Tips voor rondje Peru van 3 weken

In augustus zullen wij 3 weken door Peru rondreizen. We zijn van plan om alles zelf te regelen en tot dusver ziet ons rondje er zo uit:
dag 01 Antwerpen (09:31) - Lima (aankomst 18:05)
dag 02 Lima->Paracas
dag 03 Paracas->Huacachina
dag 04 Huacachina-> Nazca
dag 05 Nazca->Arequipa
dag 06 Arequipa
dag 07 Arequipa/Colca Canyon
dag 08 Arequipa
dag 09 Arequipa->Puno
dag 10 Puno
dag 11 Puno->La Paz
dag 12 La Paz->Uyuni
dag 13 Uyuni
dag 14 Uyuni->La Paz
dag 15 La Paz
dag 16 La Paz->Cuzco
dag 17 Cuzco
dag 18 Cuzco
dag 19 Cuzco
dag 20 Cuzco->Lima
dag 21 Lima (13:50)
dag 22 Amsterdam (aankomst 12:30)
La Paz->Uyuni willen we met de trein doen (via Oruro).

Tips, op- aanmerkingen?

Wat Peru betreft: ziet er goed uit. Je zult waarschijnlijk voor Arequipa zelf aan één dag genoeg hebben. Je zou twee dagen aan de Cañon de Colca kunnen besteden.
http://www.hostellima.nl/

Voor Peru-deel lijkt het me prima, al zul je de eerste dagen dus na elke nacht weer uit moeten checken en door reizen. Best pittig na een lange vlucht. Maar in Arequipa lijkt er iets rust in te komen.

Als je naar Uyuni gaat voor die zoutvlakte en alles daar omheen, heb je aan 1 volle dag in Uyuni onvoldoende. Uyuni zelf is een grauw stadje.
De kortste tour door die mooie landschappen duurt 3 dagen.
Zonder dat, kun je beter niet helemaal die kant op reizen, en beter je dagen elders besteden. Ik zou dan ook La Paz laten zitten want dat kost alleen maar extra reistijd en in Peru zijn genoeg steden die leuker zijn dan La Paz, bovendien ligt La Paz op 4000m dus koud 's nachts en ijle lucht.

Of dus elders schrappen zodat je wel die 3-daagse tour bij Uyuni kunt maken. Als je ergens ruimte wilt creëren zou Nazca het eerste zijn wat ik eruit zou gooien.

Overigens zou ik je aanraden om alle reistijden (hoeveel uren het duurt van a naar b) ook even op te zoeken en die erbij te schrijven in jullie dagenschema. Dan zul je zien dat je ongeveer om de dag of zelfs elke dag enorm lange reizen maakt. Vergeet niet de reis naar en van Colca Canyon mee te tellen, en de jeeptour bij Uyuni.
Nou vind ik busreizen (en jeepsafari’s) best leuk, een soort lange documentaires waarin relatief weinig gebeurt. Maar voor mij is 3 lange ritten per week wel het maximum. 4 is al niet meer leuk. 5 vind ik vreselijk.

Vergeet ook niet dat je los van ‘6 uur met de bus van Puno naar Cuzco’ ook nog bezig bent met uitchecken, naar busstation reizen, buskaartje regelen, en na aankomst hotel zoeken… Dus tel maar uit hoeveel uren er echt netto overblijven om ‘buiten te spelen’. :slight_smile:

Hou ook wat flexibiliteit voor als er vertragingen zijn (ik had een keer 3 uren en later 11 uren vertraging met een trein in Bolivia, dus totaal 14 uren, weliswaar lang geleden), of stakingen, modderlawines of wegblokkades (wat nog steeds veel voor schijnt te komen in Bolivia als ik het zo lees op internet gedurende de afgelopen jaren).

Begrijp ik overigens goed dat jullie Machu Picchu overslaan?

Succes en goeie reis!

