rondreis Peru en Bolivia in juli/augustus

Hallo!

Mijn vriend en ik willen deze zomer, in juli/augustus, een maand reizen door Peru en Bolivia. Al lezende op dit forum merk ik dat er een aantal mensen zijn die hier veel ervaring mee hebben en goede tips geven.

Heef iemand een voorstel voor een handige route? Er zijn een aantal plekken die we heel graag willen zien (en vergeef me als ik ze verkeerd schrijf, ik moet nog een beetje wennen aan de namen:): Arequipa, Cusco en Machu Pichu, Titicacameer en de zoutvlakte bij Uyuni (iemand gaf mij de tip dat de trip van Tupisa naar Uyuni ook heel mooi is). Verder zijn aanraders welkom, maar wij reizen wel graag in een rustig tempo, om zo ook nog wat van de landen mee te krijgen, buiten de bezienswaardigheden.

Wij zijn nog nooit in zuid-amerika geweest en ik weet niet goed of je daar bus- en vliegreizen het best vanaf huis al kan boeken of dat dat ter plekke (eventueel 1 of 2 dagen van te voren) kan in het hoogseizoen. Heeft iemand daar ervaring mee?

Alvast bedankt voor de tips, die kan ik goed gebruiken bij de voorbereiding (en voorpret:)) van de reis.

Groetjes, Sandra

Hoi,

Met een rustig reistempo kun je in Peru dat zuidelijke rondje dat je opnoemt, goed doen. Je kunt ter plaatse bussen en hotels regelen. Er gaan heel veel bussen dus ik kan me niet voorstellen dat die 100% vol zitten, vooral als je het een dagje van tevoren regelt. Hotels zou je denk ik ook onderweg wel kunnen regelen, vooral als je wat flexibeler bent in waar je genoegen mee neemt. In de toeristische plekken zijn erg veel hotels, ook veel nieuwe. Vraag desnoods een taxichauffeur om advies, die brengt je dan waarschijnlijk ergens waar hij een provisie ontvangt, maar daar heb jij geen last van. Zo ben ik vaak beland in gloednieuwe hotels die nog niet in Lonely Planet stonden, nog heel schoon waren, en wel op een goeie plek en voor een goeie prijs.

Alleen Machu Picchu moet je wellicht verder van tevoren regelen, vooral als je de Inca Trail wilt lopen, die is vaak maanden van tevoren volgeboekt. Maar er zijn ook andere trails / hikes naar Machu Picchu. Of natuurlijk de trein.
Tegenwoordig schijn je ook voor Machu Picchu zelf al een entreebewijs te moeten regelen omdat dat nu ook aan een maximum per dag gebonden zit, maar hopelijk weten recente reizigers daar meer over.

Als je Peru en Bolivia wilt combineren in een maand, zul je niet echt rustig kunnen reizen. De afstanden zijn groot. En het mooiste van Bolivia (Salar de Uyuni en alles er omheen) ligt ver weg. Dus je zult dan scherper keuzes moeten maken.

Vliegen binnen een land kan vaak redelijk goedkoop (maar verwacht geen Easyjet of AirAsia prijzen… Cuzco-Lima is geloof ik minstens €70); vliegen de grens over is vaak erg duur in Zuid-Amerika (honderden euro’s). Dus je kunt vaak beter met de bus de grens over.

Kijk eens in de bibliotheek naar de routesuggesties in een Lonely Planet South America.

Voor mensen die 5-6 weken de tijd hebben, raad ik vaak deze route aan:
http://koningaap.nl/rondreis-peru-bolivia-chili-groepsreis-unieke-landschappen-in-de-andes/reisbeschrijving
maar dat is niet zelfstandig in een maand te doen omdat je dan ook tijd kwijt bent met bussen en hotels regelen, wachten etc.

Misschien is dit schema dan wat realistischer, maar echt op relaxed tempo reizen, zou ik het niet noemen.
http://koningaap.nl/rondreis-peru-bolivia-groepsreis-zoutvlakte-en-zandwoestijn/reisbeschrijving

Vergeet niet dat je veel in hoogte zult stijgen en dat je daar ook wat dagen rustig aan doen voor nodig hebt om te wennen aan minder zuurstof. Lees eens op Wikipedia over hoogteziekte.

