Kosten Rondreis Zuid-amerika

Komend jaar wil ik samen met een vriendin gaan rondreizen in Zuid-Amerika. Dit wil zeggen: zo’n 4-6 maanden door Peru, Bolivia, Argentinië, Chili en Ecuador.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke reis en kan je vertellen welke kosten je hierbij maakt. Ik begrijp dat Bolivia duurder is dan Argentinië, maar het gaat mij om een gemiddelde per maand (voor alle kosten in totaal, dus inclusief tickets en inentingen etc…!) indien je al deze landen gedurende een tijdje bezoekt en je redelijk ‘basic’ leeft. En heb je ook nog suggesties voor een goedkoop ticket of andere bezuinigingsmaatregelen?

Alvast bijzonder bedankt!!! :slight_smile:

Hoi hoi, supergaaf zeg dat je dat gaat doen !!!
Afgelopen jaar heb ik ook gedurende een half jaar rondgetrokken in zuid amerika… wat ik heb uitgegeven… das op zich wel lastig te zeggen, en elk land zal het ook wel verschillen natuurlijk. (Ecuador en Chili bv redelijk aan de prijs en Bolivia erg erg goedkoop). Ecuador zat ik zo rond de $100 dollar per week en Bolivia zal $80 per week zijn. Ruwe schatting. Met veel excursies kan je daar natuurlijk bovenuit komen, maar dat merk je dan vanzelf. Als je absoluut niets doet en niet reist kan je het echt nog veel goedkoper doen. Want slapen doe je voor $6 gem in Ecuador en $3 in Bolivia, en als je echt je best doet kan dat nog wel wat goedkoper. Eten enzo kan je ook goedkoop krijgen, rond dezelfde prijs ongeveer. (Behalve lunch ofzo, kan je wel voor $1 of minder krijgen).
Nou ja hier zijn maar wat getallen, hopelijk heb je er iets aan…
Het zijn natuurlijk wel mijn persoonlijke ervaringen, de een zal het weer ander doen dan de ander. Maar ik reisde wel echt budget. (dus ook alleen met bus gereisd). tip hiervoor: neem dormitories (slaapzalen ipv prive kamers) en neem het menu turistico (dag menu).
Veel plezier !!!
ps ik snap niet helemaal wat je bedoelt met ticket-prijs per maand … ???

Inmiddels alweer bijna twee jaar ben ik een half jaar in midden en zuid amerika geweest, globaal heb ik:

  • drie maanden in een gastgezin in Guatemala gewoond, in die tijd volgde ik een talencursus van vier weken en heb ik vrijwilligerswerk gedaan.
  • daarna over land met de bus naar costa rica
  • vliegen naar equador
  • drie maanden reizen door peru, equador en bolivia, in die tijd een keer een binnenlandse vlucht genomen.

Verder met de bus gereisd, redelijk veel excursies gedaan en o.a een duikcursus gevolgd. Wel vaak goedkoopste hostels en restaurants genomen, maar, zeker bij excursies, ook weer niet op elke euro gelet.

Alles bij elkaar heeft het 6000,- euro gekost, dan bedoel ik ook echt alles, zo ongeveer van het etentje waaronder we besloten ‘het’ te doen tot de tax -free inkopen op weg terug naar Nederland.
Ik heb vrij veel geld uitgegeven aan die eerste drie maanden, omdat ik dat via een nederlandse organisatie had geregeld, het kan dus ook wat goedkoper.

Hoop dat je wat aan deze informatie hebt en als je nog meer wilt weten, moet je maar een berichtje achter laten!

Succes

Heel erg bedankt allebei voor de nuttige informatie! Handig, zo’n forum…!
Ik krijg nu zo langzamerhand wel een globaal beeld van de kosten. Uiteraard spelen binnenlandse vluchten en het aantal excursies dat je maakt ook een behoorlijke rol. Maar ik ga ervan uit dat er met ‘onderhandelen’ en lowcost-airlines ook een heel eind te komen valt.

