Is dit waar ik heen wil??

Hoi,

Sinds ik te horen heb gekregen dat ik per 1 oktober mijn contract niet wordt verlengd ben ik keihard aan het sparen voor een backpack-reis. Dit heb ik al eerder gedaan in 2006 door Zuid-Oost Azie voor een half jaar. Door de mix van verschillende dingen zoals cultuur, natuur, low-budget reizen en mooie stranden ben ik gek op dit deel van de wereld. Nu wil ik weer een langere reis gaan maken maar weet echt niet goed waarheen. Door de bomen zie ik het bos even niet meer en zou graag willen weten of Zuid-Amerika ook zo’n goede mix heeft. Daarnaast ben ik benieuwd of het makkelijk bereisbaar is met bus, trein enz. Of er veel hostels zijn en hoe het is gesteld met het toerisme. Zijn er nog veel plekken over om te ontdekken??zonder busladingen toeristen erbij? O ja weet iemand ongeveer met wat voor maandelijks budget ik rekening moet houden obv low-budget reizen??

Groetjes Sanne

Hallo Sanne,
Mits je de stranden op de koop toe neemt is Bolvia een land vol cultuur, natuur en een instabiele economie. Het is er goedkoop en er zijn niet veel, lees: weinig, toeristen als je van de trail afdwaald en dus gewoon lekker door het land gaat reizen.
Zelf ben ik er nu twee keer een jaar geweest en ga eind deze maand weer eventjes (1,5 maand). Ik vind het een schitterend land als je cultuur en natuur opzoekt. Daarbij is het ook goedkoop, ik kon meestal wel goed rondkomen van 250 a 300 euro per maand. Maar dan had ik ook geen echte luxe, 2-4 euro voor een overnachting en wat te eten in lokale tentjes. In La Paz had ik wel een appartementje gehuurd met de nodige luxe(douche, keuken, tv, kabel, dvds, balkon etc etc), maar ik hou er meer van om gewoon rond te trekken en cultuur te snuiven.
Dus als je low budget wilt reizen kom je denk ik snel uit op Boliva omdat dat een van de armste landen in ZA is. Nog minder toeristen zijn er te vinden in Paraguay, ook een schitterend land als ik velen mag geloven.

Vergeleken met Zuidoost Azië is het wel een ruiger continent om doorheen te reizen.

• Meer macho cultuur en minder veilig voor buitenlanders, en voor vrouwen extra opletten. Maar wel te doen hoor, ik heb in mijn eentje door Brazilië en Peru gereisd. En met een vriendin door Chili, Bolivia en Peru.

• Over het algemeen duurder dan Zuidoost Azië, vooral Brazilië, Argentinië…

• Over het algemeen is het eten minder lekker dan in Azië.

• In de landen aan de westkant bevinden de interessante delen zich vooral in het Andesgebergte dus op grote hoogte. Dus kans op hoogteziekte, en koude nachten. Maar ook aan de kust zijn mooie dingen te zien en in de jungles.

• Landen als Peru hebben veel minder een strandcultuur dan bijvoorbeeld Thailand. De zee is volgens mij wat kouder en vervuilder (bij Lima) en ik weet ook niet van mooie snorkelgebieden. Bijvoorbeeld Brazilië is wel een strandland bij uitstek (volgens mij wel meer dan 3000 km kustlijn!!) maar zoals gezegd is het reizen daar niet goedkoop, reken op zo’n US$50 per dag gemiddeld.

Of het continent je qua culturen aanspreekt… dat kun alleen jij bepalen. Lees er eens wat boeken in de bieb over (bv reisgidsen of fotoboeken) en op internet (bv. reisblogs en fotosites).

