Wij gaan met 2 (mijn man en ik) een rondreis maken door Peru/Bolivia in juli/augustus.
Het is de eerste keer dat wij naar Zuid-Amerika gaan, dus hebben we nog wat vragen.
17/7 aankomst Lima
18/7 verblijf Lima
19/7 Lima-Paracas met de bus: bezoek Ballestos en eventueel Paracas N.P.
20/7 Paracas-Nazca met de bus: vlucht Nazca lijnen en eventueel Chaucilla cemetery
21/7 tot 22/7 Nazca-Cusco met de nachtbus, dan direct door met een taxi naar Ollantaytambo (acclimatiseren)
23/7 Bezoek Machu Picchu vanuit Ollantaytambo
24/7 Met bus/collectivo naar Cusco
26/7 Vlucht van Cusco naar La Paz Amaszonas
28/7 Vlucht van La Paz naar Sucre Amaszonas
30/7 Bus naar Potosi: bezoek mijnen
1/8 Bus naar Uyuni
2/8 t/m 4/8 3-daagse trip zoutvlakte
4/8-5/8 Nachttrein naar Oruro/bus Oruro La Paz
6/8 Bus naar Puno 1 daags bezoek Uros/Taquile eilanden
8/8 Bus naar Arequipa
9/8 Excursie Colca Canyon 2 dagen
11/8 Verblijf Arequipa
12/8 Vlucht Arequipa-Lima TACA
14/8 Vlucht Lima-New York
Hebben jullie nog adviezen voor deze reis? De vluchten heb ik al geboekt, dus deze staan vast.
I.v.m. de hoogte had ik juist voor deze volgorde met Ollantaytambo en Machu Picchu gekozen i.p.v. direct via Arequipa, omdat de Colca Canyon zo hoog is.
De bus van Nazca naar Cusco is wat lastig: op de site van Peru2Go heb ik nachtbussen gezien van Cruz del Sur (9:00 uur) en Tepsa (13:30 uur), maar het lukt mij niet om via hun sites te boeken. Cruz del Sur is korter, maar dan kom je midden in de nacht aan. Bij Tepsa kom je om 7.00 uur 's morgens aan. Kunnen we wachten met bustickets kopen tot we in Lima zijn? We zouden dan misschien alle tickets tegelijk kunnen kopen. Of loop ik dan het risico dat ze al volgeboekt zijn. Vooraf reserveren kan, maar ik heb in diverse reviews gelezen dat Peru2Go onbetrouwbaar is, dus durf dat niet zo goed aan. Weet iemand wel een betrouwbare organisatie?
Verder kan ik nog wel adviezen gebruiken voor de excursies/trips in Potosi, Uyuni, Puno en Arequipa.
Alvast bedankt
Bij Peruaanse busmaatschappijen kan je niet altijd ver van te voren boeken. Dat hangt van de maatschappij af. Maar vaak kan je hooguit een maand van te voren boeken. Ik vraag me trouwens ook af of een bedrijf als Cruz del Sur inderdaad de mogelijkheid biedt om van Nazca naar Cusco te reizen. Hun lijndienst Lima - Cusco rijdt wel langs Nazca, maar het zal hun bedoeling zijn om hun bussen al in Lima vol te krijgen, denk ik.
Ik kijk ervan op dat je plotseling een reisorganisatie noemt terwijl je jullie reis zo in detail zelf regelt. Als je van te voren bussen wilt reserveren, dan denk ik dat je er goed aan doet het een aantal weken voor vertrek nog eens te proberen, direct bij de busmaatschappij van je keuze. En uiteindelijk kan je ook de busbiljetten direct na aankomst in Lima kopen. Omdat het in juli hoogseizoen is, is het wel een tikkeltje riskant maar dat moet toch mogelijk zijn. Zeker als je wat flexibiliteit inbouwt. Flexibiliteit is ook belangrijk omdat bijvoorbeeld een plotselinge wegblokkade door stakende demonstranten een strak reisschema behoorlijk in de war kan gooien. http://www.hostellima.nl/
Jeetje wat een bomvol schema… ik zou die reis niet eens willen doen als ik hem gratis kreeg. Er zit bijna geen enkele dag tussen dat je NIET in een bus, vliegtuig of jeep zit; of dat je NIET moet uitchecken uit een hotel. Er zitten enorm heftige reisdagen in, bijvoorbeeld Uyuni - Oruro - La Paz, en dan meteen alweer door naar Puno. Hoeveel uren zijn dat wel niet achter elkaar? Wat een zitvlees moeten jullie hebben.
