ik ben volop bezig met planning voor mijn reisje van 6 maanden (3 maanden zuid amerika en 3 maanden midden amerika)…
nu heb ik gerekend op 1000 euro per maand (dit is inclusief slapen/eten/reizen/excursies…)… Is dit genoeg…??? Vind het lastig inschatten namelijk… Ik hoop dat iemand me kan helpen hiermee
Ik ga vanaf september 5 maanden reizen door Argentinie, Chili, Bolivia en Peru en heb ook 1000 per maand gerekend. Argentinie en Chili zijn inderdaad duurder dus dan wordt het krap. Maar dat kan ik in Bolivia en Peru wel weer compenseren
Ik ontmoette deze week in de bus tussen Córdoba en Salta Australiërs die met zijn vijfjes (2 volwassen, drie grote kinderen) rondreisden met een budget van 100 Autralische dollars per dag voor het hele gezin. Volgens hun was dit goed te doen, ook in Chili en Argentinië…
Mijn ervaring na 13 jaar reizen en vakanties is dat de schattingen in de Lonely Planet gidsen wel goed kloppen. Zij geven vaak een indicatie voor low-budget, gemiddelde luxe, en zeer luxe reizen. En dat wat zij bij low-budget hebben staan: voor minder kun je het ook echt niet doen, of je moet alleen maar liften en gratis bij mensen slapen! (Ik heb dat dus wel een paar keer gedacht: “ik kan het wel voor minder…” nou echt niet dus! Haha)
Kortom bekijk per land wat LP aanraadt en bedenk aan de hand daarvan hoeveel dagen je ongeveer in elk land kunt blijven. Brazilië is bijvoorbeeld ook erg duur, en de bussen daar ook!! (mede vanwege de gigantische afstanden… wil je naar een volgende interessante plaats dan kan het zo al 40 euro voor een buskaartje zijn.)
Het ligt behalve het land, ook aan jouw reisstijl. Vaak verplaatsen is uiteraard duurder dan wat langer op elke plek blijven (en dan maar wat minder plekken zien, maar wel de plekken waar je blijft, beter verkennen). Wat dat betreft is ongeveer een maand per land wel een mooie tijd.
Elke dag 3x uit eten is ook duurder dan af en toe zelf ontbijtje of lunch maken van spullen die je op de markt of in een winkeltje koopt. Georganiseerde excursies zijn soms ook flink duurder dan zelf met het openbaar vervoer ergens heen reizen, maar dat laatste kost dan meestal veel meer tijd en gedoe.
En uiteraard kun je qua accommodatie ook kiezen uit zeer luxe tot zeer armoedig. Bewaar de luxe dan voor de landen waar het leven goedkoper is!
In je eentje reizen is ook duurder dan met zijn tweeën, want een single room is vaak even duur als een double (en soms iets goedkoper, maar nooit de helft van de prijs).
Laat nog eens weten welke landen je overweegt, dat helpt ons ook een beetje om in te schatten of het haalbaar is.