Succes en veel voorpret alvast!

Ik zat vanmorgen een beetje op dezelfde vraag te puzzelen, omdat ook ik deze zomer naar Peru ga en eigenlijk ook heeeeel graag de Salar de Uyuni wil zien.

Waarschijnlijk vlieg ik van Lima naar La Paz, en reis dan naar Salar de Uyuni. (Klopt het dat La Paz nog altijd het dichtsbijzijnde vliegveld is?) Daarna wil ik overland naar Cusco reizen, en daarvandaan (direct) naar Lima. Dit leidt ertoe dat ik weinig van Peru zie (alleen de omgeving van Cusco en Puno), maar ik heb geen zin om al te veel te veel te verkassen.

De rest van Peru komt een volgende keer wel :slight_smile:

P.S. het kan zomaar zijn dat ik over een maand besluit heel Bolivia tot een volgende keer te bewaren, dat weet je nooit bij mij.

Als je je in Bolivia beperkt tot Salar de Uyuni trip (3-4 dagen) en de reis daar naartoe en weer terug, houd je nog wel ongeveer 3 weken over voor Peru.
Het is een flinke omreis maar ik vond die Salar en alles er omheen wel bizar mooi. Hopelijk valt het niet tegen voor jou als je hoge verwachtingen hebt. :slight_smile: Voor mij is het nog steeds een van de mooiste landschappen die ik ooit ter aarde heb gezien, alleen IJsland kwam in de buurt, en Nieuw-Zeeland schijnt ook heel mooi te zijn maar daar ben ik niet geweest.
Wel ook koud hoor 's nachts, en ijle lucht. Dus ook een beetje afzien.

In 3 weken kun je nog wel aardig wat zien van Peru ook. Behalve het Titicacameer, Cuzco en omgeving, zou je wellicht nog Arequipa (en eventueel Colca Canyon) kunnen toevoegen om condors te zien en in een hot spring te badderen. Wie weet zelfs nog Pisco/Paracas (4 uur van Lima) en de Ballestas eilanden (middagtripje vanuit Pisco of Paracas).

In Cuzco en daar in de buurt is ook enorm veel te zien en doen. Dus een prima basis. De stad zelf is behoorlijk toeristisch maar dat zijn natuurlijk vooral de straten in het centrale stuk. Er zijn ook hele stukken waar amper toeristen komen. Op de markten zie ik er ook nooit zoveel terwijl die juist erg leuk zijn. Begraafplaatsen vind ik ook mooi in Zuid-Amerika, die van La Paz bijvoorbeeld vond ik heel mooi. Met graven als flatjes boven de grond en veel kitsch.

In Cuzco kan ik Hotel Niños van harte aanbevelen, gerund door de Nederlandse Jolanda van den Berg, die met de opbrengsten honderden ondervoede kinderen helpt. Lees er alles over op hun site: www.ninoshotel.com of www.stichtingninos.nl.
Zij hebben nu ook een leuke Hacienda op een half uur van Cuzco in waarzeggersdorp Huasao waar in 2006 nog nul toeristen kwamen, inmiddels wellicht wat meer via die hacienda. Je kunt met een gids paardrijden of fietstochten maken in de prachtige bergen, en je toekomst laten voorspellen door een Quechua (Inca) waarzegger. :slight_smile: De Peruanen zelf uit verre omstreken staan er voor in de rij en hechten er grote waarde aan.

Lima zelf is een behoorlijke stinkstad maar als je het wat tijd gunt, is er veel moois te zien, vooal in het historisch centrum (ik vind de wijk Miraflor niks aan… Barranco wel leuker). Maar voor wie weinig tijd heeft, is Lima misschien het eerste om te schrappen (qua extra dagen besteden). Arequipa en Cuzco zijn bijvoorbeeld veel mooier en ‘makkelijker’ (in Lima moet je wat meer zoeken naar de mooie stukken).

