf 5 dollar, meestal ongeveer 7 tot 10 dollar voor een hoofdgerecht. Mocht je moeite hebben om genoeg groente te vinden, zoek dan de Chinese restaurants op (vaak Chifa geheten) of de vegetarische (vaak door buitenlanders gerund). Een bioscoop in Peru is meestal ongeveer 3 USD, en vaak een leuke culturele ervaring. Kies een Engelstalige film zodat je het kunt verstaan, of oefen je Spaans met een Spaanstalige film zonder ondertitels!

In Bolivia is het leven nog wat goedkoper, voor zo’n 20 USD per dag kun je goed rondkomen en -toeren.
Mis niet de Salar de Uyuni, een van de mooiste landschappen die ik ooit ter wereld heb gezien, alleen IJsland concurreert ermee wat mij betreft. Standaard toertjes zijn 4 dagen, kosten ongeveer 80 dollar p/p. Je kunt starten in Uyuni en eindigen in bv. San Pedro de Atacama in Chili, maar ik geloof ook in Argentinië. Ik vond het El Tatio geiserveld in Chili ook wel errug mooi en indrukwekkend, vanuit San Pedro te bereiken.

Van Colombia denk ik dat het ongeveer vergelijkbaar is met Peru. Van Argentinië weet ik het niet, zal wel wat duurder zijn.

Overigens is het altijd goed om bovenop je budget, wat extra geld voorhanden te hebben voor noodgevallen. Desnoods een creditcard ofzo.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Pak dus ook eens wat LP gidsen erbij, voor de kostenindicaties (ik denk onder ’ Money’ of ’ Costs’ en ze suggereren ook handige routes voor verschillende tehma’s of tijdsduren.

Trouwens in zie Ecuador niet in jullie schema staan, vliegen jullie daar overheen dan vanuit Colombia??

Ik hoor overigens van diverse mensen die in al die landen hebben gereisd, dat ze Colombia het mooist vonden. Ik weet niet precies waarom. Ik vind zelf Peru en Bolivia ook spectaculair. Bv. ook al die warmwaterbronnen waar je in kan badderen… :slight_smile:

Nog een laatste stevige aanrader: leer van tevoren Spaans!!! Dat maakt het reizen daar echt veel leuker en makkelijker. Bijna niemand spreekt Engels, vooral buiten het toeristische gebeuren.

Veel plezier met de voorbereidingen en kijk ook eens op mijn website voor inspiratie.

Cécile

Hoi Cécile,

bedankt voor je snelle en uitvoerige reactie. Hetgeen je vertelt is zeer bruikbaar. Goed om duidelijk inzicht te krijgen in de kosten daar. Zelf heb ik aardig wat reiservaring in Zuidoost Azie en Midden Amerika, ik vond het echter moeilijk om een beeld te vormen van de situatie in de genoemde landen in Zuid-Amerika. Van de week zal ik ook een aantal LP’s raadplegen, maar ik vind het vooral bruikbaar om te horen van iemand die daar recentelijk geweest is en goed een onderscheid kan maken tussen de verschillende types reizigers (budget, luxe etc.).
De reden dat Equador er niet tussen staat is dat zowel mijn vriendin en ik daar al eens geweest zijn. Het reisschema is dus nog helemaal niet bepaald, maar Colombia, Peru en Bolivia zijn tamelijk zeker. Wellicht nog een stukje Argentinie of Paraguay. Dit is afhankelijk van ons budget en hoeveel we daar spenderen. We zitten er ook aan te denken om een flexibel ticket te nemen zodat we eventueel (mochten de uitgaven daar meevallen) een tijdje langer kunnen blijven. Heb jij eventueel ook reiservaring in Paraguay & ervaring met open tickets? Ik reken op een prijs van pakweg 1000 euro.

Awel, genoeg om nog over na te denken dus. In ieder geval hartelijk dank voor de informatie, het geeft een duidelijk beeld.

Groeten!

Hoi, ik heb geen ervaring met flexibele tickets maar dat kan wel gunstig zijn ja. Ik hoop dat je voor die prijs iets kunt vinden.

Leuk dat jullie ook naar Colombia gaan! Ik ben er net geweest en het is zeker de moeite waard. Als je geen spaans spreekt is hier het voordeel dat hier aardig wat engels wordt gesproken. Een kamer voor twee personen kost ongeveer 30.000 - 40.000 pesos, dat is zo´n tien tot vijftien euro (voor zijn 2en!) Warm eten doe je ongeveer voor vijf a zes euro per maaltijd en dan heb je echt een lekkere hap. In mijn ervaring is Bolivia ongeveer dubbel zo goedkoop (dus ongeveer de helft van de kosten dan in Colombia) dus eten voor twee a drie euro, slapen voor ongeveer zes a zeven euro voor twee personen. Peru is ietsje duurder dan Bolivia, Argentinie waarschijnlijk het duurste van allemaal.

