Ik zou vanaf half februari een trektocht maken door argentinië, Chili, Bolivia & Peru. Ik ben hier nu naarstig voor aan het werken maar zit toch nog met enkele vragen.
Ik vertrek op dit ogenblik alleen, maar een ongeruste moeder heeft me nu dus doen zoeken naar de één of andere organisatie die voor ondersteuning zou kunnen zorgen. Dus: bestaat er zo’n organisatie waar je al eenzame trekker beroep op kan doen?
Indien dit niet zou lukken was mijn plan om in Buenos Aires te beginnen en daar in mijn hostel wat volk te zoeken en hiermee dan rond te gaan. Lijkt dit doenbaar?
Kent iemand een goed(e)(kope) maatschappij die vliegt tussen Brussel&Buenos Aires en Lima&Brussel?
Hoe zit het eigenlijk met het transport tussen de landen & hun grensovergangen?
Ik wou heel graag via de woestijn van CHili naar Bolivia gaan, iemand een idee hoe ik dit het beste zou kunnen aanpakken?
Ik vlieg ook via Brussel naar BA en vanaf Lima terug. Je vliegt dan altijd over de VS dus heb wat overstapdagen in NY en terug in Miami. Prima om dat nog even mee te pakken uiteraard. Ik was bij American Airlines minder dan 1000 euro kwijt. Prima dealtje.
Verder kan je via San Pedro excursies boeken naar de zoutvlakten en dan kan je vanaf Bolivia verder. Ik moet zeggen dat ik er verder ook nog niet heel over heb uitgezocht. Hoe de grensformaliteiten qua stempels in elkaar zitten zou ik eigenlijk niet weten. Ik neem aan dat daar goede faciliteiten voor zijn. Genoeg mensen die er gebruik van moeten makken immers.
Succes met je voorbereiding en een prettige reis alvast!
Ik denk niet dat er organisaties zijn maar dat zal waarschijnlijk ook niet je issue zijn. Vanuit hostels of andere toeristische organisaties worden er voldoende excursies georganiseerd, dus je hoeft niet ‘alleen’ op stap.
Verder zijn er waarschijnlijk regelmatig in hostels mensen te vinden die in zijn voor een tripje. Je kunt ook eens kijken in de groepen op couchsurfing op of “the torn tree” van Lonely planet. Hier worden berichten gepost van reizigers die opzoek zijn naar een maatje voor een activiteit of een verplaatsing.
Dit wordt ook mijn eerste reis alleen maar ik denk niet dat ik vaak echt alleen zal zijn.
Ik heb geen officiele organisatie ter ondersteuning van reizigers, maar woon zelf wel al enige tijd in Bolivia. Samen met een Nederlandse vriendin heb ik een winkeltje in het hartje van Sucre en hier mag je altijd langskomen voor hulp of vragen!
Niet wat je zocht, maar misschien toch een ietsiepietsie geruststelling voor je moeder. Mailen mag ook altijd, veel plezier!
Er zijn daar zoveel backpackers die alleen reizen dat het geen probleem zal zijn om een reismaatje te vinden.
De grensovergangen zijn vrij primitief maar geven geen problemen. Het duurt gewoon wat langer. In iedere bus zitten tientallen andere backpackers dus ga gewoon achter in het rijtje staan en kijk af.
De trip tussen San Pedro en Uyuni regel je het beste in san pedro zelf. Deze kan ook andersom maar ik raad aan vanuit san pedro.
Er zijn verschillende bureautjes in san pedro die allemaal hetzelfde aanbieden. Ga met diegene waar je het beste gevoel bij hebt en dat is meestal niet de goedkoopste. Een leuke groep is belangrijker dan een leuke gids.
Deze trip is trouwens super en één van de mooiste van zuid amerika.
Neem wel een paar hoogtepillen mee.
Vorig jaar heb ik samen met een vriendin 6 maanden door Zuid Amerika gereisd. En onze ervaring is dat je echt overal reizigers tegenkomt met wie je eventueel samen kan reizen. Grensovergangen zijn over het algemeen prima geregeld, binnen een paar minuten (hooguit uurtje) heb je je stempel te pakken. Alleen van Bolivia naar Argentinie hebben we een dag moeten wachten ivm bureaucratie en luiheid ambtenaars. Wij zijn eigenlijk altijd met de bus de grens overgegaan toen we van de ene naar andere plaats gingen en dan zetten ze je af bij de douane en wachten op iedereen in de bus tot de stempels zijn gehaald.
