Help! In 3 maanden naar Zuid en Miidden- Amerika?? Waar naartoe?

Hallo Allemaal

De planning is om in de tweede week van september 2013 voor ruim 3 maanden naar Zuid en Midden- Amerika te gaan. Het punt is dat heel veel landen ons geweldig lijken. En we niet goed een keus kunnen maken waar we nu naartoe zouden moeten gaan. We zijn op zoek naar een goede mix van cultuur/natuur. Ook zijn we allebei wel avontuurlijk aangelegd. Dus een keer een pittige trekking vinden we ook erg leuk! Kunnen jullie ons helpen? Of zijn er nog meer mensen die Zuid en Midden Amerika in 3 maanden hebben gedaan? Misschien is het wel beter om alleen Zuid- Amerika te doen? Aangezien 3 maanden best nog wel kort is! Nou alle adviezen zijn welkom!

Bedankt alvast!

Groetjes Chrystie

Hej Chrystie,

Tegenwoordig werkt de reisbranche met maat werk.
Zo kunnen wij voor jou een op maat gemaakte reis samen stellen.

Zuid Amerika is een top bestemming vrienden van mij waren hier vorige jaar heen gegaan en gaan over 2 jaar weer die kant op! aanrader.

Ik wil ook wel het een en ander voor je uitzoeken??

je kan me gerust een mail sturen a.oukarrou@gmail.com

Ik zou met 3 maanden de tijd alleen Midden Amerika kiezen of een aantal landen in Zuid Amerika. Volgens mij is Midden Amerika niet de beste keus aan het einde vh jaar ivm orkaanseizoen.

Als je van cultuur en natuur houdt dan zou ik voor Argentinie, Chili, Bolivia gaan. En dan vooral het westen en zuiden van Argentinie. Pantagonie (natuur/veel trekkings), Mendoza (cultuur/wijn), Santiago (cultuur/musea), Salta (natuur/wandelen), Uyuni (natuur/zoutvlaktes), Potosi (cultuur/mijnen) zijn enkele highlights. Deze route is wel aan de prijs, geen idee wat jullie budget is.

Een goedkopere variant zou Peru en Bolivia zijn.

Eens met Saywhat: ligt grotendeels aan je budget! Argentinie en Chili kun je naar hartenlust trekken, raften, et cetera maar je geld raakt daar eerder op dan in bijvoorbeeld een combinatie van Colombia, Ecuador, Peru en Bolivia. Dat lijkt mij een prima combinatie van cultuur (inca en pre-inca) en natuur (jungle, vulkanen, sneeuwtoppen van de andes, strand in Ecuador/Colombia) en is ook leuk betaalbaar en makkelijk te bereizen. Als je echt voor regenwoud en duiken bijvoorbeeld gaat, kun je beter voor Midden Amerika kiezen.

Ecuador en Galapagos zijn perfect te combineren en het sluit aan er gaat als het goed is een rechtstreekse vlucht amsterdam lima
noem het een cultuurshock / kampeertochten van alles er op en eraan en kan je budget mooi aanpassen

bekijk deze web Rondreis Peru, 21 dagen | Djoser

Wat lekker dat jullie drie maanden de tijd hebben!

Kies een van de twee gebieden. Óf Zuid-Amerika, óf Midden-Amerika. Want anders heb je weer een extra vlucht nodig (over land van Zuid- naar Midden-Amerika kan niet) en dat maakt je reis weer flink duurder.

Nelles heeft helemaal gelijk. Die combi van landen is mooi als je de kosten binnen de perken wilt houden, en biedt alles wat jullie zoeken, én nog veel meer! Ik was bijvoorbeeld verrast door hoeveel mooie dieren er te zien zijn in Peru: zeeleeuwen, pinguins, condors, lama’s, vicuña’s, ara’s / macaws, kaaimannen, etc. En lekker veel hot springs om in te badderen. Veel daarvan geldt ook voor Bolivia. En Bolivia heeft een van de mooiste landschappen ter aarde op en om de Salar de Uyuni.
Qua trekkings kun je in elk land je hart ophalen want overal zijn wel bergachtige gebieden.