Blijft toch altijd lastig. Ik heb het rondje van een reisorganisatie gepakt als uitgangspunt. Ik snap dat als je zelf de dingen probeert te regelen iets meer tijd ter plaatse kwijt bent. Om tijd te winnen wooden we de 1e 4 dagen (t/m Nazca) wel laten organiseren door een reisbureau zodat we op het begin zelf even niks hoeven te regelen.
Als we Nazca zouden schrappen zie ik eigenlijk nog niet hoe ik 3 dagen Uyuni hierin kan passen. Het schrappen van Uyuni zou het hele schema wel in één keer een stuk relaxter kunnen maken.
Machu Picchu willen we op dag dag 17 en 18 (waar nu nog Cuzco staat) bezoeken. Het idee is om een 2 daagse trail te doen. Is het hiervoor handig om in ieder geval al toegang tot Machu Picchu aan te vragen op de officiele site? Een tour ter plaatse regelen lijkt een stuk goedkoper dan vooraf op internet, maar moet je dan toegang hebben voor beide dagen of alleen de 2e dag?

De toegang tot Machu Picchu is per dag. Daar kan je het bij laten. In één dag kan je alles gemakkelijk bekijken. Als je persé Huayna Picchu wilt beklimmen, dan zou ik dat wel van te voren regelen. Maar de algemene toegang tot Machu Picchu kan je wel regelen als je in Cusco aankomt. Die is zo snel niet uitverkocht. Het kan geen kwaad om wat meer flexibiliteit in te bouwen voor Cusco / Machu Picchu, zoals een dag erbij.
Vanuit Cusco naar Machu Picchu gaan is een heel ander verhaal. Dat kan in principe op drie manieren: 1. met de trein (zelfs op dezelfde dag heen en terug met daar tussen door een paar uurtjes op Machu Picchu, 2. een trail er naar toe lopen (dan gaat het aantal dagen meer in de trail zitten dan in Machu Picchu) en met de trein terug, 3. via lokaal openbaar vervoer heen en terug via Santa María, Santa Teresa, Hydro Electrica en dan 2½ lopen langs de spoorlijn (neemt een dag in beslag, heen een dag, terug een dag).
Het is natuurlijk een optie om de eerste dagen door een reisbureau te laten regelen. Maar je kunt ook van te voren de busreis naar Paracas regelen, zoals via de website van bijvoorbeeld Cruz del Sur en vanuit Paracas verder naar bevind van zaken handelen.

Dit rondje door reisorganisaties heb ik tot nu toe alleen in 28 dagen gezien, dus het verbaasde me al. Hoe meer ik er naar kijk, hoe voller het toch eigenlijk blijkt te zijn.
Dat gebied bij Uyuni is een van de mooiste landschappen die ik ooit had gezien, maar dan wel pas vanaf dag 2 en 3 op mijn 4-daagse tour destijds. Dus aan jullie de keuze… (Wat mij betreft de enige opties die de moeite waard zijn)… Andere dingen laten vallen om ook voor een goede reden om te reizen, of Bolivia bewaren voor een volgende reis.

Als ik Uyuni eruit gooi krijgen we wat meer lucht in ons programma:

vakantiedag Programma Afstand Reistijd
dag 02 Lima
dag 03 Lima->Paracas 270km 4 uur
dag 04 Paracas
dag 05 Paracas->Huacachina 75km 1 uur
dag 06 Huacachina-> Nazca 150km 2 uur
dag 07 Nazca->Arequipa 565km 8 uur
dag 08 Arequipa
dag 09 Arequipa/Colca Canyon (+/- 1 dag) 210km 3 uur
dag 10 Arequipa
dag 11 Arequipa->Puno 300km 4,5 uur
dag 12 Puno
dag 13 Puno
dag 14 Puno->Cuzco 400km 5,5 uur
dag 15 Cuzco
dag 16 Cuzco->Trail Dag 1
dag 17 Trail Dag 2-Macchu Picchu->Cuzco
dag 18 Cuzco
dag 19 Cuzco->Lima
dag 20 Lima
dag 22 Amsterdam (aankomst 12:30)

Ik broed nog op een optie om toch Uyuni mee te pakken, maar zie nu pas hoe erg dat toch wel uit de richting ligt. Heen en weer vliegen zou een optie zijn, maar zo te zien aardig prijzig.