Er loopt door Zuid-Amerika een redelijk veel bereisde route ook wel bekend als de ‘gringo trail’. Zo ongeveer van Buenos Aires naar beneden, via de punt naar Chili, omhoog door Bolivia naar Peru en Ecuador… Langs die route vind je genoeg hostels, hotelletjes, bussen… niet zoveel treinen in Zuid-Amerika (en als je die al vindt, dan vaak maar 3x per week, duurder en trager dan een bus; bussen gaan vaak meerdere keren per dag en je hebt keuze uit goedkope of duurdere maatschappijen met meer luxe).

Je kunt kiezen voor plekken waar aardig wat andere toeristen komen, maar die ook makkelijk mijden. Gewoon net even van het gebaande pad afwijken.
Wil je geen busladingen toeristen? Kijk dan in een Lonely Planet wat de highlights zijn, sla die over (maar dan mis je wel prachtige dingen… soms moet je de toeristen op de koop toe nemen, bovendien zijn het over het algemeen leuke, avontuurlijke types die Zuid-Amerika bezoeken!), en kies alle andere bladzijden van de Lonely Planet. Echt waar, ook al staan die ‘B-keuze’ plekken dan wel beschreven in Lonely Planet, toch kun je dan rustig de enige buitenlander in zo’n plaatsje zijn. Bijvoorbeeld de route tussen Cusco en Lima die loopt via Ayacucho, doet bijna niemand. Vooral de kleine plaatsjes onderweg zoals Andahuaylas en Huancavelica, daar kom je nauwelijks andere toeristen tegen terwijl er wel prachtige dingen te zien zijn. Zie foto’s in mijn online Peru-album.

Als je andere mensen tegen wilt komen om stukjes van je reis mee te delen, dan kun je het beste juist wel naar de populaire bestemmingen en de bekende hotels gaan, en lokale tourtjes boeken. Dan kom je makkelijk in aanraking met andere reizigers.

Je zou ook kunnen denken aan andere continenten. Misschien Afrika? Tanzania biedt ook veel cultuur, prachtige dieren en natuur, en strand. Malawi ook, stranden aan Lake Malawi. Maar ook daar ruiger, wat gevaarlijker voor vrouwen (maar wel te doen), en minder lekker eten dan Azië.

Ondanks wat ik hierboven zelf schrijf, ‘heb’ ik zelf minder met Azië, en juist veel met Afrika. Het is niet helemaal te verklaren. Maar juist dat ruige, dat gevoel dat het echt het oercontinent is, spreekt mij aan. Ook het ruige van Zuid-Amerika spreekt me aan, de getekende mensen, de geschiedenis, de contrasten, de bizarre landschappen en al die vulkanische activiteit. (Vooral Bolivia is fascinerend maar andere landen ook zeker.)
Van Azië stoor ik me persoonlijk een beetje aan de verfijnde kunst, al dat priegelige, en die eeuwige glimlach en die cultuur van gezichtsverlies en indirecte communicatie enzo. Doe mij dan maar liever gewoon een boze Peruaan, weet je tenminste wat je aan hem hebt!
Maar ik ga wel de uitdaging aan en waarschijnlijk dit jaar eens wat landen in Azië bezoeken. :slight_smile: < glimlach

Ik weet niet wat jij allemaal al hebt gezien in Azië maar je zou er ook gewoon voor kunnen kiezen om streken daar te bezoeken die je nog niet (goed genoeg) gezien hebt, bijvoorbeeld Indonesië heeft zoveel eilanden, die heb je vast nog niet allemaal bezocht.

Dus lees er eens flink wat over in boeken en op intranet, praat met mensen, kijk foto’s… let ook op kosten, veiligheid, klimaat (in de periode dat jij kan reizen), en ga dan op je eerste gevoel af. Landen of continenten die nu niet aan bod komen, kun je wel in gedachten houden voor toekomstige vakanties of reizen.

Zie dit onderwerp voor de kosten.

