24 daagse rondreis Peru én Bolivia?

Hallo allemaal,

In september willen ik en mijn vriend graag een rondreis van 3,5 week maken door Peru en Bolivia. Onderstaand de highlights die wij graag willen bezichtigen. Wij vragen ons alleen af of dit mogelijk is om te doen in 24 dagen.

Lima
Ica (Ballestas eilanden)
Huacachina (sandboarden)
Nazca (Nazca lijnen, als er tijd voor is)
Arequipa (Colca Canyon)
Cuzco (Maccu Picchu - geen Inca Trail, maar Salkatay Trail)
Puno (riet eilanden/Titicacameer)
Copocabana (als er tijd voor is)
La Paz
Sucre
Uyuni (zoutvlakten)

We hoorden dat het misschien makkelijker was om via Chili (San Pedro) te reizen? Heeft iemand daar ervaring mee? We hebben helaas echt maar 24 (max 25 dagen) voor deze rondreis.

Tips hierover zijn van harte welkom!
En verdere tips over sightseeing of ho(s)tels natuurlijk ook!

Je zou eens kunnen kijken op sites als Djoser, Koning Aap, Kuoni, of Baobab.
Bekijk daar gewoon eens de reisbeschrijving, welke plaatsen zij aandoen, en in welk tijdsbestek.
Je kunt ook even een kijkje nemen op www.pure-peru.com . Dit is een Peruaans bedrijf en op hun site kun je ook kijken welke plaatsen aangedaan worden (van 6 t/m 18 dagen).

Groeten,
Mike

Ik heb inderdaad al op al hun websites rond gekeken.
Ze hebben soortgelijke rondreizen voor dit tijdsbestek, maar hierin worden toch minder plaatsen aangedaan of minder excursies aangeboden. Hoewel ik bij deze rondreizen wel de indruk krijg dat ze het rustig aan doen. Ik hoef bijvoorbeeld geen 3 dagen in Cuzco door te brengen voordat ik naar Maccu Picchu vertrek. Dan ben je al 7 dagen kwijt op 1 plek!

Vandaar dat ik me afvraag of ons wensenlijstje wel binnen 24 dagen past.

Via Chili is absoluut niet handiger.
Ik denk dat het iets teveel is in 24 dagen. In cuzco is het zo leuk dat je daar zeker een dag of 3 wil zijn excl. machu picchu.
Ik zou overwegen om Ica, nazca en sucre te laten vallen. Misschien Potosi i.p.v. sucre.
De nazca lijnen vallen bij de meeste mensen toch tegen. Het sandboarden is inderdaad wel lachen maar als je dit een beetje plant en je zorgt dat je vroeg in de middag aankomt dan kun je op het einde van de middag al boarden.
De rieteilanden bij puno moet je zeker gaan bekijken. In copacabana is niet veel te doen al is hier wel één van de beste hostels van Bolivia. Een wit gebouw boven op de heuvel, ik weet de naam niet meer (iets als la cupula of zoiets). Super restaurant!! Wel reserveren!
La Paz 1 dag en zeker niet te missen is de 4 daagse uyunitour.
Ik neem aan dat je terug vliegt vanaf la paz.

Die 3 dagen in Cusco is meestal om te acclimatiseren, dus te wennen aan de hoogte. In jullie planning kom je net uit Arequipa (ongeveer 2500 meter) en als je daarna meteen een trekking gaat doen op hoger dan 3600 meter, kan dat er wel teveel in hakken. En inderdaad is het een mooie leuke stad (als je een beetje om de toeristische dingen heen kijkt… loop gewoon eens een ander straatje in dan de meesten).

