Ik ben van plan om begin maart een zes-zeven maanden door Z-amerika te reizen. Dit zijn de landen die ik wil doen: Argentinië, Zoutvlakte Chili-Bolivia, Brazilië, Venezuela, Colombia, Ecuador, Panama, Mexico en Cuba.
Nu vroeg ik me af of dit wel realistisch is, met een budget van 7000Eur.
Tijd maakt me niet zo veel uit, maar het budget juist wel, daar moet ik me aan houden. Ik ben echt nog een leek in dit, daarmee dat ik wat hulp hierbij wou hebben.
Alvast bedankt!
Ook ik heb een tijd geleden zo’n 7 maanden redelijk budget door Zuid-Amerika gereisd. Dat wil zeggen: alleen door Zuid-Amerika, en niet ook Panama, Mexico en Cuba. Ik was in totaal, voor alles (inclusief alle vliegtickets, backpack, medicijnen etc.) ongeveer EUR 7000,= euro kwijt. Heb bijna alles kunnen doen wat ik wilde, niet op een houtje gebeten, maar doorgaans wel goedkoop geslapen.
Overigens is de dollarkoers nu ontzettend gunstig, dus daar zul je ook nog voordeel mee hebben.
Wat reizen met name duur maakt is het reizen zelf: hoe meer kilometers je aflegt, hoe meer geld je kwijt bent. Een tijd op 1 plek zitten, spaart dus geld uit.
Wat betreft jouw landen, kan ik het volgende zeggen:
Argentinie, Ecuador en Bolivia zijn spotgoedkoop;
Chili en Brazilie zijn voor Zuid-Amerikaanse begrippen duur, maar passen nog steeds binnen je budget;
Colombia, Venezuela, Panama en Mexico ben ik niet geweest, dus weet ik niet;
Cuba vond ik nog vrij duur.
Ik weet dat je je zinnen hebt gezet op de landen die je noemt, desalniettemin zou je nog eens kunnen overwegen om Midden-Amerika en Cuba later nog eens een keer apart te bezoeken, aangezien je in de overige landen al rustig 6-7 maanden kunt spenderen.
Argentinie is goedkoop, Brazilie iets duurder en Chili veruit het duurste land van ZA. Bolivia is het goedkoopste land. Colombia is een beetje te vergelijken met Brazilie, qua geld dan. Venezuela is vergelijkbaar met Colombia maarrrrrrr, je kan US dollars wisselen op de zwarte markt, klinkt eng maar is normaal. Je krijgt minimaal t dubbele dan de normale koers, je bent dus gek als je niet wisselt!!
Als je niet te veel vliegt kan je het met 7000 E wel redden!!
Nog een ander vraagje; ik heb net wat prijzen opgezocht om met de bus van buenos aires naar Bariloche te reizen, en deze liggen rond de $150. Dit is toch wel echt duur als ik het vergelijk met een busreis van Cusco naar Lima(50 dollar) waar ik een paar maanden geleden ben geweest. Kan het zijn dat de prijzen ter plekke wel goedkoper zijn of zijn de bussen echt zo veel duurder in Argentinië? Want tegen deze prijzen is het dan toch veel aantrekkelijker om per vliegtuig te reizen…
En ja denk toch dat ik dan enkel maar Zuid-Amerika ga doen. Had wel nog graag Mexico en Cuba gedaan, maar dan moet ik sowieso gaan vliegen en ik denk dat dat niet mogelijk is met mijn budget.
Ik ben in 2005 lang in Arg geweest en ben met de bus van Mendoza naar Bariloche geweest, een tocht van 19u en kostte 30 E ofzo, en dat waren de VIP-plaatsen onder in de bus. Vond het goedkoop en super luxe. Die stoelen zijn daar groter dan business class in het vliegtuig. 150 E lijkt me erg veel eigenlijk!!!
Ja ik heb me ook vergist, aangezien de Argentijnse dollar hetzelfde symbool als de Amerikaanse dollar heeft, komt het dus neer op zo’n 30euro, haha. Ik vond het ook al ontzettend duur, pff ben ik ff gerustgesteld nu.
Ik raad je aan om Buenos Aires - Bariloche met ViaBariloche te doen (www.viabariloche.com.ar) en dan te kiezen voor Tutto Letto (of Super Cama). $290 geloof ik, maar zeer zeker de moeite waard en de meest luxe busrit die je je kan voorstellen!
Ik denk dat je het Dollar en Peso teken door elkaar hebt gehaald (bij die 150 peso en 50 dollar).
Het dollar-teken heeft twee streeptjes, de Peso maar één.