Het gaat de route uit post #14 worden (dus Lima, Cusco, Puno, Uyuni, Arequipa). Misschien dat we Cusco en Puno nog een dagje minder doen zodat we eventueel aan het eind van de rit alsnog kunnen beslissen of we de bus pakken naar Nazca, Huacachina en/of Paracas of (gedwongen) terug vliegen vanuit Arequipa.
Ter plekke willen we kijken of we een 2-daagse inca trail boeken of alleen rechtstreeks naar Machu Picchu gaan. Ik zal de officiele website in de gaten houden of het aantal toegangsbewijzen niet ernstig hard richting 0 gaat.
Is het voor Uyuni nodig om van te voren al de tour te boeken via internet? Dat zou minder flexibiliteit betekenen in het programma, maar als het nodig is dan boeken we die van te voren.
Heeft er iemand nog tips voor een maatschappij voor de Uyuni tour (of even op het Bolivia forum vragen)? Ik zie zeer grote prijsverschillen van OF rond de 150 dollar per persoon OF meteen richting de 500 dollar per persoon. Er tussenin zie ik eigenlijk nergens. Punten die wij belangrijk vinden: veiligheid (dus graag zuurstof mee en een satelliet telefoon). Punten die wij dan weer niet zo belangrijk vinden: warme douche/goed hotel (het gaat maar om een paar dagen dus dat overleven we wel). De jeep delen met andere mensen maakt ons ook niet uit (zolang dit niet al te gek wordt natuurlijk)
Ook ik ga voor 3 weken, met mijn vriendin, in augustus door Peru backpacken. Ik zou daarom heel graag jullie mening over het volgende reis-schema horen:
Dag 1 Lima
Dag 2 Lima
Dag 3 Lima
Dag 4 Lima
Dag 5 Lima, bus naar Arequipa (15 uur)
Dag 6 Arequipa
Dag 7 Day-trip naar Colca Canyon
Dag 8 Arequipa, bus naar Puno (lake Titicaca, 6 uur)
Dag 9 Lake Titicaca
Dag 10 Bus Puno naar Cusco (8 uur)
Dag 11 Cusco
Dag 12 Machu Picchu
Dag 13 Cusco
Dag 14 Cusco, trip naar Manu
Dag 15 Manu
Dag 16 Manu
Dag 17 Manu
Dag 18 Cusco
Dag 19 Cusco, bus naar Lima (22 uur)
Dag 20 Lima
Dag 21 Terugvlucht
Alle op-en aanmerkingen, verdere invulling etc. zijn meer dan welkom! De eerste dagen in Lima zijn noodzakelijk omdat mijn vriendin pas later aankomt.
Ik ga deze zomer pas voor het eerst naar Peru, maar van andere topics op dit forum heb ik begrepen dat (de meeste) mensen Lima niet zo leuk vinden. Gezien je korte reistijd zou ik daar korter proberen te blijven. Of misschien in je eentje naar Cusco en daar wachten? En dan de route andersom.
Ook schijnt de Colca Canyon niet haalbaar te zijn in één dag.
Jenny: Een redelijke gedachte. Maar dat hangt er toch ook wel een beetje van af hoe snel je je vriendin in de armen wilt sluiten (en andersom natuurlijk). En in hoeverre je ervaringen wilt gaan delen. Vier dagen in Lima zijn heel goed door te komen. Als je er toch bent of moet zijn, dan heeft Lima erg veel te bieden. Ik ben zelf geneigd om te zeggen dat een dag of twee in Lima wel genoeg is en ik zou, gezien het vele dat Peru te bieden heeft, aan Lima geen hoge prioriteit geven maar Lars heeft wel een ijzersterk argument.
En wat Colca canyon in één dag betreft, dat zie ik ook niet zo zitten. Wij namen er drie dagen voor (heen, er zijn en terug), individueel reizend vanuit Arequipa. http://www.hostellima.nl/
Bedankt voor de tips beide! Voor Colca Canyon moeten we dus 2/3 dagen uittrekken. Dan is de volgende vraag: is dit het waard? Dit betekent natuurlijk dat ik ergens minder tijd voor heb. Iemand suggesties? En zijn er verder nog dingen die ik zeker niet mag missen die nu niet in mijn schema staan?
En HendrikHerman heeft inderdaad gelijk wat betreft mijn vriendin. Die laat ik na haar 4 maanden niet gezien te hebben niet even alleen naar Cusco komen!
