6 maanden Midden- en Zuid-Amerika

Dag iedereen,

Ik ben van plan begin oktober dit jaar met mijn vriendin voor een half jaar naar midden- en Zuid-Amerika te vertrekken. Op dit moment hebben we ongeveer het volgende in ons hoofd:

Oktober: 2 weken Spaans leren + 2 weken vrijwilligerswerk in Nicaragua
November: Nicaragua, Costa Rica, Panama en eventueel Colombia
1e helft December: Ecuador incl. Galapagos
2e helft December+Januari: Peru en Bolivia
Februari: Chili en Zuid-Argentinie (Patagonie)
Maart: rest Argentinie, Iguazu, eindigen in Rio

Budget: 10.000 euro per persoon

Is dit volgens jullie een beetje een reeel plaatje qua timing en kosten?

En meer specifieke vragen:

• Is het verstandig redelijk aan het begin van de reis door Colombia te reizen? (gezien reiservaring en beheersing Spaans op dat moment) of kunnen we dat beter overslaan?
  • Is het reeel om inderdaad in Rio te eindigen of is dat teveel van het goede? We willen wel graag naar Iguazu namelijk, is het logisch om daar naartoe te reizen en dan eindigen in Buenos Aires of kunnen we dan net zo goed door Brazilie in?

Alvast bedankt voor de reactie! :slight_smile:

Groeten,

Mattijs

Nicaragua, Costa Rica, Panama en eventueel Colombia
1 week per land? Zelf zou ik meer voor 1 maand per land kiezen om er wat meer van te genieten en ontdekken.

Colombia is net zo (on)gevaarlijk als andere landen in MA/ZA.

Grote afstanden, veel vliegtickets en busreizen, Galapagos, cursus, duur Pantagonie, duurste land van ZA Brazilie? Ik denk dat 10.000 euro pp niet reeel is voor al deze dingen.

Leuke plannen hoor! Maar poeh, dat klinkt wel heel optimistisch allemaal en ik ben het met Saywhat eens.

Ik zou het vrijwilligerswerk laten zitten en gewoon na je reis in eigen land vrijwilligerswerk gaan doen. Aan 2 weken heeft niemand veel. Dan ben je net opgeleid en vertrek je alweer. Bovendien kost het vaak geld.

Om een beetje basis Spaans te leren zou je toch wel minstens 3 weken les moeten nemen. Bij mij werkt 4 weken het best, en dan heb ik nog een talenknobbel. Wel een heel goed idee om Spaans te gaan leren! Heb je echt veel aan, voor de rest van je leven.

León is een onwijs leuke stad in Nicaragua en heeft veel taalscholen. Granada is ook leuk maar daar gaan vooral veel gepensioneerde Amerikanen en Canadezen heen. In León vind je meer een mix van jong en oud, en het bruist ook wat meer, met meer (live) muziek, leuke markten etc.

In Nicaragua kun je je makkelijk 3 weken vermaken los van die cursus.

Costa Rica is twee keer zo duur als Nica, dus houd daarmee rekening in je budget.

Ik weet het klimaat in Midden-Amerika niet uit mijn hoofd, let even op dat je er niet tijdens het orkaan-seizoen zit.

Je kunt niet over land van Panama naar Colombia. Dus dat is weer een (prijzige) vlucht. (Of misschien met een boot? Weet niet of dat kan.)

Een week per land is inderdaad heeeeeel weinig. Dat is hetzelfde als ‘een weekje Frankrijk, een weekje Duitsland, een weekje Polen, een weekje Rusland’ (want Colombia is natuurlijk erg groot). Probeer je maar eens voor te stellen hoeveel reistijd dat tussendoor kost. En dan hebben we in Europa nog snelle treinen.
Het reizen kost aardig wat tijd, dan moet je nog een hotel zoeken, en ook voordat je dan vervolgens bv. bij een mooie vulkaan of in een natuurpark bent, ben je nog weer een halve dag verder want de bezienswaardigheden liggen natuurlijk niet allemaal midden in de stad.
Het kan een keuze zijn om bv. per land een of twee highlights te zien, maar dan lijkt het meer op één of ander afvink-lijstje (Japanse reisstijl, klik-klik-klik) dan daadwerkelijk genieten van plaatsen. Snel reizen is duurder, en je spendeert in verhouding veel meer uren per week in bussen, busstations en vliegtuigen en vliegvelden.

Voor zover ik heb begrepen is Ecuador op dit moment onveiliger dan Colombia, en is Colombia grotendeels te vergelijken met bv. Nicaragua en Peru qua veiligheid. Dus wel goed opletten, geen domme dingen doen (bv. sieraden en horloge dragen), 's avonds voorzichtig zijn, vooral in de grote steden.
In Nicaragua moet je bijvoorbeeld ook goed opletten dat je geen fake taxi gebruikt, zie wat tips in mijn blog. http://blog.travelpod.com/travel-blog/cecilia74/7/tpod.html

Twee weken voor Ecuador en Galapagos lijkt me erg weinig, of je moet veel vliegen en dat is duur.

6 weken voor Peru en Bolivia is redelijk. 8 weken zou mooier zijn, vooral als je ook wat van het noorden van Peru wilt zien.
Bolivia heeft een van de mooiste landschappen die ik ooit ter wereld gezien heb, op en rond de Salar de Uyuni. Ook is het waarschijnlijk het goedkoopste land in jullie rijtje. Dus ik zou Bolivia er wel in houden. Let op dat er vaak stakingen, wegblokkades of modderlawines of andere dingen zijn waardoor de dingen niet altijd lopen zoals je had gehoopt. Dus hou je schema flexibel.