Verder denk ik dat jullie wat denkfoutjes maken qua timing. Ik zie 10 locaties die jullie in 24 dagen willen proppen. Maar hebben jullie er wel rekening mee gehouden dat het reizen tussen al die locaties vaak ook al een dag in beslag neemt? (Bijvoorbeeld de Colca Canyon vanuit Arequipa is 5 uur lang over een stuiterweg… dus moet je minstens 1 overnachting doen… en Arequipa zelf is ook erg mooi dus zeker wat meer tijd waard.)
En ik mis ook de terugreis naar Lima (of La Paz als je daaruit terug vliegt). En hoe zit het met die 24 dagen… zijn dag 1 en dag 24 dan de aankomst- en vertrekdag? Hoe groot zijn de gedeeltes van die 1e en laatste dag die je effectief overhoudt, buiten vliegveld-gedoe om?

*We hoorden dat het misschien makkelijker was om via Chili (San Pedro) te reizen? *

De Uyuni-tour is te boeken als rondje (4 dagen, start en einde in Uyuni), of als streep, start in Uyuni en einde in San Pedro de Atacama. Of het sneller is om van daaruit naar Lima te reizen, weet ik niet zeker.

Inderdaad hoor ik ook van veel reizigers dat de Nazca-lijnen tegenvallen of eigenlijk nog vaker hoor ik dat mensen kotsmisselijk werden in dat vliegtuigje,… ook mensen die niet zo gauw zeeziek of wagenziek worden.

Ik zou Copacabana ook overslaan, dat is supertoeristisch en heeft niet zoveel te bieden. Ik vond de eilanden in de Peruaanse helft bijzonderder.

Die reizen van Djoser, Baobab, Koning Aap etc. zijn juist in verhouding best wel vol gepropt, en dat kan ook omdat je dan geen tijd kwijt bent aan het zoeken naar een hotel, het uitzoeken welke bus je nodig hebt en het kaartje kopen, etc. Alles is van tevoren al geregeld en als je goed kijkt, zul je zien dat er ook veel vluchten in het schema zitten (wat het duur maakt).

Ik denk dat je best naar beide landen kunt gaan, maar probeer je te beperken tot ongeveer 6-7 locaties.

En zoek van tevoren echt goed op hoe lang het reizen is tussen die locaties, want het zijn ruige bergen en soms slechte wegen dus een ‘ritje’ van 300 km kan toch 9 uren duren. Om nog niet te spreken van stakingen, blokkades, landverschuivingen… :slight_smile:

Je zou nachtbussen kunnen gebruiken om tijd te besparen, maar dan kom je natuurlijk wel redelijk brak aan… en als je echt vasthoudt aan 10 plekken, zit je om de dag urenlang in een bus en ben je continu aan het inpakken.

Ja, ook ik blijf het moeilijk vinden, een paar maanden geleden had ik 20 dagen in Nicaragua waar de highlights ‘maar’ 2-3 uur uit elkaar liggen, en toch heb ik allerlei plannen moeten laten varen, om te voorkomen dat we teveel onderweg waren i.p.v. gewoon genieten en een plek ‘beleven’!

Succes met je planning,
Cécile

Hallo,

Oke, ik begrijp dat we dan toch enkele dingen moeten laten vallen. Jammer.

Wij zaten te denken aan een planning als volgt:

Aankomst in Lima
Ici/Paracas (Ballestas eilanden)
Huacachina (sandboarden en/of sandbuggy > deze willen we echt niet laten vallen. We horen van iedereen dat het hier geweldig mooi is!)
Arequipa
San Pedro de Atacama
Vanuit San Pedro de jeeptour naar Uyuni
La Paz
Titicacameer (Peruaanse helft voor de Uros eilanden)
Cuzco en Maccu Picchu
Vanuit Cuzco binnenlandse vlucht terug naar Lima.
Lima > Nederland

Zou dit te doen zijn in 24 dagen?
Normaal doen we dit soort reizen op de bonnefooi, maar dit jaar hebben we ivm ons werk niet langer. We willen graag vertrekken op donderdag en dan 24 dagen later op zaterdag weer terugkomen. Zo kunnen we het langst weg en nemen we de minste dagen op van ons werk.

