Rondreis Zuid Amerika

Begin december gaan mijn vriendin en ik naar Zuid Amerika voor een rondreis van ca. 6 maanden. De landen die wij graag willen bezoeken zijn Argentinië, Bolivia, Peru en Brazilië. Het probleem waar wij tegenaan lopen is welk land we wanneer moeten aandoen. Argentinië en Brazilië willen we logischerwijs meer tijd voor uittrekken, maar we weten niet goed waar we het beste kunnen beginnen en eindigen. Heeft iemand hier ervaring mee?
We willen in ieder land een rondreis doen om zoveel mogelijk te kunnen zien van de natuur en cultuur van het betreffende land. Tips voor “mustsees” van zijn uiteraard van harte welkom, maar we zijn vooral erg zoekende naar advies over “wanneer waarheen”. Dit kan ons namelijk meer houvast bieden in onze planning.
Misschien zijn er onder de leden mensen die dezelfde landen hebben bezocht en ons kunnen vertellen wat hun ervaring en tips zijn.
We zijn erg benieuwd en hopen op veel reacties!
Alvast bedankt!

Ik weet niet of je van plan bent om naar Patagonië te gaan maar het is vrijwel noodzakelijk om daar Januari / Februari te komen. Mocht je dat doen, vergeet dan ook Chili niet, waanzinnig mooi!
Bolivia en Peru hebben een regenseizoen tot April met een piek in Februari, Maart. Dan kan het erg hard regenen.
Als je in December weg wilt gaan is er dus geen ideaal scenario. Ik ben in Januari in Patagonie begonnen en vanuit daar door Argentinië en Chili naar Bolivia en Peru gegaan. Toen ik in Bolivia en Peru was (Maart, April) was het nog wel laagseizoen maar erg veel last heb ik niet meer gehad van het weet. De rust was af en toe eigenlijk ook wel lekker.
6 maanden is in in ieder geval een hele mooie tijd waarin je een hoop kunt doen!

1 like

17-21 februari carnaval in Rio…

Het kan dus ook een idee zijn om in december het zuiden van Brazilie te ontdekken en vervolgens in januari/februari patagonie en chili te bezoeken. Daarna in maart april naar bolivia en peru en dan nog twee extra maanden in brazilie doorbrengen?is dit een interessante route? Dan missen we alleen carnaval in rio, maar dat hadden we van tevoren ook al niet gepland.

Zo op het eerste oog zou ik denken: zuidelijk Argentinië in december-januari (zomer aldaar, anders echt veel te koud… wel is het dan hoogseizoen, dus duurder en drukker), Brazilië met het carnaval in februari (bijv. in Rio, maar kan ook elders, bv. in Olinda is het een leuk kleiner volksfeest), en maart ook rondtrekken, daarna via de Pantanal naar Bolivia en door naar Peru (Semana Santa = de heilige week voor Pasen is bijvoorbeeld wel bijzonder in die twee katholieke landen). Dan is daar het regenseizoen zo’n beetje voorbij (wat overigens per plaats sterk kan verschillen, ik heb twee keer in Peru gereisd tijdens regenseizoen, op sommige plekken veel regen, maar een busrit verderop viel het dan weer heel erg mee).
Of eventueel zou je vanuit Brazilië ook via de Amazonerivier noordelijk Peru in kunnen reizen (naar Iquitos in de jungle). Van daaruit zijn vluchten binnen Peru niet zo duur.

Ik weet ook niet waar vandaan jullie terugvliegen naar huis… heb je een open jaw ticket, of moet je je tickets nog regelen?

En ik weet niet wat jullie budget is. Peru en Bolivia zijn flink goedkoper dan de andere twee landen (dat kan dus wel relaxed zijn om mee te eindigen, eerst goed op je geld letten in Argentinië en Brazilië, en daarna relaxter kunnen eten, drinken en overnachten in Bolivia en Peru). Maar als jullie niet voldoende geld hebben, is het misschien nodig om minder tijd in de dure landen te blijven, en langer in de goedkope… waar echt genoeg te zien is voor twee maanden per land ook hoor! Bijvoorbeeld het Amazonegebied kun je beter bezoeken in Bolivia of Peru, daar zijn jungle tours een stuk goedkoper, en regenwoud is regenwoud (het is gewoon ook het Amazonegebied).

Succes met alle keuzes… misschien kun je een deel ook ter plaatse beslissen.

HIer bij ons in Bahia (ook gekend als de "Zwarte parel van Brazilië) kan je zowat het hele jaar terecht.
Wij hebben hier gemiddelde temperatuur van 27° in de winter (juli, augustus) en 32° in de zomer (december - januari)

Er valt veel te beleven en te bezoeken, kom gerust eens kijken op onze site als je meer wilt weten over Bahia, het nationaal park Chapada Diamantina, candomblé, Recôncavo, Baia de Todos os Santos (2de grootste baai ter wereld na Hudson) en zo verder

Tropische groet uit Salvador da Bahia