10 maanden Midden&Zuid-Amerika : vluchten/route

Hallo Mensen!

Ik ben mijn reis door Cuba, Midden&Zuid-Amerika aan het plannen.
Echter heb ik toch echt te weinig budget…ongeveer 8.500euro.
Dus was aan het kijken wat te skippen…

Ik wil 3 maanden het volgende doen:
Cuba–>Belize (via Mexico 1.5 dag)–>Guatemala–>Nicaragua (via Honduras en El Salvador 1 week)–>Costa Rica.

Vlucht van Costa Rica naar Peru.

Overige 7 maanden:
Peru (2mnd)–>Chili & Bolivia (5 weken)–>Argentinië (2mnd)–>Brazilië(2mnd).

Besloten om Venezuela, Colombia en Ecuador te skippen, zodat ik hier een keer voor kan terugkomen & ik dit ook niet alleen hoef te bereizen…

Is iemand op een andere manier van Midden naar Zuid gevlogen?
Tips zijn zeer welkom!!

Bedankt! Groetjes Simone

Leuke plannen! Maar oeiiii dat is wel weinig budget, minder dan 1000 euro per maand, vooral als je daar ook nog vliegtickets voor moet betalen (zo begrijp ik het althans?).

Je kunt misschien beter Argentinië en Brazilië skippen want dat zijn dure landen. Allebei twee keer zo duur als Bolivia of Nicaragua. Dus 2 maanden per land in die dure landen is echt een mega aanslag op je budget.
Even rekenen: ongeveer 40 euro per dag gemiddeld voor Brazilië x 60 dagen = EUR2400 voor 2 maanden. Het is wel een fantastisch land…
Volgens mij komt Argentinië ook aardig in die buurt.

Van Chili weet ik niet hoe op dit moment de prijzen liggen (hoe sterk hun munt is). Ook Costa Rica schijnt 2x zo duur als Nicaragua te zijn, hoorde ik van veel reizigers die in beide landen hadden gereisd.
Van Belize en Guatemala weet ik de kosten niet, maar volgens mij ook wel wat duurder dan Nica en Honduras.

Wat het handigste zou zijn: uitzoeken hoeveel je gemiddeld per dag kwijt bent in een land, met jouw reisstijl. Lonely Planet gidsen hebben daar heel goede suggesties voor in hun hoofdstukken Money / Costs, vaak ook opgesplitst in drie reisstijlen:

  • low-budget (dus hostels, goedkope bussen, zo nu en dan zelf eten maken i.p.v. uit eten)
  • mid range (eigen basic hotelkamertje, af en toe een georganiseerde tour, wat vaker uit eten)
  • luxury.

Denk er ook om dat nel reizen duurder is, dus bijvoorbeeld 1,5 dag Mexico (??!) en 1,5 week Honduras en El Salvador kunnen wel eens duurder uitpakken dan wat Lonely Planet als dagbudget suggereert.

Als je weinig geld hebt, kun je beter meer tijd doorbrengen in goedkope landen, en minder tijd in dure. Dat betekent dat je een duur land wellicht moet skippen, of alleen maar een bepaald hoekje ervan bezoeken en dus gedeeltes moet overslaan (wat zal gelden voor grote landen als Braz/Arg).

Hetzelfde geldt voor dingen zoals jungle trips (het Amazonegebied in). Dat gebied strekt zich uit over vele landen, dus zo’n jungle trip kun je (vind ik) het beste doen in het goedkoopste land, Bolivia. Ik hoor altijd heel goeie verhalen over hoe mooi de jungle daar is en nog veel dieren. Zelf heb ik in Peru een leuke jungle trip gedaan. In Brazilië zijn ze gewoon 2x zo duur. En het is echt gewoon hetzelfde regenwoud.

De Amazonerivier af varen met een boot is natuurlijk wel iets wat alleen daar kan, als het je te doen is om specifiek die rivier. Besef dan wel dat 'ie heel breed is en je niet veel van de kant ziet. Maar misschien wel dolfijntjes en af en toe wat ara’s. Maar dat kan ook op kleinere riviertjes in Peru en Bolivia. Ik vind dat juist wel heel gaaf, als je op een smalle rivier af en toe een tunnel van groen in vaart. :smiley:

Met 5 weken Bolivia + Chili neem ik aan dat je dan ook alleen maar noordelijk Chili bezoekt? Je zou misschien via het zuidelijkste puntje van Chili, Argentinië in kunnen reizen (als je daar toch heen wilt ondanks hogere prijzen). Zuidelijk Chili schijnt onwijs mooi te zijn. Wel zou ik dan meer dan 5 weken nemen voor Bolivia + Chili. In Bolivia kun je je makkelijk een maand vermaken.