Hier mijn inspiratie bron: http://shoestring.nl/rondreis-peru-bolivia-budgetreis-wandelen-naar-machu-picchu/reisbeschrijving
Het klopt dat je daar van de 22 dagen slechts 10 dagen niet op reis bent (en dan reken ik de trip naar Machu Picchu voor het gemak nog niet mee als reisdag).
Mijn voorlopige conclusie is dat Uyuni toch moet wachten op een volgende reis, of ik moet nog ergens goedkope vliegtickets vinden die kant op.

Natuurlijk is het prima als je het rustig aan wilt doen, maar van Lima naar Nazca kan sneller. Als je op dag 2 een zeer vroege bus van Cruz del Sur neemt dan kan je op de ochtend na aankomst al het boottochtje door en rond de Islas Ballestas nemen. Aangezien die bootjes alleen in de ochtend varen kan je in de middag verder reizen naar Ica/Huacachina (veel reizigers doen Paracas alleen maar aan voor het boottochtje). Dan ben je op het eind van dag 2 al in Huacachina. Ik had Huacachina in een uur wel gezien, maar als sandboarding en buggy rijden door de duinen aantrekkelijk zijn dan ligt het natuurlijk anders. Op dag 3 kan je dan door reizen naar Nazca, waar je dan dus ook dag 3 of 4 aankomt in plaats van op dag 6.
Dit is niet bedoeld als een aanbeveling. Ik wil alleen maar laten zien wat mogelijk is.
http://www.hostellima.nl

Oh alle tips/ideeën zijn welkom hoor :wink:

Maar in ons 1e schema zie je dat we daar al op dag 4 aankomen in Nazca en in dat schema is ook al geen ruimte om 3 volle dagen in Uyuni te spenderen.

Ik had niet die drie dagen in Uyuni in gedachten. Ik wilde meer aangeven dat veel reizigers dat stukje Peru wat sneller doen dan jij in je laatste schema aangeeft. Aangezien jullie alles zelf zullen regelen (ik neem aan grotendeels onderweg) blijven jullie flexibiliteit houden. En als in het begin een stukje op redelijke wijze wat sneller kan dan heb je verderop wat ruimte om tegenvallers op te vangen of om een plotseling opkomend nieuw idee te overwegen. Maar ik krijg nu de indruk dat je weliswaar alles zelf wilt regelen maar wel van te voren wilt vastleggen. Dat is een beetje riskant in landen als Peru en Bolivia vanwege de mogelijkheid van onverwachte situaties, zoals wegblokkades, aardbevingen, problemen met een bus of aansluiting, (zware) maag- en darmstoornissen, enz. Niet dat dat nu zo fantastisch vaak voorkomt, maar flexibiliteit is wel zo prettig.

Dat is iets te zwart wit. Ik wil wel een realistisch schema als start punt, zodat ik van tevoren weet dat bijvoorbeeld Uyuni niet te doen valt. Het schema is zeker niet heilig en ik wijk hier ook vast wel van af. Machu Picchu is dan de uitzondering, dit is zowat de reden om naar Peru te gaan. Ik zou het mezelf kwalijk nemen als ik die zou missen vanwege slechte voorbereiding.
Van te voren wil ik vastleggen:

• eerste hotel in Lima
  • Machu Picchu
  • vlucht terug naar Lima

Meer niet

OK, klinkt goed.

