Vergeleken met Zuidoost Azië is het wel een ruiger continent om doorheen te reizen.
-
Meer macho cultuur en minder veilig voor buitenlanders, en voor vrouwen extra opletten. Maar wel te doen hoor, ik heb in mijn eentje door Brazilië en Peru gereisd. En met een vriendin door Chili, Bolivia en Peru.
-
Over het algemeen duurder dan Zuidoost Azië, vooral Brazilië, Argentinië…
-
Over het algemeen is het eten minder lekker dan in Azië.
-
In de landen aan de westkant bevinden de interessante delen zich vooral in het Andesgebergte dus op grote hoogte. Dus kans op hoogteziekte, en koude nachten. Maar ook aan de kust zijn mooie dingen te zien en in de jungles.
-
Landen als Peru hebben veel minder een strandcultuur dan bijvoorbeeld Thailand. De zee is volgens mij wat kouder en vervuilder (bij Lima) en ik weet ook niet van mooie snorkelgebieden. Bijvoorbeeld Brazilië is wel een strandland bij uitstek (volgens mij wel meer dan 3000 km kustlijn!!) maar zoals gezegd is het reizen daar niet goedkoop, reken op zo’n US$50 per dag gemiddeld.
Of het continent je qua culturen aanspreekt… dat kun alleen jij bepalen. Lees er eens wat boeken in de bieb over (bv reisgidsen of fotoboeken) en op internet (bv. reisblogs en fotosites).
Er loopt door Zuid-Amerika een redelijk veel bereisde route ook wel bekend als de ‘gringo trail’. Zo ongeveer van Buenos Aires naar beneden, via de punt naar Chili, omhoog door Bolivia naar Peru en Ecuador… Langs die route vind je genoeg hostels, hotelletjes, bussen… niet zoveel treinen in Zuid-Amerika (en als je die al vindt, dan vaak maar 3x per week, duurder en trager dan een bus; bussen gaan vaak meerdere keren per dag en je hebt keuze uit goedkope of duurdere maatschappijen met meer luxe).
Je kunt kiezen voor plekken waar aardig wat andere toeristen komen, maar die ook makkelijk mijden. Gewoon net even van het gebaande pad afwijken.
Wil je geen busladingen toeristen? Kijk dan in een Lonely Planet wat de highlights zijn, sla die over (maar dan mis je wel prachtige dingen… soms moet je de toeristen op de koop toe nemen, bovendien zijn het over het algemeen leuke, avontuurlijke types die Zuid-Amerika bezoeken!), en kies alle andere bladzijden van de Lonely Planet. Echt waar, ook al staan die ‘B-keuze’ plekken dan wel beschreven in Lonely Planet, toch kun je dan rustig de enige buitenlander in zo’n plaatsje zijn. Bijvoorbeeld de route tussen Cusco en Lima die loopt via Ayacucho, doet bijna niemand. Vooral de kleine plaatsjes onderweg zoals Andahuaylas en Huancavelica, daar kom je nauwelijks andere toeristen tegen terwijl er wel prachtige dingen te zien zijn. Zie foto’s in mijn online Peru-album.
Als je andere mensen tegen wilt komen om stukjes van je reis mee te delen, dan kun je het beste juist wel naar de populaire bestemmingen en de bekende hotels gaan, en lokale tourtjes boeken. Dan kom je makkelijk in aanraking met andere reizigers.
Je zou ook kunnen denken aan andere continenten. Misschien Afrika? Tanzania biedt ook veel cultuur, prachtige dieren en natuur, en strand. Malawi ook, stranden aan Lake Malawi. Maar ook daar ruiger, wat gevaarlijker voor vrouwen (maar wel te doen), en minder lekker eten dan Azië.
Ondanks wat ik hierboven zelf schrijf, ‘heb’ ik zelf minder met Azië, en juist veel met Afrika. Het is niet helemaal te verklaren. Maar juist dat ruige, dat gevoel dat het echt het oercontinent is, spreekt mij aan. Ook het ruige van Zuid-Amerika spreekt me aan, de getekende mensen, de geschiedenis, de contrasten, de bizarre landschappen en al die vulkanische activiteit. (Vooral Bolivia is fascinerend maar andere landen ook zeker.)
Van Azië stoor ik me persoonlijk een beetje aan de verfijnde kunst, al dat priegelige, en die eeuwige glimlach en die cultuur van gezichtsverlies en indirecte communicatie enzo. Doe mij dan maar liever gewoon een boze Peruaan, weet je tenminste wat je aan hem hebt!
Maar ik ga wel de uitdaging aan en waarschijnlijk dit jaar eens wat landen in Azië bezoeken.
< glimlach
Ik weet niet wat jij allemaal al hebt gezien in Azië maar je zou er ook gewoon voor kunnen kiezen om streken daar te bezoeken die je nog niet (goed genoeg) gezien hebt, bijvoorbeeld Indonesië heeft zoveel eilanden, die heb je vast nog niet allemaal bezocht.
Dus lees er eens flink wat over in boeken en op intranet, praat met mensen, kijk foto’s… let ook op kosten, veiligheid, klimaat (in de periode dat jij kan reizen), en ga dan op je eerste gevoel af. Landen of continenten die nu niet aan bod komen, kun je wel in gedachten houden voor toekomstige vakanties of reizen.
Zie dit onderwerp voor de kosten.
Oh en nog een laatste tip: als je besluit om te kiezen voor Zuid-Amerika, raad ik je ten stelligste aan om van tevoren (of in je eerste weken ter plaatse) Spaans te leren! Dat zal je reis zoveel leuker en makkelijker maken. Engels wordt niet door zoveel mensen gesproken daar.
Houd ook bij je landenkeuzes rekening met de taal: Brazilië is wat dat betreft misschien niet zo handig om er tussen te plakken.
Succes,
Cécile