Oh en nog een laatste tip: als je besluit om te kiezen voor Zuid-Amerika, raad ik je ten stelligste aan om van tevoren (of in je eerste weken ter plaatse) Spaans te leren! Dat zal je reis zoveel leuker en makkelijker maken. Engels wordt niet door zoveel mensen gesproken daar.
Houd ook bij je landenkeuzes rekening met de taal: Brazilië is wat dat betreft misschien niet zo handig om er tussen te plakken.

Succes,
Cécile

Hai Cecilia,

Ten eerste wil ik je bedanken voor de tijd die je hebt genomen om mij al deze info te geven…mijn dank is groot!
Na het lezen hiervan en de foto’s uit je album begrijp ik wat je bedoelt met dat ruige. In Azie is dat weinig idd. Laos en Cambodja komen wel een beetje in de buurt denk ik maar het is toch anders…het juiste woord is primitief. Dat primitieve is waar ik van hou,dat je per ongeluk ergens terecht komt waar je zo’n 50 jaar teruggaat in de tijd en waar de mensen je nog kunnen bekijken alsof je een gevaarlijke diersoort ben. Maar als ik jouw Peru-foto’s bekijk krijg ik meteen weer de reiskriebels en wil ook paardrijden door de bergen en met de trein mee vanuit Huancavelica?? Ik wil ook gewoon ergens crashen in 1 van die kleine dorpjes in de middle of nowhere. Dat gevoel heb ik dus nu een beetje. Dus de eerste indruk is heel goed. De mensen zien er ook allemaal zo mooi uit met die kleding ed. Als ik wel eens reisfoto’s bekijk van Peru dan zie ik altijd oude mannetjes met van die getekende gezichten…dat vind ik altijd zo mooi. Die gezichten hebben allemaal een verhaal. Daarom ga ik reizen…om de mensen te onmoeten, verhalen te ontdekken…dus gewoon cultuur snuiven.

Dan nu mijn vraag aan jou…hoe lang zal ik ongeveer nodig hebben voor dit land? En heb jij alleen door dit land gereisd?Was dat een beetje te doen?Ik spreek gelukkig vloeiend spaans omdat ik een half jaar in Mexico heb gewerkt. Daar heb ik ook al gemerkt dat als je spaans spreekt je meer met rust wordt gelaten door mannen met verkeerde bedoelingen. In iedere taxi waar ik instapte vroegen zij of ik met ze wilde trouwen!!!haha

Hoi Sanne,

Die eerste keer dat ik door Zuid-Amerika reisde was 5 en een halve maand (met een vriendin). 3 weken Chili (was toen erg duur), 2 maanden Bolivia, bijna 3 maanden Peru, waarvan we ook 5 weken hebben gewerkt in Puno (Peru) als lerares Engels. Die ervaringen lees je op mijn website onder Travel en dan 1997-1998.
De tweede keer reisde ik door Brazilië en Peru voor 9 weken (alleen): 6 weken Brazilië en 3 weken Peru, waaronder een bezoek van 9 dagen aan een vriendin in Cusco (Jolanda, oprichter van Niños Unidos Peruanos, en de Niños Hotels, en Hacienda). Dit was prima te doen alleen, wel natuurlijk goed opgelet vooral na het donker, en geen gekke dingen gedaan. Ik draag bijvoorbeeld ook geen horloge en sierraden, gebruik een goedkope canvas dagtas met schouderband die ik diagonaal over mijn torso draag (dan kan je de tas ook makkelijk op je buik dragen zonder dat het er gek uitziet), bij twijfel taxi’s gebruiken, dat soort dingen. Lees veiligheidstips op mijn website www.xs4all.nl/~cile en op www.wanderlustandlipstick.com. Met jouw Mexico-ervaring heb je waarschijnlijk al voldoende streetsmarts opgebouwd en geleerd om op je intuitie te vertrouwen. Ik ben nooit in Mexico geweest maar ik denk dat het elkaar niet zo ontloopt qua veiligheid en mentaliteit van de mannen, al krijg je in Peru wel minder huwelijksaanzoeken, vooral de mensen in de bergen zijn wat terughoudender dan aan de kust (zoals vrijwel overal in de wereld, moet je maar eens op letten!).

