Reisorganisatie of zelfstandig door Peru, Chili, Bolivia

Mijn vriendin en ik willen aankomende zomer (september) gaan reizen door Peru, Chili en Bolivia.

Het gewenste reisprogramma ziet er als volgt uit:

  • Lima
  • Ballestas Eilanden
  • Ica (Nazca)
  • Arequipa
  • Chivay (Colca Canyon)
  • Arica
  • San Pedro de Atacama
  • Salar de Uyuni
  • Evt. Potosí & Sucre
  • La Paz
  • Copacabana / Puno (Titicacameer)
  • Cuzco
  • Aguas Calientes (Machu Picchu)

We willen ongeveer 3,5 week tot maximaal 4 weken gaan. Heeft er iemand ervaring met dit programma? Iemand aanvullingen of opmerkingen?

Wij zijn nu opzoek naar een reisorganisatie die een dergelijke reis aanbiedt. Of is het wellicht verstandiger om het geheel zelfstandig te doen en lokaal alles te regelen.

Bij dit laatste vraag ik me af hoeveel het goedkoper is en of we het binnen de tijd geregeld kunnen krijgen.

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Hoi,

Wij zijn net 2 weken terug en hadden 31 dagen reistijd.

Wij hebben de volgende route gedaan

Miraflores (lima)
Balestas eilanden
Ica (zandduinen)
Arequipa
Colca canyon/ chivay
Cusco
Macchu Picchu
Manu national park (jungle)
Ticicaca meer (peru) bij Puno
Vanuit hier naar La Paz, nachtbus rechtstreeks naar Tupiza
Vanuit Tupiza zoutvlaktes uyuni

We wilden daarna via chili maar aangezien wij in uyuni uit kwamen, vanuit hier weer nachtbus naar La paz, vanuit La paz meteen door met bus naar Lima
(we wilden vanuit uyuni naar La paz vliegen maar vlucht was al weg) vandaar in een ruk door met de bus.

Vanuit Lima binnenlandse vlucht naar Piura en vanuit hier met gezamelijke taxi (met nog 2 toeristen) naar Mancora (strand)

Vanuit Mancora weer binnenlandse vlucht naar Lima en in de avond terug naar Nederland.

Wij hebben alles zelf geregeld, dus bussen, tourtjes, binnenlandse vlucht gewoon alles ter plekke in peru en bolivia zelf geregeld, moet er wel bij zeggen mijn vriend spreekt vloeiend spaans.

Onze retour vlucht een rechtstreekse verbinding zonder tussenstops met klm vanuit nl naar Lima was € 900 per persoon
Hierbij is nog ongeveer 1400 euro pp bijgekomen, kan ietsje meer zijn.

Ik denk dus zeker wel dat wij wel goedkoper uit waren als met een toeroperator. In ons bedrag zit namelijk alles, dus hotels, bussen, tickets voor tourtjes,(buggys/sandboarden in Ica), bodega (wijn proeverij), (4 dagen Manu jungle) (2 dagen ticicaca) (4 dagen zoutvlaktes)(tickets trein en tickets machu pichu) (2 dagen colca canyon) binnenlandse vlucht, best veel taxi ritten, al ons eten en drinken en souvenirs, en wat warme truien en handschoenen, sjaals, echt alles.

Wij hebben van te voren ook geinformeerd voor een passende reis, maar dan kwamen we altijd uit bij bijvoorbeeld de nasca lijnen,…waar we helemaal niet wilden komen…of bij potosi ik noem maar wat, ook kwamen er vaak nog andere kosten bij: dus niet alles inclusief. Ons is een reisvoorstel gedaan van € 2379 en hierin zaten dus nog geen retour vluchten vanuit nederland. (geen eten, drinken, (soms wel) maar veel ook niet…niet alle tickets…)

succes met de planning.

Hoi hoi,

Dat ziet er uit als een mooi, veelzijdig programma. In Arica is zover ik mij kan herinneren alleen stof en hitte. Erg mooi is de reis van San Pedro de Atacama naar Uyuni per 4wd dwars door de Andes. Kan ook per paard of wandelend, maar dat duurt heel lang. Spectaculair. Ook mooi (en authentiek) waren de visserdorpjes ten zuiden van Lima (wel koude en ruige zee) Alles zelf regelen is misschien voordeliger dan via een tour operator. Als je via een touroperator wilt boeken kan je het beste eerst alle rondreizen Zuid Amerika vergelijken.