Wel zijn die zoutvlakte en alles er omheen in Bolivia geweldig om te zien. Maar dit is wel erg heftig.
Ik hoop dan dat alles meezit zoals jullie gepland hebben en er geen stakingen of dergelijke uitbreken, modderlawines of andere onvoorziene omstandigheden zijn, of dat jullie flexibel genoeg zijn om het schema dan aan te passen.
Mijn voornaamste tip is om ook eens de tijd te nemen om gewoon op een centraal plein te zitten en het leven van alledag te bekijken.
En ik raad je ook aan om na je vakantie een paar dagen vrij te nemen om bij te komen.
Ik heb dat niet zo opgeschreven, maar wij blijven wel in plaatsen tussendoor:
18/7 Lima, 22/7 Ollantaytambo, 25/7 Cusco, 27/7 La Paz, 29/7 Sucre, 31/7 Potosi, 5/8 La Paz, 7/8 Puno. 10/8 Arequipa,
13/8 Lima. Maar waarschijnlijk is het toch veel.
Heb je een advies wat wij kunnen overslaan? We zouden misschien ook vanuit Lima via Huancayo en Ayacucho naar Cusco met de bus kunnen gaan en Paracas en Nazca dan overslaan. Of zijn er andere plaatsen die we beter kunnen overslaan?
Ja dat had ik wel begrepen uit de data. Maar dan nog vind ik dat weinig tijd om een plaats ook werkelijk te kunnen beleven, en je zult die tijd sowieso nodig hebben om bij te komen van lang bus-zitten (althans ik word daar behoorlijk moe van, ook al kan ik wel van het uitzicht genieten).
De eerste optie om te laten vallen (in dit schema) zou voor mij Nazca zijn. Veel mensen vinden die lijnen tegenvallen en/of worden kotsmisselijk in dat vliegtuigje. Zelf heb ik ze niet gezien. Het trok mij niet zo. Maar Nazca ligt geloof ik wel redelijk op de route dus dan kan het wel een handige stop zijn.
Via Ayacucho naar Cuzco is een veel ruigere weg en zou ik niet zo gauw aanraden. Al weet ik niet hoe de bussen vanuit Nazca naar Cuzco gaan, misschien ook wel over dat ruige gedeelte met veel slingerwegen en ongeasfalteerde stukken…?
Misschien zou je van Lima naar Cuzco kunnen vliegen. Dat is wel weer een extra vlucht maar scheelt al veel bus-uren.
Dan zou je wel direct wat rustdagen moet nemen om aan de hoogte te wennen. Ik ben diverse keren op grote hoogte geweest (ook direct ingevlogen van zeeniveau) en reageer daar elke keer weer anders op. Meestal ben ik wel duizelig, met prikogen, en vermoeid, maar is het wel okee na een dag of twee, drie, rustig aan doen. Even geen alcohol en koffie want dat werkt juist dehydraterend, en juist wel water en kruidenthee (ze zeggen dat cocathee helpt); niet te zwaar eten; wat extra uurtjes slapen. En niet al te drukke dingen doen die eerste dagen (geen heftige hikes).
Sowieso is Cuzco wel meer dan 1 dag bezoek waard. Op een rustig tempo zou je wel bijvoorbeeld een markt en een/een paar kerken en/of musea kunnen bezoeken, en een dag later misschien wat ruïnes in de buurt.
En Paracas zou je dan kunnen bewaren voor het eind, onderweg van Arequipa terug naar Lima (als je daar dan nog zin in hebt).
