Wat een heerlijke plannen… En je neemt lekker de tijd per land, klinkt goed. Leuk en slim ook dat je de taal gaat leren. Dat maakt het reizen veel makkelijker en leuker.
Volgens mij is in Peru dan wel het regenseizoen begonnen (in februari meestal het ergst geloof ik), maar dat hoeft niet persé een belemmering te zijn. In het ene gebied regent het misschien veel, in een ander gebied 4 uurtjes verderop kan het een heel ander klimaat zijn, en Peru is zo groot dat het qua weer erg verschilt van gebied tot gebied. Toen ik in Bolivia en Peru was december 1997 - april 1998, wisselde het dus heel erg. Elke ochtend droog en elke middag regen in La Paz (dec), net zo in Sorata (wel minder uren regen, altijd maar van 16 tot 20u, en was prima te doen om de rest van de dag leuke dingen te doen); zonnig aan het Titicacameer (jan en feb); wisselend in Cuzco, meestal wel droog (jan), prima weer in Arequipa en Colca Canyon (maart); dagenlang hele dag regen in Huaraz en omgeving (maart); zonnig en 30 graden in Lima (maart en april).
Tijdens een tweede reis in Peru maart-april 2006, was het in de jungle wel drassig maar daar regent het het hele jaar wel veel (toen iets meer, maar telkens korte heftige buien en dan weer zon); in Cuzco prima weer, ik geloof maar een keertje regen in 9 dagen; Ayacucho droog; Lima zon en 30 graden (terwijl het daar vaak ook (zee)mistig en koel schijnt te zijn, heb ik daar altijd alleen maar heet zonnig weer gehad).
En wat ik hierboven noem geldt ook niet elk jaar natuurlijk, het hangt ook nog samen met het weerfenomeen El Niño en hoe sterk die dat jaar is (in 1997-98 overstromingen en wegen weggespoeld), en het klimaat verandert wereldwijd ook sterk, dus ‘regenseizoenen’ kloppen ook telkens minder. Maar dat je er wel rekening mee houdt dat het regenachtig kán zijn…
Bolivia is een prachtig land en ook veel tijd waard. Maar je krijgt als Nederlander een visum (=stempel bij aankomst) voor maximaal 30 dagen, als dat althans nog hetzelfde is gebleven als toen ik er was. Voor Belgen gelden misschien andere regels.
Ik heb toen na 30 dagen, weer 30 dagen erbij gekocht in la Paz. Dan moet je je paspoort inleveren en ik moest 2 dagen wachten voor ik het weer terugkreeg. Dus het kan wel maar je moet er wel de tijd voor hebben.
Misschien klopt het ook niet meer wat ik zeg en is het veranderd… op internet zie ik her en der 90 dagen dus wie weet is dat nu het geval. Check het nog even…
Daarna duurdere landen in reizen zal wel even een shock voor je budget zijn, dus hou er van tevoren goed rekening mee. En geniet in Peru en Bolivia van goedkoop slapen en af en toe wat meer luxe.
En in Chili en Argentinië wordt het herfst tegen die tijd, dus goeie kleding mee voor het zuiden.
Pasen is op 31 maart en 1 april 2013; dan is de heilige week / Semana Santa vanaf ongeveer 22 maart. Ze houden dan in veel steden mooie processies de hele week, en er kunnen speciale gezangen in de kerken zijn, of bijvoorbeeld een ‘zeven-kerken-dag’ waarop mensen binnen 1 dag bij 7 kerken de biecht moeten doen (ik weet niet of dat iets specifieks was voor Lima, of in alle katholieke landen geldt).
In veel Zuid-Amerikaanse landen geldt dat een binnenlandse vlucht best betaalbaar kan zijn, maar een vlucht de grens over kan hele duur zijn (bv. Lima - La Paz is heel duur). Dus vaak kun je beter met de bus de grens over, en eventueel daarna vliegen.
Veel succes en plezier! Als je nog nieuwe vragen hebt, schrijf maar hieronder.