Het ligt een beetje aan je stijl van reizen en hoeveel je wilt zien. In een maand kun je al aardig wat highlights zien van Peru en toch ook vaak een paar dagen ergens blijven, vooral in het zuiden (of juist alleen het noorden). Wil je zowel noord als zuid bezoeken en ook nog jungle, dan heb je toch wel een maand of twee minstens nodig. Het noorden wordt nauwelijks bezocht door buitenlanders, althans veel minder dan het zuiden.

In Brazilië kun je makkelijk een half jaar rondreizen en je nog niet vervelen!

Voor Bolivia zou ik ook een maand aanraden, of meer als je wat verder wilt gaan.

En om het nog wat moeilijker te maken: op mijn website vind je ook foto’s van Malawi en Tanzania enzo… ook veel ruigheid, en verhalen en getekende gezichten! :slight_smile:

Suerte,
Cécile

Haha, aantal geweldige opmerkingen Cecile :-)!

bovendien zijn het over het algemeen leuke, avontuurlijke types die Zuid-Amerika bezoeken!

En dit ook :-)…

Van Azië stoor ik me persoonlijk een beetje aan de verfijnde kunst, al dat priegelige, en die eeuwige glimlach en die cultuur van gezichtsverlies en indirecte communicatie enzo. Doe mij dan maar liever gewoon een boze Peruaan, weet je tenminste wat je aan hem hebt!

Maar dan met de aantekening dat er idd vrij veel Peruaanse stalkers zijn (aggressieve verkooptechnieken), maar als je Spaans spreekt kun je juist met Peruanen enorm lachen!

Helaas is die opmerkingen over eten ook waar. Voor lekker eten moet je niet in Zuid Amerika zijn…

Tja is toch zo, reizigers die voor Zuid-Amerika kiezen vind ik over het algemeen leukere types dan de reizigers die ik in Australië of Indonesië tegenkwam (maar ook daar wel leuke ontmoet hoor). En over het algemeen kan ik het nóg beter vinden met (zelfstandige) Afrika-gangers! :slight_smile:

En ik heb wel lekker gegeten in Zuid-Amerika maar dat was dan vrijwel altijd bij een Chinees of Mexicaans restaurant (al dan niet gerund door (half allochtone?) Peruanen), of iets wat door een Duitser, Nederlander of Amerikaan werd gerund, bijvoorbeeld vegetarische restaurants of ontbijtcafeetjes. Ons kerstmaal hebben we destijds ook bij een Chinees gegeten.

De losse maiskolven die je op straat of in de trein kunt kopen zijn nog wel erg lekker.

Wat je in een gemiddeld Boliviaans of Peruaans restaurant voorgeschoteld krijgt is niet echt om over naar huis te schrijven, maar ook weer niet dat je over je nek gaat hoor, en wel spotgoedkoop… gewoon vrij eentonig: vooral in Bolivia was het rijst én aardappelen + biefstuk of kip of hamburger, en twee schijfjes tomaat, maar als je die laatste opeet krijg je diarree. Misschien is het inmiddels wel anders maar toen in 1997-98 kreeg je bijna nergens groente. (Aardappelen waren dan hun groenten.) Dus daarom aten wij vaak bij een Chinees als we er eentje konden vinden. :chin:

Zucht…ik wil weer terug naar Zuid-Amerikaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!

De Boliviaanse eethuisjes zijn inderdaad spotgoedkoop, tussen de 50 en 80 cent. Dan krijg je een plastic zakje of bakje met aardappel(s), rijst, een handje geraspte sla, patatjes en een mm dik stukje vlees of kip. Dus in die zin is er niets veranderd.
Groenten krijg je ook haast nergens nee, terwijl de markt er vol mee ligt!