Dit klinkt al een stuk realistischer en bevat echt supermooie highlights denk ik (al ben ik zelf niet bij die zandduinen geweest omdat er toen overstromingen in dat gebied waren). In Bolivia is inderdaad die zoutvlakte onmisbaar. La Paz vond ik zelf niet super (maar ik was daar in 1997 dus wellicht nu leuker), wel heeft het een leuke markt en mooie kathedraal en heen ooie begraafplaats… en het ligt op je route…

Bijvoorbeeld Paracas zou je ook zonder overnachting kunnen doen: zo’n boottripje naar die Ballestas eilanden duurt een halve dag. Weet niet of het logistiek haalbaar is maar je zou dan kunnen proberen die avond alvast te slapen in Huacachina.

Met de opbouw die je nu doet, ben je als het goed is ook al meer geacclimatiseerd tegen de tijd dat je naar Machu Picchu wilt lopen.

In de buurt van San Pedro de Atacama zijn ook mooie dingen te zien als ochtend-tripje of dagtripje. (Vind ik zelf altijd wel relaxed om wel in hetzelfde hotel te kunnen blijven en toch veel te kunnen zien.)

Succes!

Ik hoorde dat en bus er 6 uur over doet om van Lima naar Ica te rijden van daaruit zouden we dan een taxi naar ons hotel in Huacachina kunnen nemen (3 kilometer verderop) en diezelfde middag nog kunnen sandboarden en/of sandbuggy rijden. Dan overnachten we in Huacachina om de volgende morgen naar Paracas te rijden voor een trip naar de Ballestas eilanden en dan 's avonds de nachtbus naar Arequipa te nemen. Dat scheelt toch weer een nachtje.

Ben het nu helemaal aan het uitstippelen adv standaard rondreizen en enkele offertes die we gehad hebben. En kom op het volgende uit:

1 Vlucht naar Lima (hier komen we 's avond aan)
- overnachting Lima
2 Volgende ochtend bus naar Ica - taxi vanuit Ica naar Huacachina naar hotel
- 's middags nog tijd om te sandboarden en/of sandbuggy rijden
3 Na een overnachting in Huacachina excursie naar de Ballestas eilanden
- 's avonds de nachtbus van Ica naar Arequipa
4 Aankomst Arequipa 's ochtends
- deze dag verder gebruiken om Arequipa te verkennen en rust te nemen
5 Na een overnachting in Arequipa 's morgens op pad naar de Colca Canyon
6 Overnachting in Chivay (onderdeel van de excursie naar de Colca Canyon)
- vervolg excursie Colca Canyon en terugtocht naar Arequipa
7 Na een overnachting in Arequipa deze morgen vertrek naar Arica en vanuit Arica nachtbus naar San Pedro de Atacama
8 's Morgens aankomst in San Pedro de Atacama
- evt. verkennen van San Pedro en rusten
9 Na een overnachting in San Pedro start van een jeeptour naar Uyuni
10 Jeeptour Uyuni
11 Jeeptour Uyuni
- na aankomst in Uyuni 's avonds nachtbus naar La Paz
12 's morgens aankomst La Paz
- evt. verkennen van La Paz + uitrusten
13 Na overnachting in La Paz bus nemen naar Puno
14 Na overnachting in Puno excursie naar Uros eilanden
15 Na overnachting in Puno bus naar Cuzco nemen
16 Na een overnachting in Cuzco 's morgens de Salkantay Trail beginnen
17 Salkantay Trail
18 Salkantay Trail
19 Salkantay Trail - terugkomst in Cuzco
20 Na overnachting in Cuzco vluvht terug naar Lima
- wanneer de vlucht laat in de middag vetrekt is er nog tijd Cuzco te verkennen
21 Na overnachting in Lima vlucht terug naar Nederland

Nu heb ik dus 3 weken en val ik zelfs nog ruim binnen de 24 dagen en zouden we eventueel nog ergens een extra rustdag (of 2) mee kunnen pakken. Vraag is dan alleen waar we deze extra rustdagen het beste kunnen inplannen.