Onze ervaring is dat Zuid Amerika echt heel makkelijke te bereizen is. Mijn verwachting was heel anders, maar neem je Lonely Planet mee en dan komt echt alles goed.
Mijn ervaring is wel dat je vooral niet moet bezuinigen op je busrit. De busritten duren over het algemeen erg lang en dan wil je wel comfortabel zitten. Na 17 uur onafgebroken op een stoel zitten die alleen rechtop kan staan ipv in ligstand wordt je aardig chagrijnig! En daarnaast zijn de chauffeurs beter en stop je vaker bij de ‘duurdere’ maatschappijen.
Organisaties van reisgenoten ken ik niet, maar je kan natuurlijk wel op verschillende fora een oproep doen ofzo. Maar vertel je moeder vooral zich geen zorgen te maken. Zo lang jij je gezond verstand bij je hebt en je glimlach opzet gaat het echt allemaal goedkomen.
Koop een Lonely Planet/Footprint Zuid-Amerika, dat wordt jouw vaste reismaatje. Je ontmoet heel veel mensen in hostels waar je een stukje mee kunt reizen. Houdt voor je ongeruste familie thuis een blog bij waar je elke week een klein verhaaltje op plaatst + een foto. Zo kunnen ze zien dat je ok bent, het naar je zin hebt en gezond bent. Mijn ouders vonden dit erg fijn.
Vliegen is vaak niet heel erg goedkoop, hou er rekening mee dat je veel in de bus zal zitten.
Leer Spaans, maakt je reis veel interessanter.
Zoek uit of er feestdagen, festivals, bep seizoenen zijn waar je graag heen wilt. In Argentinie kun je bijv in een bepaalde periode walvissen zien. In Bolivia, Argentinie, en Chili zullen wijnfestivals zijn. In Maart is het carnaval wat in bepaalde gebieden gevierd wordt. etc etc etc
In een groot gedeelte van Zuid-Amerika, ook in Colombia, kun je prima op fietsreis. Enige plekken waar dat minder handig is, is op een aantal wegen in Brazilië waar gemotoriseerd verkeer niet zo’n rekening met je houdt.
Als fietsen door het hele continent veilig genoeg geacht wordt, waarom zou mams zich dan in hemelsnaam zorgen maken als je met het OV gaat…?! Da’s alleen maar nóg veiliger, omdat je kunt zorgen dat er altijd redelijk betrouwbare mensen in je omgeving zijn.
Je kunt natuurlijk mams ook aansporen om ook eens verre reizen te maken, haar horizon te verbreden. Het zuiden van Peru leent zich daar uitstekend voor. In het noorden wordt nog wat minder georganiseerd voor toeristen, maar in het zuiden is het één groot Westerse reizigersfeest.
Zelf heb ik ook een soortgelijke reis gemaakt, ben alleen niet in Peru geweest. Alle moeders zijn ongerust, maar onthoud dat in elk land of stad in principe geldt dat je op de hoogte moet zijn van regio’s of wijken waar je beter niet ('s nachts) kunt komen. In elk geval niet alleen. Verder heb ik me nooit onveilig gevoeld in Zuid-Amerika. Gewoon je verstand gebruiken en je goed inlezen over de verschillende landen, dan komt het zeker goed!
Zelf ben ik van Brussel naar Santa Cruz, Bolivia gevlogen en terug van Buenos Aires naar Brussel, beide vluchten met American Airlines. Dat is goed bevallen!
Over Iberia hoor ik minder positieve verhalen…
Via de Atacama woestijn naar Bolivia is goed te doen in een tour van 3 of 4 dagen. Zelf heb ik m anderson gedaan, van Uyuni naar San Pedro. Laat je in San Pedro informeren, er zijn genoeg aanbieders. Zo’n tour kun je altijd wel op korte termijn boeken.
Transport en grensovergangen is in de grensovergang van Chili naar Argentinie en van San Pedro naar Bolivia in elk geval prima geregeld. Je staat wel even in een rij voor stempel en controle, maar dat hoort erbij.
In Buenos Aires vind je zeker mensen die min of meer dezelfde reisplannen zullen hebben als jij. Dus als je flexibel bent is het zeker een mogelijkheid om samen te reizen!
Succes, als je verder nog vragen hebt, stel ze gerust!
En alvast een fijne reis!
Ow ja, nog vergeten: leer Spaans, en laat de Lonely Planet thuis (en iedere andere reisgids!)
