Ja in Zuid-Amerika kom je grote groepen Israëli’ss tegen die net klaar zijn met hun 3 jaar dienstplicht. Soms groepen van wel 30-40 man/vrouw groot. Ze zijn enorm luidruchtig, heel onbeschoft tegen hotel- en ander personeel, en misdragen zich enorm, ook richting andere reizigers (luid schreeuwend om 3 uur 's nachts het hotel binnen komen).
Voorbeeldje: in Bolivia reed ik met mijn tijdelijke toergroepje door de Salar de Uyuni, een uniek landschap in de wereld, werkelijk adembenemend. Na uren rijden kwamen we bij een afgelegen hot spring aan, waarin je kunt badderen (40 graden). Heel sereen en extreem bijzonder.
Komt er een jeep aan met Boliviaanse gids (wie het huilen nader stond dan het lachen), een stuk of 5 Israëli’s stappen uit, zetten hun ghetto-blaster neer midden in die serene woestijn, zetten hem op volume 10 met Israëlische muziek, en plonzen zonder gedag te zeggen in de hot spring, met zonnebrillen nog op. Vervolgens pakt een jongen zelfs scheerschuim, smeert zich in, en begint daar in die unieke hot spring zijn baard te scheren met scheerschuim.
De Israëli’s die alleen reizen, zijn vaak wel relaxed en leuk.
Ik hou er niet zo van om te generaliseren maar vrij snel kom je erachter dat je deze groepen beter kunt mijden. Ze hebben 3 enorm zware emotionele jaren achter zich in oorlogsgebied, en gaan daarna compleet los.
Qua budget: dat verschilt enorm per land, Argentinië is inderdaad 2x zo duur als Bolivia. Brazilië is ook ongeveer net zo duur als Argentinië. Peru is een klein beetje duurder dan Bolivia.
Mijn reisstijl: privékamer, liefst met eigen badkamer. Ongeveer 2-3x per week een lange busrit / treinrit. Ongeveer 2-3x per dag uit eten, de rest van de markt / supermarkt (bv. fruitsalade). Af en toe simpele souvenirtjes. Af en toe een korte lokale tour.
Gemiddelde kosten van die reisstijl:
Brazilië: US$50 p/p/p/d (per persoon per dag)
Peru: US$20-25 p/p/p/d
Bolivia: US$15-25 p/p/p/d
(ik heb destijds alles in US$ bijgehouden dus vandaar vermeld ik het maar gewoon zo.)
Een kamer delen scheelt natuurlijk al. In Brazilië is het eten goedkoop, maar taxi’s, en ook lange afstandsbussen best duur. Verder is dat land zó gigantisch groot dat je echt zult moeten kiezen voor 1 of 2 gebiedjes, of veel zult moeten vliegen (wat relatief goedkoop kan, maar natuurlijk wel duurder is dan een busrit in Bolivia).
Je zou kunnen denken aan een open jaw ticket, dus heen vliegen naar een stad, en terug vliegen uit een andere stad, zodat je over land niet dezelfde route 2x hoeft te doen.
Tip: leer van tevoren wat basaal Spaans! Dat maakt het reizen veel leuker en makkelijker, en je komt nog eens aan de praat met anderen dan alleen toeristen.
Wat dat betreft zou je Brazilië misschien moeten bewaren voor een andere keer. Alhoewel het qua afwisseling van cultuur en sfeer wel weer leuk is.
Als je meer vragen hebt, post maar hieronder!
Op mijn website vind je ook allerlei reistips en voorbereidingstips.