En dan nog 1 route waar ik toch nog de zoutvlaktes erin heb kunnen stoppen. Dan wel ten koste van Paracas (met eilanden), Huacachina en Nazca. Ook reizen we de andere kant op waardoor Machu Picchu eerder aan bod komt. Hiervoor wel wat extra acclimatisatie tijd erbij gedaan:
dag 02 Lima
dag 03 Lima->Cuzco
dag 04 Cuzco
dag 05 Cuzco
dag 06 Cuzco->Trail Dag 1
dag 07 Trail Dag 2-Macchu Picchu->Cuzco
dag 08 Cuzco->Puno
dag 09 Puno
dag 10 Puno
dag 11 Puno->La Paz
dag 12 La Paz->Uyuni
dag 13 Uyuni
dag 14 Uyuni
dag 15 Uyuni
dag 16 Uyuni->La Paz
dag 17 La Paz->Arequipa
dag 18 Arequipa
dag 19 Arequipa
dag 20 Arequipa->Lima
dag 22 *Amsterdam (aankomst 12:30)

Ik hoor/lees toch nog zoveel goede verhalen over die zoutvlaktes. Ik twijfel nog tussen deze 2 routes. Zijn de zoutvlaktes het missen van de andere plaatsen waard? Ook hebben we zo een extra binnenlandse vlucht nodig om het een beetje rustig te houden (Lima->Cuzco en Arequipa->Lima).

Hallo,

Ik vertrek samen met mijn nederlandse travelbuddy Vinnie op 9 juli naar Peru en Honduras. Voor mij is het de eerste keer in Zuid-Amerika, Vinnie heeft al in Midden-Amerika gereist (Panama, Guatemala,…).

Het zal een intense “trailblazing” worden want we nemen op 21 juli al het vliegtuig in de vroege ochtend vanuit La Paz, Bolivië (dit bleek goedkoper) naar Honduras. Dus we moeten op 20 juli in de vroege namiddag echt wel al in La Paz zitten.

Ons huidig proefschema is het volgende… lijkt dit haalbaar ?? Ook had ik er graag een 2 à 3 u wildwater rafting ervaring in gestoken, maar waar exact is nu de vraag.

9 JULY Arrival in Lima – rest and get supplies

10 JULY Travel from Lima to Ollaytantambo, visit Ollaytantambo

11 JULY Visit to Huacachina oasis; Stayover in Huacachina OR move (during day) to Ayacucho ? (trailblazing)

12 JULY Start in Ayacucho. Start of 3-day TREK to Machu Picchu

13 JULY (trek … locations TBD with agency ?)

14 JULY Arrival Machu Picchu and visit. Late afternoon back to Cuzco, stayover.

15 JULY Cuzco exploration – mountain bike ride after breakfast?

16 JULY 4-hour drive in early morning to Vilcáshuaman (Temple of Sun & Moon)
Around 17:00 ride back to Cuzco and stayover
OR
Visit to Bahuaja-Sonene National Park (Macaw Clay Lick – ‘El Chuncho’)
and moving on to Arequipa (late night arrival)

17 JULY Explore Arequipa, then to Colca canyon, back to Chivay in evening and stay in Chivay

18 JULY Early morning: travel to Puno (trailblazing). Stayover in Puno.

19 JULY Later afternoon: Puno to La Paz (trailblazing)

20 JULY La Paz (short after midnight 19-20 July) – sleepover, refill of supplies and rest

21 JULY Early morning flight from La Paz airport

Graag enige feedback van de meer “ervaren” Peru reizigers.
Dank bij voorbaat !!