Wat vinden jullie ervan? Is dit goed te doen?

Ik zou een dagje extra uitrekken voor Arequipa. Tevens kun je nog makkelijk meer dagen besteden in Cusco als je nog dagen over hebt. In de omgeving van Cusco is veel te zien.

Overigens moet je vanuit Ica ongeveer 100 km terug naar Paracas. Je zou ook vanuit Lima naar Pisco or Paracas kunnen gaan met de bus. De Ballestas toer zou je dan kunnen doen en vervolgens door naar Ica.

Overigens is het niet direct noodzakelijk om een hotel bij de Huacachina te nemen. Met de taxi is het namelijk 5 minuten van Ica naar de Huacachina en dat kost ongeveer 5 soles.

Ik zou zeker een extra dag cuzco inplannen en ik wil ook sterk aanraden om een extra dag in San pedro te blijven voor de moonvalley. In Puno zou ik alleen de uroseilanden bezoeken en wegwezen. Hier is verder niets te beleven en het is er smerig. Dus smorgens de uros en smiddags de bus naar Cuzco. scheelt weer een dag.

Ja dat bedoelde ik met mijn eerdere suggestie om Ballestas eilanden te doen zonder overnachting: Vanuit Lima daarheen (4 uur geloof ik), alleen een dagdeel naar de eilanden en dezelfde middag / avond doorreizen naar Ica.

Verder ben ik het eens met Schoentje. Puno zelf is inderdaad grauw en lelijk. Maar die eilanden wel gaaf. Als je ook Amantani en Taquile wilt bezoeken, zul je een overnachting op een eiland nodig hebben (dit kan bij een lokale familie).
Cusco is ook de moeite waard, en eventueel bijvoorbeeld naar Pisac of andere dingen in de omgeving.

De reis ziet er behoorlijk pittig uit, met die nachtbussen, vaak na 1 nacht alweer inpakken, en vrijwel om de dag uren lang onderweg. Maar goed dit is een kwestie van smaak. Persoonlijk bezoek ik liever minder plaatsen, blijf ik telkens iets langer in hetzelfde hotel (2-3 nachten), en wil ik meer tijd overhouden om gewoon rond te lopen, marktjes en kerken en begraafplaatsen en natuurgebieden te bezoeken, in cafeetjes te zitten, etc.

Ik denk dat jullie er goed aan zouden doen om bij de nachtbussen te kiezen voor de (duurdere) ‘bus cama’, oftewel stoelen die bijna zo plat als een bed kunnen. Ik heb hier geen ervaring mee maar ik denk dat je dan wel beter slaapt. Let ook erg goed op je waardevolle spullen. Waarschijnlijk kan je grote tas gewoon in de bagageruimte en mijn ervaring is dat dit prima gaat.
Mijn handbagage houd ik altijd in mijn armen als ik slaap in een bus, met een lus om mijn lijf heen. Stiekeme diefstal gebeurt echt heel veel in Peru. Bijvoorbeeld ik kwam een jongen tegen die filmpjes had gemaakt tijdens een busrit, en toen hij ging slapen, deed hij een slot op zijn tas en de lus om zijn been (tas op de grond). Toen hij wakker werd, was het slot kapotgeknipt en zijn camera weg.
Het is verstandig om een beetje discreet om te gaan met spullen die de gemiddelde Peruaan of Boliviaan van zijn leven nooit kan betalen, zoals iPods, iPhones of andere dure mobieltjes, digitale camera’s etc.

Weet je zeker dat die jeeptour San Pedro - Uyuni in 3 dagen kan? Ik dacht dat het 4 dagen was.