De Australie/Nieuw Zeeland gangers vind ik meestal ook niet zo…

Nou goed, morgen om 14uur in het vliegtuig richting Miami en La Paz. Helaas nu ‘maar’ voor anderhalve maand.
Heel misschien nog eventjes naar Cusco, maar dat denk ik niet. Mij veel te toeristisch, tenminste het centrum. De omliggende dorpjes zijn heerlijk en ook de buitenwijken van de stad =D zelf zijn super.
Owww nog even en ik hang weer avonden met vrienden in de lokale peña’s, mondzak vol cocabladeren en feest!

Ooooh Dribbel veel plezier! Buen viaje.

En dan nu even serieus: ik heb persoonlijk ook veel meer met Zuid-Amerika en Afrika, in vergelijking met Azië. Die puurheid, de ruigheid… En als ik terugkijk op het eten in Zuid-Amerika: best prima hoor wat mij betreft, je moet gewoon even je weg (en smaak) vinden. Tegenwoordig kan je zelfs salades vinden die met bronwater gewassen zijn. Tuurlijk, je weet niet of het bullshit is, maar ik ben in Peru en Bolivia niet één keer ziek geweest. Maar misschien dat twee keer voedselvergiftiging in Ecuador een goeie bodem heeft gelegd ;-).

Ik eet zelf ook vaak ‘op straat’ en ben in twee jaar tijd ook nooit ziek geweest. Ik let er altijd op hoe ze het vlees bakken, of het niet teveel in de zon staat etc. Ook eet ik de sla en tomaten niet.
Het eten is ook best lekker zoals aji de fideo, aji de pollo… gewoon vrienden maken en dan word je heus wel een keertje uitgenodigd en eet je vaak heerlijk! En de natuurlijk empanadas, saltenas, etc niet te vergeten, mjam mjam.
Als je een keertje ´goed´ wilt eten ga dan ook naar een toeristenplek toe, dan weet je dat je voedsel waarschijnlijk wel goed gewassen wordt. Of kook lekker zelf in je hostal ofzo, er zijn genoeg marktjes met heerlijke groentes en goed vlees.

De Australie/Nieuw Zeeland gangers vind ik meestal ook niet zo…

Ik ook niet. Denk vooral omdat dat meestal 18-jarigen zijn (de Australie gangers), die het backpacken vaak nog niet helemaal snappen (niet iedereen natuurlijk). Voorbeeld: op een ander forum zit ook een of ander mannetje. Grote bek voordat hij wegging naar Australie, en nog steeds niks te melden na terugkomst uit Australie…

En dan nu even serieus: ik heb persoonlijk ook veel meer met Zuid-Amerika en Afrika, in vergelijking met Azië. Die puurheid, de ruigheid… En als ik terugkijk op het eten in Zuid-Amerika: best prima hoor wat mij betreft, je moet gewoon even je weg (en smaak) vinden. Tegenwoordig kan je zelfs salades vinden die met bronwater gewassen zijn. Tuurlijk, je weet niet of het bullshit is, maar ik ben in Peru en Bolivia niet één keer ziek geweest. Maar misschien dat twee keer voedselvergiftiging in Ecuador een goeie bodem heeft gelegd ;-).

Wat betreft voedselvergiftiging, diaree enzo viel het bij mij ook wel mee hoor. Mijn punt is meer dat het vaak allemaal niet zo smaakvol is in Zuid Amerika. Ik heb daarom ook best vaak bij restaurantjes van “buitenlanders” gegeten. Heerlijke vegetarische roerbak schotel bv in het Whale Cafe in Puerto Lopez, Ecuador (Amerikaanse eigenaar)!

Grappig dat ook jij Afrika en Zuid-Amerika bestempeld als ruig en puur. Azië heeft vast ook op zijn manier ruigheid en puurheid, toch ervaar ik het ook niet zo… Het is mij over het algemeen iets te verfijnd en priegelig, en teveel met een glimlach (die niet altijd gemeend is).