Via Lake Titicaca kun je handig van Peru naar Bolivia reizen.
Met een Salar de Uyuni tour kun je van Uyuni via die zoutvlakte en prachtige landschappen, door reizen naar San Pedro de Atacama in Chili, of naar andere eindplaatsen (weet ik niet precies welke). Dat is natuurlijk handiger dan de tour als rondje doen en eindigen in Uyuni, want dan reis je veel dubbel.

Chili, Argentinië en Brazilië zijn duur. Dus of jullie het gaan redden met die 10.000 euro, ik weet het niet… afhankelijk van hoeveel tijd je in dure landen doorbrengt en hoeveel tijd in de goedkopere. En ook afhankelijk van of je bijvoorbeeld in hotels gaat slapen, of in slaapzalen in hostels, of Couchsurfen.

Het kan nogal een schok zijn als je begint in goedkope landen en eindigt in twee keer zo dure. Dat is niet leuk, weet ik uit ervaring! Echt balen als je opeens veel minder luxe kunt slapen en het is nog duurder ook! Andersom is veel leuker. Maar dat kan qua klimaat misschien niet handig uitkomen voor jullie.

Veel succes met alle plannenmakerij, jullie zijn in ieder geval al een eind op weg.

Mooie reis, maar te lang voor 6 maanden. Zoveel mogelijk highlights/kilometers in zo kort mogelijk tijd is niet aan te raden. Het is veel relaxter om wat rust en speling te hebben. En 6 maanden voor alleen Zuid Amerika is al een hele uitdaging…

Ik zou het gebied verkleinen, het meest logische is om Midden Amerika over te slaan. Omdat je in oktober begint kun je (gezien de zware regentijd in het noorden) dan het beste in Rio of Buenos Aires starten. in B.A. Spaans les nemen, vliegtuig nemen naar Usuhuaia en vervolgens je reis ‘omhoog’ beginnen door Argeninië en een stukje Chili, Bolivia, Peru, Ecuador en terugvliegen vanuit Bogota (of Quito). Voordeel is ook dat je in de duurdere en meer westerse landen begint. Je zou ook later nog wat extra Spaanse les kunnen nemen in bijvoorbeeld Sucre, zuid Bolivia. Goedkoop, leuke stad, lekker klimaat, prima om wat langer te vertoeven.

10.000 pp is een prima budget in mijn ogen, met voldoende speling (als je je reis inkort dan). Je kunt nog steeds goedkoop reizen, als je het een beetje uitzoekt. Zeker in Peru, Bolivia en Ecuador (voor die landen zou ik ook relatief het meeste tijd uittrekken, er is zoveel te zien). Uiteindelijk valt overal wat op af te dingen, zeker omdat je buiten het hoofdseizoen (jun-aug) zit. Spaans spreken helpt daarbij uiteraard.

Succes ermee!

Hartelijk dank voor de (zeer) uitgebreide reacties allemaal!

Aangezien we veel van de landen willen zien en niet de Japanner willen uithangen lijkt het ons dan inderdaad handiger alleen Zuid-Amerika te doen en vrijwilligerswerk over te slaan… :slight_smile:

Wat dachten jullie hiervan:

Half oktober - half november: taalles in Bariloche (is misschien leuker dan een grote stad als BA?)
Half november - 3e week december: vanuit Bariloche afzakken in Patagonië
Laatste week december - Vliegen naar Buenos Aires voor kerst en O&N
Januari - kort naar Iguazu en dan Bolivia (is Paraguay nog de moeite waard?)
Februari - Peru
Week 1 t/m 3 maart - Ecuador & Galapagos
Laatste week maart tot half april - Colombia

Reëler lijkt me of niet? :slight_smile:

Groeten,

Mattijs

Is zeker een reëler plan. Die Spaanse les hoef je niet perse van te voren te regelen of reserveren, dus je kunt altijd terplekke bekijken wat je aanstaat, of bijvoorbeeld 2 x 2 weken op verschillende plaatsen les nemen. Bariloche is inderdaad relaxter dan BA, en een stad in een mooie natuurlijke omgeving, en er zijn ongetwijfeld mogelijkheden voor Spaanse les (maar er zijn vast anderen meer over weten over taalscholen in Argentinië).

Vanuit Iguazu kun je via Brazilië (Bonito, Pantanal, Corumba, Santa Cruz), noord Argentinië (via Salta naar Tupiza) of inderdaad via Paraguay naar Bolivia reizen. Paraguay ken ik zelf niet, is niet toeristisch en volgens mensen die er geweest zijn juist daarom een bijzondere ervaring.

Enfin, het belangrijkste is dat een globale planning hebt die deugt, de precieze invulling qua route en tijdplanning zal toch altijd nog wijzigen op basis van wat je terplekke hoort en bedenkt. Succes!

Wel realistischer qua aantal landen en budget denk ik.

Een opmerking: tijdens februari is de Inca Trail gesloten voor onderhoud. Wel kun je naar Machu Picchu op andere manieren (trein of andere trails lopen).
Het is dan ook regenseizoen. Maar dat kan erg verschillen per gebied in Peru (en Bolivia), ik zou me niet speciaal laten weerhouden door regenseizoenen. Het zijn zulke grote landen dat het klimaat erg verschilt per streek. Ik heb twee keer tijdens het regenseizoen in Peru gereisd, in de jungle zag ik wel een paar jeeps vast zitten in de modder (maar mijn busje / auto kwam niet vast te zitten), in de bergen regende het in sommige plaatsen elke middag een paar uurtjes, op andere plaatsen wat langer, op andere plaatsen amper; en in Lima was het telkens stralend blauw en warm.

Dank voor de info Sander en Cecilia!

We gaan voorlopig globaal uit van deze route, verdere details kunnen we inderdaad ter plekke invullen…