Reis Zuid Amerika

Hallo,

Wij zijn van plan om volgend jaar een rondreis door zuid Amerika te gaan maken. (ik en mijn vrouw)
Na heel veel lezen op internet komen we er eigenlijk nog steeds niet echt uit waar naar toe te gaan.
Hopelijk kunnen jullie ons wat op weg helpen.

We zijn van plan om 4 tot 6 weken te gaan.
We hebben al 1 keer eerder een rondreis gemaakt. 4 weken Zuid Afrika/Namibie. Echt zo mooi!!
Alles op eigen houtje gedaan met een huurauto wat daar heel goed te doen was.

Wij hebben de indruk gekregen dat Zuid Amerika toch wel een heel ander verhaal is.
Wat ons wat tegen staat is het vele "afzien"wat je toch wel veel leest.
Slechte, vieze hostels, vervoer enz.
Het moet voor ons immers wel vakantie blijven.

Bolivia trekt ons als land heel erg, maar juist daar is het het minst ontwikkeld.
Zodoende denken we nu aan Peru/Ecuador.

Volgens mij lijken ze erg op Bolivia, en gaat het reizen daar wat makkelijker. (en wat meer mid-budget te doen)

Wat denken jullie? Zijn deze landen op een redelijk ontspannen manier te doen. Redelijke overnachtingen, eten, vervoer enz of moeten we toch meer aan Argentinie, Brazilie, Chili of zelfs midden Amerika denken. (zijn deze landen ook zo mooi?)

We horen graag van jullie.

Ach, wat betreft de viesheid van de hotels, dat valt overal heel erg mee. Infrastructuur is natuurlijk een ander verhaal, al hoewel deze in de meeste delen van Peru de afgelopen jaren aanzienlijk is verbeterd!

Mocht je een comfortabele reis op basis van westerse standaarden willen maken? Dat is daar ook prima hoor! Vlieg bijvoorbeeld op Santiago de Chile, huur een auto en rijd naar het zuiden (merengebied, Pucon, Puerto Varas) en steek daar de grens over naar Bariloche. Rijd vervolgens in Argentinië weer naar het noorden (Mendoza). Dan kan je daar weer de grens over terug naar Santiago en eventueel Valparaíso bezoeken. Maar mocht je nog tijd hebben, dan zou je ook verder noordwaarts kunnen rijden naar Salta en daar de grens over naar San Pedro de Atacama. Dan kan je ook nog dit hele mooie woestijngebied meepikken.

Mocht je toch de voorkeur geven aan Peru of Ecuador? Je kan jezelf prima 4 tot 6 weken vermaken in peru. Een rondje Lima, Ica, Arequipa, Puno, Cusco (en Macchu Puchu) en vervolgens terug naar Lima is prima te doen. Je zou eventueel ook nog naar het noorden Huaraz (Cordillera Blanca) en Mancora kunnen toevoegen.

Keuzes genoeg dus! De vraag is alleen wat je specifiek zoekt. Zuid-Amerika is groot en de diversiteit is enorm!

Bedankt voor je reactie :slight_smile:

Wat we precies zoeken?
We willen iig het amazone gebied meepakken.
verder vinden we het wel belangrijk dat het niet te toeristisch is, dus geen busladingen vol mensen constant aantreffen.
Dat vonden wij nou net het meest indrukwekkende van Namibie, die rust!! Ook daar bijna alleen maar zandwegen gehad en kilometers lang weinig tot geen mensen tegen komen.

Verder zijn we zeker van plan een paar mooie trekkings te gaan doen.
Mooie natuur, en ook zeker de cultuur daar een beetje leren kennen.

Maar nogmaals het moet voor ons wel vakantie blijven, dus 's avonds fatsoenlijk ergens kunnen ontspannen en slapen. (hygienisch)

Als dit ook in Bolivia te realiseren is horen we het graag, omdat dit qua land ons toch wel het meest aanspreekt.

Nogmaals bedankt voor je reactie, we gaan dan ook zeker jou tips eens goed bekijken.

Bolivia is zeker een aanrader! En wat betreft de hygiëne, dat verschilt heel erg per accommodatie. Bolivia is inderdaad ruimschoots het minst ontwikkelde land van de regio. Best wel contrastrijk als je van Chili naar Bolivia reist, maar in de meeste steden zijn er hotels in elke prijsklassen. La Paz is een uitstekend vertrekpunt voor een hoop variatie. De wegen in Bolivia zijn echter heel beroerd. Wil je bijvoorbeeld naar het Amazonegebied, neem gewoon het vliegtuig naar Rurrenabaque. Die weg wil je echt niet zelf rijden! Bovendien zijn de tickets absoluut niet duur.
En eenmaal in de jungle… je bent in de jungle. Verwacht hier dus geen luxe resorts etc. Maar wat mij betreft is dat ook wel de romantiek van het zijn in dit soort regio’s. met een paar dagen puur in de natuur beleef je de omgeving uiteraard het best. En na een paar dagen ben je wel weer terug in geciviliseerd gebied.

Hallo,

Wij deden een trip vanuit Buenos Aires met een gehuurde mobilhome.
Onze route was van Ba naar Iguazu,Salta, Tilcara , San Perdro de Attacama ( Chili) Cafayate,Mendoza, Uspalata, San Juan, Bariloche, Esquel, Puerto Madryn
terug naar BA.
Ronduit SCHITTEREND ik kan me moeilijk inbeelden dat je in Bolivie nog mooier zaken kunt beleven.

Geen enkel moment enig oveilig gevoel, overvreindelijke mensen , en buiten de de huur van van de Mobilhome helemaal niet duur.
PS om te huren opletten zekern NIET bij Adventure Motorhomes huren,( zijn oplichters) Ruta Sur blijkt goed ( is een Nederlander)

In nog vragen , vuur maar af.

Suerte:cheer:

Juan

Jullie hebben dus voornamelijk Argentinie gedaan.
Niet meteen onze eerste keus, maar zeker iets wat we gaan bekijken na jou positieve verhaal.

Hoe lang hebben jullie over deze reis gedaan?

Beste Ivo,

Wij waren zes weken onderweg en deden hiervoor met de mobilhome 11000 Km. Om maar even een idee van de afstanden te schetsen van BA naar watervallen van Iguazu via de Saltos de Mocona (ook aanrader) is ± 1600 Km enkel, vervolgens door Chaco naar Salta terug ± 1400 Km enz…
Ik heb me wel nooit verveeld want quasi na iedere bocht sta je opnieuw versteld van de natuurpracht en de weidsheid van het landschap.
Met de MH is natuurlijk wel een zééér relaxte manier rond te trekken, absoluut stresvrij !
Er zijn meestal wel campings te vinden (http://www.solocampings.com.ar/), en in het andere geval hebben wij nooit enige weigering gehad om bij particulieren te gaan staan om te overnachten.
Om je route te plannen is Buscador de Rutas - Ruta0 een heel handige hulp ,ook met beschrijving van de weg asfalt of ripio.

Saludos cordiales y suerte,

Juan