Op een boek kun je ook heel goed vertrouwen hoor. Lonely Planet bijvoorbeeld heeft voorin altijd heel handige routesuggesties, voor 2 weken, 3 weken, 4 weken, een route voor archeologie-freaks, een route voor natuurliefhebbers, dat soort dingen.
Ook vind je daarin het aantal uren dat een bus erover doet van A naar B en dat verandert natuurlijk amper in de loop der jaren, tenzij een modderweg verandert in een asfaltweg. Zelfs de vertrektijden die zij noemen, kloppen meestal aardig.
Met 3 weken / 24 dagen zou ik ongeveer 6 tot 8 plaatsen bezoeken. Liefst 6 plaatsen die geschikt zijn als basis, dus dat ik wel in hetzelfde hotel kan blijven, maar telkens dagtripjes kan doen naar mooie dingen in de buurt. Persoonlijk zou ik me beperken tot één land als ik zo weinig tijd had.
Dat andere land kan ik altijd nog wel eens heen. Bij mijn laatste vakantie vroeg dus ook iedereen: oh ga je dan ook naar Costa Rica want dat ligt toch naast Nicaragua? Nee dus. En zelfs in Nicaragua heb ik van alles moeten overslaan. En toch het gevoel dat ik de leukste dingen wel gezien heb.
Het moet wel “vakantie” blijven. Persoonlijk vind ik het ook echt heerlijk om gewoon wat door een stadje of dorp heen te banjeren, op een pleintje te zitten, rondkijken, markt bezoeken, met mensen te kletsen. Dan hoef ik niet elke dag een spectaculaire highlight te zien, maar gewoon een beetje het leven en de cultuur daar beleven. Dus daar wil ik wel genoeg tijd voor hebben.
Maar als je toch open staat voor wat pittiger reizen en vaker inpakken en onderweg zijn… Uit jullie schema zou ik dan de Ballestas eilanden doen, (zandsurfen zou ik overslaan, dat kan ook wel in Frankrijk ofzo, Dune de Pyla), Arequipa en Colca Canyon (condors! echt uniek, en die hot spring in Chivay vond ik lekker), San Pedro de Atacama minstens twee nachten en dagtripjes in omgeving, de Uyuni tour (vergis je niet, ook weer vele uren in een jeep, weliswaar met fantastisch uitzicht en af en toe de benen strekken in prachtige omgeving), La Paz als hub (misschien meteen door reizen want met Arequipa en Cusco heb je al twee mooie steden te pakken en La Paz voegt dan niet veel toe… dus als Uyuni - Puno in 1x te doen is zou ik dat denk ik doen), Titicaca-meer, Cusco, vliegen naar Lima.
Of misschien toch niet naar San Pedro de Atacama, maar van Arequipa naar Titicaca-meer, en dan heen en weer naar Uyuni voor die tour. Maar ik weet niet hoe het zit met aantal reis-uren.
Als je toch tijdens je reis merkt dat je méér aankan en meer wilt zien, dan kan je dat toch gewoon onderweg toevoegen?
Na de Uyuni-tour zul je denk ik wel kapot zijn van lange ritten, koude overnachtingen en ijle lucht, misschien al dagen niet douchen… dan zul je misschien even wat luxe willen in een wat duurder hotel met hete douche.
Zoek het goed op in een reisgids en noteer het allemaal achter elkaar, of noteer het in een plattegrond. Noteer het ook bij eventuele ‘shortcuts’ (als je toch plekken overslaat).
Dan kun je van tevoren inschatten of je het te doen vindt, maar ook onderweg telkens kijken zo van: oh ja de volgende rit is 10 uren.
Maak een globale planning maar houd de precieze invulling nog een beetje open. (Bv. gaan we in Uyuni slapen of in La Paz? Of geen van beide? Gaan we toch een dagje eerder weg uit …? )
Hou aan de achterkant wat ruimte voor het geval er stakingen, kapotte wegen of andere gekke dingen zijn. Gaat het toch allemaal goed, dan heb je wat extra dagen in Cusco en ik weet zeker dat je daar of in de omgeving het erg naar je zin zult hebben.
Oh ja en ik raad dit hotel aan: Hotel Niños. Gerund door de Nederlandse Jolanda van den Berg, en het is een stichting dus alle winst gaat direct naar hun eigen projecten voor ondervoede en verwaarloosde kinderen. Ze zitten wel vaak vol dus als het lukt, boek dan van tevoren. Het hotel aan Calle Meloc is iets leuker en dichter bij het centrale plein. Hier lees je een artikel dat ik 5 jaar geleden over Niños schreef. Het loopt nog steeds erg goed allemaal.