Suerte,
Cécile

Klopt, bus cama of VIP stoelen en slapen een stuk rustiger. Voor nachtbussen neem ik altijd deze optie, het is voor Nederlandse begrippen ook niet echt veel duurder. Als je wilt slapen kun je ook beter de betere busbedrijven zoals Oltursa of Cruz de Sur nemen. Aangezien die nergens stoppen is het een stuk lastiger voor dieven om weg te komen. Daarnaast stoppen de locale bussen erg vaak (iedereen kan de bus overal langs de weg aanhouden), waardoor je niet veel zal slapen.

San pedro - Uyuni is enkel 3 dagen en retour 4 dagen. klinkt vreemd maar is toch echt waar. Je rijdt in 1 lange dag helemaal terug naar San Pedro.

Ja klinkt ook wel logisch want als je het als retour doet, moet je veel dezelfde weg terug. Ik heb hem gedaan met Uyuni als start- en eindpunt, dus veel reistijd zelfde weg terug. 't Was toen nog vrij nieuw dat je hem in combi met Chili kon doen, dus wij durfden dat nog niet helemaal aan.

Heb dus zelf geen ervaring met die tour als enkele reis… helaas!, want dat heeft me destijds ook 14 uren vertraging met een trein opgeleverd, naast al het backtrekken met de Uyuni tour… NEEM NIET de trein van Calama (Chili) naar Uyuni, als die nog bestaat.

Maar ik dacht dat 'ie ook als ‘enkeltje’ 4 dagen duurde maar dat heb ik dan verkeerd begrepen. Thanks!

Thanks allemaal!
Ik vind het enorm fijn om ervaringen te horen/lezen van mensen. Ik vertrouw dit meer dan een boek of touroperator.

@ Cecilia: ik denk dat je wel gelijk hebt met het te vol willen proppen van de reis. Wij beginnen nu ook in te zien dat het misschien een beetje veel is.

Hoe zou jij de reis invullen?
Wij hebben geen idee hoelang de busreizen zijn en hoe vaak deze bussen gaan per dag dus in de planning hebben we hier maar gewoon telkens een dag voor vrij gehouden. Hoe zouden jullie de reis invullen?

Op een boek kun je ook heel goed vertrouwen hoor. Lonely Planet bijvoorbeeld heeft voorin altijd heel handige routesuggesties, voor 2 weken, 3 weken, 4 weken, een route voor archeologie-freaks, een route voor natuurliefhebbers, dat soort dingen.

Ook vind je daarin het aantal uren dat een bus erover doet van A naar B en dat verandert natuurlijk amper in de loop der jaren, tenzij een modderweg verandert in een asfaltweg. Zelfs de vertrektijden die zij noemen, kloppen meestal aardig.

Met 3 weken / 24 dagen zou ik ongeveer 6 tot 8 plaatsen bezoeken. Liefst 6 plaatsen die geschikt zijn als basis, dus dat ik wel in hetzelfde hotel kan blijven, maar telkens dagtripjes kan doen naar mooie dingen in de buurt. Persoonlijk zou ik me beperken tot één land als ik zo weinig tijd had. :slight_smile: Dat andere land kan ik altijd nog wel eens heen. Bij mijn laatste vakantie vroeg dus ook iedereen: oh ga je dan ook naar Costa Rica want dat ligt toch naast Nicaragua? Nee dus. En zelfs in Nicaragua heb ik van alles moeten overslaan. En toch het gevoel dat ik de leukste dingen wel gezien heb.

Het moet wel “vakantie” blijven. Persoonlijk vind ik het ook echt heerlijk om gewoon wat door een stadje of dorp heen te banjeren, op een pleintje te zitten, rondkijken, markt bezoeken, met mensen te kletsen. Dan hoef ik niet elke dag een spectaculaire highlight te zien, maar gewoon een beetje het leven en de cultuur daar beleven. Dus daar wil ik wel genoeg tijd voor hebben.