Succes!

Zelf regelen is prima te doen, maar dan moet je wel enkele woorden spaans kunnen.
Ik zou eens nadenken over het stuk tussen de colca canyon en san pedro via arica.
Dit stuk is lang en niet echt interessant.
Heb je de vlucht al geboekt?
Zoniet dan zou ik terug vliegen vanaf la paz. Desnoods via lima.
Dan kun je een veeeel makkelijkere route uitstippelen.
bijvoorbeeld.
Lima-ica-arequipa-colca canyon-cuzco-machu picchu-puno-copacabana-la paz-uyuni-potosi-sucre-la paz.

En dan zou ik in uyuni even informeren of er een tourtje is die san pedro meeneemt en je weer terug brengt naar uyuni.
Andersom is het zeker mogelijk.
Zoniet, dan ga je lekker via argentinie terug naar bolivia en pak je Salta en tupiza nog mee.

Leuke rondreis, erg veel mooie highlights.
Zelf heb ik 5 maanden door Chili, Bolivia en Peru gereisd dus ik had veel meer tijd… ook wel iets meer plaatsen gezien… En 8 jaar later heb nog een keer 3 weken in Peru gereisd…

Ik denk dat jullie reis wel redelijk door-reizen is, het is soms aanpoten denk ik qua tempo. Maar wel te doen. Als het lukt, maak er dan 4 weken van. Om de kosten hoef je het niet te laten; als je eenmaal daar bent is het leven niet zo duur, zoals je in antwoord 1 al zag.

  • Lima
    Leuke stad als je wat meer tijd neemt om het te leren kennen, maar de meeste toeristen vinden het een grote stinkstad. Omdat jullie in verhouding weinig tijd hebben, zou ik je aanraden hier snel weg te gaan. Arequipa en Cuzco zijn wel mooiere leukere steden.

  • Ballestas Eilanden
    Vond ik leuk, met het bootje kom je vrij dichtbij de zeeleeuwen. Je kunt niet op de eilanden lopen. Een tourtje is een dagdeel, dus je kunt daarna vrij snel door reizen (zelfde dag misschien zelfs nog).

  • Ica (Nazca)
    Ik ben niet in Ica geweest want dat was in 1998 overstroomd. Over de Nazca-lijnen wisselen de verhalen. Sommige mensen vinden het heel gaaf, andere mensen vinden het tegenvallen en/of worden heel misselijk in dat kleine vliegtuigje dat er boven slingert.

  • Arequipa
    Men zegt wel dat dit de mooiste stad van Peru is. Ik vond het Santa Catalina klooster ook heel mooi; een soort kleurig dorp binnen de stad.

  • Chivay (Colca Canyon)
    Vond ik ook heel leuk! Met wat geluk zie je condors vliegen, en hopelijk heb je kans om in de hot spring te badderen. Vanuit Arequipa kun je bijvoorbeeld een tweedaagse tour boeken.

  • Arica
    Ik weet niet meer of ik daar ben geweest.

  • San Pedro de Atacama
    Was in 1997 al flink toeristisch aan het worden en ik lees her en der dat het nu inderdaad heel toeristisch is. Maar het heeft wel een prachtige omgeving met maan-achtige landschappen. Ik vond de El Tatio geisers ook heel tof, een vlakte groter dan een voetbalveld met allerlei soorten bubbelende en spuitende geisers.
    Chili is misschien wel een stuk duurder dan Peru en Bolivia, zoek dat even op van tevoren, en stem daar je tourtjes / uitgaven op af.

  • Salar de Uyuni
    Vond ik een van de spectaculairste landschappen die ik ooit ter wereld heb gezien (en ik heb aardig wat mogen zien in de afgelopen decennia). Handig om dit inderdaad ‘van A naar B’ te doen; zelf startte en eindigde ik in Uyuni, dat is natuurlijk veel dubbel reizen.

  • Evt. Potosí & Sucre
    Sucre vond ik wel een mooie stad maar ik herinner me er niet zoveel van… het heeft blijkbaar minder indruk gemaakt dan Arequipa.
    Van Potosi herinner ik me dat het er veel kouder en ijler was omdat het zo hoog ligt; en hoe ontzettend deprimerend die mijnen zijn. Ik zou het alleen bezoeken als je inderdaad met eigen ogen wilt zien onder wat voor erbarmelijke omstandigheden die mensen werken.