Als er wel íéts is waar je niet vrolijk van wordt, is het die lui die alleen maar naar hun gidsje luisteren en zich afsluiten voor alles wat daar niet in staat.
Zo had ik een koppel ontmoet in La Paz, die ook naar Rurrenabaque zouden gaan. Ze gingen er al van uit dat ik zou vliegen, of anders moest ik toch wel met de bus gaan. De fiets was wel het laatste waar ze aan dachten.
Waar hun door het boeken van een standaard “Jungle Tour” in Rurre dachten iets heel bijzonders te beleven (krokodillen kom je volgens mij ook tegen in de dierentuin? “Je móét echt die tour doen! Hartstikke gaaf om die krokodillen te zien!”), in plaats daarvan sliep ik in m’n hangmat in een dorpsschooltje waar ik de volgende ochtend rond 7 uur wakker werd gemaakt door een jongetje die net een uur naar school had gelopen.
Dan de grote (vogel?)spin die op 10 meter afstand van me de weg over stak, en daarbij halverwege stopte…
Het kletspraatje met de fietsenmaker in Sapecho.
Het warme welkom in Cajamarquilla, Peru door de burgemeester, die me verwelkomde als zijnde de allereerste toerist ooit voor het dorpje.
Dát zijn de ervaringen die je bij zullen blijven. Niet die busreis van Cuzco naar Arequipa, niet die busreis van Uyuni naar Santa Cruz, niet die vlucht van Bariloche naar Ushuaia, en niet de trektocht of wandeltocht door het zoveelste Nationale Park.
Wij hebben onze reis geboekt Brussel-Buenos Aires via Iberia en Aerolineas Argentinas. We hebben het reisbureau Joker aangesproken. We hebben 868€ betaald heen en terug met luchthaventaks +dossierkosten.
de vluchturen zijn zeer goed en weinig stops enkel eentje in Madrid voor 3 tal uurtjes. In het binnenland hebben we zelf onze binnenlandse vluchten geboekt via Aerolineas Argentinas met een airpass. We opteerden te reizen via vliegtuig omdat met de bus het lang en vermoeiend is. Wat Bolivia betreft is het zeer goed mogelijk te reizen via bus maar je moet een goede maatschappij hebben om te reizen zodat de accomodatie goed is en ze niet konstant mensen opladen zodat je uiteindelijk met een boel cholos en cholitas in het midden in de bus liggen te liggen.
alvast bedankt voor de reacties, doet me enorm veel deugd!
Ik heb ondertussen besloten mijn reisplannen qua geografie in te korten. Heb een babel gehad met een meer ervaren vriend en hij zei me dat minder landen eigenlijk gelijk stond met duurzamer reizen. Aangezien zoiets wat meer in mijn aard ligt ga ik Argentinië voor later houden. Nu zal ik tenminste mijn hoofd uit de Lonely Planet kunnen halen, he RobertJan
Nu heb ik ook besloten van Lima naar Santiago te reizen (via Bolivia), kwestie van er onmiddelijk vol in te duiken & misschien wat meer uit te bollen in Chili.
Ik probeer nu op zelfstandige basis Spaans te leren maar het is verdomd moeilijk om na het werk nog de moeite hiervoor op te brengen. Heb al wel gehoord van Spaanse scholen in Lima, zou dat misschien een weekje doen. Heeft iemand daar al ervaring mee? Hoe zit het met prijs/kwaliteit?
Neem een week een paar uur per dag privélessen. Dan heb je de basis te pakken, zeker als je al wat voorkennis hebt. Wel goed studeren daarnaast en oefenen natuurlijk ;), het liefst met locals. In Bolivia betaalde ik 4 euro per uur voor een privéles, maar weet niet wat het in Lima kost…
De meeste taalscholen organiseren naast lessen ook leuke activiteiten, dus prima manier om wat andere reizigers te leren kennen!
Waarschijnlijk staan er op het Peru forum wel tips voor een leuke taalschool in Lima, succes!
Ik ben nog maar een paar weekjes terug van een Zuid en centraal Amerika reis die ik 8 maanden alleen heb gemaakt en waarbij ik ook in Peru en Bolivia ben geweest en ik kan je vertellen dat als je je gezonde verstand gebruikt deze landen best heel veilig zijn. Zeer goed te doen om als backpacker per bus te bereizen. De grensovergang tussen Peru en Bolivia wordt bijv. door dezelfde bus overgegaan. Iedereen stapt even uit, gaat in de rij voor de paspoort stempels etc. loopt een stukje en stapt weer in dezelfde bus. Eitje.