Ben je bereid in een hostelbed in een gedeelde slaapzaal te slapen? Of te couchsurfen? Dat kan al geld schelen. In hostels ontmoet je veel andere reizigers; couchsurfen kan een leuke manier zijn om locals te leren kennen, te zien hoe zij wonen, en met hen de mooiste verborgen plekken van hun omgeving te zien. Let wel op je veiligheid en welke host je kiest (let op reviews van voormalige gasten).

In Argentinië kun je misschien ook kamperen, ik weet niet in welk seizoen je daar bent.
Ook het gebruiken van nachtbussen kan je wat geld besparen, vaak betaal je alleen voor de nacht die nog komen gaat, ook al sta jij na een nachtrit om 7 uur 's ochtends bij een hotel op de stoep dat al een kamer vrij heeft. Dat is dus gunstig! Want in veel landen (ook in Europa) mag je pas na 12 of na 14u op je kamer, of betaal je extra als je vroeger bent. Check het uiteraard wel altijd even van tevoren bij de receptie.

Op mijn website vind je waar ik gereisd heb in Chili, Bolivia, Peru, Brazilië en Nicaragua, en welke delen ik daar bezocht heb.
Ik heb geen ervaring met vliegen tussen Midden- en Zuid-Amerika, maar vul eens wat termen in bij Zoek hier rechtsboven, en Google het eens (ook in het Engels).
Vanaf Cuba is ook al een extra vlucht… ik ben wel benieuwd hoe je gaat uitkomen met je geld!

Oh ja, ik neem ook aan dat je Spaans spreekt of gaat leren voor vertrek of tijdens je eerste weken?? :slight_smile:

Oh, en over alleen reizen… voor zover ik in de loop der jaren heb gelezen en gehoord, is vooral Venezuela erg gevaarlijk, en ook in Honduras is het wel wat meer oppassen nog dan in al die andere landen.
Ook in de andere landen moet je goed alert zijn maar daar is het vooral stiekeme diefstal waar je voor moet oppassen (dus eigenlijk net als in Amsterdam en Rome). In Venezuela en Honduras schijnt het echter ook best wel voor te komen dat toeristen bedreigd worden of met geweld overvallen.
In Colombia ben ik zelf nog niet geweest maar daar praat ik wel altijd over met mensen die er geweest zijn en lees ik aardig wat over; dat schijnt vooral een slechte reputatie te hebben die onterecht is; tuurlijk is er burgeroorlog en moet je bepaalde gebieden vermijden, maar verder schijnt het net zo goed te doen te zijn als Peru, en kun je er prima als vrouw alleen reizen.

Veel plezier met de plannenmakerij. Veiligheidstips vind je ook op mijn website.

Bedankt voor je reactie!!

Ik heb beetje in a rush gepost, dus aantal dingen staan er niet duidelijk op!
Ik heb 8.500euro voor 10 maanden, tickets zijn dan al betaald.

Van tevoren leer ik Spaans dus dat komt in orde!
Ik reis heel low budget, slaap in hostels en doe aan couch surfing! Dus bespaar al wat geld.

Ik zou het echt zonde vinden om Argentinië en Brazilië te moeten skippen, moet ook gewoon nog ff kijken wat ik precies daarvan wil zien.
Sowieso al fijn dat ik in Argentinië ben als het laagseizoen is.

Dat van die jungletrips etc is wel een goeie!!

Ik zou graag naar Colombia gaan, alleen sla ik bijv. liever drie landen over die naast elkaar liggen die ik dan ooit nog eens kan bezoeken… dan een land ergens in het midden van het continent! :slight_smile:

Cuba, Belize & Costa Rica zijn duur in verhouding met de rest van Midden-Amerika.
En Argentinie, Chili & Brazilie zijn de duurdere landen van Zuid-Amerika.

Ik heb zelf ooit een enkeltje geboekt Santiago-Managua voor iets van 350 euro. Misschien kun je vanuit Nicaragua (Costa Rica skippen) naar Chili vliegen en dan omhoog reizen? Logisch zou dan zijn om alleen Mendoza en eventueel Salta van Argentinie mee te pakken. Dan reis je via Bolivia of Peru weer terug naar Nederland.

hallo,

wij zijn een nederlands-braziliaans koppel woonachtig in natal.
hier in de buurt van natal,heb je een kitnet,klein appartement met voorzieningen voor 200 reais in de maand, dat is ongeveer omgerekend 80 euro.
tevens heb je voldoende kilorestaurants,waar je naar hartlust je bord, kan volproppen voor 8 reais,ongeveer 3 euro.
variatie in vlees,vis,kip,salades,fruit,daar krijg je meteen een suco ,bij,een vruchtensap,wat wil je nog meer ???
onze familie zit in het toerisme van natal te werken,mijn neef heeft een buggy en kan je langs de mooiste plekken van natal en omgeving rijden.
ook worden er excursies naar recife,pipa,fortaleza gedaan.
de andere neef is gids en weet alles van litoral noord en zuid,hij heeft reeds 15 jaar ervaring in het toerisme en kan je ook wegwijs maken in het noordoosten van brazilie.