Wat lekker dat jullie drie maanden de tijd hebben!
Kies een van de twee gebieden. Óf Zuid-Amerika, óf Midden-Amerika. Want anders heb je weer een extra vlucht nodig (over land van Zuid- naar Midden-Amerika kan niet) en dat maakt je reis weer flink duurder.
Nelles heeft helemaal gelijk. Die combi van landen is mooi als je de kosten binnen de perken wilt houden, en biedt alles wat jullie zoeken, én nog veel meer! Ik was bijvoorbeeld verrast door hoeveel mooie dieren er te zien zijn in Peru: zeeleeuwen, pinguins, condors, lama’s, vicuña’s, ara’s / macaws, kaaimannen, etc. En lekker veel hot springs om in te badderen. Veel daarvan geldt ook voor Bolivia. En Bolivia heeft een van de mooiste landschappen ter aarde op en om de Salar de Uyuni.
Qua trekkings kun je in elk land je hart ophalen want overal zijn wel bergachtige gebieden.
Je kunt kiezen voor een ‘open jaw ticket’: bijvoorbeeld heen vliegen van Europa naar Lima, en terug uit Quito naar Europa. Dat is niet altijd (veel) duurder dan een retourtje Lima en scheelt een hoop dubbel reizen over land.
Verder is het prima te doen om zelfstandig rond te reizen, en eventueel kun je ter plaatse korte tourtjes boeken, soms van een middag, soms van 4 dagen.
Ik zou het houden bij 3 landen in 3 maanden. Dan kun je op een relaxed tempo heel wat highlights zien, zonder al teveel te moeten haasten en alsmaar inpakken. Vergis je niet in hoe groot Peru en Bolivia zijn. Door de bergen, zijn ritten van 7 uren, 12 uren, heel normaal. Dat wil je niet om de dag doen. Zelf probeer ik het te houden bij maximaal 3 grote ritten per week of hooguit 5 per 2 weken ongeveer (met al m’n spullen verkassen). Maar er zijn wel mensen die inderdaad om de dag of zelfs nog sneller verkassen.
Snel reizen (meer landen in je schema proppen, of per land teveel plaatsen willen bezoeken) is ook duurder dan iets meer de tijd nemen. Je hebt dan immers meer buskaartjes en tourtjes nodig, en eventuele vliegtickets.
Ook kun je bij rustig reizen tenminste de tijd nemen om een plek echt te ‘beleven’, gewoon eens over een markt struinen, op een pleintje zitten en kijken hoe de mensen daar leven… of goed acclimatiseren en dan een meerdaagse trekking maken. Uiteindelijk geniet je dan meer van je reis.
Landen waar je nu niet heen kunt, kun je nog bewaren voor toekomstige vakanties.
Ik raad jullie ook aan om van tevoren Spaans te leren, als je dat nog niet spreekt. Of om ter plaatse minstens 3 weken Spaanse les te nemen. Bijvoorbeeld in een leuke stad zoals Cuzco, zodat je in de weekenden veel te zien hebt in de omgeving.
De taal spreken maakt het reizen makkelijker en je voelt je er ook veiliger door, want je hebt beter in de gaten wat er om je heen gebeurt, en je kunt makkelijker om de weg of om hulp vragen. Daarnaast is het vooral ook veel leuker. Omdat je tenminste gesprekjes kunt voeren met de mensen. Bijna niemand spreekt Engels.
En je zult er de rest van je leven profijt van hebben, vooral aangezien jullie zoveel landen willen zien in Latijns Amerika.
Midden-Amerika is ook erg leuk (althans ik vond Nicaragua geweldig, verder nog niet geweest in andere landen), maar let inderdaad op het klimaat. En ook op de kosten! Bijvoorbeeld Costa Rica schijnt 2x zo duur te zijn als Nicaragua.
Succes met kiezen!