Je leert in de hostels veel andere backpackers kennen en je weet echt nooit van tevoren hoe het kan lopen en dus zijn afspraken en dingen die vooraf gepland zijn alleen maar irritant en onhandig als je reist.
Organisaties vragen vooral veel geld en bieden minder vrijheid. Tenzij je het zelf een veel prettiger idee vind, iedereen reist natuurlijk op zijn eigen manier maar ik kan alleen maar zeggen, maak je niet teveel zorgen
HALLO, iK ZAG DAT JE EEN ONDERSTEUNENDE ORGANISATIE ZOCHT…wel daar heb ik gedurende mijn verblijf van 5 jaar in Ecuador zo vaak aan gedacht. Ik vond dat echt een misser van al die vrijwilligersorganisaties. Want ik kan me de zorg van die ouders zo goed voorstellen. Misschien is er iemand die meer ideeen heeft en dit samen met mij zou willen opzetten. Die kan dan mijn blog lezen: nomadevrouw.blogspot.com Ook kun je mailen naar: [EMAIL=“poorter55@gmail.com”]poorter55@gmail.com alvast veel succes
Hey Robertjan! sofie hier en vond het tof uw bericht te lezen. Ik vertrek namelijk ook begin april en wil alles behalve de toeristische wegen afleggen. Is het dan goed te doen om af te wijken van de toeristische wegen? heb je enkele tips dan (muv de lonely planet thuis te laten )?
Alvast merci,
Natuurlijk! Ik ben ook in 1 dag van Chiquián naar Huaraz en weer terug naar Chiquián gereisd in het hooggebergte van Peru. Alles met lokaal vervoer. Nu zijn dat nog goed te bereiken locaties, dus dat is eigenlijk niet zo spannend.
Houd er wel rekening mee dat bijv. Cajamarquilla (in Peru vlakbij de Yerupaja), in ieder geval in januari 2005, slechts 1x per week een collectivo langs kreeg rijden. Dus je moet wel de bereidheid hebben om langere tijd op 1 plek te blijven en daar spullen voor meenemen (tent, slaapzak), of op de fiets een land te verkennen. Je hebt daardoor ook veel meer contact met de bevolking dan vanuit het OV.
De beste tip die ik feitelijk kan geven is: ontdek op jezelf wat de geheime plekjes zijn van een land!
Je kunt wellicht op tips afgaan van andere reizigers, of alles zelf helemaal ontdekken.
Deze manier van reizen kan wel veel tijd kosten. Maar zeg nou zelf: wie heeft er nog meer als allereerste toerist ooit bij een “gemeenteraadslid” van Cajamarquilla ontbeten, niet mogen betalen hiervoor, en als klap op de vuurpijl nog een authentieke Peruaans maaltje als lunch meegekregen?! :slywink:
Heb ondertussen mijn route wat aangepast & had hier ondertussen wat vraagjes bij.Alles ligt eigenlijk open maar het is leuk richtingaanwijzer te hebben. Hetgeen ik zou doen:
Peru:
Lima
Chachapoyas (ruïnes van het noorden)
Huanchaco (surfers paradise)
Huaraz (Laguna 69)
(5. Lima)
Cuzco (Incatrail of vergelijkbaar, duh)
Islas Ballestas (Pisco)
Huacachina (dune boarding)
Arequipa
Colca canyon
Lake titicaca (Copacabana)
Bolivia
La Paz
(Rurrenabaque) Via fiets tocht, terugkomen via vliegtuig
Sucre
Potosi
uyuni
Chili
San Pedro de atacama(Chili) –
Valparaiso
Santiago ( bergexcursie)
Wat ik wou vragen:
Is dit te doen qua tijdschema? Ik dacht 1,5 maand voor peru, 1 maand voor Bolivia & dan nog een weekje of 2 in Chili. In snel-snel reizen heb ik eigenlijk absoluut geen zin
Ik zou dus van Lima naar het noorden gaan & dan weer terug naar het zuiden. Wat is de beste manier voor vervoer? Een vliegtuigje doornemen tot Chachapoyas en dan gewoon naar beneden trekken? Of van Lima naar boven trekken & weer naar beneden vliegen? Of toch gewoon maar met de bus & op de tanden bijten?
Zou dit problemen geven qua hoogteverschillen?
Als er iemand trouwens leuke hostels weet in die stops, laat maar weten :zon02: