Rondreis Zuid Amerika

Hej!

Ik ga volgend jaar met mijn vriend rondreizen in Zuid-amerika voor een aantal maanden. We willen graag Peru, colombia, brazilië en Argentinië doen. Heeft er iemand tips over wat we zeker niet mogen overslaan?
Verder wou ik nog vragen wat de beste manier is om zo’n grote afstanden af te leggen. We hebben al gezocht naar afzonderlijke vliegtickets maar dat is heel duur. Ik heb al gehoord dat er zoiets als een airpass bestaat waarmee je voor een aantal mijl mag vliegen. Weet er iemand iets meer hierover? En hoeveel dit ongeveer zou kosten. We zijn op zoek naar iets flexibels zodat we onze reis nog kunnen aanpassen als we al aan het reizen zijn.
Bovendien vroeg ik mij af wat je nodig hebt qua budget. Ik doe eerst mijn stage in Peru voor 6 maand en daarna gaan we 3 maand reizen. Ik dacht aan 6000 euro in het totaal (met ticket bij) voor de 3 maand maar ben niet zeker of dit genoeg is. We willen wel heel lowcost reizen, maar ik weet niet hoe de prijzen daar meevallen.
Alle tips zijn welkom!
alvast bedankt
Marit

Ik ben alleen in Argentinië (en Chili) geweest.

Buenos Aires mag je eigenlijk niet missen. Ga dan naar de Recoleta begraafplaats (waar Evita ligt). Sommige graven lijken net huizen. Ook La Boca zou ik meepakken. In die wijk hangt een geweldige sfeer.
Ik weet niet of je een boekenfanaat bent, want dan is El Ateneo een waar walhalla voor je. Deze boekwinkel is gevestigd in een oud theater.

En verder is het Patagonische deel schitterend. De Perito Moreno gletsjer in National Park Los Glaciares is werkelijk indrukwekkend.

Ushuaia, ook wel El Fin Del Mundo genoemd, is de meest zuidelijke stad ter wereld. Breng dan zeker een bezoek aan Parque Nacional Tierra de Fuego en maak als het kan een tocht over het Beagle Kanaal.

Over de manieren van vervoer kan ik je niet zo heel veel vertellen, aangezien ik met een groepsreis geweest ben en alles dus geregeld was. Ik heb wel veel binnenlandse vluchten gemaakt.

Als je low cost wil reizen laat het vliegen dan maar vast vallen. Met de bus is vele malen goedkoper. Vooral in argentinie.
Vergeet Bolivia niet. Misschien wel het meest indrukwekkende land van zuid amerika.
Highlights genoeg. geef maar aan wat je wil zien dan zeggen wij wel wat er ontbreekt.

Hoi,

Ik denk dat je meer antwoorden krijgt als je dit post in het Zuid-Amerika forum.

Veel antwoorden zijn overigens te vinden in Lonely Planet of Rough Guide of andere reisgidsen, bv. de highlights, de kosten, handige routes, airpasses.
Heel simplistisch gezegd, Colombia en Peru zijn relatief goedkoop (reken op rond de 20 euro per persoon per dag), Brazilië en Argentinië duur (ongeveer 40 euro per persoon per dag). Dus het aantal dagen per land zal daar ook mee samenhangen.
De bedragen die ik noem zijn gebaseerd op ongeveer 2-3 lange busreizen per week, een goedkoop hotel maar wel een privékamer (badkamer soms gedeeld of soms in de kamer), af en toe een georganiseerd toertje, ongeveer 2x per dag uit eten en de rest zelf maken bv. van voedsel van de markt of uit een supermarktje (yoghurt en fruit en noten ofzo), en een paar goedkope souvenirtjes.

Hoeveel je van die kosten afwijkt, is uiteraard helemaal afhankelijk van reisstijl, luxekeuzes zoals beter hotel of veel uitgaan, aantal georganiseerde toertjes, snelheid van reizen en of je interne vluchten gebruikt, wat voor restaurants je kiest etc.

In de Lonely Planet boeken vind je specifieke budgetsuggesties voor low budget, middelmatig en luxe reizen. En die kloppen meestal (helaas) erg goed. :slight_smile: En ook routesuggesties. Dus ga eens naar een bibliotheek of leen er een paar van kennissen.

Persoonlijk zou ik me met 3 maanden beperken tot 3 landen. Dat is ook goedkoper (langzamer reizen is goedkoper dan heel veel in een korte tijd proppen). Die bedragen die ik hierboven noemde, zijn echt niet haalbaar als jullie die 4 landen in 3 maanden proppen, en ook nog moeten vliegen tussen de landen die niet aan elkaar vast liggen.

Succes,
Cécile