Ja als je goed zoekt vind je ook in Zuid-Amerika en Afrika wel lekker eten, maar het ligt niet zo voor de hand als bijvoorbeeld in Thailand en Indonesië… En het ging mij niet om veilig eten, want in Azië kun je net zo goed allerlei parasieten of voedselvergiftiging oplopen. Maar gewoon om de smaak van het eten dus.

Hmm…Whale café heb ik gemist helaas. Toevallig was de eerste keer dat ik voedselvergiftiging opliep in Ecuador wél in Puerto Lopez (wees voorzichtig met de ceviche, rauwe vis gemarineerd in citroensap…). ;-).

Ben het met je eens hoor, Cecilia. Het eten in Azië is zeker beter en smaakvoller. En dat van die eeuwige gimlach, dat stoorde mij met name in Thailand. In Cambodja bijvoorbeeld niet, daar is iedere lach volkomen echt voor mijn gevoel.

Hey,

leuk om te lezen allemaal. Ik zit nl met ongeveer hetzelfde “luxe probleem”. Ik wil nl van nov tot april gaan reizen, maar ik kan maar niet beslissen waarheen. Ik vind alles leuk. Mijn eerste gedachte was weer naar India (ik ben daar vorig jaar 2 maanden geweest) en ik vond het geweldig en wilde het nu combineren met Nepal. Aangezien mijn budget, maar nu heb ik toch iets meer te besteden en wil ik ook wat anders, omdat ik daar al geweest ben en ook al vaker in Azie (thailand, indonesie). Bovendien valt het nog mee met de kosten in Bolivia bv wat ik lees en hoor. zuid amerika lijkt me ook geweldig,alleen ik vroeg me af of het niet meer westers is dan azie of is dat alleen in de grote steden?? Het trekt mij erg als het totaal anders is dan onze cultuur, daarom vond ik bv India en Afrika geweldig. Ik houd verder erg van natuur en niet van de hele toeristische plekken,low budget reizen met het lokale vervoer. Dus tips zijn altijd welkom! Ik zou ook weer graag naar Afrika willen, maar ik heb het idee dat het ook weer duurder is om te reizen, al kan je het soms zo duur maken als jezelf wilt. En dat je soms eigen vervoer moet hebben en dat heb ik niet. Nou bedankt alvast! Ik ga zo naar de bieb om verder te lezen!

Hoi Karin123, waar in Afrika heb je al gereisd? Ik vond zelf Malawi echt superleuk, vooral vanwege de mensen. En er komen maar weinig toeristen en het is goedkoop reizen. Mozambique schijnt ook heel mooi te zijn en met net zulke aardige mensen.

Veel landen en gebieden in Zuid-Amerika zijn juist helemaal niet westers. Chili wel vond ik, maar Bolivia helemaal niet, en Peru ook niet. In de grote steden zijn wel veel dingen die doen denken aan de Spaanse koloniale tijd zoals de architectuur en het fanatieke katholicisme (alhoewel gemengd met indianengeloven en bv. gebruik van lama-embryo’s enzo), maar ik denk niet dat jij dat ‘te westers’ vindt, of wel?
Er wonen nog enorm veel mensen in de bergen en in de jungle op een manier zoals ze al honderden jaren leven, mede vanwege de armoede natuurlijk.

Brazilië is wel in veel gebieden verder ontwikkeld dan Peru bijvoorbeeld, maar heeft toch ook wel echt een heel eigen cultuur en heeft ook geen streven om op Amerika of Europa te willen lijken (zoals je wel veel in Azië ziet). Het deed mij wel een beetje denken aan Italië of Spanje vanwege de latino cultuur en de luxe bussen. Maar de muziek, het strandleven, de mensen, het eten is allemaal wel heel anders en boeiend. Brazilië is wel vrij duur om doorheen te reizen.

