Leuke plannen hoor! Maar poeh, dat klinkt wel heel optimistisch allemaal en ik ben het met Saywhat eens.
Ik zou het vrijwilligerswerk laten zitten en gewoon na je reis in eigen land vrijwilligerswerk gaan doen. Aan 2 weken heeft niemand veel. Dan ben je net opgeleid en vertrek je alweer. Bovendien kost het vaak geld.
Om een beetje basis Spaans te leren zou je toch wel minstens 3 weken les moeten nemen. Bij mij werkt 4 weken het best, en dan heb ik nog een talenknobbel. Wel een heel goed idee om Spaans te gaan leren! Heb je echt veel aan, voor de rest van je leven.
León is een onwijs leuke stad in Nicaragua en heeft veel taalscholen. Granada is ook leuk maar daar gaan vooral veel gepensioneerde Amerikanen en Canadezen heen. In León vind je meer een mix van jong en oud, en het bruist ook wat meer, met meer (live) muziek, leuke markten etc.
In Nicaragua kun je je makkelijk 3 weken vermaken los van die cursus.
Costa Rica is twee keer zo duur als Nica, dus houd daarmee rekening in je budget.
Ik weet het klimaat in Midden-Amerika niet uit mijn hoofd, let even op dat je er niet tijdens het orkaan-seizoen zit.
Je kunt niet over land van Panama naar Colombia. Dus dat is weer een (prijzige) vlucht. (Of misschien met een boot? Weet niet of dat kan.)
Een week per land is inderdaad heeeeeel weinig. Dat is hetzelfde als ‘een weekje Frankrijk, een weekje Duitsland, een weekje Polen, een weekje Rusland’ (want Colombia is natuurlijk erg groot). Probeer je maar eens voor te stellen hoeveel reistijd dat tussendoor kost. En dan hebben we in Europa nog snelle treinen.
Het reizen kost aardig wat tijd, dan moet je nog een hotel zoeken, en ook voordat je dan vervolgens bv. bij een mooie vulkaan of in een natuurpark bent, ben je nog weer een halve dag verder want de bezienswaardigheden liggen natuurlijk niet allemaal midden in de stad.
Het kan een keuze zijn om bv. per land een of twee highlights te zien, maar dan lijkt het meer op één of ander afvink-lijstje (Japanse reisstijl, klik-klik-klik) dan daadwerkelijk genieten van plaatsen. Snel reizen is duurder, en je spendeert in verhouding veel meer uren per week in bussen, busstations en vliegtuigen en vliegvelden.
Voor zover ik heb begrepen is Ecuador op dit moment onveiliger dan Colombia, en is Colombia grotendeels te vergelijken met bv. Nicaragua en Peru qua veiligheid. Dus wel goed opletten, geen domme dingen doen (bv. sieraden en horloge dragen), 's avonds voorzichtig zijn, vooral in de grote steden.
In Nicaragua moet je bijvoorbeeld ook goed opletten dat je geen fake taxi gebruikt, zie wat tips in mijn blog. http://blog.travelpod.com/travel-blog/cecilia74/7/tpod.html
Twee weken voor Ecuador en Galapagos lijkt me erg weinig, of je moet veel vliegen en dat is duur.
6 weken voor Peru en Bolivia is redelijk. 8 weken zou mooier zijn, vooral als je ook wat van het noorden van Peru wilt zien.
Bolivia heeft een van de mooiste landschappen die ik ooit ter wereld gezien heb, op en rond de Salar de Uyuni. Ook is het waarschijnlijk het goedkoopste land in jullie rijtje. Dus ik zou Bolivia er wel in houden. Let op dat er vaak stakingen, wegblokkades of modderlawines of andere dingen zijn waardoor de dingen niet altijd lopen zoals je had gehoopt. Dus hou je schema flexibel.
Via Lake Titicaca kun je handig van Peru naar Bolivia reizen.
Met een Salar de Uyuni tour kun je van Uyuni via die zoutvlakte en prachtige landschappen, door reizen naar San Pedro de Atacama in Chili, of naar andere eindplaatsen (weet ik niet precies welke). Dat is natuurlijk handiger dan de tour als rondje doen en eindigen in Uyuni, want dan reis je veel dubbel.
Chili, Argentinië en Brazilië zijn duur. Dus of jullie het gaan redden met die 10.000 euro, ik weet het niet… afhankelijk van hoeveel tijd je in dure landen doorbrengt en hoeveel tijd in de goedkopere. En ook afhankelijk van of je bijvoorbeeld in hotels gaat slapen, of in slaapzalen in hostels, of Couchsurfen.
Het kan nogal een schok zijn als je begint in goedkope landen en eindigt in twee keer zo dure. Dat is niet leuk, weet ik uit ervaring! Echt balen als je opeens veel minder luxe kunt slapen en het is nog duurder ook! Andersom is veel leuker. Maar dat kan qua klimaat misschien niet handig uitkomen voor jullie.
Veel succes met alle plannenmakerij, jullie zijn in ieder geval al een eind op weg.