De meeste mensen beginnen andersom: van Lima naar Paracas, Ica en dan Arequipa, om langzaam in hoogte op te bouwen. Maar jullie volgorde ligt geloof ik al vast door de vluchten.
Potosí kun je eventueel ook overslaan, maar dat kun je ook nog ter plaatse beslissen of je daar wel of niet stopt… Ik zie dat jullie vlucht naar Sucre al geboekt is en dan ligt Potosí weer wel op de route… anders had ik Sucre en Potosí allebei geschrapt. Sucre is leuk hoor, maar bijvoorbeeld Arequipa is ook een mooie koloniale stad (en Cuzco ook) en dan weet ik niet of Sucre dan genoeg toevoegt, als je al zo’n druk schema hebt.
Potosí ligt erg hoog, dus koud 's nachts (La Paz ligt trouwens ook hoog, maar is denk ik wel de moeite waard en je komt er toch al langs), en die mijnen vond ik best deprimerend. Als er genoeg tijd is, dan is het wel de moeite van het zien waard (al is het maar om héél even te ervaren wat een zwaar rotleven sommige Bolivianen hebben). Het dorp zelf is wel aardig, maar Sucre vond ik leuker (en Arequipa dus nog leuker en mooier).
Na een overnachting in Lima reizen we direct door naar Paracas (1 dag),daarna naar Nazca (1 dag) en Cusco/Ollantaytambo. Omdat we 1 dag in Lima schrappen, kunnen we een extra dag in Ollantaytambo blijven (2 dagen), voordat we Machu Picchu bezoeken.
In het Bolivia gedeelte overweeg ik om of in Sucre of in Potosi een dag te schrappen, zodat we een dag eerder in Uyuni aankomen.
In Uyuni hebben we dan een 3-daagse tour, waarbij we op zaterdag i.p.v. zondag terugkomen in Uyuni. Daardoor hebben we de mogelijkheid om de nachtbus (Todo) of trein/bus (met overstap in Oruro) te nemen. Nadeel van de nachtbus is dat die om 20:00 uur vertrekt, waardoor je misschien te weinig tijd hebt als jouw jeep te laat terug komt (komt dat vaak voor?). De trein vertrekt pas om 24:00 uur, waardoor je meer tijd hebt, maar dan wel weer in Oruro van trein- naar busstation moet.
De extra dag kunnen we dan in La Paz doorbrengen om wat bij te komen en wat speling in ons reisschema te krijgen.
Daarna door naar Puno, daar de volgende dag een halve dagtour Uros-eilanden.
De volgende dag met 4M via Coporaque met overnachting rustig door naar Arequipa. Hier hebben we dan ook een dag extra, omdat we rechtstreeks vanuit Puno naar Colca Canyon gaan.
Ik twijfel nog heel erg waar we het beste een overnachting kunnen schrappen.
Sucre is denk het meest praktisch, we komen op zondag om 11:00 uur aan en zouden dan in de middag met bus of taxi naar Potosi kunnen gaan. Sucre trekt ons als verblijfplaats eigenlijk meer dan Potosi.
In Potosi willen we toch waarschijnlijk wel de mijn bezoeken. Als we echter op maandag in Sucre blijven slapen wordt het schema in Potosi erg krap. Dinsdagmorgen aankomen met bus of taxi, dan zouden we de volgende dag dus woensdagmorgen de mijn kunnen bezoeken en daarna direct door naar Uyuni. Ik weet alleen niet hoe je het beste van Potosi naar Uyuni kunt reizen.
Het is nu een geasfalteerde weg dus de reistijd zou korter zijn 4 uur i.p.v. 6 uur. De informatie hierover is nogal tegenstrijdig.
Weet iemand of er 's middags bussen rijden van Potosi naar Uyuni. We willen het liefst zoveel mogelijk overdag, want het schijnt een mooie route te zijn. Heeft iemand een advies of weet iemand meer over bussen van Potosi naar Uyuni?
Er schijnt ook nog een soort bus/trein tussen Sucre en Potosi te rijden, een soort bus die op treinrails rijdt, die doet er wel lang over, maar schijnt erg mooie route te zijn. Heeft iemand daar ervaring mee? Op welke dagen rijdt die boemel trein/bus?