In al die plaatsen vind je volop tourbedrijfjes om op een efficiënte en best wel betaalbare manier heel veel te zien, bijvoorbeeld vanuit Arequipa kun je in 2 dagen op en neer naar de Colca Canyon waarbij ze je (althans toen ik er was) droppen bij hot springs, een kaasfabriekje, een markt, diverse dorpen, en natuurlijk het uitkijkpunt voor de condors.
Vanuit Puno boek je heel makkelijk een dagtripje naar wat eilanden, of een tweedaagse trip met overnachting op een van die eilanden bij een familie in huis, vond ik hartstikke leuk ook al was het natuurlijk behoorlijk toeristisch. Als je zelf wat gaat wandelen op zo’n eiland zie je ook hun normale leven.

Je kunt natuurlijk ook met openbaar vervoer veel zelf doen (bv. naar Chivay in die Colca Canyon reizen) maar dan kost het meestal meer tijd en zie je niet al die dingen onderweg waar een tourbusje dan wel even stopt.

Tussen Puno en Cuzco kun je kiezen uit normale bussen (goedkoop of duur), of een touristische optie met een bus die bij diverse bezienswaardigheden stopt. En meestal vind ik het ook wel gezellig om andere toeristen te ontmoeten op die manier.

Zoals overal ter wereld zijn de busstations en de markten druk en chaotisch, en favoriete plekken voor dieven. Ook in Peruaanse en Boliviaanse bussen wordt veel gepikt terwijl je slaapt of niet oplet. Zelfs als je de lus van je tas om je been had. Dus houd je waardevolle spullen op schoot als je gaat slapen.
Maar ook niet paranoïde zijn, de meeste mensen zijn gewoon welwillend en aardig, al kunnen ze in Bolivia wat stug doen.

Jij zult wel veel mooie foto’s kunnen gaan maken Jenny! Vergeet je UV- en andere filters niet voor de bizarre kleuren en luchten in de woestijn van Bolivia…

Een paar woordjes Spaans proberen is een goeie ijsbreker en neem een Point It boekje mee.

¡Buen viaje!

1 like

Haha, ik was niet echt van plan dit draadje te kapen :slight_smile:

Het idee wat ik vanmorgen had was om naar Salar de Uyuni te gaan, en dan ‘op weg terug’ (wat inderdaad behoorlijk om is) naar la Paz een bezoek te brengen aan Potosi, Sucre en wellicht Cochabamba. Met het Titicacameer en Cusco leek me dat een mooie trip voor 30 dagen.

Aan de andere kant… de Colca Canyon lijkt me ook erg bijzonder, en de trip die jij suggereert klinkt afwiddelender (maar wat is beter haalbaar in de tijd)? Sucre lijkt me mooi omdat ik geen ervaring heb met steden in Z-Amerka, maar is dat inderdaad de omweg waard? Of is Arequipa leuk genoeg als je niet beter gewend bent?

En mocht ik voor 3 weken Peru gaan, is het dan haalbaar om vanuit Cusco langs de kust naar Lima te reizen? Ik zou het op zich fijn vinden om geen extra vlucht te hoeven boeken.

Mocht ik nog tijd over hebben dan wil ik vanuit Lima trouwens gaan duiken met zeehonden. Ik heb dat in Z-Afrika ook gedaan, en het smaakt beslist naar meer!

Ja sorry Sandra! Maar wie weet heb je ook wat aan de antwoorden. Hopelijk reageren er ook meer mensen want dat van mij zijn natuurlijk ook maar de meningen van 1 persoon.

Sucre vond ik wel aardig, Arequipa mooier.
Maar dat kan komen doordat Sucre de eerste plek was waar we echt met veel armoede werden geconfronteerd, en niet heel veel van de omgeving hebben gezien.
In Arequipa vond ik ook dat Santa Catalina klooster heel mooi en rustiek, net een soort dorp binnen de stad.

Potosí is wel de moeite waard als je echt veel tijd voor Bolivia hebt. Ik herinner het me als een erg hoog gelegen plaatsje waar ik ademnood had, en die mijnen vond ik deprimerend (maar die zijn ook niet opbeurend bedoeld).

Cochabamba ben ik niet geweest.

In Bolivia is nog iets meer kans op wegblokkades, stakingen, modderlawines dan in Peru. Het is politiek een wat onrustiger land. Maar wel heel mooi…

La Paz ligt ook erg hoog, dus ook koude nachten en ijle lucht. Ik vond dat niet een heel prettige stad, maar de markt wel leuk en de kathedraal wel mooi, en een grote begraafplaats ook. Het is minder mooi dan andere steden, heeft veel steile straatjes waarvan je buiten adem raakt in die ijle lucht, en zoals wel meer grote steden stinkt het er naar smog. Dus ik zou zelf zo min mogelijk nachten daar doorbrengen, en meer in bijvoorbeeld Cuzco of Arequipa.