-Nico & Vinnie

Hoi Scrappy,
je schema van post #14 lijkt me wel te doen. Ik neem aan dat je dan vliegt naar Cuzco.
Veel mensen vertrekken direct uit Lima. Zelf vind ik Lima wel een leuke stad, vooral het historisch centrum en Barranco, maar het kost wel iets meer moeite dan ‘direct mooie’ steden als Cuzco en Arequipa. Lima heeft ook grauwe stukken en meer stinkend verkeer. Maar als je van tevoren wat highlights opzoekt kun je daar mooie dingen zien en bijvoorbeeld heerlijk Chinees eten. De San Pedro kerk (vol gouden ornamenten) en het hoofdpostkantoor vond ik erg gaaf, en HendrikHerman heeft vast ook veel up-to-date tips.
Maar je zou kunnen overwegen om Lima te bewaren voor het eind en dan alleen als je er tijd voor hebt… Veel mensen vinden het een rotstad…

Je reis van La Paz naar Arequipa wordt denk ik pittig (lang), dus stel je daarop in.

Misschien kun je her en der tijd winnen met een nachtbus, bv. Cuzco-Puno? En/of La Paz - Uyuni of de reis terug? Bij nachtbussen wel checken of ze verwarming hebben, en anders warme kleding mee aan boord en muts op; 's nachts hoog in de bergen erg koud.

Puno zelf is niet veel aan, de eilanden in het Titicacameer vond ik leuk en uniek maar daar was ik erg lang geleden. Wel behoorlijk toeristisch, maar waar ter wereld vind je nou zelfgebouwde rieten eilanden?? Of een plaats waar de mannen mutsjes lopen te breien?

Ja die landschappen bij Uyuni in de buurt zijn voor mij nog steeds een highlight uit mijn reisgeschiedenis en ik heb al aardig wat landen mogen zien. Soms waan je je echt op een andere planeet. Ik hoop dat je direct een tour kunt boeken voor de volgende ochtend.

Het lijkt of jullie nu ook meer dagen in Cuzco inplannen, dat vindt vrijwel iedereen (en ik ook) een mooie, gezellige stad met prachtige omgeving. Ik kan Hotel Niños van harte aanbevelen, de Nederlandse Jolanda die het runt is onlangs zelfs geridderd voor al haar goede werk; alle winst gaat naar hun langlopende projecten voor ondervoede en verwaarloosde kinderen. Lees er alles over op hun site www.ninoshotel.com
Reserveren is wel slim want ze zijn populair. Die in Calle Meloq is het leukste.

Goeie reis!

@Scrappy, bij je laatsgenoemde schema zou je misschien van Uyuni door naar San Pedro de Atacama kunnen reizen, en dan via Arica naar Arequipa. Dan hoef je niet de laatste dag van je Uyuni trip de hele route weer terug te rijden, maar ga je de grens over naar San Pedro in Chili. Anders reis je het stuk tussen Puno en Uyuni dubbel. Of ik zou La Paz - Uyuni (heen en terug) vliegen.

Als ik het bericht hier boven lees ivm San Pedro in Chili, moet je toch rekenen dat het niet altijd mogelijk is, zoals gisteren de doorgang niet mogelijk was tot San Pedro ivm hevige sneeuwval was de grensovergang gesloten… Ik zou je 4d Uyuni aanraden, het mooiste wat ik ooit gezien heb… Wij hebben gevlogen van La Paz naar Uyuni voor 90 euro enkel. Echt de moeite in 45’ ben je er en kun je dezelfde dag indien gewenst nog starten met je Uyuni trip, ook kun je dag van aankomst terug de bus op zo hoef je eigenlijk niet in Uyuni zelf te overnachten, maar wel pittig, wij hebben gelukkig tijd genoeg en kunnen dit allemaal rustiger aan doen. Succes ook rekening houden met stakingen en wegblokkades want die zijn er…

Ook een goed idee!
En nog voor Scrappy: vliegen binnen een land kan best betaalbaar zijn; vliegen een grens over (bv. van Puno / Juliaca / Cuzco naar Uyuni) is meestal honderden euro’s.

• Updated - - -

Beter even een eigen draadje starten…

Vliegen vanaf La Paz naar Uyuni kost $143,- met Amaszonas. Zover ik kan vinden is Amaszonas ook de enige maatschappij die deze vluchten nog aanbied.