Mijn suggestie is om Arequipa en Colca te laten vallen en je te richten op Cusco, Machu Picchu, Titicaca meer, Manu en je vriendin. Niet dat Arequipa en Colca niet de moeite waard zijn, maar zoveel tijd hebben jullie niet.
Ik moet denken aan een wat merkwaardige situatie toen ik op een avond een stel van de luchthaven van Lima ophaalde waarbij de twee partners min of meer tegelijkertijd uit geheel verschillende delen van de wereld kwamen. Die hadden elkaar kennelijk ook lange tijd niet gezien en de volgende ochtend kwamen ze met grote vertraging te voorschijn. Het merkwaardige was dat ze helemaal geen plan hadden en met alle bepakking op straat wilden gaan lopen om te kijken of ze ergens bij een reisbureau wat informatie zouden kunnen krijgen. Daar stonden ze al voor klaar en ze wilden ook niet dat we een taxi voor hen zouden regelen.
Ik keek er erg van op en was er niet gelukkig mee. Ik vroeg zo of het niet wat voor hen was om over een paar uur met de bus naar Cusco te gaan als er nog plaats zou zijn. Ze keken elkaar aan en zeiden “Hé, geen gek idee. Ja, laten we dat maar doen”. Toen hebben we Cruz del Sur gebeld, er was nog plek, een taxi geregeld en hup, weg waren ze naar Cuzco. http://www.hostellima.nl/
Ik heb best veel tijd in Lima doorgebracht, dus zou er nog wel een paar dagen heengaan. Het stedelijke leven daar is ook een cultuur op zich en in de goede buurten als Miraflores en Barranco is het echt goed georganiseerd (in veel meer wijken trouwens) en erg leuk. goed eten, leuk om rond te lopen, architectonisch heeft het ook wel wat te bieden, op kleine schaal.
Ik heb je reisschema bekeken maar is heel strak zonder dingen van te voren te reserveren.
De binnenladse vluchten, MP, Huyna Pichu, uyuni tour (moet je zeker 3 dg doen) Paracas tour zou ik zeker van te voren reserveren.
Alls je wilt dat we iets voor je moeten reserveren neem kontakt met me op.
met vriendelijke groeten
www.Rondreizenperu.eu
Janmarien: Paracas toer van te voren reserveren? Meen je dat nou? Ik neem aan dat je het boottochtje naar, langs en tussen door de Islas Ballestas bedoelt. Wij zijn gewoon naar Paracas gegaan zonder enige reservering vooraf en dat ging uitstekend (wel redelijk vroeg in de ochtend, in feite reserveerden wij de avond te voren in Paracas). In de loop van de jaren heb ik niet eerder een suggestie gezien dat van te voren reserveren nodig zou zijn voor dat boottochtje.
De noodzaak van te voren reserveren van de toegang tot Machu Picchu lijkt mij ook twijfelachtig, tenzij je ook Huayna Picchu wilt bestijgen (tot die laatste is de toegang zeer beperkt). Hooguit zul je, eenmaal aangekomen in Cusco, een dag of zo geduld moeten hebben (als je Huayna Picchu wil laten vallen). De Inca Trail (die je niet noemt) moet je wel van te voren reserveren. En wat de binnenlandse vluchten betreft, vliegbiljetten zijn naar onze ervaring op zeer korte termijn te verkrijgen, maar wel duurder dan wanneer je ze een flinke tijd van te voren koopt.
Mis ik iets? http://www.hostellima.nl/
Ik heb een rondje Peru in vier weken gedaan een aantal jaar geleden, en vond dat heel goed te doen. Ik zou zeker de Colca Canyon er niet uit gooien, ik vond dit een van de hoogte punten! Als ik achteraf zou moeten kiezen, zou ik eerder Nazca skippen. Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar ik hoorde dit van meer mensen. Colca Canyon heb ik in drie dagen gedaan, het kan ook in twee maar omdat je dan ongeveer dezelfde afstand aflegt, is dit wat zwaarder. En natuurlijk wil je voor MP ook wel even de tijd nemen, want het is echt een prachtige plek! Hoe dan ook: Alles wat je ziet is mooi en indrukwekkend! Wees niet bang om dingen te skippen en een beetje meer tijd te nemen voor de dingen die je bezoekt en laat je keuzes ook afhangen van de omstandigheden en reisverhalen van anderen. Alvast heel veel plezier in elk geval!!