samen met mijn vriend wil ik de hele maand juni rondtrekken in Peru en Bolivia. Komende week willen we een vliegticket gaan boeken. Het ticket willen we zo logisch mogelijk boeken. Ik had het volgende bedacht:
Vliegen op Santa Cruz, maar twijfel nog om te vliegen op Sucre om daar te starten ivm weinig tijd.
Vandaar via Uyuni (zoutvlaktes) richting La Paz en daar de grens over naar Peru. Dan richting Arequipa en dan naar Cuzco (+ Machu Picchu). Vanuit Cuzco richting de kust om vervolgens uit te komen In Lima. Ik vind het altijd prettig om het einde van de reis aan de kust door te brengen.
Heeft iemand iets soortgelijks gedaan? 4 weken is kort, maar wil toch proberen zoveel mogelijk uit de reis te halen. Welke plekken zou ik nog absoluut moeten toevoegen aan de reis?
Klinkt redelijk. Mocht je daaraan denken, stel je niets voor van strandbezoek in Lima. Het is in juni winter in Lima, weinig of geen zon, een beetje regen. http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/
Thanks voor je reactie. Ik ga graag naar de kust omdat ik van de zee hou, ook in de winter
We hebben er ook aan gedacht om misschien ook nog wat noorderlijker Peru in te gaan. Maar ik heb mij laten vertellen dat het daar niet zo veilig zou zijn. Klopt dat?
Als men echt mooi weer wil, dan trekt men naar Máncora in het uiterste noorden van Peru. Dat is volgens persberichten erg uit zijn voegen gegroeid, ook wat betreft de magere politie bezetting. Heeft inderdaad de naam minder veilig te zijn geworden
Een alternatief is Huanchaco, ook ten noorden van Lima, 9 uur met de bus.
Als het om de zee gaat, dan moet je in Lima in Miraflores of Barranco zijn. De kustlijn is daar erg mooi. Miraflores is erg toeristisch met zijn hoge gebouwen, discotheken, bars, restaurants, gokhallen, enz. Barranco heeft wat meer van zijn oorspronkelijk karakter behouden. http://people.zeelandnet.nl/vaneijs/
Mancora wordt hier in Peru wel als de badplaats gezien. In werkelijkheid is het niet heel erg bijzonder. Als je van feesten houdt is Mancora wel leuk denk ik. Als je liever een rustig strand hebt vindt je deze ook in de omgeving van Macora, maar niet in Mancora zelf.
Ik ben afgelopen jaar nog in het noorden geweest (Piura, Mancora, Zoritos, Tumbes en door naar Ecuador). Ik heb me verder niet onveilig gevoeld. Alleen het grensplaatsje met Ecuador (ik kom zou gauw niet meer op de naam) was een grote bende. Verder opletten voor oplichters, altijd de prijzen van tours, taxi’s, etc. van te voren afspreken. Als je dat niet doet krijg je een flinke rekening achteraf.
Van Trujillo hoor ik wel veel berichten van onveiligheid (beroving e.d.), dus die stad kun je misschien beter niet bezoeken als je helemaal geen risico wilt lopen.
Een mooi strand in de buurt (zuiden) van Lima is Punta Hermosa. Het weer is daar echter hetzelfde als in Lima. Mogelijk dat het ook redelijk uitgestorven is in de winter.
Ben zelf net terug van een kleine 3 weken Peru en heb daarbij deze route gevolgd;
Lima-Cuzco 2 dagen (vliegtuig)-trekking 4 dagen naar Machu Picchu-la Paz 1 dag-Uyuni-3 daagse tocht over zoutvlaktes naar San Pedro de Atacama (Chili)-terug naar Peru/Arequipa via Arica-3 dagen Arequipa-Ica 1 dag sandboarden in Huacachina-Lima.
Vooral veel met de bus gereisd en 1 enkele vlucht naar Cuzco. Was in 3 weken wel erg veel, maar in een maand met een ander begin en eindpunt moet dit wel mogelijk zijn. Mijn route was wel erg ambitieus, maar wel mogelijk.
