Informatie gevraagd mbt rondreis Midden- Zuid Amerika

Beste lezers,

Wij zijn 2 vrienden die van plan zijn om vanaf maart 2011 een rondreis van 6 maanden door Midden- en Zuid Amerika te maken. Dit willen we graag low budget (backpacken) doen. De landen die we graag willen aandoen zijn:

Mexico, Belize, Costa Rica, Panama, Colombia, Venezuela , Peru, Argentinië en Brazilië!

Het reisschema dat we in ons hoofd hebben is om vanaf Amsterdam (of andere Europese stad ) direct te vliegen op Cancun om via playa Del Carmen over land richting Belize City te reizen. Vanaf Belize City willen we vliegen richting Costa Rica en onze weg vervolgen over land richting Panama. Vanaf hier zullen we over land naar Venezuela reizen om daarna over land, via Bogata (Colombia), terug te reizen naar Peru (Lima). Het idee is om vanaf Lima te vliegen naar Buenos Aires en vanaf daar over land via Iguacu (Argentinië / Brazilië) naar Rio de Janeiro te reizen. We willen onze reis eindigen in Fortaleza, wederom over land vanaf Rio, om vanaf daar weer terug te vliegen naar Amsterdam.

We boeken alleen onze heenreis en terug reis doen we ter plaatsen. Dit voor het geval dat we tegenspoed krijgen en onverhoopt eerder terug moeten.

We hebben echter een aantal vragen omtrent de geplande reis:

  •      Is bovenstaande reis haalbaar in 6 maanden? (niet te veel reizen en te weinig zien?)
    
  •      Hoe zit het met de infrastructuur in bovengenoemde landen, zijn de geplande reizen over land haalbaar in niet al te lang tijdsbestek. Ik heb in Thailand gereisd en daar waren wegen soms behoorlijk slecht, is dit vergelijkbaar?
    
  •      Wat zijn de must sees van bovengenoemde landen?
    
  •      Wat kost het dagelijks leven in de betreffende landen? (eten, reizen guest houses etc)
    
  •      Hoe is het busvervoer geregeld? (Gaan deze ook over de grens, wat zijn de kosten en namen van goedkope betrouwbare maatschappijen J.)
    
  •      Kunnen we delen met de boot doen? (bv vanaf Belize richting Costa Rica en vanaf daar naar Venezuela)
    
  •      Bestaan er goedkope low budget vliegmaatschappijen voor bv binnenlandse vluchten?
    
  •      Kunnen we ook met de trein reizen en is dit aan te raden?
    
  •      We hebben gelezen dat er in geen enkel land een visum verplicht is, maar is dit ook daadwerkelijk zo? Hoe zit dit bv als je over land binnen komt of als je geen retour ticket hebt?
    
  •      Los van de  heen en terug vliegreis wat zullen volgens jullie de kosten zijn (low budget)?
    

Kortom, is dit een geschikte route? En graag horen we ook alle leuke plaatsen en must sees van de landen die we willen bezoeken. Alle tips zijn welkom.

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

P.s. alle persoonlijke ervaringen zijn welkom J…

Ik zal een paar vragen proberen te beantwoorden,
Ten eerste kun je niet over land van Panama naar Venezuela of Colombia.
Vanaf Panama kun je per boot of vliegtuig verder.
Wegen en busdiensten in zuid amerika zijn uitstekend en gaan ook grenzen over.
Je gemiddelde budget zal ongeveer 1000 euro per persoon per maand zijn.
In zuid amerika is turbus de beste maatschappij maar ook de duurste. De beste buslijnen hebben mooie balies vooraan op de busstations. Deze zijn ietje duurder maar wel betrouwbaarder. De ritten zijn vaak lang dus iets meer spenderen aan een goede bus is aan te raden.
Ik weet niet of Venezuela nog veilig is op dit moment. Het is in ieder geval een duur land en als je hier niet naar iets speciaals wil zou ik direct afzakken door Colombia.
Treinen worden niet veel gebruikt en ik zou hier ook niet voor kiezen.
Wij hebben geen enkel visum aangevraagt en hadden geen problemen.

succes.