Je kunt kiezen voor een ‘open jaw ticket’: bijvoorbeeld heen vliegen van Europa naar Lima, en terug uit Quito naar Europa. Dat is niet altijd (veel) duurder dan een retourtje Lima en scheelt een hoop dubbel reizen over land.

Verder is het prima te doen om zelfstandig rond te reizen, en eventueel kun je ter plaatse korte tourtjes boeken, soms van een middag, soms van 4 dagen.

Ik zou het houden bij 3 landen in 3 maanden. Dan kun je op een relaxed tempo heel wat highlights zien, zonder al teveel te moeten haasten en alsmaar inpakken. Vergis je niet in hoe groot Peru en Bolivia zijn. Door de bergen, zijn ritten van 7 uren, 12 uren, heel normaal. Dat wil je niet om de dag doen. Zelf probeer ik het te houden bij maximaal 3 grote ritten per week of hooguit 5 per 2 weken ongeveer (met al m’n spullen verkassen). Maar er zijn wel mensen die inderdaad om de dag of zelfs nog sneller verkassen.

Snel reizen (meer landen in je schema proppen, of per land teveel plaatsen willen bezoeken) is ook duurder dan iets meer de tijd nemen. Je hebt dan immers meer buskaartjes en tourtjes nodig, en eventuele vliegtickets.
Ook kun je bij rustig reizen tenminste de tijd nemen om een plek echt te ‘beleven’, gewoon eens over een markt struinen, op een pleintje zitten en kijken hoe de mensen daar leven… of goed acclimatiseren en dan een meerdaagse trekking maken. Uiteindelijk geniet je dan meer van je reis.
Landen waar je nu niet heen kunt, kun je nog bewaren voor toekomstige vakanties.

Ik raad jullie ook aan om van tevoren Spaans te leren, als je dat nog niet spreekt. Of om ter plaatse minstens 3 weken Spaanse les te nemen. Bijvoorbeeld in een leuke stad zoals Cuzco, zodat je in de weekenden veel te zien hebt in de omgeving.
De taal spreken maakt het reizen makkelijker en je voelt je er ook veiliger door, want je hebt beter in de gaten wat er om je heen gebeurt, en je kunt makkelijker om de weg of om hulp vragen. Daarnaast is het vooral ook veel leuker. Omdat je tenminste gesprekjes kunt voeren met de mensen. Bijna niemand spreekt Engels.
En je zult er de rest van je leven profijt van hebben, vooral aangezien jullie zoveel landen willen zien in Latijns Amerika.

Midden-Amerika is ook erg leuk (althans ik vond Nicaragua geweldig, verder nog niet geweest in andere landen), maar let inderdaad op het klimaat. En ook op de kosten! Bijvoorbeeld Costa Rica schijnt 2x zo duur te zijn als Nicaragua.

Succes met kiezen! :slight_smile:

Dit jaar ben ik 2 1/2 maand(feb t/m Apr) naar Ecuador(incl Galapagos) Peru en Bolivia gegaan. dat was prima te doen in die tijd. maar maak wel een soort van reis schema. ik heb 1 1/2 maand ingepland en de rest voor eventuele aanpassingen.
over 2 maanden ga ik weer 2 1/2 maand op reis, dit keer Argentinie Chili en heel misschien Antarctica.

Hey super bedankt voor al jullie reacties! 3 landen lijkt mij inderdaad ook het beste! Op zich hebben we denk ik nog wel een vrij groot budget van ongeveer 10.000 pp incl vliegticket. Maar als het goedkoper lukt dan is dat natuurlijk mooi meegenomen!
Ik ga mij nog eens wat verder verdiepen in alle landen en wat zaken tegen elkaar wegstrepen. Maar Peru, Ecuador en Bolivia spreken mij wel heel erg aan! Nou meer tips zijn altijd welkom natuurlijk! Maar voor nu super bedankt!