Ik woon zelf al 4 jaar in Peru en heb zeer veel reiservaring in Peru en Bolivia. Stuur mij persoonlijk een mailtje zodat ik jullie meer tips kan geven en ik kan jullie zelfs helpen met het uitstippelen van jullie 4 weekse rondreis doorheen Peru en Bolivia.
Mijn mailadres is : [EMAIL=“kris_nijs@hotmail.com”]kris_nijs@hotmail.com
Zoals Hendrik schrijft hoeven jullie zich niets voor te stellen van de stranden in Peru in juni, behalve deze helemaal in het noorden waar het altijd warm is. Juni is de koudste maand van het jaar langs de kust en in het Andesgebergte.
Ik ben van de mening dat je misschien beter van La Paz naar Cusco reist (behoorlijk goedkope vluchten van 1 uur met AeroSur uit Bolivia) en eens je klaar bent met Cusco een nachtbus neemt naar Arequipa dat een stuk dichter van de kuststrook ligt. Vanuit La Paz zijn helaas geen nachtbussen of althans tot voor kort toch niet.
Vier weken is behoorlijk kort voor deze betrekkelijk lange route. Als je de Salar de Uyuni tour doet zal je al vlug één week kwijt zijn tegen dat deze afgelopen is, de laatste dag van de tour is immers helemaal terugkeren naar Uyuni.
Anderzijds kunnen jullie misschien op La Paz vliegen mocht je een goedkopere vlucht vinden en via Oruro naar Uyuni reizen, jullie kunnen dan de tour in Uyuni aanvatten en eindigen in San Pedro de Atacama in Chili zoals Martin038 gedaan heeft. Van daaruit geraken jullie gedwee met een nachtbus in Arica vlakbij de grens met Peru. Bussen vanaf de grens naar Arequipa doen er maar een 4 - 5 uur over. Dan kunnen jullie eerst Arequipa en omgeving bezoeken om vervolgens naar Cusco te reizen, op gebied van geschiedenis wellicht het oogtepunt van jullie reis. Lima ligt aan de kust, de zee is vlakbij en de stranden zullen enkel bevolkt zijn met surfers en joggers.
De stranden in het noorden van Peru zijn zeker niet minder veilig dan deze in Lima. Ik ga elk jaar 8 - 10 dagen naar een rustige badplaats niet zo ver van Máncora om te surfen, daar schijnt de zon 365 dagen per jaar en daalt de temperatuur overdag nooit onder de 20°C. Een heel stuk veiliger dan Lima maar dan ook niet écht de drukste badstad van Peru.
Punta Hermosa is een leuk strand in de zomermaanden, in juni tref je er enkel surfers en is vrijwel alles potdicht.
Hey hey!
Even een praktisch puntje. Denk erom dat de verbinding Santa-Cruz - Sucre over land niet ideaal is, wat dat betreft misschien beter vliegen op Sucre. Verder kun je misschien Puno nog meenemen in peru op de grens bij Bolivia. Daar heb je drijvende eilanden en daar kun je op een ochtend naartoe, is erg leuk. Verder lijkt het mij logischer om eerst Cuzco te doen en dan pas Arequipa, dat is qua reistijd prettiger, want van Cuzco naar Lima is 24 uur in de bus, of je moet vliegen. Ik zou persoonlijk niet de moeite nemen om helemaal naar het Noorden naar Mancora te gaan, zeker niet in juli. Als je wilt chillen dan is misschien Huacachina bij Ica een optie, waar je kunt sandboarden en waar alle hotels een zwembad hebben en ten zuiden van Lima heb je inderdaad ook wel prima stranden, maar juli is gewoon niet echt strandweer.
Succes!
Als je vanuit la Paz komt, zou ik inderdaad eerst even Copacabana aan het Titicacameer (Bolivia) meenemen, een dag daar blijven en de Isla de la Luna (eiland van de maan) en Isla del Sol (eiland van de zon) gaan bezichtigen. Copacabana is ook best een leuk klein dorpje.