Maar als je toch open staat voor wat pittiger reizen en vaker inpakken en onderweg zijn… Uit jullie schema zou ik dan de Ballestas eilanden doen, (zandsurfen zou ik overslaan, dat kan ook wel in Frankrijk ofzo, Dune de Pyla), Arequipa en Colca Canyon (condors! echt uniek, en die hot spring in Chivay vond ik lekker), San Pedro de Atacama minstens twee nachten en dagtripjes in omgeving, de Uyuni tour (vergis je niet, ook weer vele uren in een jeep, weliswaar met fantastisch uitzicht en af en toe de benen strekken in prachtige omgeving), La Paz als hub (misschien meteen door reizen want met Arequipa en Cusco heb je al twee mooie steden te pakken en La Paz voegt dan niet veel toe… dus als Uyuni - Puno in 1x te doen is zou ik dat denk ik doen), Titicaca-meer, Cusco, vliegen naar Lima.

Of misschien toch niet naar San Pedro de Atacama, maar van Arequipa naar Titicaca-meer, en dan heen en weer naar Uyuni voor die tour. Maar ik weet niet hoe het zit met aantal reis-uren.

Als je toch tijdens je reis merkt dat je méér aankan en meer wilt zien, dan kan je dat toch gewoon onderweg toevoegen?

Na de Uyuni-tour zul je denk ik wel kapot zijn van lange ritten, koude overnachtingen en ijle lucht, misschien al dagen niet douchen… dan zul je misschien even wat luxe willen in een wat duurder hotel met hete douche.

Zoek het goed op in een reisgids en noteer het allemaal achter elkaar, of noteer het in een plattegrond. Noteer het ook bij eventuele ‘shortcuts’ (als je toch plekken overslaat).
Dan kun je van tevoren inschatten of je het te doen vindt, maar ook onderweg telkens kijken zo van: oh ja de volgende rit is 10 uren.

Maak een globale planning maar houd de precieze invulling nog een beetje open. (Bv. gaan we in Uyuni slapen of in La Paz? Of geen van beide? Gaan we toch een dagje eerder weg uit …? )
Hou aan de achterkant wat ruimte voor het geval er stakingen, kapotte wegen of andere gekke dingen zijn. Gaat het toch allemaal goed, dan heb je wat extra dagen in Cusco en ik weet zeker dat je daar of in de omgeving het erg naar je zin zult hebben.

Oh ja en ik raad dit hotel aan: Hotel Niños. Gerund door de Nederlandse Jolanda van den Berg, en het is een stichting dus alle winst gaat direct naar hun eigen projecten voor ondervoede en verwaarloosde kinderen. Ze zitten wel vaak vol dus als het lukt, boek dan van tevoren. Het hotel aan Calle Meloc is iets leuker en dichter bij het centrale plein. Hier lees je een artikel dat ik 5 jaar geleden over Niños schreef. Het loopt nog steeds erg goed allemaal.

1 like

Hoi Cecilia!
Bedankt voor je reactie. Ik las op dit forum dat vliegen naar Bolivia erg duur is, dus dan doe ik (als ik daar de mogelijkheid voor heb) dit liever in één keer.

Ja dat snap ik. En ik vond zelf die Uyuni zoutvlakte en alles eromheen één van de mooiste plekken die ik ooit op aarde heb gezien, dus vandaar dat ik ook voor jullie zoek naar methodes om dat er sowieso in te houden. Nou hoop ik niet dat die Uyuni-tour jullie tegenvalt na deze lofzang ha ha.

Ja, ik hoor er ook hele goede verhalen over!
En daarom vind ik het zo *#@$ dat dat helemaal onderin Bolivia zit! Dat is namelijk echt het enige wat we in Bolivia persé willen zien. Hahaha!

Neem best de snelle route via de kust (2daagse busreis) via Arica (overnachting), Calama (Chili), en zo naar Uyuni, Potosi (Bolivia), verder naar Sucre, Cochabamba, La Paz (Titicacameer) enz… Heb die in 2004 ook zo afgelegd. Als je van avontuur houdt kan ik nog wel enkele tips geven.