10.000 euro p/p voor 3 maanden (ook incl. vliegticket) is enorm veel!
Dat geeft inderdaad wel ruimte om ook een duur land als bijvoorbeeld Argentinië mee te pakken. Kijk eens voor inspiratie naar deze thread: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=148182
Misschien zou je het dan vanwege het klimaat wel andersom moeten doen.

Ik denk dat je voor Bolivia moet rekenen op ongeveer 800-900 euro per persoon per maand, Peru ongeveer 900-1000 euro. Daarvoor kun je gebruik maken van goedkope hotels (tweepersoonskamer), ongeveer 2-3x per dag uit eten bij goedkope restaurantjes, reizen per bus en af en toe een georganiseerd tourtje, wat eenvoudige souvenirtjes.
Hoe sneller je reist, en hoe meer georganiseerde tours of trekkings met gids je doet, hoe duurder het wordt. En uiteraard zijn er ook luxere, duurdere hotels, en duurdere restaurants…

Argentinië is wel flink duurder, ik denk zo’n 1500 euro per persoon per maand…? Zoek het eens op in een papieren Lonely Planet onder Money / Costs. Het scheelt natuurlijk ook als jullie gaan kamperen of gebruik maken van Couchsurfing.

Of stel dat je kiest voor Bolivia, Peru, Ecuador, op zich vrij goedkope landen… dan geeft jullie budget de ruimte om Galapagos eilanden erbij te pakken, of meer binnenlandse vluchten te boeken en zo een paar lange busritten te vermijden. Het leuke van die landen is dat ze wel nog meer traditionele levensstijlen laten zien dan bijvoorbeeld Chili en Argentinië, die veel meer ontwikkeld zijn.

Argentinië begin ik ook steeds meer voor te voelen! En dan misschien ook nog wel naar het Zuiderlijke puntje…of Antartica! Lijkt mij geweldig! I.p. is de duur van onze reis 12,5 week. Is het een optie om Argentinië (4wk), via Chili naar Peru (5 wk) en dan nog 3,5 weken Ecuador?

Ligt er maar net aan wat je wilt bezoeken en evt wilt vliegen. Met 1 maand per land kun je een goede indruk krijgen. Chili/Peru in 5 weken lijkt me dus erg kort. En als je in Chili bent zou ik toch de zoutvlaktes in Bolivia willen meepakken. Chili is trouwens een goed land om een auto te huren en van zuid naar noord te rijden.

Ecuador kun je ook nog in de toekomst een keer bezoeken icm Colombia :slight_smile:

Ja ik raadde ook al de zoutvlaktes (Salar de Uyuni en alles er omheen) in Bolivia aan hierboven, zie antwoord #6. Een van de mooiste landschappen die ik ooit ter aarde zag (en ben al op veel continenten geweest), alleen IJsland kwam in de buurt.
In de route waarheen ik verwees, komt die salar ook voor (in combinatie met Argentinië en Peru, zie antwoord #9).

Kijk maar eens met Google Images naar ‘salar de uyuni’, ‘salar de uyuni hot spring’, ‘laguna colorada’, ‘laguna verde’.

Hoi hoi

Ben ik weer! Even 2 vragen: We gaan in totaal 13 weken ( 10 sept t/m 8 dec) naar Zuid-Amerika. In eerste instantie wilden we naar Peru-Bolivia en Argentinië. Ook in die volgorde. Maar nu willen we misschien toch Chili toevoegen en dan 3 weken chili, 4 Argentinië, 3 Bolivia en dan 3 weken Peru. En dan van Noord naar Zuid reizen ivm het seizoen. Kan dit volgens jullie? Of is het te kort?
En dan nog een vraag over het vliegticket. Is het handig ( en goedkoper) om ipv een retourticket. Een ticket te kopen waarmee je meerdere vluchten binnen 1 continent kan maken?

Groetjes Chrystie