Van daaruit naar Puno en de rieteilanden van de Uros bezichtigen en het eiland Taquile (kan in 1 dag) of als tweedaagse tour met een overnachting bij de plaatselijke bevolking op het eiland Amantani, maar dan moet je wel wat avontuurlijker ingesteld zijn aangezien er geen electriciteit is op dat eiland en het op 4100 meter hoogte ´s nachts nog wel eens kan vriezen (zeker in juni).
Daarna zou ik inderdaad aanraden om eerst Cusco te doen. Dat is qua route logischer omdat Arequipa - Nazca minder ver is dan Cusco - Nazca.
Na Arequipa vervolgens naar Nazca, Ica, Paracas, Islas Ballestas, Lima.
In Cusco zou je nog een retourvlucht Puerto Maldonado kunnen boeken en de jungle kunnen zien.
In Lima zijn de stranden inderdaad niet echt fraai. Voor mooie stranden moet je toch naar het noorden. Je zou een retourvlucht kunnen boeken naar Piura, daar een taxi nemen naar Punta Sal. Kijk hier maar eens: http://www.hotelcaballitodemar.com/
Inclusief retourvlucht, 4 overnachtingen, privetaxi van en naar Punta Sal, op basis van ontbijt hebben we het over min of meer een EUR 250 p.p. dus dat valt best mee!
Maar zelfs zo noordelijk is het in juni niet echt warm! Mancora raad ik je alleen aan indien je van feesten houdt. Voor wat rustige dagen aan het strand kun je beter naar Punta Sal.
Veel succes met de voorbereiding van jullie rondreis!
Het noorden van Peru is niet zo veel onveiliger dan de rest van het land heb ik de indruk. Sowieso altijd uit je doppen kijken, maar het mag je er niet van weerhouden er naartoe te gaan. Wij zijn het voorbije jaar ongeveer twee maand in noord peru geweest en hebben ons er niet onveilig gevoeld. Over die grens met Ecuador heb ik ook geen goede dingen gehoord, maar als je niet naar Ecuador gaat kom je daar toch niet.
Ben jij rechtsteeks van Lima naar Cuzco gevlogen en na 2 dagen de MP gelopen .Heb jij geen Problemen gehad ivb. hoogteziekte. Zie vraag aanvliegen op Cuzco!!!
Ik zou ook ongeveer zo’n route aanraden, via Chili dus. Dan ga je minder over dezelfde weg terug (bv. de Uyuni tour is dan geen rondje, maar een streep). Bovendien is er bij San Pedro de Atacama ook veel moois te zien, de El Tatio geisers vond ik spectaculair en ook die woestijn heeft veel bizarre landschappen. Vanuit Chili zou je weer naar Peru kunnen reizen.
Wat ik wel mis in bovenstaand schema is het Titicaca-meer. Ik vond de eilanden in de Peruaanse helft echt uniek. Het is best wel een toeristische ervaring, maar toch, wanneer in je leven loop je nou op eilanden die van riet zijn gemaakt en dus golven als een waterbed?
Over de stranden is al een hoop gezegd maar volgens mij las ik nog niks over de ernstige vervuiling bij Lima. Mensen worden ziek als ze daar zwemmen.
Misschien vind je het wel leuk om in plaats van de kust, dit keer te eindigen met badderen in hot springs? Daar zijn er ook veel van in beide landen. Bijvoorbeeld in Chivay in de Colca Canyon heb je een zwembad met heet mineraalwater zo uit de bergen.
Wat je ook nog zou kunnen doen is kijken op de sites en in brochures van reisorganisaties die georganiseerde reizen aanbieden, bijvoorbeeld Djoser, misschien ook wel Koning Aap, Baobab enzo… en GAP Adventures… en dan hele stukken van hun route zelf nadoen. Zij proppen vaak veel plaatsen in een korte tijd dus zij zoeken vaak ook de routes die logistiek snel en handig zijn.