Als jullie of anderen nog nuttige tips heb over kosten, maar zeker ook over ‘must-sees’ etc., dan hoor ik het graag! Wat is overigens jullie ervaring: is het redelijk te doen om in een maand of 4-6 het hele continent te doorkruisen zonder overhaast allerlei moois over te slaan?
En zijn jullie toevallig ook in Costa Rica geweest; ben benieuwd of dat tevens een aanrader is (die meegepakt kan worden…)?!
Cheers!

Mijn ervaring is dat ongeveer een maand per land goed te doen is. Vooral Equador is niet zo groot en makkelijk om rond te reizen, daar heb je aan vier weken echt genoeg. Peru en Bolivia zijn groter, ook minder makkelijk, omdat je meer bergen, grote afstanden en meer echt slechte wegen hebt, voor de genoemde landen, dus deze drie en chili en argentinie zou ik denk ik wel zes maanden nemen.

Costa Rica is leuk, mooi, veel natuur, mooie stranden en veel nationale parken, wel best duur en minder cultuur als bijv. peru en bolivia. Best westers ook. Van quito vlieg je voor ong. 300 a 400 dollar naar San Jose. (wij vlogen voor dat bedrag 2 dagen voor kerst, in laagseizoen waarschl. wel goedkoper)

Ik vond costa rica mooi, maar ook weer niet zo heel speciaal dat ik er voor zou omreizen, wat je in costa rica tegenkomt aan stranden en natuur kun je ook in zuid amerika vinden, alhoewel het ook wel weer een heel relaxed land is. Oftewel, het is moeilijk om echt te zeggen wel of niet daarvoor te gaan, is denk ik heel persoonlijk!

Hallo,

Blijkbaar al lang geleden dat er gereageerd is op dit forum. Ik heb een jaar gewoond in Bolivia en ben vorige zomer (2003) terug gegaan naar het zuid-Amerikaanse continent voor 2 maanden.
Dat ene jaar was een sabbatjaar, maar wel een periode waar ik vooral de taal leerde en de gebruiken van daar. Ik werkte daar en woonde in bij Bolivianen. Ik leerde het contrast tussen rijk en arm en reisde later ook via deze manier. Zo hebben die twee maanden me in totaal 2500 euro gekost. Let wel op, trek daar al 650 € voor het vliegtuig af. een spotgoedkoep ticket van BRU naar SAO en terug via BUE naar BRU. Daarnaast nog 180 € voor een all in verzekering, dat is zeker een aanrader, we zijn immers niet meer die mensen die tegen alles resistent zijn. De grootste kosten waren dan ook nog 10 € Macchu picchu, Cusco zelf, eens het nachtleven opzoeken. Alles samen kom je al aan iets van een 1250 €. dat betekent dat er nog 1250 € was om van Sao Paulo tot in Cusco te geraken over land ( zwart rijden in trein, bussen, liften, wandelen) en dan van Van cusco terug naar Bolivia ( Santa Cruz), verder naar Asuncion richting Foz de Iguazu (15€) en dan richting Buenos Aires. Dus reken eens, 1250 € / 60 dagen, dat is pakweg 20 € per dag. Dit lijkt veel, maar laat je niet misleiden: eten, drinken, alle avoernachtingen, elek dag een activiteit (paardrijden, jungle, foz de iguazu, rafting (100 €), Inca trail (150€), Titacaca Puno Islas Flotantes ( 20€), uitgaan met vrienden waar ik woonde ( 2 weken = 200 €). reken nog eens en het lijkt al heel goedkoop. Dus stel dat je niks van deze dingen doet, dan kom je zo maar even aan een reis van 60 dagen voor een 1700 €.
Bolivia eet je voor 1 € een menu. Transport neem je best Trans Copacabana, is iets duurder, maar ik eerlijk gezegd, ik nam altijd de goedkoopste (dan beleef je echt eens wat) Je zit veel in het transport, dus je kan van dat alleen al een avontuur maken.
In Cusco kan je de inca trail ook gratis tot aguas calientes doen, deze gaat over vijf dagen vertrekkende langs Mollepata (Lonely planet trekking in the andes).
Let wel op, je moet de taal wel vaardig zijn.
Ik ga er hier met stoppen, ik kan nog massa’s verhalen vertalen.
Wanneer je wenst: davinchissimo@yahoo.com.

Succes met de plannen