Bolivia is meestal duur om op te vliegen (maar het reizen is er goedkoop, alhoewel je het niet kunt vergelijken met wat je er in Zuidoost Azië allemaal voor krijgt). Naar Lima vliegen is meestal een stuk goedkoper. Bolivia en Peru zijn logistiek gezien wel prima te combineren, er zijn bussen die via het Titicacameer de grens over gaan. Je zou ook nog het noorden van Chili mee kunnen pakken, San Pedro de Atacama en de mooie woestijn daar omheen met bizarre maan-achtige landschappen en mooie geisers (El Tatio).

Oh ik zie nu dat je echt wel flink wat maanden de tijd heb. Tja eerst maar eens een gebied kiezen of misschien kun je toch een round-the-world ticket kopen en twee continenten bezoeken?

Bedankt voor de snellle reactie! Ik ben in Ghana en Burkina Faso geweest, 2 maanden en ik vond het echt geweldig!
Is het denk je haalbaar, zuid-amerika met een budget van 30e per dag en voor Afrika? Ik reis wel alleen dus dan is het ook altijd ietje duurder om je de kosten niet altijd kunt delen. Ik ga zo ook eens naar Malawi en andere landen in Afrika kijken!

Ja ik heb ook alleen gereisd in Malawi en Peru enzo, dus ik weet dat het duurder is dan met z’n tweeën.

Als je ongeveer op deze manier reist:

• goedkope single rooms
  • public bussen, lange afstanden ongeveer 2-3 keer per week
  • een of twee keer per dag uit eten, de rest zelf halen op een markt of in een supermarktje, bv. fruit en noten voor een salade, of yoghurt en muesli
  • af en toe een lokale tour boeken
  • wat souvenirtjes
  • in het donker een taxi

Dan kun je wel rondreizen voor gemiddeld ongeveer:
Bolivia: US$ 15-20 per dag
Peru: US$20-25 per dag, meer als je echt veel tours boekt, of de Inca Trail wilt lopen
Brazilië: US$50 per dag (!)
Malawi: US$15-20 per dag (maar een safari is heel duur, ongeveer US$100 per dag)
Tanzania: US$20-25 per dag, safari’s minstens US$130 per dag
Kenia: US$20-25 per dag, safari’s minstens US$90 per dag

Ik zeg het even in US$ omdat ik voor mezelf op reis altijd in die eenheid reken en Lonely Planet gidsen ook.

In Lonely Planet gidsen staan ook altijd allerlei indicaties voor de kosten en ik vind die meestal erg goed kloppen (helaas!! Voor Brazilië had ik echt gehoopt dat ik het heus wel goedkoper kon, maar dat lukte mooi niet… de bussen zijn daar al best duur). Ze geven meestal suggesties voor drie stijlen van reizen: low budget, superluxe, of daar tussenin. Ook staat erbij hoeveel een hotel of een biertje kost. Dus ga in de bibliotheek even gluren in wat Lonely Planet gidsen. Op hun website staan ook al wat indicaties (bij Destinations) maar niet zo uitgebreid.

Voor mij Peru all the way. 3-en-een-halve maand doorheen gefietst, en zo puur en simpel. Overleven en familie/vrienden, de twee belangrijkste dingen in het leven van de lokalen.

Fiets je gewoon over het zandpad van Casma naar Huaraz, komt er een meisje van ca. 10 jaar met haar broertje aan gelopen met mango’s. “Zullen we deze buitenlander een mango geven!?”
Voor ik ze kon bedanken waren ze alweer verder gelopen…

Ga vooral van de gebaande paden af. Ga met die lokale bus mee naar dat dorpje. Zo lang er ergens een weg is, rijden er ook collectivo’s. Zelfs in Cajamarquilla komt er ééns per week een collectivo! (Daar ligt sinds september 2004 méér dan een ezelspad, en in januari verwelkomde de burgemeester me alszijnde eerste toerist ooit…).