  • La Paz
    Is een stad die in een dal ligt, waardoor de straten vrij steil zijn. Destijds in 1997/98 was het erg in ontwikkeling… deels nog heel rommelig en armoedig; maar er was ook net de allereerste McDonalds in heel Bolivia geopend, er stonden toen rijen!
    Ik vond de markt bij de San Francisco kathedraal wel leuk, en de grote begraafplaats heel mooi. (Sowieso zijn begraafplaatsen in Zuid-Amerika vaak heel mooi.)

  • Copacabana / Puno (Titicacameer)
    Ik zou het in jullie geval van de tijd laten afhangen of je beide doet, of toch maar één.
    Copacabana was in 1998 al een hele toeristisch plaatsje met bijna alleen pizzatenten. De eilanden in die helft van het meer zijn wel mooi maar niet zo uniek als in de Peruaanse helft, vond ik. Veel toeristen vinden Isla del Sol wel heel mooi. Ik vond het ook wel aardig, vooral door de woeste verhalen van de gids over de geboorte van de zon, het offeren van maagden etc. :slight_smile:
    Puno is een grauwig stadje (de markt is nog wel aardig), maar een goeie uitvalsbasis voor de eilanden in de Peruaanse helft. Een tourtje langs die eilanden is best toeristisch, maar vond ik echt de moeite waard, want die drijvende rieten zelfgebouwde eilanden zijn echt bizar! En op Taquile lopen mannen en vrouwen op straat mutsjes te breien. Op Amantani heb ik bij een lokaal gezin in huis geslapen, ook ene heel leuke ervaring. 's Avonds werd er dan wel een kitsch dansshowtje opgevoerd en later met de pet rond gegaan… ach, als je je er op instelt, kun je er wel doorheen kijken en toch genieten van de mooie eilanden.

  • Cuzco
    Leuke bruisende stad, met natuurlijk enorm veel toeristen. Maar die blijven wel erg hangen op de standaard plekken, dus als je even wat straatjes verder loopt valt het reuze mee.

  • Aguas Calientes (Machu Picchu)
    Ben ik niet geweest. Ja ongelooflijk maar waar, na 2x in Peru. :slight_smile: Tijdens de eerste reis had ik na een jaar reizen al zoveel ruïnes en tempels gezien, en had geen zin meer in iets wat je ‘gezien MOEST hebben’ en de hordes toeristen. In Cusco hadden we Nederlanders leren kennen die daar straatkinderen hielpen, en inmiddels runt die Nederlandse Jolanda de Niños Hotels en Hacienda. De opbrengsten van die hotels, en donaties, gaan allemaal naar haar projecten voor ondervoede Peruaanse kinderen, nu dus al meer dan 10 jaar. Ik kan die hotels ook van harte aanbevelen! Anyway; ik vond het toen leuker om in Cusco tijd met haar en haar geadopteerde kinderen door te brengen dan om naar Machu Picchu te gaan.
    Mijn 2e keer in Peru was ik wederom op bezoek bij Jolanda en had ik weer geen zin in MP, maar wel een andere mooie reis naar Lima gemaakt via Andahuaylas, Ayacucho, Huancavelica, Huancayo. (Foto’s hier.)

Nou sorry voor het uitwijden maar ik hoop dat je wat aan de rest van mijn opmerkingen hebt.

Nog wat andere algemene dingen.
De meeste toeristen zweren bij busmaatschappij Cruz del Sur, die is de duurste. Zelf vind ik die een beetje irritant omdat ze zo duur zijn en vol toeristen en rijke Peruanen zitten, maar vooral omdat ze luid bingo spelen aan boord of keiharde films aan hebben staan (genre Jean-Claude van Damme) en je geen moment met rust laten. Er zijn prima andere maatschappijen, zoals Civa, Ormeño, Linea en nog wel meer.
In sommige steden (bv. Lima) vertrekken de bussen niet vanuit één centraal busstation, maar ieder vanuit hun eigen compound. Dat is lastig… even wat maatschappijen vergelijken kan dus tijdrovend zijn.