Overigens is het dorp Uyuni ook grauw, en Puno ook. Maar beide wel handige bases voor tripjes. En zoals overal, zijn de markten dan nog leuk en kleurig ook al is de rest van het stadje lelijk. :slight_smile:

Mocht je toch kiezen voor een focus op Bolivia, dan is Sorata misschien ook nog het overwegen waard, vooral als je van wandelen houdt. Dat ligt op 5 uren van La Paz. Een leuk prettig klein koloniaal stadje, lager gelegen dus warmer en groener en meer zuurstof. Een startpunt voor wandelingen van een paar uur, tot meerdaagse trekkings naar een gletsjer. Ik lees op internet dat het nog steeds niet zo heel toeristisch is. Het ligt een beetje buiten de logische routes.

Dat ligt er ook aan hoeveel tijd je in Cuzco / Machu Picchu wilt doorbrengen. Dus misschien kun je ter plaatse kijken hoe leuk je Cuzco en omgeving vindt, en daar pas beslissen.

Zowel via de kust (Cuzco - Arequipa - Ica - Pisco - Lima) als dwars door de centrale Andes (via Ayacucho) zijn het lange ritten over land, maar langs de kust is het wel wat comfortabeler. Minder bergachtig. Via Ayacucho is echt wel heftig met veel slingerende bergwegen, waarvan een deel onverhard.
Welke route over land je ook kiest, ik zou het wel opknippen in meerdere stukken. In ongeveer 5 dagen kun je best die reis maken zonder héél erg bekaf te raken. En natuurlijk kan het ook als één lange busrit van 24 uren maar dat zou ik echt niet aanraden.

Anders (zonder tussenstops) kun je beter vliegen (voor die paar tientjes extra, toch flink wat bochtige busuren mijden).

Mocht je interesse hebben in de minder toeristische route via Ayacucho… ik knip en plak even iets wat ik in het verleden typte in een ander draadje:

*De route tussen Cuzco en Lima door de hoge bergen / centrale Andes heen is ook leuk en minder toeristisch, maar ook zwaarder. De bergen zijn daar ruiger en hoger, en de wegen slechter. Op sommige plekken niet geasfalteerd (ik meen tussen Abancay en Ayacucho). Dat is soms best eng als je dan langs diepe ravijnen rijdt op een brokkelige modderweg.
Andahuaylas is een aardig plaatsje, vooral in de omgeving zijn mooie dingen te zien. (Sondor ruïnes van de Chankas, vijanden van de Inca’s, en het mooie Laguna de Pacucha en het authentieke dorp Pacucha).
Ayacucho is een gezellige, mooie koloniale studentenstad, een soort ‘Cuzco zonder de toeristen’. In de omgeving zijn veel ruïnes te zien van de Inca’s en andere stammen en uit andere tijden.
Huancavelica ligt een beetje uit de richting, ik was er voor om gereisd. Het ligt prachtig tussen mooie hoge bergen, heeft een lauw termaal zwembad met geneeskrachtige werking (zeggen ze), leuke markten, en destijds ging er een mooie treinreis van 7 uren naar Huancayo. Tot mijn grote plezier lees ik dat die trein tegenwoordig ook weer rijdt! Echt een mooie reis door ongeveer 30 tunnels en langs mooie rivierdalen enzo. En spotgoedkoop (ik betaalde ongeveer 5 euro voor een eersteklas stoel voor die reis van 7 uren). Foto’s te zien via www.pbase.com/cile/peru.
Tarma schijnt ook een leuk plaatsje te zijn.
*

Oh, kan dat bij Lima? Tof. Dan kun je net zo goed de Ballestas eilanden overslaan, daar zie je weliswaar zeeleeuwen (geen -honden) maar da’s wellicht een beetje dubbelop, en er tussen zwemmen lijkt me gaver dan ze vanaf een bootje bekijken.