Nog even een andere vraag: Is het reizen met de bus in Bolivia en Peru eigenlijk wel een beetje veilig? Ik bedoel, heb laatst een episode van Top Gear gezien door Bolivia en die kwamen over weggetjes langs een afgrond waar je liever niet naar beneden dondert! Of kan ik tijdens het reizen rustig even een uiltje knappen?
Vliegtickets zijn trouwens geboekt. We komen 1 juni aan in Santa Cruz en 29 juni vertrekken we terug vanuit Lima.
Er vallen wel eens bussen in die afgronden maar tegelijk moet je niet vergeten hoe ontzettend veel (dodelijke) ongelukken met auto’s en bussen er in Europa ook gebeuren, en zelfs met treinen.
Of je slaapt of niet zal niet veel uitmaken.
Als je de betere maatschappijen kiest, weet je in ieder geval dat hun chauffeurs genoeg slaap krijgen en geen alcoholist zijn. Bv. in Peru zijn dat Civa, Linea, Cruz del Sur.
De meeste ongelukken gebeuren bij de mens thuis in huis!
De meeste ongelukken gebeuren hier in Peru omdat de chauffeur achter het stuur in slaap valt. Slecht onderhoud aan de bussen kan ook nog wel eens een oorzaak zijn. Wat ook voorkomt is dat 2 bussen met elkaar aan het racen zijn om te proberen als eerste de volgende halte te halen (en de mensen daar op te picken).
Het is daarom veiliger om een van de betere busbedrijven te kiezen. Deze hebben nieuwe goed onderhouden bussen, goed opgeleide chauffeurs die tijdig gewisseld worden en stoppen alleen op de eindbestemming.
Een aantal goede bedrijven op het gebied van veiligheid:
[ul]
[li]Cruz del Sur[/li][li]Oltursa[/li][li]Tepsa[/li][li]Excluciva[/li][li]Ittsa[/li][/ul]
De betere busmaatschappijen (Cruz del Sur, Oltursa) stoppen alleen bij hun eigen Terminal in de grotere plaatsen waar alle passagiers die meereizen zich van te voren moeten registreren. Er wordt zelfs een video gemaakt van iedereen die in de bus zit (maar dat doen ze dus inderdaad om te kunnen identificeren mocht er echt wat ernstigs gebeuren).
De chauffeurs van goedkopere busmaatschappijen stoppen vaak aan de kant van de weg (wat officieel niet is toegestaan) om meer passagiers op te pikken en zo een extra centje te kunnen verdienen.
Dit is niet alleen gevaarlijk vanwege de verkeersveiligheid (in en uitvoegen op wegen waar vaak 80 - 100 km/u gereden wordt en er van het een op het andere moment geremd wordt om een passagier die aan de kant van de weg staat te wuiven op te pikken, en dat soort tafferelen) MAAR ook;
vanwege het feit dat er de laatste tijd nog wel eens nieuwsberichten zijn dat bussen overvallen worden door nu juist die personen aan de kant van de weg die worden opgepikt. Ze doen zich voor als passagiers maar (be)roven uiteindelijk alles en iedereen.
Zoals gezegd bij de betere maatschappijen is dit niet het geval, die rijden gewoon door en pikken niemand op langs de kans van de weg! De kans dat men op deze wijze overvallen wordt, is haast nihil aangezien iedereen geregistreerd wordt bij vertrek.
M.a.w.: Beter iets meer uitgeven maar comfortabel el veilig reizen!
I can suggest you a tour operator called dosmanosperu.com they are eco concious and arrange everything you need. Perhaps they can help you with making for you a nice trip.
hallo Inesse,18 juni heb je el gran poder in lapaz,dat is een groot folcloristische spectakel,op youtube kun je veel films bekijken van el granpoder,ook het fietsen van el cumbre 4700 meter naar coroyco 1500 is een topper ,heb ik zelf al 4 keer gedaan .veel plezier in boliva en peru.