In Arequipa (vooral) en Cuzco (minder) schijnen wel scams voor te komen met neptaxi’s, met berovingen als gevolg… Dus zorg dat je weet hoe je een echte herkent. Wil je echt zeker zijn, dan kun je desnoods een hotel in stappen en vragen of zij er een voor je bestellen.

In zijn algemeenheid is er veel diefstal in Peru en Bolivia, vooral stiekem. Dus leg nooit je dagtas met waardevolle spullen op de grond in een café, en val niet in slaap als het in het vak boven je hoofd in de bus ligt (maar neem hem dan op schoot). Draag liever ook helemaal geen sieraden. Foto’s maken kan wel hoor, maar stop je camera na gebruik weer weg. En bewaar memory cards ergens anders en maak back-ups (bv. op een usb-stick of dvd in een internetcafé… pas wel op voor virussen).

Spaans spreken helpt! Maakt het reizen veel makkelijker en leuker. Als je nog tijd en geld hebt voor een stoomcursus, doen! :slight_smile:

Met nachtbussen kun je tijd (en een beetje geld voor een hotel) besparen. Is prima te doen qua veiligheid vond ik, zolang je dus maar heel goed op je tasje met waardevolle spullen let en zoveel mogelijk onder je kleding verstopt. In mijn ervaring is de grote tas gewoon veilig in de laadruimte; de meeste maatschappijen zijn tegenwoordig gewoon streng op die nummertjes die ze eraan hangen en waar jij de andere helft van krijgt. Je hebt bussen met stoelen die bijna plat kunnen als een soort bedden. Je mist alleen wel mooi uitzicht.

Veel plezier met alle voorbereidingen! Als je nog vragen hebt, post maar hieronder!

Wij zijn dus net 2 weken terug, waar het kon met Cruz del sur gereist. Wij hebben echt maar 1x een bingo gehad die echt heel kort duurde, films werden gedraaid maar we reden dus vooral savonds en snachts maar wij kregen oordopjes…(misschien omdat we dus onderin zaten met vip (extra brede stoelen die bijna plat kunnen)
Films waren ook gewoon van deze tijd…maar misschien hadden we geluk deze x :slight_smile:

Snachts geen film maar gewoon lekker rustig slapen.

Deze zijn inderdaad iets prijziger maar voor die paar euro zit je geweldig, en er zitten maar iets van 11 a 12 man beneden dus geen geloop de hele avond/nacht voor wc of wat dan ook.

Salar uyuni is geweldig vanuit Tupiza richting Uyini dan rij je niks dubbel en je zit niet met 8 man in een jeep gepropt! Succes met het plannen.

Veel goede tips in dit topic! Ik ga in sept/okt naar Peru en Bolivia en ben ook bezig de route te maken. Zie dat er tickets Brussel - Lima retour door KLM worden aangeboden rond de 650 euro. Nadeel is dat ik dan weer terug moet naar Lima en eerst idee had om misschien vanuit Bolivia terug te vliegen. Deze tickets zitten echter ruim boven de 900 euro.

Iemand ervaring met:
-lastminute ter plaatsen een vlucht boeken van Bolivia naar Lima?
-tijdsduur en kosten om de bus van La Paz (Bolivia) naar Lima te reizen? Is iets van 1500 km.

Zou op de terugweg met de bus nog een stop kunnen maken bij Nazca, Ica en de Balestas (deze staan wel lager op mijn prio lijst).

Het Peruaanse busbedrijf Ormeño heeft een dagelijkse directe busverbinding tussen Lima en La Paz. Doet er ongeveer 30 uur over. Regelmatig maken budget reizigers van deze verbinding gebruik. Kost, meen ik, ongeveer US$60.
http://www.hostellima.nl/

@Mototoro
Waar heb je de vliegtickets van Brussel naar Lima gevonden (KLM)?

Inderdaad KLM: Brussel - Lima. Staat zowel op de site van KLM zelf als bijv. cheaptickets.nl. Is de helft van de KLM prijs Amsterdam - Lima. Voor mij maakt het niet heel veel uit, aangezien ik aan de grens woon en mijn reisgenoot in Belgie.