2 likes

Misschien ook leuk om rekening mee te houden:
http://www.mijnbestemmingperu.nl/informatieperu/feestdagen.html
(scroll door naar beneden voor de lokalere festivals)

Maakt niet uit hoor! Ik lees geinteresseerd mee en zit ondertussen hard na te denken over hoe ik alles kan zien in 4 weken. Een rondje zuid-Peru, oversteken naar La Paz en dan de zoutvlakte bezoeken om vervolgens vanuit La Paz weer naar Lima te vliegen lijkt me ook wel een goed alternatief… En zit eraan te denken of het zou schelen als ik vanuit huis al wat dingen regel aan vervoer en tours, zodat ik daar niet teveel tijd aan kwijt ben onderweg…hoewel dat nou juist ook weer leuk is…ik puzzel vrolijk verder:)

Ik heb me vergist, het zijn zeeleeuwen geen zeehonden… Hier een linkje: http://nature-expeditions-peru.com/ecotourism-programs-prices/swimming-or-diving-with-sea-lions/. Kijk vooral ook even naar het filmpje :slight_smile:

@Jenny, Uyuni heeft ook een vliegveld, bereikbaar vanuit La Paz (45 minuten). Met de bus is het denk ik een uur 12.

Potosí en Cochabamba zou ik overslaan, of je moet er een “vakantie Boliva” van willen maken, maar dan zou ik een retourticket Amsterdam - La Paz zoeken (waarbij je uiteindelijk waarschijnlijk ook via Lima vliegt) en Peru overslaan.

Een enkeltje Lima - La Paz zal sowieso wel vrij prijzig zijn, maar als je in 4 weken zuid Peru en een stukje Bolivia mét Uyuni wilt bezoken, is het wel handig als je ergens ‘een sprong’ in je route maakt.

Overigens, vanuit Zuid-west Bolivia kun je (via Salta) ook vrij snel naar Buenos Aires reizen, al lijkt dit op de kaart een grotere afstand dan terug naar Lima. Salta - Buenos Aires rijdt snel aan en is ‘slechts’ 15 uur met de bus (en in Argentijnse bussen kun je zeker slapen). In 30 dagen van Lima naar Buenos Aires (of andersom) klinkt misschien gek, maar in reistijden gerekend, is het denk ik relaxter dan vanuit Uyuni ‘terugkeren’ naar Lima. Qua ticketprijs zal je met een andere terugvlieglocatie iets duurder uitkomen, maar wel minder dan 200 euro (die je voor Lima - La Paz zeker kwijt zult zijn). Maarja, dan wil je waarschijnlijk ook weer iets van Argentinië zien en wordt het alsnog een heel gepuzzel misschien… Enfin, het is ieder geval een optie, waar meestal niet aan wordt gedacht.

Van Cuzco terug naar Lima ‘via de kust’ kan goed, dan reis je eerst van Cuzco naar Arequipa. Op de kaart ziet dit er onlogisch uit maar het is een snelle verbinding van 10 uurtjes, waarbij je het beste een goede nachtbus kunt nemen. Vanuit Arequipa kun je dan via de Panamericana door de woestijn terug naar Lima kunt reizen. Je komt dan langs Nazca (m.i. niet echt een aanrader) - Ica (met Huacachina, relaxte oase in de woestijn, prima voor een nachtje) en Pisco (Paracas Nationaal Park / Islas Ballestas).

La Paz vormt trouwens, ongeacht wat je van de stad zelf vindt, een prima uitvalsbasis voor allerlei tourtjes. Je kunt mooie en relatief goedkope Amazonetrips doen waarbij in een propellervliegtuigje je naar Rurrenabaque vliegt (op zich al spectaculair). Je kunt naar de hoogste ‘skipiste’ ter wereld (Chacaltaya, is een dagtripje in combinatie met Valle de la Luna). Van het hooggebergte downhillbiken naar de jungle over de death road (dagtrip). In dit gebied, las Yungas, kun je ook hele mooie meerdaagse wandeltrekkings doen, waarbij je vanaf de toendra op 4800 meter hoogte afdaalt naar de groene en warme jungle. Bijzonder mooi! Dorpen als Sorata en Coroico liggen ook in dit gebied en zijn die tijd (juli/aug) nog mooier dan toen ik ze bezocht, afgelopen december in de regentijd (bedankt voor de tip Cecilia, Sorata IS mooi, maar wij hadden 16 uur achter elkaar regen! We zijn toen via La Paz naar Coroico gegaan, waar het warmer en droger was).