Ik vind reistijden buiten Europa altijd tricky. Het zal niet de eerste keer zijn dat een reis 6 uur zou moeten duren en uiteindelijk 12 of 14 uur duurt.
Meestal plan ik daarom niks op reisdagen. Kom ik op tijd aan dan heb ik geluk en kan ik nog wat leuks doen, kom ik niet op tijd aan dan loopt mijn reisschema geen gevaar.
Wat Jenny zegt klopt ook, en vergeet niet de tijd die je nodig hebt om je tas in te pakken, naar het busstation te reizen, daar nog wachten (en kaartje regelen), en na de reis weer naar je hotel te reizen. Tel er maar rustig 2 uren bij op per reisdag.
Die omgebouwde bus die over de spoorrails rijdt tussen Sucre en Potosi en lijkt mij een bijzonder ervaring, kwam aan bod bij 3 op reis, zie http://3opreis.bnn.nl/bestemming/205/bolivia Hij doet er wel 6 uur over (165 km).
Ik reisde andersom, en ging van Potosi naar Sucre en reed mee met een auto (voor 3,50 euro). Dat ging erg snel en duurde zo’n 2,5 uur, bus zal wat langer duren.
In 2006 was het traject Uyuni - Potosi onverharde weg, en mijn rit duurde 6,5 uur. Ik heb toen een nachtbus genomen omdat ik niet in Uyuni wilde blijven. Het kan goed wezen dat er nu een nieuwe weg is aangelegd, maar dat er ook nog (lokale) bussen over het oude traject rijden (vandaar tegenstrijdige berichten over de reislengte).
Die bus van 20.00 uur naar La Paz haal je normaal gesproken wel. Je bent zeker voor donker terug in Uyuni met je jeep.
Je zou je extra dag ook in Puno kunnen gebruiken om een trip met overnachting te doen op het eiland Taquile. Da’s eigenlijk veel mooier dan die Uros eilanden (waar je evengoed langs gaat), die voornamelijk op het toerisme drijven…
Ik heb ook geen trips of excursies op de reisdagen gepland. Dus vertragingen gaan waarschijnlijk geen problemen opleveren.
Het reizen vinden wij zelf al vakantie, dus dat zal geen probleem worden.
Ik zou zelf geen vlucht nemen over de nazca, veelste duur en vanuit de uitkijk toren heb je eigenlijk hetzelfde zicht, terwijl dat maar 0,50 cent is en een vlucht 80 dollar. Druk schema indd. Je kunt beter wat dingetjes overslaan en wat meer rust nemen kun je veel meer van dingen genieten.
Nee, daar was ik ook al achter gekomen. De vlucht duurt maar een half uurtje, waarin ook nog een video kijken in zit, als ik het goed begrepen heb. Kost ca. $ 90,- p.p. Ik heb gelezen dat er inderdaad ook een uitkijktoren bestaat. Zal wel niet hetzelfde zicht geven, maar je krijgt toch wel een idee. Ik ben al bezig te kijken waar ik wat kan overslaan.
Ik denk dat je gelijk hebt Sander. Met 2 verschillende routes uit Potosi zou je inderdaad aan die verschillende reistijden kunnen komen.
De omgebouwde bus vertrekt op maandag, woensdag en vrijdag 08:00 a.m. volgens LP en gaat dan op dinsdag, donderdag en zaterdag weer terug. De rit duurt 6 uur en schijnt erg mooi te zijn. Probleem is wel dat hij vaak uitvalt. Omdat deze dagen nite helemaal in ons reisschema passen zullen we moeten bekijken of we hem nemen.
Het idee om een extra dag naar Taquile te gaan spreekt me wel aan. Ik was al van plan om eerder uit Sucre of Potosi te vertrekken. Dan kunnen we onderweg nog bekijken waar we een dagje langer blijven. Als we een dag eerder in Puno aankomen zouden we dus een overnachting op Taquile kunnen doen.