Vreemde is wel dat je vanuit Brussel met de trein naar Amsterdam gaat en daar op hetzelfde vliegtuig stapt. Heb gehoord dat je ook in Brussel moet inchecken, dus dit kun je niet skippen. Hoe het op te terugweg precies zit?

Wanneer vertrekken jullie? Wij eind sep / begin okt.

Wij willen eigenlijk begin september gaan tot eind september. Helaas worden de tickets alweer duurder…

pjoosten,
ben benieuwd welke reisroute jullie uiteindelijk gehanteerd hebben en waarvandaan jullie terug naar NL zijn gegaan. Heb zelf ook een topic geopend over een reisroute, wil ook ‘dubbele routes’ voorkomen en had bedacht dat het misschien handig is om vanuit San Pedro de Atacama een binnenlandse vlucht naar Santiago de Chile te maken vanwaar je terug kan naar NL.
Laat je weten wat jullie gedaan hebben en hoe jullie dat vonden?

Dit is een handige route door die regio, en makkelijk zelf na te bootsen, alleen heb je dan wel meer dagen nodig.
http://koningaap.nl/rondreis-peru-bolivia-chili-groepsreis-unieke-landschappen-in-de-andes

Het stuk tussen San Pedro de Atacama en Santiago vond ik niet zo interessant en Chili is duur.

Ja, heb ook inspiratie opgedaan bij deze voorbeeldreizen/ al bestaande reizen. Ze gaan meestal wel weer terug naar Lima.

Ons schema was:

[TABLE=“width: 560”]

dag

datum

van

naar

1

donderdag 30 augustus 2012

Brussel

Lima

2

vrijdag 31 augustus 2012

Lima

Ica - Huacachina

3

zaterdag 1 september 2012

Ica - Huacachina

4

zondag 2 september 2012

Ica - Huacachina

Nasca

Nasca

Arequipa

5

maandag 3 september 2012

Arequipa

6

dinsdag 4 september 2012

Arequipa

Chivay

7

woensdag 5 september 2012

Chivay

Arequipa

8

donderdag 6 september 2012

Arequipa

Arica

9

vrijdag 7 september 2012

Arica

San Pedro de Atacama

10

zaterdag 8 september 2012

San Pedro de Atacama

11

zondag 9 september 2012

Uyoni

12

maandag 10 september 2012

Uyoni

13

dinsdag 11 september 2012

Uyoni

14

woensdag 12 september 2012

Uyoni

La Paz

15

donderdag 13 september 2012

La Paz

16

vrijdag 14 september 2012

La Paz

Rurrenabaque

17

zaterdag 15 september 2012

Rurrenabaque

18

zondag 16 september 2012

Rurrenabaque

19

maandag 17 september 2012

Rurrenabaque

20

dinsdag 18 september 2012

Rurrenabaque

Puno

21

woensdag 19 september 2012

Puno

Cusco

22

donderdag 20 september 2012

Cusco

23

vrijdag 21 september 2012

Cusco

24

zaterdag 22 september 2012

Cusco

Aguas Calientes

25

zondag 23 september 2012

Aguas Calientes

Cusco

26

maandag 24 september 2012

Cusco

Lima

27

dinsdag 25 september 2012

Lima

Brussel

28

woensdag 26 september 2012

Brussel

[/TABLE]

Tijdens de reis hebben we het schema een beetje aangepast. De jungle viel tegen, daar zijn we dan ook eerder van teruggekomen. Omdat we toen behoefte hadden aan wat relaxen zijn we toen vanuit La Paz rechtstreeks naar Cusco gevlogen. Hierdoor hadden we een aantal dagen vrij in Cusco, dat is ons goed bevallen.

Dus bovenstaande reis kun je op de volgende punten inkorten:

  • Arica (die overnachting was niet echt nodig en de plaats viel ons tegen)
  • Rurrenabaque (Jungle ) - viel ons ook tegen, maar ik kan me ook voorstellen dat je het wilt ervaren
  • Puno (Lake Titicaca) - wij zijn er niet geweest maar de verhalen van andere reizigers zijn zo dat het lijkt alsof je het kunt missen.

Daarnaast misschien goed om te vermelden dat we in het begin (tot Uyuni) alles met bussen en 4x4 hebben gedaan. Vanaf Uyuni alles met binnenlandse vluchten.

Als je nog vragen hebt dan hoor ik het graag.