Enfin, Salar de Uyuni is echt heel mooi hoor, maar je zit wel 3 dagen in een jeep en je moet er ook nog heen.

Rustig aan reizen en een beetje de tijd nemen is wel aan te raden, en niet als doel hebben zo veel mogelijk highlights aan te doen. Dat komt er vaak op neer dat je de halve dag in een busje zit en op vaststaande momenten even de bus uit mag om een foto te maken… Leuk voor de foto’s maar qua belevenis vooral vermoeiend.

@sandrajoy: behalve je vliegticket zou ik zou min mogelijk van te voren boeken en vastleggen.

1 like

Aangezien ik vast zit aan de schoolvakanties heb ik m’n tickets een paar maanden geleden al geboekt. Ik zit dus vast aan een retourtje Lima :wink:

Ik ga morgen een Googlen welke maatschappijen naar Uyuni vliegen en wat de kosten zijn. Tnx.

Voor iedereen die wilt vliegen :wink:

La Paz - Uyuni met Amaszonas dagelijks rond 9.30 en op di/do/zat/zo om 14.10. Prijs: US$ 141.
Lima - la Paz met Taca vanaf 330 euro. Die prijs valt me nogal tegen, dus als iemand wat goedkopers weet ?!?!

Het probleem is dat als je vanuit Europa zoekt, de prijs automatisch (veel) hoger is. In november ben ik voor 74 dollar van Lima naar Arequipa gevlogen met Peruvian Airlines, maar mijn vriendin heeft dit geboekt vanuit Arequipa. Zou ik het hier vanuit NL boeken, zou het 135 dollar kosten (zelfde website).

La Paz - Uyuni moet zeker voor de helft kunnen, omdat het een binnenlandse vlucht is. Ik ben ooit voor 25 euro van Tarija naar Cochabamba gevlogen. Dit was dan wel een aanbieding, maar vluchten duurder dan 70 dollar heb ik in Bolivia niet gezien.

Ik weet niet wat het slimste is, afwachten en ter plekke een vlucht zoeken of via een andere weg goedkopere tickets proberen te vinden. Als je een hotel/hostel in Lima hebt, zou je hen persoonlijk kunnen mailen en vragen naar tickets, of via een reisbureau (je zou www.cuscoperu.nl kunnen vragen, is Nederlands). Ook al rekenen ze een commissie, goedkoper dan wat je nu hebt kan zeker.

Goeie tips van Sander.
En als het ter plaatse nog steeds duur is om de grens over te vliegen, is het misschien een optie om naar Juliaca te vliegen in Peru, en dan met de bus naar La Paz.

P.S. die praktijken dat tickets veel duurder zijn als je ze vanuit een ander land boekt, gelden ook in Colombia, en in Brazilië. Een trucje dat ze kennelijk van elkaar afkijken.
Kijk dus ter plaatse wat een reisbureautje je kan aanbieden, en probeer ook af te dingen.

Verder is een grens over vliegen meestal bizar duur in Zuid-Amerika. (Bogotá - Lima US$500 enkele reis). Vaak loont het dus om de grens over te steken over land en dan desnoods verder te vliegen (binnenlandse vlucht) vanuit de eerstvolgende plaats. Het is niet anders…

Er zijn busmaatschappijen die internationale ritten aanbieden, bijvoorbeeld (Expreso) Ormeño. Die website is vaag en achterhaald. Ik zou zo veel mogelijk ter plaatse boeken.

Als het een nachtbus is, is het (in de koude bergen 's nachts) wel fijn als die verwarming heeft, dus even navragen (maar kan zijn dat ze erover liegen…).