De bussen in Colombia zijn bijzonder goed te doen, behoorlijk modern en ze rijden heel vaak op bijna alle bestemmingen. Nog een raad: neem veel kleren mee wanneer je gaat bussen, het is vooral in Colombia vaak errug koud in de bus. De chauffeurs zetten de airco´s op standje vrieskou, zelfs wanneer het buiten dertig graden is. Ook oordopjes zijn aan te raden, want er is vaak een hoog volume aan film of muziek.

Verder: vergeet in Colombia niet Taganga te bezoeken en Tayrona National Park (allebei aan de kust). Hele mooie stranden, veel vis en heerlijk weer!

In Bolivia wordt nauwelijks tot geen engels gesproken, dus is een beetje spaanse vocabulaire inderdaad wel meegenomen. Mocht je de kans krijgen, ga dan ook van La Paz richting Rurrenabaque (met het vliegtuig, retourtje ongeveer vijftig euro pp, weg met de bus is verschrikkelijk), de Boliviaanse jungle. Veel mensen slaan het over of hebben er geen tijd voor, maar het is erg de moeite waard! Je ziet veel wildlife en natuur. Veel plezier!

Let een beetje op met Argentinie. Dat land is niet zo heel goedkoop meer, en de LP zit veel te laag met accomodatieprijzen (meestal rond de 1,8 van wat de LP zegt). Zeker 40 Euro per dag nodig in Argentinie.

Hoi Hoii (?), bedankt voor je antwoord. Goed om wat inzicht te krijgen in de verschillen tussen de verschillende landen, ik heb er ontzettend veel aan in het maken van een realistische begroting. Leuk ook om te horen dat je zo enthousiast bent over de genoemde landen, dat vergroot de voorpret!

Nogmaals bedankt voor je moeite!

Hoi PabloMoreno,

dit is precies een bericht waar ik op zat te wachten. Ik vond de indicatie uit de LP onvoorstelbaar laag, en nogal ongeloofwaardig. Ze geven een indicatie van ± 25 euro per dag… Volgens mij is dit nog minder dan in Colombia, Peru en Bolivia. Goed om van een ervaringsdeskundige te horen hoe het er écht voor staat. Argentinie was namelijk nog mn blind spot.
Hartelijk dank voor je antwoord!

Ik was in 2006 in Argentinië en had elke keer hostels voor 5 euro. Nu schommelt het tussen de 8 en 10 euro! En de bussen zijn ook tussen de 10-20% duurder geworden en de kwaliteit is niet echt super soms. Neem altijd zelf wat te eten en drinken mee voor in de bus.

Bolivia is echt supergoedkoop. Je hebt misschien 10 euro nodig per dag voor de basics…

Hoi,

Ik ben in december en januari nog in Argentinië geweest en het is er prachtig maar duuuuur! De prijzen schijnen sinds een jaar enorm omhoog geschoten te zijn en ik kon er maar niet aan wennen, zeker niet omdat ik vanuit Peru en Bolivia kwam. Vergeet de LP-prijzen idd, klopt niks meer van. Ook de Peru en Bolivia-prijzen uit de LP (van 2007) kloppen allang niet meer. Ik vond Bolivia ook niet zo goedkoop als ik verwachtte, al is het nog steeds goedkoper dan de andere landen, zeker qua vervoer en tours.

Ik had voor vijfenhalve maand een dagbudget van 30 euro, wat heel goed te doen is voor Colombia (waar ik zelf helaas niet geweest ben, maar hoorde ik van medereizigers), Peru en zeker voor Bolivia. Daar gaf ik écht een stuk minder uit. Maar voor Argentinië is het veel te weinig. Reken op 40 á 45 euro per dag en dan ben je echt nog zuinig. Bussen, slapen, eten, drinken, het is allemaal duur. In het noorden valt het overigens nog mee, maar hoe zuidelijker je gaat, hoe duurder het wordt. En het hangt er natuurlijk van af of je veel lange afstanden aflegt per bus. Tussen de 40 en 60 euro ben je tegenwoordig zo kwijt voor een lange busrit.

Dit gezegd hebbende, het was het wél waard. De bussen zijn erg goed, de wegen ook (is ook wel eens lekker na het afzien in die andere landen! Hoewel…afzien heeft ook z’n charme), het eten, de wijn…en schitterende natuur en leuke steden. Maar Bolivia en Ecuador blijven bij mij favoriet. Puur gevoelsmatig. Deels ook door het authentieke karakter. En het bijzondere landschap in Bolivia…!

Colombia staat momenteel bovenaan mijn to-do-list btw…
Heel veel plezier, ik ben stikjaloers!