Bedankt voor je schema!
Als ik jullie schema zie, valt ons schema ‘qua drukte’ nog wel mee, zie ik.
Goed dat je vermeldt van welke vervoermiddelen je gebruik maakte, dat maakt veel uit.
Zat er bbij de bussen ook een nachtbus bij?
Hadden jullie een specifieke reden om niet de route zo te doen dat je vanuit San Pedro de Atacama naar Santiago ging en van daaruit naar Brussel? (Dat lijkt me tijdbesparend).
Bij welke organisatie hebben jullie het in NL geboekt?

1Naar Lima
2 Lima – uitvalsbasis islas ballestas
3 islas Ballestas
4naar Nazca
5 Nazca
6 Nazca - Arequipa
7 Arequipa – Chivay/ Colca Canyon
8 Chivay / Colca Canyon
9 Chivay - Arequipa
10 Arequipa - Cuszo
11 Cuszo
12 Machu Pichu
13 Machu Pichu
14 Cuszo - Titicaca
15 Titicaca
16 Titicaca – La Paz
17 La Paz
18 La Paz – Salar de Uyuni
19 Salar de Uyuni
20 Salar de Uyuni
21Salar de Uyuni – Atacama woestijn
22 Atacama
23 Atacama
24 Atacama - Santiago
25 Santiago
26 Santiago
27 Santiago – NL
28 NL

Wij hebben het niet bij een organisatie geboekt maar alles rechtstreeks. Dat gaat trouwens prima kost alleen wel wat meer tijd. Ik heb ervoor gekozen om alles vooraf te regelen zodat ik op reis niet veel meer hoefde te regelen. Overal stonden bijv. taxi’s klaar om ons op te pikken.

Je schema ziet er opzich wel goed uit. Ik zou een paar opmerkingen hebben:

  • Wij hadden geen overnachting in Nazca, ik zou er dan ook zeker geen 2 nachten blijven. Blijf dan liever een nacht (of twee) in Huacachina of win hier een of twee dagen.
  • Vanuit Chivay (Colca Canyon) kun je ook meteen door naar Cusco, dat is slimmer dan eerst terug gaan naar Arequipa. Kijk maar op de kaart, de excursies gaan terug naar Arequipa en door naar Cusco, dus dat is geen probleem.
  • Wij hebben titicaca over geslagen omdat het heel touristisch schijnt te zijn en daarom tegen schijnt te vallen. Ik zou er daarom zeker geen 2 nachten blijven, maar max. 1
  • Wellicht wil je wat langer in La Paz blijven, ik zou in ieder geval gaan downhill montainbiken vanaf “worlds most dangerous road” dat is namelijk een geweldige ervaring en voor Nederlanders zeker niet eng.

Voor de rest ziet het er uit als een goede en mooie reis.

Ik heb destijds niet gekeken naar een terugvlucht vanuit Santiago, wel vanuit plaatsen in Bolivia maar dat was veel duurder vliegen. Daarom zijn wij via Lima ook weer terug gegaan. Je moet dus even kijken of de vliegtickets niet veel duurder zijn.

Op dit moment lijkt terug gaan vanuit Santiago niet duurder dan vanaf Lima of een andere plek.
Okee, dus je kan van Chivay naar Cuszco. Dat is mooi, want als je via Arequipa moet gaan, wordt het een heel lange reis naar C.
Sowieso is het ene lange reis naar C. Weet je/ of iemand hoe lang de reis van Chivay naar Cuszco duurt?
Hoorde dat er geen binnenlandse vlucht meer gaat van Arequipa naar Cuszco. Sommige reisgidsjes melden nog van wel. Denk dat de ontwikkelingen daar snel gaan. Weet iemand of dat klopt? Ik maak er zo wel een apart topic van.

Je kunt natuurlijk altijd van Arequipa naar Cusco vliegen met een tussenstop in Lima. TACA heeft directe vluchten van Arequipa naar Cusco. LAN heeft vluchten Arequipa - Cusco met tussenstop in Juliaca. Je kunt de websites van de diverse binnenlandse (en buitenlandse) luchtvaartmaatschappijen vrij gemakkelijk vinden door naar de website van Lima airport (http://www.lap.com.pe/) te gaan en dan in venstertje linksboven op “Aerolineas” te klikken.
http://www.hostellima.nl/