Voor de overige ritten is er vaak keus uit meerdere maatschappijen. Soms zitten die handig bij elkaar in een terminal, soms niet!! En moet je dus allerlei straten af om prijzen te vergelijken en te kijken in welke staat de bussen zijn. Soms erg slecht namelijk… Letterlijk met plakband om kapot raam bij elkaar te houden, geen profiel op de banden enzo. Maar nog erger: onderbetaalde chauffeurs die teveel uren moeten maken; of die drinken en rijden…
Dus even vergelijken kan geen kwaad.
Cruz del Sur busmaatschappij is populair bij toeristen vanwege betere veiligheid en meer luxe (maar ook luide bingo met microfoon, en minder ‘normale’ Peruanen). Oordoppen zijn geen overbodige luxe, ze houden (in veel bussen) ook van luide Jean Claude Van Damme of andere bloederige actiefilms.

Bij twijfel kun je ook aan andere toeristen of aan Peruanen vragen welke busmaatschappij je het beste kunt nemen (en waarschijnlijk stuurt iedereen je naar Cruz del Sur).
De luxere en veiligere maatschappijen zijn iets duurder maar nog steeds best goedkoop voor het aantal uren dat je rijdt.

Iets heel anders, mocht je na een tijdje het typisch Peruaanse / Boliviaanse eten zat zijn en groentetekort oplopen; er zijn op veel plekken wel Chinese restaurants (chifa) waar je aan je vitaminen kunt komen. In Peru zijn ook veel Duitse, Amerikaanse, Mexicaanse etc restaurants te vinden. In Bolivia misschien wat lastiger.

Bedankt allen, ik ben eruit.

De globale route wordt waarschijnlijk:

  • Lima
  • Huacachina
  • misschien Chala
  • Arequipa
  • Puno
  • La Paz
  • Potosi
  • Uyuni
  • nog een keer La Paz en Puno
  • Cusco
  • nog een keer Lima

Er zitten wat dubbele stukken in, maar dat zie ik niet echt als een probleem. In totaal heb ik 4,5 week de tijd (exclusief de dagen die ik kwijt ben door internationale vluchten).

Hoi Jenny,

Ga je ook naar de Colca Canyon?

En het Titicacameer? Puno zelf is grauw, maar wel een goeie uitvalsbasis voor de eilanden in het meer, eventueel met overnachting bij een familie op een eiland.
Van La Paz naar Cuzco kun je misschien Puno overslaan (dus geen tweede keer daar), er zijn denk ik wel directe internationale bussen van busmaatschappij Ormeño.

Of wellicht overnachten in Copacabana (Bolivia) en dan van daaruit direct naar Cuzco als dat kan. Copacabana vond ik al in 1997 vreselijk toeristisch, maar de eilanden in de Boliviaanse helft van het meer zijn wel mooi (en ook als dagtrip te bezoeken). Die zijn dan wel het leukst met alle verhalen erbij over de geboorte van de zon en het offeren van maagden en scalperen van vijanden (!), dus als je geen Spaans spreekt dan is het wel handig om te zorgen dat je een Engelssprekende gids hebt.

In Lima vind ik Hotel España leuk in het mooie historisch centrum, pal om de hoek van de San Francisco kathedraal en drie blokjes van het centrale Plaza Mayor.

Veel plezier!

Vanuit Aquira wil ik inderdaad naar de Colca Canyon, en uiteraard wil ik ook naar het Titicaca meer. Maar ik plan niet op zo’n manier van dag tot dag dat ik erbij ga zetten welke trips ik wil maken :wink:

Van La Paz in een keer door naar Cusco vind ik te ver. Ik stop dan liever een nachtje ergens tussendoor. Ik háát nachtbussen, dat wil ik echt koste wat kost voorkomen. En alles vliegen is ook niet mijn ding. Een keus.

Vandaar ook m’n suggestie voor Copacabana in plaats van een tweede keer het grauwe Puno. Alhoewel het vanaf Copacabana waarschijnlijk nog steeds een hele trip is naar Cuzco.
Je kunt ook altijd onderweg nog beslissen…
Vliegen over een landsgrens heen is stervensduur dus sowieso niet echt een alternatief.

Dat beslis ik zeker onderweg :slight_smile:

Het enige wat ik ga boeken is de vlucht van Cuzco naar Lima (wss pas na aankomst) en de duik bij Lima. De rest zie ik daar wel.

Alleen… ik krijg zoveel goede input van mensen dat ik het een beetje l*llig vond om helemaal niks meer te laten horen… Tzt zullen er beslist foto’s en een verslag online verschijnen, maar daarop moeten jullie nog even wachten.